Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waterinjectiebocht

waterinjectiebocht 27 aug 2019 15:50 #1077511

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Ik heb de uitlaatbocht vervangen door een z.g. "riser" van RVS en een paar bochtstukken.

Uitlaat gaat eerst omhoog en met een 90o bocht weer naar beneden. Juist na de bocht is er de invoer van het uitstromende buitenkoelwater. Het eerste stuk is dan nog een droge uitlaat en deze moet je goed isoleren.

Een oude originele bocht heb ik nog wel liggen. Conditie hiervan weet ik niet.

Voordeel van een "riser" is dat koelwater niet gemakkelijk kan terug hevelen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 15:56 #1077513

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12589
Dat die bochten doorrotten, komt door de waterinjector.
Doordat het water en uitlaatgassen zich daar mengen, ontstaat er zwavelzuur en dat laat de bocht van binnenuit doorrotten.
En ja, dat is een duur grapje, hoewel Volvo wat dat betreft toch wel de kroon spant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 15:58 #1077514

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Was er niet een forumlid dat deze bocht van rvs in elkaar kon lassen? Ik kan het niet meer terug vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 16:04 #1077516

Klopt ja, Peter heeft voor mij een uitlaatbocht gemaakt voor mijn Volvo md2040, keurig stukje werk. Ik stuur zijn email wel in een PM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 16:11 #1077517

Dit is makkelijker, het gaat om Petervdw.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 16:19 #1077523

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Albert 45 schreef :
Dat die bochten doorrotten, komt door de waterinjector.
Doordat het water en uitlaatgassen zich daar mengen, ontstaat er zwavelzuur en dat laat de bocht van binnenuit doorrotten.
En ja, dat is een duur grapje, hoewel Volvo wat dat betreft toch wel de kroon spant.

Ook het rvs materiaal van de "riser" vertoonde na verloop van tijd (zeg maar 10 jaar) kleine gaatjes. Ik heb idee, dat het met het gebruik van GTL niet meer of minder optreedt. Er zit namelijk geen zwavel in.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 20:52 #1077679

Er gaat heet zout water door heen. Hierdoor gaat alles op den duur rotten... ik zie het als een verbruiksartikel. Al is het verbruik niet heel hoog als het goed is...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 23:12 #1077695

Ivo pionier schreef :
Er gaat heet zout water door heen. Hierdoor gaat alles op den duur rotten... ik zie het als een verbruiksartikel. Al is het verbruik niet heel hoog als het goed is...
Ik las tot mijn verbazing in de handleiding van mijn Yanmar dat zij adviseren om de injectiebocht preventief iedere twee jaar te vervangen. (Net als alle slangen) Dat gaan we niet doen natuurlijk, maar wel een oogje in het zeil houden.
Overigens "rotten" RVS uitlaatbochten aanzienlijk sneller weg dan de standaard gietijzeren bochten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 27 aug 2019 23:40 #1077699

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 05:02 #1077707

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Erikdejong schreef :
Ivo pionier schreef :
Er gaat heet zout water door heen. Hierdoor gaat alles op den duur rotten... ik zie het als een verbruiksartikel. Al is het verbruik niet heel hoog als het goed is...
Ik las tot mijn verbazing in de handleiding van mijn Yanmar dat zij adviseren om de injectiebocht preventief iedere twee jaar te vervangen. (Net als alle slangen) Dat gaan we niet doen natuurlijk, maar wel een oogje in het zeil houden.
Overigens "rotten" RVS uitlaatbochten aanzienlijk sneller weg dan de standaard gietijzeren bochten.

Klopt. Het enige ge wat je echt helpt hier, is wanddikte. Rvs is allergisch voor chloor en is bij hogere temperaturen ook niet echt roestvast. Heb je dus niks aan.

Gietijzer roest net zo snel of langzaam. Alleen is het dikker. Dus duurt het langer dat je er doorheen bent.

Als je de bochten duur vindt: ze maken is zo moeilijk niet. Dtart een handeltje. Ik denk dat je er al snel achter komt dat je t zelf niet goedkoper kunt. Dus wat is duur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 05:08 #1077708

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
IlCigno had een adresje in de VS van een handigerd, die uitlaatbochten fabriceerde.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...r-2gm20-elbow#747227
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 05:15 #1077709

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Tijdens de winterstop haal ik altijd de uitlaatslang los, waardoor het aanwezige vocht in bocht en motor kan drogen. Tot nu toe kan ik bij mijn Yanmar (wij liggen op zout water) geen corrosie van de uitlaatbocht rond het injectiepunt constateren. GTL helpt hier zeker door de samenstelling en daardoor schone verbranding.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 05:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 05:22 #1077711

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 06:31 #1077723

Drinkwaard eens bellen?, die had toen diverse soorten op de plank liggen. Niet origineel wel betaalbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 07:05 #1077730

Albert 45 schreef :
Doordat het water en uitlaatgassen zich daar mengen, ontstaat er zwavelzuur en dat laat de bocht van binnenuit doorrotten.

Dat was vroeger misschien zo toen er nog veel zwavel in de diesel zat maar ook dan betwijfel ik eigenlijk dat er veel zwavelzuur zal ontstaan als ik naar de verhouding dieselverbruik , concentratie zwavel en koelwaterhoeveelheid kijk want dan zouden die dingen hooguit twee jaar meegegaan zijn. Even uitgezonderd waarschijnlijk de gore zware stookolie die op grote schepen vaak nog steeds gebruikt wodt .
Tegenwoordig bevat diesel vrijwel geen zwavel meer en kan er dus van zwavelzuur geen sprake zijn.
De oorzaak is gewoon het warme water wat het gietijzer doet roesten , al helemaal als het zeewater is.
Overigens is gietijzet daar ook wat beter bestendig tegen dan staal .
Zou je rvs nemen dan krijg je bij zeewater eerder nog sneller gaten omdat de gangbare soorten rvs zeker bij de daar optredende temperaturen snel last van putcorrosie gaan wat erg snel gaat. Gietijzer daarentegen corrodeert min of meer egaal waardoor dat veel langzamer gaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 07:09 #1077732

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Erikdejong schreef :
Ik las tot mijn verbazing in de handleiding van mijn Yanmar dat zij adviseren om de injectiebocht preventief iedere twee jaar te vervangen. (Net als alle slangen) Dat gaan we niet doen natuurlijk, maar wel een oogje in het zeil houden.
Overigens "rotten" RVS uitlaatbochten aanzienlijk sneller weg dan de standaard gietijzeren bochten.
Ook Yanmar lijkt ze tegenwoordig van RVS te maken zag ik op mijn nieuwe motortje.
2 jaar vond ik ook belachelijk kort. Ik doe (en deed) tweejaarlijkse grondige inspectie. Op mijn oude motor (nog gewoon staal) was ie net vervangen en na 7 jaar nog geen spoortje van roest te zien (in tegenstelling tot de binnenzijde het inlaatspruitstuk zelf). Vooral zoet water zal een hoop helpen. Maar dat het ding aandacht behoeft is duidelijk.

Er zijn een hoop aanbieders van aftermarket spul die er goed uit zien, ook voor Volvo. Sommige met mooie doorsnedes die een grotere materiaal dikte laten zien dan origineel. Veelbelovend. Maar ook zelfbouw dingen die van plaat zijn gemaakt waar volvo origineel gietijzer gebruikt.
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 07:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 16:43 #1077966

Philip schreef :
Ook Yanmar lijkt ze tegenwoordig van RVS te maken zag ik op mijn nieuwe motortje.
Mijn yanmar is van feb. 2017 (productie datum) die heeft nog een gietijzeren. Erg solide en erg zwaar in vergelijking met de rest van de motor. Nu na twee jaar nog geen spoortje roest te bekennen overigens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 17:15 #1077985

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 560
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 18:41 #1078008

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Erikdejong schreef :
Philip schreef :
Ook Yanmar lijkt ze tegenwoordig van RVS te maken zag ik op mijn nieuwe motortje.
Mijn yanmar is van feb. 2017 (productie datum) die heeft nog een gietijzeren. Erg solide en erg zwaar in vergelijking met de rest van de motor. Nu na twee jaar nog geen spoortje roest te bekennen overigens.

Jij vaart in t ijs, Eric, dan valt de temperatuurscomponent weg! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 18:41 #1078009

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
CeesS schreef :
Tijdens de winterstop haal ik altijd de uitlaatslang los, waardoor het aanwezige vocht in bocht en motor kan drogen. Tot nu toe kan ik bij mijn Yanmar (wij liggen op zout water) geen corrosie van de uitlaatbocht rond het injectiepunt constateren. GTL helpt hier zeker door de samenstelling en daardoor schone verbranding.
Ook aan mijn 15 jaar oude rvs bocht van mijn 3GM30 mankeert nog niets. Gebruik geen GTL. Haal niet alleen de uitlaatslang los maar stop ook een zakje silicagel in de uitlaat (en sluit die vervolgens luchtdicht af).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 18:46 #1078012

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
baspa schreef :
Nogmaals Jongens:

RVS helpt niet!

Lassen zijn eng ivm mogelijke spleetcorrosie en kristalrooster verschuivingen door de temperatuur inwerking tijdens het lassen (interkristallijne corrosie voor de nerds).

Het enige wat hier helpt is wanddikte. Veul Aizer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 19:04 #1078018

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Joop66 schreef :
baspa schreef :
Nogmaals Jongens:

RVS helpt niet!

Lassen zijn eng ivm mogelijke spleetcorrosie en kristalrooster verschuivingen door de temperatuur inwerking tijdens het lassen (interkristallijne corrosie voor de nerds).

Het enige wat hier helpt is wanddikte. Veul Aizer!

ok, de gietijzeren bocht heeft het 20 jaar uitgehouden , hoelang doet de SS bocht het voordat de gaten er in vallen ? 10 jaar ?
OP vroeg een 'goedkopere' oplossing , niet 'de beste' oplossing
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 19:14 #1078022

  • IPV
  • IPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 19:40 #1078027

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Joop66 schreef :
RVS helpt niet!
Lassen zijn eng ivm mogelijke spleetcorrosie en kristalrooster verschuivingen door de temperatuur inwerking tijdens het lassen (interkristallijne corrosie voor de nerds).

Is dan de conclusie dat de constructie van de bocht behoorlijk bepalend is?
Bij de bocht van het uitlaatspruitstuk aan mijn motor komt het koelwater, nadat het in de uitlaat komt, geen las meer tegen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 28 aug 2019 20:19 #1078044

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je kunt niet alle RVS soorten over een kam scheren. Het leiding- en tankwerk van de fabrieken waar onder andere de Magnums voor de hele wereld geproduceerd worden, bestaat volledig uit speciale roestvaststaal soorten, die vele jaren tegen uiterst agressieve chloorhoudende schoonmaakmiddelen bij hoge temperatuur bestand zijn. Dan praat je niet over standaard lassen en ordinair 316, dat voor je railing gebruikt wordt. Er is dus zeker een RVS soort die tegen de omstandigheden in de injectiebocht bestand is, de vraag is of de aanbieders van die onderdelen toegang hebben tot de juiste materialen en technologie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl