Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchten brandstoftank

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 10:55 #1270968

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik ben een ongebruikte aluminium watertank aan het omkatten tot brandstoftank voor mijn dieselkachel. Zo hou ik de brandstof voor de motor en de verwarming gescheiden. Het is een 150L tank die onder mijn navigatiehoek is ingebouwd, de aansluitingen zijn lastig bereikbaar. Inmiddels ben ik er in geslaagd een goede brandstof-bestendige vulslang aan te sluiten, en heb ik de koperen leiding naar de kachel omgeleid naar de tank.
Nu zit ik nog met de ontluchting. Dat is nu een PVC slang, die via via in de grijswater-opvangbak uitkwam. Van hetzelfde aansluitpunt een slang naar dek trekken is praktisch onmogelijk.

Ik vroeg me af of het simpeler op te lossen is:
- een afsluitdop in de vuldop aan dek die tegelijk een beluchtingsventiel heeft - maar wel waterdicht is.. -. Ontluchting tijdens tanken lukt wel denk ik, niet te zwaar vullen ineens.
- of een 'snuffertje' direct op de tank met een ventieltje plus een filtertje dat de diesellucht wegvangt.

Er over doordenkend, realiseer ik me dat ik dus alleen een ventiel nodig heb dat opent als er onderdruk ontstaat, dus als de kachel in gebruik is. Het ventiel zuigt dus even lucht aan, misschien dat een filter niet nodig is. Als het schip op een oor ligt mag er natuurlijk geen diesel uit lopen.

Ik heb al zitten snuffelen op het web maar nog niet gevonden of zoiets bestaat.
Laatst bewerkt: 07 apr 2021 11:18 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 10:59 #1270971

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Volgens mij worden ont-/beluchtingsventielen toegepast bij/boven de brandstoftank van een auto.
Hoef je enkel nog de geur weg te leiden naar buiten.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 07 apr 2021 18:39 #1271133

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ik heb de ontluchting van een dieseltank hoog in de bakskist laten uitkomen. Bedoeling was destijds om die naar buiten te voeren, maar tijdelijk had ik een propje wc papier in het uiteinde van de slang gedaan. En zo zit het nog steeds...

Diesellucht is niet merkbaar, en het propje laat genoeg lucht door om de motor probleemloos te laten draaien. Bij het vullen haal ik het propje even weg, Als er kans is op overvullen hang ik de slang tijdelijk in een lege jerrycan. Na afloop weer een vers propje erin. KISS en bijkomend voordeel: nooit zeewater of condens via de ontluchting
Laatst bewerkt: 07 apr 2021 18:41 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 08 apr 2021 04:54 #1271200

samvh schreef :
Er over doordenkend, realiseer ik me dat ik dus alleen een ventiel nodig heb dat opent als er onderdruk ontstaat...

Er ontstaan ook drukverschillen als gevolg van temperatuurschommelingen. Membraanpompje laat door richting kachel: je wilt niet dat daar onbedoeld brandstof in komt bij steigende temperatuur (ongeacht of de kachel brandt). Tank moet vrij kunnen ademen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 08 apr 2021 05:36 #1271204

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Let op dat de houdbaarheid van de huidige standaard diesel wordt aangegeven met 6 maanden, pas de hoeveelheid diesel in de tank dus aan op het te verwachten verbruik. Koper (zoals je aangeeft het materiaal van de leiding vanaf de tank) is een katalysator voor bederf van de standaard diesel. De keuze voor GTL of HVO heeft in deze situatie de minste nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 20 apr 2021 20:22 #1275769

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Inmiddels heb ik toch een brandstofbestendige slang op de ontluchting gemonteerd en die naar de ontluchting van de hoofdtank geleid. Die overig van koper is, zoals de meeste van mijn leidingen die van de dagtank naar de motor lopen. Ben dus verrast over het bericht dat koper niet bij diesel zou kunnen worden toegepast. Het zit er pas sinds 1994 in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 20 apr 2021 21:46 #1275805

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
samvh schreef :
Inmiddels heb ik toch een brandstofbestendige slang op de ontluchting gemonteerd en die naar de ontluchting van de hoofdtank geleid. Die overig van koper is, zoals de meeste van mijn leidingen die van de dagtank naar de motor lopen. Ben dus verrast over het bericht dat koper niet bij diesel zou kunnen worden toegepast. Het zit er pas sinds 1994 in...

De huidige diesel bevat 7% biocomponenten, die slecht samengaan met koper.. In 1994 zag de dieselwereld er nog heel anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 06:28 #1275827

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
CeesS schreef :
Let op dat de houdbaarheid van de huidige standaard diesel wordt aangegeven met 6 maanden, pas de hoeveelheid diesel in de tank dus aan op het te verwachten verbruik. Koper (zoals je aangeeft het materiaal van de leiding vanaf de tank) is een katalysator voor bederf van de standaard diesel. De keuze voor GTL of HVO heeft in deze situatie de minste nadelen.

De inzichten schrijden voort, geloof ik. Een tijdje terug was de boodschap dat koper werd aangetast door de huidige normale diesel. Er kwam zwarte aanslag op. Maar inmiddels is het een katalysator die het bederf van diesel bevordert?

Ik heb ruim anderhalf jaar geleden in Engeland normale standaard diesel gehaald bij een pomp langs de weg in Ipswich. GTL was daar niet te koop. Terug in Nederland stond die can ongebruikt in een bakskist. Ik heb ongeveer een kwart liter in een leeg jampotje gedaan en daar een paar messing voorwerpen bij gedaan (een stukje staf en een draadeindje).
Af en toe kijk eens er eens naar. Er gebeurt weinig mee, zo te zien. Het messing houdt zijn oorspronkelijke kleur en ook de diesel houdt zijn oorspronkelijke kleur en blijft helder.

Is of was de Engelse diesel in 2019 anders van samenstelling dan de Nederlandse?
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 07:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 08:00 #1275867

Wadloper schreef :

De inzichten schrijden voort, geloof ik. Een tijdje terug was de boodschap dat koper werd aangetast door de huidige normale diesel. Er kwam zwarte aanslag op. Maar inmiddels is het een katalysator die het bederf van diesel bevordert?

Het is gewwon beide . Koper werkt katalitisch bij de afbraak van de biocomponenten in die moderne diesel en de afbraakproducten die daarbij ontstaan tasten het koper aan.
Het begin dus met dei afbraak en gaat verder met die zwartkleuring.
Overigens werkt koper, net als andere edele metalen als platina , rhodium en nikkel heel vaak katalytisch op bepaalde chemische reacties . Ook bij het kraken van aardolie zijn katalysatoren nodig om de te grote moleculen af te breken in kleinere moleculen .
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 08:12 #1275879

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Yellow Boat schreef :
Wadloper schreef :
De inzichten schrijden voort, geloof ik. Een tijdje terug was de boodschap dat koper werd aangetast door de huidige normale diesel. Er kwam zwarte aanslag op. Maar inmiddels is het een katalysator die het bederf van diesel bevordert?

Het is gewwon beide . Koper werkt katalitisch bij de afbraak van de biocomponenten in die moderne diesel en de afbraakproducten die daarbij ontstaan tasten het koper aan.
Het begin dus met dei afbraak en gaat verder met die zwartkleuring.

Ik geloof het graag, maar waarom gebeurt er in dat jampotje van mij niks van die aard?
Ik heb het even opgezocht, maar de diesel in het Verenigd Koninkrijk bevatte in 2019 al jaren 7% biodiesel. Net als in Nederland (B7)
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 12:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 09:46 #1275940

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 10:26 #1275960

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ik deel hier slechts mijn ervaring en daarop gebaseerde aanbevelingen. Vrijheid blijheid, als je een andere mening hebt, prima. En als je de discussie wilt aangaan, ook prima. Maar dan wel graag op basis van verifieerbare argumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 21 apr 2021 12:56 #1276027

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
CeesS schreef :
Ik deel hier slechts mijn ervaring en daarop gebaseerde aanbevelingen. Vrijheid blijheid, als je een andere mening hebt, prima. En als je de discussie wilt aangaan, ook prima. Maar dan wel graag op basis van verifieerbare argumenten.

Ik heb niet zozeer een mening Cees, maar ik heb ook een proefje gedaan. Vooral omdat ik zelf een brandstofsysteem heb waar niet zozeer zuiver koper, maar wel veel messing onderdelen in zitten. Omdat ik anderhalf jaar geleden voor het eerst in lange tijd weer eens normale B7 diesel had dacht ik: ik probeer het ook eens.

Bijgaand twee foto's:





Het kan zijn dat dit een bijzonder kwaliteit messing is, maar na anderhalf jaar is er voor zover ik kan zien niks mee gebeurd. De diesel heeft ook nog de oorspronkelijke kleur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 22 apr 2021 08:42 #1276324

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=25#680896

Messing is er in vele soorten, die tot 50% zink en andere bestanddelen kunnen bevatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 22 apr 2021 08:49 #1276328

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
CeesS schreef :
zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=25#680896

Messing is er in vele soorten, die tot 50% zink en andere bestanddelen kunnen bevatten.

Als ik wat kan vinden, zal ik er eens wat messing dingen in gooien zoals het fitwerk dat ik in mijn boot gebruikt heb. Kijken of dat verschil maakt.

Wat ik er in ieder geval uit concludeer: afhankelijk van de samenstelling is messing minder gevoelig voor aantasting door bio-diesel dan puur koper.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 09:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 23 apr 2021 05:51 #1276616

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ik houd me al heel lang bezig met de interactie tussen dieselbrandstof en materialen in je brandstofsysteem. Zelfs voordat 7% biodiesel verplicht werd gesteld als toevoeging aan standaard diesel, waren er al stabiliteitsproblemen, zie het volgende statement van Shell (dat ik al eerder gepost heb) :

'De aantasting van materialen door vloeistoffen, zoals diesel en benzine is een zeer complexe materie. Er is een groot aantal testmethoden die een eventueel ongewenst samenspel tussen beide kunnen vaststellen. Daarbij betreft het evenwel altijd een nabootsing van de praktijk, inclusief eventuele verouderingseffecten. Deze testmethoden hebben dus hun beperkingen.

Het is nooit uit te sluiten dat zich op de langere termijn toch bepaalde problemen gaan voordoen. Daarom zijn regelmatige inspectie en onderhoud nog steeds noodzakelijk. Van een oliemaatschappij mag verwacht worden dat zij haar producten aan deze tests onderwerpt, daar het ook haar belang is om problemen in de markt te voorkomen. (…)

De compositie van de brandstoffen is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Daarvoor is een aantal redenen te noemen, zoals de voortschrijdende raffinagetechnologie, verandering van de wetgeving waar het gaat om benzeen, lood en zwavel, de introductie van additieven en de ontwikkeling daarvan.

De veranderingen binnen de raffinaderij hebben het mogelijk gemaakt om te voldoen aan de toenemende vraag naar motor- en vliegtuigbrandstoffen zonder een groter overschot aan stookolie te produceren. Dit heeft tot gevolg gehad dat het aandeel aan onverzadigde verbindingen in de motorbrandstoffen is toegenomen. Daarmee kunnen uitstekende brandstoffen worden samengesteld, zij het dat ze meestal minder geschikt zijn voor langdurige opslag, vanwege een afnemende oxydatiestabiliteit.
'

Door de toevoeging van biocomponenten is de stabliteit verder verminderd, en is daar een compatibiliteitsprobleem met bepaalde materialen zoals koper, maar ook messing bijgekomen. De EN590 norm zegt niets over de oorsprong van de diesel, het raffinageproces en de oorsprong van de biotoevoeging.
Conclusie : de ene tankbeurt en het ene merk is de andere niet, je kunt geluk en pech hebben met wat je tankt. Bij nieuwe installatie aan boord is het af te raden niet compatibele materialen te gebruiken. Of je bestaande installaties gaat aanpassen, is een keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 23 apr 2021 08:12 #1276660

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
CeesS schreef :
Conclusie : de ene tankbeurt en het ene merk is de andere niet, je kunt geluk en pech hebben met wat je tankt. Bij nieuwe installatie aan boord is het af te raden niet compatibele materialen te gebruiken. Of je bestaande installaties gaat aanpassen, is een keuze.

Dat is een nuance die we nog niet eerder zagen, of vergis ik me?

Ik heb een tank met een kijkglas (een doorzichtige slang, voornameijk om te kunnen zien wat het niveau in de tank is), dus verkleuringen zijn zichtbaar. Normaal tank ik altijd GTL, waarvan ik begrepen heb dat daarmee geen of minder problemen spelen qua aantasting van koper en messing.
Tot op heden heb ik dan ook nog niks gemerkt van verkleuringen of andere ongerechtigheden. Ook niet toen er tussetijds een mengsel van Engelse diesel en GTL in zat. De Engelse B7 is inmiddels wel volledig opgestookt, denk ik.

Het 'andere' messing (twee slangtules) ligt nu een dag in m'n jampotje. Ik zal te zijner tijd melden hoe het eruit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 23 apr 2021 10:15 #1276700

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Wadloper schreef :
Dat is een nuance die we nog niet eerder zagen, of vergis ik me?
Ik ben objectief in de te geven informatie, maar duidelijk in de keuzes die ik voor mezelf maak.

Wadloper schreef :
Ik heb een tank met een kijkglas (een doorzichtige slang, voornameijk om te kunnen zien wat het niveau in de tank is), dus verkleuringen zijn zichtbaar. Normaal tank ik altijd GTL, waarvan ik begrepen heb dat daarmee geen of minder problemen spelen qua aantasting van koper en messing.
Tot op heden heb ik dan ook nog niks gemerkt van verkleuringen of andere ongerechtigheden. Ook niet toen er tussetijds een mengsel van Engelse diesel en GTL in zat. De Engelse B7 is inmiddels wel volledig opgestookt, denk ik.
.
Het blootgestelde oppervlak van slangtules in bv een RVS tank is relatief klein. Het echte probleem vormen de leidingen als de daar aanwezige diesel 100% koper ziet.

Wadloper schreef :
Het 'andere' messing (twee slangtules) ligt nu een dag in m'n jampotje. Ik zal te zijner tijd melden hoe het eruit ziet.
Die proef heb ik ook al eens gedaan, zelfs GTL geeft interactie met verkleuring. Ik heb daarover destijds contact gehad met Salland olie, die mijn waarneming bevestigden. (Ik zoek de reactie op en zal die plaatsen). Er vindt echter geen degeneratie van de GTL plaats. Synthetische diesel zoals GTL is simpeler qua samenstelling dan EN590, en heeft verder vele voordelen die hier uitgebreid aan de orde zijn geweest.
De significantie van verkleuring is betrekkelijk : het geeft aan dat er interactie is tussen diesel en metaal, maar zegt nog weinig over de gevolgen zoals de ernst van de aantasting van het metaal en het kwaliteitsverlies van de diesel.

edit : Uit 2015 : zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=50#683543

Bij verdere interesse zie Diesel Fuel Oxidation Stability: A Comparative Study 2013-01-2678

En uit de 2019 studie 'Assessing the impact of FAME and diesel fuel composition on stability and vehicle filter blocking' :

Results and Discussion
Effect of FAME on fuel degradation
It is well documented that the inclusion of FAME within EN590 diesel has led to a reduction in the stability of the blend. Studies have shown that increasing the degree of unsaturation leaves FAME susceptible to oxidation via a radical mechanism.[4, 7] Recent studies assessing the oxidation stability of diesel and biodiesel blends using a PetroOxy device (as per ASTM D7545 and EN16091) have concluded that the addition of 10% FAME (RME) reduced the induction period of the blend by 2.6 times (at 403K) compared with the baseline B0 diesel fuel indicating that FAME had a significant detrimental effect on the oxidation stability of the fuel.


En deze Braziliaanse studie : Influence of Fatty Acid Methyl Ester Composition, Acid Value, and Water Content on Metallic Copper Corrosion (2019)
www.scielo.br/scielo.php?scrip...03-50532019000801751

'Despite the advantages of biodiesel over diesel, biodiesel is significantly more susceptible to degradation, which often makes it more corrosive than diesel.The degradation of biodiesel is mainly due to auto-oxidation reactions, moisture absorption, and the attack of microorganisms during the storage and use of biodiesel'
Laatst bewerkt: 24 apr 2021 06:34 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 12:57 #1290539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Wadloper schreef :
Het 'andere' messing (twee slangtules) ligt nu een dag in m'n jampotje. Ik zal te zijner tijd melden hoe het eruit ziet.

We zijn inmiddels ruim een maand verder. Zo ziet het jampotje en z'n inhoud er nu uit. Geen aantasting of zwarte aanslag.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 13:34 #1290545

Nu twee maanden met laagje water erbij en deksel eraf. Mss kun je bacteriegroei opwekken en kijken of dat invloed heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 16:10 #1290580

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
En, wat is je conclusie ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 16:24 #1290582

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
CeesS schreef :
En, wat is je conclusie ?

Och, conclusie.. Eigenlijk zou ik hier in Nederland nog eens wat standaard diesel moeten halen en de proef herhalen. Maar in indien gemaakt volgens geldende Europese norm ,zou die dezelfde samenstelling moeten hebben als deze Engelse diesel. Zouden we ècht een ander resultaat krijgen?

Hoewel ik nog steeds zoveel mogelijk GTL gebruik, maak ik me nu wel wat minder zorgen over mijn messing fitwerk als ik onderweg eens ergens met standaard diesel genoegen moet nemen. Puur koper zit er niet meer in mijn brandstofsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 17:08 #1290600

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Denk je dat je met een potje pomp-diesel en koper wel een duidelijk effect zal zien?
Als alle indianenverhalen waar zijn zou dat het geval moeten zijn, maar er worden veel storingen die gewoon achterstallig onderhoud zijn geweten aan moderne brandstoffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten brandstoftank 30 mei 2021 21:26 #1290676

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Apae schreef :
Denk je dat je met een potje pomp-diesel en koper wel een duidelijk effect zal zien?
Als alle indianenverhalen waar zijn zou dat het geval moeten zijn, maar er worden veel storingen die gewoon achterstallig onderhoud zijn geweten aan moderne brandstoffen.

“Indianenverhaal” volgens woordenboek
Fabeltje
Ongeloofwaardig verhaal
Ongeloofwaardig vertelsel
Sterk jongensboek

Einde discussie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl