Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP 2003 start héél slecht

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 12:19 #1112487

Sorry...
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 12:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 12:28 #1112489

Jollenbaas schreef :
Sorry...

Zou ik ook zeggen met zo’n machinekamer :P
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 12:33 #1112491

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Jeroen-pion schreef :
Daar gaan we weer , goed ik verwacht hier volgend voorjaar toch minimaal 12 draadjes met gecorrodeerde kleppen als we weer gaan varen aan gezien bijna iedereen hier met nat vaart, ik lig zelfs nog in het water en als vele om mij heen hier .

Ik begrijp dat wij ons ernstig zorgen moeten maken ? Op basis van 1 ervaring van Cees s ?

Geen ernstige zorgen :laugh:

Maar:



Dit gebeurt er dus, en het gebeurt bij langere stilstand, er blijft vaak water staan in dat traject
En als je dan een uitlaatklep open hebt staan, dan mogen ze graag roesten.
Het heeft ook te maken met het soort staal wat er gebruikt is voor de klepzittingen.

Ik zorg bij langere stilstand ervoor, dat die uitlaatklep (dichtbij waar het koelwater in de uitlaat word gepompt) gesloten is.

Maar ik vermoed, op basis wat de klachten zijn er problemen zijn bij de dieseltoevoer.
Gewoon dingen 1 voor 1 uitsluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 12:42 #1112494

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Jollenbaas schreef :
Toch scheelt het of je een droge of natte uitlaat hebt.
Er blijft in de natte versie immers altijd water staan wat condens geeft op de kleppen en klepzittingen.
Ken mensen die juist daarom in de winter de uitlaatslang van de motor afhalen en de uitlaat afdichten.
En daar vervolgens ook nog eens een zak silicagel korrels in stoppen.
En het zelfde bij de inlaat doen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 13:00 #1112495

Sonador schreef :
Jeroen-pion schreef :
Daar gaan we weer , goed ik verwacht hier volgend voorjaar toch minimaal 12 draadjes met gecorrodeerde kleppen als we weer gaan varen aan gezien bijna iedereen hier met nat vaart, ik lig zelfs nog in het water en als vele om mij heen hier .

Ik begrijp dat wij ons ernstig zorgen moeten maken ? Op basis van 1 ervaring van Cees s ?

Geen ernstige zorgen :laugh:

Maar:



Dit gebeurt er dus, en het gebeurt bij langere stilstand, er blijft vaak water staan in dat traject
En als je dan een uitlaatklep open hebt staan, dan mogen ze graag roesten.
Het heeft ook te maken met het soort staal wat er gebruikt is voor de klepzittingen.

Ik zorg bij langere stilstand ervoor, dat die uitlaatklep (dichtbij waar het koelwater in de uitlaat word gepompt) gesloten is.

Maar ik vermoed, op basis wat de klachten zijn er problemen zijn bij de dieseltoevoer.
Gewoon dingen 1 voor 1 uitsluiten.

Ja dat zijn de bekende foto’s , klep zitting vol putjes en koolaanslag , motor was 40 jaar oud ?

Kun je nagaan hoe lang dat duurt , best goede motoren toch ?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 13:04 #1112496

zeekraal schreef :
Jollenbaas schreef :
Toch scheelt het of je een droge of natte uitlaat hebt.
Er blijft in de natte versie immers altijd water staan wat condens geeft op de kleppen en klepzittingen.
Ken mensen die juist daarom in de winter de uitlaatslang van de motor afhalen en de uitlaat afdichten.
En daar vervolgens ook nog eens een zak silicagel korrels in stoppen.
En het zelfde bij de inlaat doen.

:laugh: :laugh: :laugh: hoe minder verstand van hoe vreemder de inzichten , ik zie een groei markt in silica zakjes bij de Watersport juwelier, want het doet zijn werk zeker, maar is het nodig?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 13:04 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 13:36 #1112505

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7434
zeekraal schreef :
Jollenbaas schreef :
Toch scheelt het of je een droge of natte uitlaat hebt.
Er blijft in de natte versie immers altijd water staan wat condens geeft op de kleppen en klepzittingen.
Ken mensen die juist daarom in de winter de uitlaatslang van de motor afhalen en de uitlaat afdichten.
En daar vervolgens ook nog eens een zak silicagel korrels in stoppen.
En het zelfde bij de inlaat doen.

Het is wat bewerkelijker, maar voor echt goed resultaat kun je die silicagel beter in de cylinders stoppen. :evil:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 14:33 #1112522

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Jeroen-pion schreef :

Ja dat zijn de bekende foto’s , klep zitting vol putjes en koolaanslag , motor was 40 jaar oud ?

Kun je nagaan hoe lang dat duurt , best goede motoren toch ?

Geen koolaanslag, wel heel veel roest, en dikke roest ook.
Had lang stil gestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 16:06 #1112536

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Jeroen-pion schreef :

:laugh: :laugh: :laugh: hoe minder verstand van hoe vreemder de inzichten , ik zie een groei markt in silica zakjes bij de Watersport juwelier, want het doet zijn werk zeker, maar is het nodig?

De reden van mijn reactie betreffende corrosie was bedoeld als aanvulling op jouw reactie dat alleen slijtage de oorzaak van compressie verlies zou zijn. Het siert je niet dat je andermans ervaringen belachelijk maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 16:17 #1112538

CeesS schreef :
Jeroen-pion schreef :

:laugh: :laugh: :laugh: hoe minder verstand van hoe vreemder de inzichten , ik zie een groei markt in silica zakjes bij de Watersport juwelier, want het doet zijn werk zeker, maar is het nodig?

De reden van mijn reactie betreffende corrosie was bedoeld als aanvulling op jouw reactie dat alleen slijtage de oorzaak van compressie verlies zou zijn. Het siert je niet dat je andermans ervaringen belachelijk maakt.

Sorry niet zo kwaad bedoeld als het misschien over kwam !!

Goed de putjes , die komen er niet in door corrosie , dat zijn hele kleine detonatie kratertjes waar de klep niet heel goed sloot, of te wel ;

We stellen toch allemaal beslist volgens het Manual bij het aantal draai uren de kleppen ? ZELDEN ;-)

Bij de inlaat klap niet zo dramatisch bij de uitlaat klep wat meer uiteindelijk.

Kleppen en zittingen roesten ook niet zo maar weg , reden is de legering maar daar is genoeg van te vinden op wiki etc
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 16:58 #1112547

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
de meeste klepzittingen worden gemaakt van stelliet en dat is corrosie bestendig.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 17:00 #1112549

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Only Fools Rush in schreef :
WADnWIND schreef :
jessejohn schreef :
bekend verhaal, om welk schip gaat het? heb je een foto?

Westery Konsort Duo (Calidris)

Is dat schip voor ‘erbij’? Of gaat de WadnWind eruit?

Tja, het was niet de bedoeling, maar het is 'erbij' . :unsure:
De WnW ligt te koop, en gaat in de loop van de winter naar Friesland voor de deur. Mogelijk istie komend seizoen te huur. B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 17:49 #1112557

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Nou, next episode
- Grof en fijn dieselfilter vervangen. Beetje bacterie rommel in het groffilter.
- Waterzakje onder de tank ff vol open, wat sliertjes.
De tank zit vrij hoog en de diesel gutst uit het ontluchtingsboutje van het groffilter.
Helaas ook nog origineel koper leidingwerk en messing fitwerk in de dieselleiding.
Ondanks dat de tank hoog zit, pomp je het leplazerus om het fijnfilter weer vol te krijgen.

Nu blijkt de VP 2003 2 retourleidingen te hebben. 1 op het fijnfilter van de verstuivers en ook nog 1 extra vanaf de brandstofpomp terug de tank in. Zeer waarschijnlijk tot onder in de tank. Zie dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...l?start=%1$d#1027598
Bij het loshalen va het fijnfilter, bij gebrek aan een filter sleutel, de priem door het filter en een slag los. Bakje er onder en even wachten,
bakje vol? 2e groter bakje er onder; ook vol (K*t) bakjes te kort, gauw fles en jerrycan gezocht. Komt dan toch héél veel meer uit dan het lekvolume van het filter? banjobout los om de opvoerpomp, gutst het ook uit?
Aha, hevel uit de tank! afijn alles opgelost qua filters.
Start ritueel en innen 5 minuten starten (gisteren ruim 30 minuten).
Nog niet goed dus. In het begin gaat varieert het toerental spontaan, wat omhoog en omlaag. gashendel reageert traag (sluggish).

Volgende stap is verstuivers afpersen en compressie druk meten.
Daarna nog eens kijken of we bij de tandas kunnen komen van de koppeling, schijnt ook een "dingetje" te zijn.


Qua trillingen; de schroefas zit star aan de koppeling en het volvo seal moet dus als flexibel dienen. Dat levert dus veel druppels lekkerij op, zelfs in neutraal.
Motor uit is geen druppels meer, (seal is nieuw).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 17:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 18:10 #1112561

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13460
Westery Konsort Duo (Calidris)

off topic, zo'n ding is toch van plastic ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 18:14 #1112562

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Klinkt mij als een lekke uitlaatklep waardoor slechte compressie, slecht starten en schuddende motor. Mijn 2002 had dezelfde klachten en oorzaak. Simpel te constateren een rookgenerator en wat overdruk als de verstuivers eruit zijn. Zijn apparaatjes voor. Koprevisie is ( als dat niet eerder is gedaan tenminste) meestal geen probleem. Kan je meteen de koelkanalen reingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 19:27 #1112574

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
b100 schreef :
de meeste klepzittingen worden gemaakt van stelliet en dat is corrosie bestendig.

Ja met de nadruk op de meeste.
Ik heb het (roestige klepzittingen) bij een auto nog nooit gezien, wel dus bij scheepsmotoren en vooral bij generatoren.

De lokale scheepsmotoren revisiebedrijf heeft er leuk werk van elk voorjaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 19:32 #1112575

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
HPV schreef :
Klinkt mij als een lekke uitlaatklep waardoor slechte compressie, slecht starten en schuddende motor. Mijn 2002 had dezelfde klachten en oorzaak. Simpel te constateren een rookgenerator en wat overdruk als de verstuivers eruit zijn. Zijn apparaatjes voor. Koprevisie is ( als dat niet eerder is gedaan tenminste) meestal geen probleem. Kan je meteen de koelkanalen reingen...

Een lektest is veel effectiever, er zit dan ook een klokje bij aangesloten die aangeeft hoeveel procent van de druk er weglekt, is dat teveel.
Dan luisteren waar er lucht vandaan komt, hoor je het sissen in de uitlaat of inlaat, dan valt het wel mee. Komt het gesis uit je carter dan heb je even stof tot nadenken.

Rook word meestal gebruikt bij het opsporen van valse lucht, maar vind het wel een goed idee om daar rook bij te doen. Is opsporen van iets wel leuker/makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 19:52 #1112579

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
3Noreen schreef :
Westery Konsort Duo (Calidris)

off topic, zo'n ding is toch van plastic ?

Sorry.. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 19:54 #1112580

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Westery Konsort Duo (Calidris)

off topic, zo'n ding is toch van plastic ?

Sorry.. :unsure:

Maar onder de plastic bootjes, zijn die toch juist heel erg sterk gebouwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 26 dec 2019 22:41 #1112611

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Sonador schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
Westery Konsort Duo (Calidris)

off topic, zo'n ding is toch van plastic ?

Sorry.. :unsure:

Maar onder de plastic bootjes, zijn die toch juist heel erg sterk gebouwd?

Precies!
En slechts 1 meter diepgang en kimkielen. Droogvallen dus geen probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 dec 2019 22:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 27 dec 2019 00:16 #1112615

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
De retourleiding van de verstuivers:



De retourleiding van de brandstofpomp:

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 27 dec 2019 06:36 #1112624

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Voor mij zou de eerste kandidaat probleem orzaak zijn het verrijkings mechanisme voor het starten.
Als dat niet werkt start een VP2003 heel slecht.
Hier staat hoe je dat kunt controleren: www.cruisersforum.com/forums/f...269.html#post2100601

Zoals je zelf ook al opmerkte is een lek membraam van de opvoerpomp ook een mogelijkheid. Zeker als je je het leplazerus moet pompen, zoals je schrijft.

Die twee dingen zou ik eerst controleren.

Bij mijn 2003 zit de injector lekleiding op het fijnfilter en de brandstof retourleiding op de opvoerpomp.
De tank staat hoger dan de motor en de retourleiding zit bovenaan op de tank aangesloten.
De motor start altijd onmiddellijk.





Je zou de retourleiding kunnen loshalen en checken hoeveel branstof erdoor komt en proberen tegenhouden om pompje te testen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 27 dec 2019 07:21 #1112627

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Thanks 37south

Omdat alles ruim 30 jaar oud is (en origineel), overweeg ik per definitie om de opvoerpomp te vervangen. Fer de dieseldokter heeft vervangende exemplaren voor €80, dat gaat hem dan worden.
je sluit er weer wat mee uit en armer wordt je er niet van.

Voelermaten heb ik ook al besteld, dan gaan we ook eens kijken naar de klepspeling.
Daarna wordt het echt serieus en moet ik proberen de verstuivers er uit te halen. Dan hoop ik dat de koperen bussen nog goed zijn, anders wordt het echt sleutel werk en moet de kop er af.

Probleem is dat de motor zelf er mogelijk niet zomaar uit kan en stevig uitgekleed moet worden voor hij door het luik past.

Mooie slangen heb jij! Bij mij zitten de originele rubber slangen nog op, die zouden best poreus kunnen zijn? Vervangen dus.

Wordt vervolgd maar kan ff duren. Eerst een huis afmaken :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 07:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 27 dec 2019 08:09 #1112635

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26258
Helaas had de verkoper de motor al laten lopen voordat we aan boord kwamen, dat was niet geheel mijn bedoeling.

Maar even Jugo..

Je bent gepokt en gemazeld als het gaat om varen en boten. Je bent bovendien een techneut 1e klas. Je wordt er ook nooit moe van om je verbazing en soms zelfs ergernis uit te spreken over de klunzigheid en de domheid van sommige andere would-be techneuten op dit forum en elders.

Hoe kom jij, als man met een dergelijke status, er Godbetert bij om zonder meer een boot te kopen waarvan de motor, voorafgaand aan de eerste inspectie door jou als koper, overduidelijk van tevoren is opgewarmd?

We drukken hier elke aspirant koper op het hart: koop niet zonder meer een boot, waarvan de verkoper voor jouw komst de motor heeft opgewarmd. Dat is negen van de tien keer een teken van een motor met startproblemen. De inleiding tot deze draad lezend, krijg ik het gevoel dat je, bij wijze van spreken, je eigen adviezen hebt genegeerd.

Wat is je verklaring?
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 08:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2003 start héél slecht 27 dec 2019 08:51 #1112639

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ja dat wil ik ook wel eens weten :evil:






:whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl