Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36?

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 06:29 #1101959

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hoewel nog geen lekkage via de manchet van de saildrive, is deze ook nog nooit vervangen. Boot is van 2002. Bij de Dehler 36jv ligt de motor omgedraaid, dus de saildrive wijst naar voren. Is het bij het vervangen van de manchet nodig dat de motor los wordt gemaakt en naar achter wordt geschoven?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 07:07 #1101966

De motor moet in elk geval los van de saildrive. Als je de achterkant (in jouw geval de voorkant) van de motor kan ondersteunen moet hij misschien niet echt los van zijn voorste (achterste in jouw geval) motorsteunen. De vraag is alleen of je de ingaande as van de saildrive uit de demper op het vliegwiel geschoven krijgt. Is er genoeg ruimte in het gat van de romp om dat voor mekaar te krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 07:35 #1101974

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Of er voldoende ruimte is, dat kan ik op dit moment niet bepalen. Zoals wel vaker aan boord zal het wel niet, maar dat moet ik ter plaatse bekijken. Hoeveel ruimte is er nodig? De drive zal er gekanteld uit moeten komen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 08:09 #1101983

De drive moet bij het verwijderen in jiuw geval naar achteren gekanteld worden omdat anders het staartstuk niet of moeilijk doro het gat in de romp kan. Dat betekent denk ik sowieso dat de motor een stukje moet opschuiven naar achteren.
Het is overigens in principe mogelijk de membraan te vervangen zonder de hele saildrive te verwijderen maar alleen als er genoeg ruimte is. Als je de saildrive alleen ver genoeg recht omhoog kunt takelen kun je bovenzijde en staartstuk scheiden en zo de membraan er tussenuit halen en opnieuw weer installeren.
Waarschijnlijk heb je deze saildrive waar ik ook de workshop manual van heb. Misschien heb je er wat aan?

Bijlage:

Bestandsnaam: SaildriveMS25s-sR.pdf
Bestandsgrootte:3,992 KB

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 08:26 #1101988

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Gregor schreef :
Hoewel nog geen lekkage via de manchet van de saildrive, is deze ook nog nooit vervangen. Boot is van 2002. Bij de Dehler 36jv ligt de motor omgedraaid, dus de saildrive wijst naar voren. Is het bij het vervangen van de manchet nodig dat de motor los wordt gemaakt en naar achter wordt geschoven?

Jou keuze om hem te vervangen.
Bij mijn boot van 1994 ziet hij er nog ongeschonden uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 08:27 #1101990

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Aan de achterzijde heb ik 5cm om de motor naar achteren (!) te schuiven daarna zit de motor tegen de binnenbouw aan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 08:40 #1101994

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Yellow Boat schreef :
De drive moet bij het verwijderen in jiuw geval naar achteren gekanteld worden omdat anders het staartstuk niet of moeilijk doro het gat in de romp kan. Dat betekent denk ik sowieso dat de motor een stukje moet opschuiven naar achteren.
Het is overigens in principe mogelijk de membraan te vervangen zonder de hele saildrive te verwijderen maar alleen als er genoeg ruimte is. Als je de saildrive alleen ver genoeg recht omhoog kunt takelen kun je bovenzijde en staartstuk scheiden en zo de membraan er tussenuit halen en opnieuw weer installeren.
Waarschijnlijk heb je deze saildrive waar ik ook de workshop manual van heb. Misschien heb je er wat aan?

Bijlage:

Bestandsnaam: SaildriveMS25s-sR.pdf
Bestandsgrootte:3,992 KB

Ad
dank je Ad. Manual heb ik inderdaad. Zal komend weekend wat foto’s maken ter illustratie. Als hij omhoog kan is dat wel de elegantste oplossing.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 09:27 #1101999

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Wij hebben ook eenmaal een membraan gewisseld na 16 jaar. Een en ander viel allemaal erg mee en het is goed te doen, rustig stapje voor stapje en de tijd voor nemen. E.e.a. is jou wel toevertrouwd. Bij de First kon trouwens de hele drive door de romp naar buiten, dat was makkelijk.
Opvallend was de uitstekende staat waarin het oude membraan zich bevond. Geen kraakje of barstje te zien, prachtig soepel rubber nog. Wel had de vorige eigenaar het membraan bedekt met een duimdikke laag vaseline en er had nooit olie,diesel of water op gestaan.
De afdichting onder bij de schroef lekte wel dus die meteen meenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 09:58 #1102004

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Heb dit jaar de manchet van mijn saildrive (Bukh) vervangen.
De oude, uit 1983, lekte niet en zag er nog prima uit.
Heb het eigenlijk alleen gedaan voor de zekerheid en omdat ik de motor verving en dus lekker ruim kon werken, bovendien kan de verzekering moeilijk kan gaan doen over de leeftijd van het spul.

Inderdaad moest de motor een stukje naar voren om de saildrive los te krijgen.
Ook moest de schroef eraf om het spul door het gat in de bodem te hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 10:12 #1102008

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
I.v.m. het opnemen van de schade die ik tijdens mijn reis heb opgelopen, verwacht ik vrijdag de export aan boord. Kan vragen of hij een oordeel velt en bij goedbevinden dit aan de verzekeraar meldt. Deel de mening dat vervangen veelal polisgedreven is.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 19:27 #1102147

  • eleeuw
  • eleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
hoi Gregor,
Sailing Britaly heeft 2 filmpjes (lange en korte versie) van het vervangen van de manchet. Motor staat wel anders dan in de Dehler 36, maar je ziet wel goed hoever je de motor moet verplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 20:50 #1102174

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 21:26 #1102187

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het loshalen van de as maakt in ieder geval dat je minder ruimte nodig hebt. Kunnen meteen alle ringen en lagers worden vervangen..... Op het filmpje van Cees is duidelijk te zien hoeveel de motor wordt verschoven, maar als gezegd, ik krijg nauwelijks mijn hand tussen de nog vrije ruimte t.h.v. de impeller en de ombouw van de motor. Zal eens meten hoeveel de motor uit het filmpje wordt verschoven en wat er in de Dehler aan ruimte is.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 18 nov 2019 21:54 #1102198

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Alweer enige tijd geleden heb ik samen met een schoonzoon z'n saildrive uitgebouwd. Die was aangebouwd aan een VP2003, ingebouwd in een Victoire 933. Daarvoor hoefde de motor maar 30 mm opgeschoven te worden om de saildrive er uit te kunnen trekken.
Voor wat het waard is : zie zeilersforum.nl/index.php/foru...20s-reviseren#828444
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 06:39 #1102227

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
30mm verschuiven is haalbaar. Maar goed, hoeveel nodig is, hangt af van de grote van het gat door de romp.

Het demonteren van de as staat me wat tegen. Motor heeft rond de 800draaiuren en moet je dan ook al preventief de keerringen gaan vervangen en eventueel een speedy sleeve plaatsen? Vind dit wel ingewikkeld en dan bedoel ik niet het mechanische werk.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 19 nov 2019 06:49 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 07:23 #1102231

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Keerringen is een eitje en moet je zeker doen.
Speedysleeve alleen als de as ingesleten is en dat is onwaarschijnlijk maar die ga je zien bij demonteren. Niet druk over maken dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 07:44 #1102236

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Gregor schreef :
30mm verschuiven is haalbaar. Maar goed, hoeveel nodig is, hangt af van de grote van het gat door de romp.

Het demonteren van de as staat me wat tegen. Motor heeft rond de 800draaiuren en moet je dan ook al preventief de keerringen gaan vervangen en eventueel een speedy sleeve plaatsen? Vind dit wel ingewikkeld en dan bedoel ik niet het mechanische werk.

Ik zou t wel doen. In t kader van: je bent toch bezig.

Overigens, als je besluit deze keerringen te kopen bij Brammer ipv Volvo Penta, wat ik gezien het prijsverschil best kan voorstellen, vragen naar RVS veer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 08:04 #1102240

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De as hoeft er niet uit, de saildrive kun je door kantelen met as en al door het gat naar boven halen. Overigens is het vervangen van de keerringen een fluitje van een cent. Voor een SD20 (Yanmar) heb ik dat eens beschreven :

Bijlage:

Bestandsnaam: 20091124re...efas.pdf
Bestandsgrootte:1,260 KB
Laatst bewerkt: 19 nov 2019 08:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 08:35 #1102243

CeesS schreef :
De as hoeft er niet uit, de saildrive kun je door kantelen met as en al door het gat naar boven halen.

Normaliter klopt dat omdat je dan de saildrive met de bovenkant , waar dus de as naar de motor ook zit) van de motor af kantelt.
In het voorliggende geval zit de motor echter achterstevoren met de saildrive er dus voor voor en mmoet dus de saildrive juist naar de motor toe kantelen .
Dat betekent ook dat die 30 mm zeer waarschijnlijk (veel) te weinig zal zijn omdat je bij dat kantelen de ingaande as weer naar de motor toe bewegen moet.
Enige mogelijkheid die ik daarom zie is de membraan in de boot vervangen door ter plaatse de bovenkant en de onderkant van de saildrive te scheiden omdat je dan de saildrive niet hoeft te kantelen.

En inderdaad is vervangen van de seals heel simpel en snel te doen.
Heb ik n=bij mijn vorige boot al ees gedaan terwijl ik de boot droog had laten vallen (diepgang 85cm met kimkielen ) voor de dijk bij Delfzijl ( voor wie het precies wil weten op 53°19'0.05"N 6°59'55.83"O ) waardoor ik zo'n 3,5 uur de tijd had om dat te doen en daarna in alle rust koffie te zetten :lol: .
Was ruim voldoende.
Zelfs speedy sleeves was nog mogelijk geweest.
Later in bijn huidige boot ( met 1,2 meter diepgang en ook kimkielen ) op dezelfde plaats nieuwe gaten gemaakt en transducers geplaatst voor dieptemeter en log ( had wel twee reserve accu's voor mijn accuboor erbij :whistle: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 08:36 #1102244

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
CeesS schreef :
De as hoeft er niet uit, de saildrive kun je door kantelen met as en al door het gat naar boven halen. Overigens is het vervangen van de keerringen een fluitje van een cent. Voor een SD20 (Yanmar) heb ik dat eens beschreven :

Bijlage:

Bestandsnaam: 20091124re...efas.pdf
Bestandsgrootte:1,260 KB
keerringen en speedy sleeve plaatsen heb ik ook al eens mogen doen op mijn vorige boot. https://www.uisge-beatha.eu/2012/02/Keerringen-en-lagers-van-de-saildrive-vervangen
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 08:41 #1102246

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@Ad tenzij het gat in de romp groot genoeg is om de saildrive 180gr om de lengteas te draaien.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 09:08 #1102255

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
(...)Dat betekent ook dat die 30 mm zeer waarschijnlijk (veel) te weinig zal zijn omdat je bij dat kantelen de ingaande as weer naar de motor toe bewegen moet.(...)
Ad

De eerste tientallen millimeters zijn de lastigste, je moet de spline van de ingaande as van de saildrive in rechte lijn uit de demperplaat trekken. Zodra die los is, heb je veel meer vrijheidsgraden om de saildrive te bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 09:20 #1102258

Gregor schreef :
@Ad tenzij het gat in de romp groot genoeg is om de saildrive 180gr om de lengteas te draaien.

Dat is vrijwel onmogelijk als je daar de afdekflap van dat gat kijkt.
Dan heb je geen ruimte meer om die tegen de romp te plakken.
Normaliter is het gat even groot als het deel met de ribbels erop. De rest is ook dunner om goed aan te liggen tegen de romp.
Nee , de saildrive moet in eerste instantie vertikaal omhoog zodat de ingaande as vrij is van het vliegwielhuis voordat hij echt goed kan kantelen. En dat ius juist in dit geval nodig vanwege de speciale omgekeerde inbouw van deze motor-saildrive.
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2019 09:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 11:17 #1102273

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Yellow Boat schreef :
Gregor schreef :
@Ad tenzij het gat in de romp groot genoeg is om de saildrive 180gr om de lengteas te draaien.

Dat is vrijwel onmogelijk als je daar de afdekflap van dat gat kijkt.
Dan heb je geen ruimte meer om die tegen de romp te plakken.
Normaliter is het gat even groot als het deel met de ribbels erop. De rest is ook dunner om goed aan te liggen tegen de romp.
Nee , de saildrive moet in eerste instantie vertikaal omhoog zodat de ingaande as vrij is van het vliegwielhuis voordat hij echt goed kan kantelen. En dat ius juist in dit geval nodig vanwege de speciale omgekeerde inbouw van deze motor-saildrive.
Ad
daar heb je wel een punt :S
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor los voor vervangen manchet bij Dehler 36? 19 nov 2019 12:52 #1102282

  • Midnight
  • Midnight's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Wij zijn op dit moment ook aan het kijken naar het wel/niet verwisselen van de manchet, van de saildrive van onze Dehler 36 JV. Bijgevoegd enkele foto's van hoe het eruit ziet onder de bekende zwarte flap. Duidelijk is te zien dat er te weinig ruimte is om de saildrive 180 graden te draaien. Op de laatste foto zijn de inbusbouten te zien voor het loskoppelen van de saildrive aan de onderzijde.
Bijlagen:
Dehler 36 Midnight
NED 8085
Laatst bewerkt: 19 nov 2019 12:57 door Midnight.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl