Hoi Sjoerd1981, ik herken je van mijn topic "buitenboord motor vervangen of niet"

Ik heb ook een ultrasoon reiniger gehaald, leuke dingen zijn het! Wel prijzig die carburateur reinigerconcentraat. Als oplossing doe ik de onderdelen in zakjes, en de rest van de tank in water.
Om over te gaan op je antwoord, de motor is gloednieuw, had nog nooit gedraaid voordat ik het kreeg. Kan dus uitgaan van een carburateur die zo schoon is dat je er uit kan drinken. En heeft daarna alleen Aspen gezien. Ik denk ook de volgende keer dat ik met full choke moet beginnen, de motor ligt namelijk binnen en zal dus nog vrij koud wezen.
Hoi ReneK, bewust afwijken van de aanbevolen startprocedure? Ik probeer me zo veel mogelijk te houden aan het officieel advies. Misschien dat ik het ga proberen, maar welke fabrikant plaatst instructies die niet kloppen? Uiteraard moet verstand het overnemen, en zijn er situaties waar je wel moet afwijken... maar denk niet dat dit er een was.
Misschien dat ik het verkeerd heb, maar het trekken aan het startkoord brengt de krukas in beweging, creert zuigkracht, trekt benzine uit de venturi en ook lucht door de hoofdluchtinlaat. Het enige wat het gas doet is het gasplaatje open en dicht zetten = meer of minder lucht. Dus verzuipen gebeurt alleen door te veel keer benzine aantrekken door middel van te veel trekken aan het startkoord zonder verbranding.
Dat laatste, tja, het zit niet echt mee met mij en buitenboordmotoren. Maar moet technisch en kalm blijven. Misschien is het een klein iets. Wat ik niet begrijp is dat moderne technologie zo foutgevoelig kan wezen. Mijn motorfiets start al jaren zonder uitzondering. Alles gemotoriseerd start prima, en met buitenboordmotoren lijkt alles zo foutgevoelig als wat