Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 18 aug 2021 07:38 #1316143

Nadat vorige herfst er een forse sludge aan dieselbacteriedrab in de grof dieselfilter zag toch maar eens actie ondernomen. We hadden aan de motor niets gemerkt maar dit zag er niet goed uit voor de toekomst. We hebben de tamponmethode even terzijde gelaten en zijn eerst 5 liter blubber van de tankbodem gaan zuigen. Daarna nog eens 5 liter drab gemengd met water en vervolgens nieuwe filter erin gezet. Bij elke volle tankbeurt een paar drupjes Grotamar 71 bijgevoegd, dat zou de bacteriën moeten doden. Een honderd vaaruren verder was het toch wel spannend hoe de grof dieselfilter er nu uit zou zien. Dat viel niet tegen, er was slechts een beetje drab en voor de rest wat regulier vuil aanwezig. De foto's zijn respectievelijk van 24 november 2020 en van 17 augustus 2021. Dank voor alle reacties en tips die er vorig jaar op dit forum over dit onderwerp gegeven zijn!




Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 18 aug 2021 09:57 #1316191

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Heb je de herkomst van het water in de tank kunnen vinden ? Bacteriën schimmels e.d. kunnen alleen floreren in de aanwezigheid van water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 18 aug 2021 10:19 #1316202

CeesS schreef :
Heb je de herkomst van het water in de tank kunnen vinden ? Bacteriën schimmels e.d. kunnen alleen floreren in de aanwezigheid van water.

Idd, nadat ik het hele systeem voor de derde keer had schoongemaakt (inclusief volledig vervuild opvoerpompje) ben ik ook gaan zoeken en bleek mijn vuldop iets te lekken. Dat verholpen en nooit meer last gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 18 aug 2021 15:25 #1316320

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Dit onderwerp is in het verleden hier vaak aan de orde geweest, bv hier zeilersforum.nl/index.php/foru...d-aangesloten#790414

Via de zoekfunctie gaat een wereld voor je open
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 18 aug 2021 22:04 #1316438

www.botenwacht.nl/dieseltank-r...kelijk-p5588-nl.html

Er is een bedrijf die het doet en goed schoonmaakt.
Zit er aan te denken om dat te laten doen.
Misschien een tip voor de mensen .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 16:51 #1316649

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
een tijdelijke oplossing die ik nu al 2 jaar gebruik, diesel afvoer slang van de tank afkoppelen en in een 20 liter jerican doen, klaar, altijd verse schone diesel, na hetgeen je verbruikt na tanken met een 5 liter tankje en een trechter uit de auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 18:01 #1316678

BobG schreef :
een tijdelijke oplossing die ik nu al 2 jaar gebruik, diesel afvoer slang van de tank afkoppelen en in een 20 liter jerican doen, klaar, altijd verse schone diesel, na hetgeen je verbruikt na tanken met een 5 liter tankje en een trechter uit de auto.

Tja als je een kleine tank is het een mooi oplossing .

Tot dat je een grote tank bezit.
In mijn geval 300liter.

Beste is om te zorgen dat je tank helemaal tot aan de nok vol is.
Dan kan de bacteriën niet aan de condens hangen van de tank .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 18:26 #1316687

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
suijkerbuijk schreef :

Tja als je een kleine tank is het een mooi oplossing.

Tot dat je een grote tank bezit.
In mijn geval 300liter.

Beste is om te zorgen dat je tank helemaal tot aan de nok vol is.
Dan kan de bacteriën niet aan de condens hangen van de tank .

De misvatting hier is dat in een tank condens optreedt. Dat is nauwelijks het geval. En door de grote hoeveelheid diesel in de tank wordt de houdbaarheidsdatum waarschijnlijk ver overschreden.
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 18:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 18:28 #1316689

Dat leek mij wel altijd de consensus hier op ZF en in boeken: Lucht bevat water. Hoe meer lucht in een tank, hoe meer water.

Klopt niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 18:43 #1316694

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Evaluationcopy schreef :
Dat leek mij wel altijd de consensus hier op ZF en in boeken: Lucht bevat water. Hoe meer lucht in een tank, hoe meer water.

Klopt niet?

Even je middelbare school natuurkunde ophalen, zie zeilersforum.nl/index.php/foru...daan?start=25#398392


Mollier diagram zie bv images.app.goo.gl/LavX7BvH2PgRiLse8
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 18:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 18:54 #1316700

CeesS schreef :
Evaluationcopy schreef :
Dat leek mij wel altijd de consensus hier op ZF en in boeken: Lucht bevat water. Hoe meer lucht in een tank, hoe meer water.

Klopt niet?

Even je middelbare school natuurkunde ophalen, zie zeilersforum.nl/index.php/foru...daan?start=25#398392

Zijn die berekening gehouden met de nieuwe diesel brandstof ?

Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?

Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijv. na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/condens een kans krijgen.

Vaak word even vergeten dat je ontluchtings op je tank heb zitten en daardoor water aan trekt .

Ook de nieuwe e10 brandstof gaf al problemen met extra water in de tank omdat de wagens wegens corona te lang stil staat waardoor vocht via de ontluchting aangetrokken werd .

Dit is geen negatieve van de bereking maar een vraag wegens de jaren brandstof aanpassing
Zeker u de nieuwe biobrandstof gemaakt word van algen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 22:20 #1316768

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je gooit nu alle invloedsfactoren op een hoop. Mijn reactie was gericht tegen je methode om de tank vol te houden, om daarmee condensatie te voorkomen. Condensatie speelt echter nauwelijks een rol. Vocht is in de lucht aanwezig in de vorm van waterdamp, die pas condenseert als de relative vochtigheid 100 % is.

Van FAME wordt 7% bijgemengd in de huidige diesel. Het is niet lang houdbaar, en is de oorzaak van de nodige ellende in diesel. Vaar daarom je tank voor de winter zo ver mogelijk leeg.

Van de website van Future Fuels de volgende vereenvoudigde info :

De scheikundige afkorting van het product biodiesel is FAME. De letters FAME staan voor ‘Fatty Acid Methyl Ester’. In het Nederlands betekent dit ‘vet zuur methyl ester’. Biodiesel produceren gebeurt op een eenvoudige wijze. Je neemt plantaardige olie en verwijdert hieruit een deel plantaardige vet (glycerine). Hierdoor wordt de plantaardige olie dunner, net als gewone diesel. Dit proces noemen we veresteren.
Wat je dan overhoudt is een vetzuur methyl ester, ook wel biodiesel genoemd. Het kenmerk van biodiesel is dat het dus een hoog vetzuurgehalte heeft. Vetzuren tasten enkelvoudige lakken aan, rubber producten en verschillende kunststoffen. In kunststoffen activeren ze de weekmakers waardoor kunststoffen zacht worden. In rubber onderdelen zorgen ze voor het opzwellen van rubber slangen en pakkingen.

Biodiesel is daarbij ook sterk hygroscopisch, dit betekent dat het vocht aantrekt wat wordt opgenomen in de biodiesel. Vocht bevat zuurstof en zuurstof veroorzaakt oxidatie van de brandstof. Dit noemen we ook veroudering. Dit is tevens de reden dat biodiesel ook maar kort houdbaar is. Een nog veel groter probleem is het veroorzaken van bacteriegroei door opgenomen water in de brandstof.
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 22:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 19 aug 2021 22:42 #1316771

CeesS schreef :
Je gooit nu alle invloedsfactoren op een hoop. Mijn reactie was gericht tegen je methode om de tank vol te houden, om daarmee condensatie te voorkomen. Condensatie speelt echter nauwelijks een rol. Vocht is in de lucht aanwezig in de vorm van waterdamp, die pas condenseert als de relative vochtigheid 100 % is.

Van FAME wordt 7% bijgemengd in de huidige diesel. Het is niet lang houdbaar, en is de oorzaak van de nodige ellende in diesel. Vaar daarom je tank voor de winter zo ver mogelijk leeg.

Van de website van Future Fuels de volgende vereenvoudigde info :

De scheikundige afkorting van het product biodiesel is FAME. De letters FAME staan voor ‘Fatty Acid Methyl Ester’. In het Nederlands betekent dit ‘vet zuur methyl ester’. Biodiesel produceren gebeurt op een eenvoudige wijze. Je neemt plantaardige olie en verwijdert hieruit een deel plantaardige vet (glycerine). Hierdoor wordt de plantaardige olie dunner, net als gewone diesel. Dit proces noemen we veresteren.
Wat je dan overhoudt is een vetzuur methyl ester, ook wel biodiesel genoemd. Het kenmerk van biodiesel is dat het dus een hoog vetzuurgehalte heeft. Vetzuren tasten enkelvoudige lakken aan, rubber producten en verschillende kunststoffen. In kunststoffen activeren ze de weekmakers waardoor kunststoffen zacht worden. In rubber onderdelen zorgen ze voor het opzwellen van rubber slangen en pakkingen.

Biodiesel is daarbij ook sterk hygroscopisch, dit betekent dat het vocht aantrekt wat wordt opgenomen in de biodiesel. Vocht bevat zuurstof en zuurstof veroorzaakt oxidatie van de brandstof. Dit noemen we ook veroudering. Dit is tevens de reden dat biodiesel ook maar kort houdbaar is. Een nog veel groter probleem is het veroorzaken van bacteriegroei door opgenomen water in de brandstof.

Aha duidelijk.
Dit zal je dan niet mer premium diesel omdat ze beweren geen bio olie te gebruiken.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 20 aug 2021 06:00 #1316781

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
suijkerbuijk schreef :
Aha duidelijk.
Dit zal je dan niet mer premium diesel omdat ze beweren geen bio olie te gebruiken.

Bij alle minerale diesels (ook de premiums) wordt verplicht 7% FAME toegevoegd om aan de Europese norm EN590 te voldoen. Alleen voor synthetische diesels (verzamelnaam XTL) geldt die verplichting niet. De pompstations moeten op hun pompen exact aangeven wat ze leveren.
Zie een overzicht op zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1065919
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 20 aug 2021 06:13 #1316783

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Een van de links op de doorgelinkte pagina werkt niet meer. Zie hiervoor :


Bijlage:

Bestandsnaam: QA-operators-NL.pdf
Bestandsgrootte:1,976 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel bacteriën in de tank bestrijden, follow up 20 aug 2021 16:08 #1316941

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
om er even op terug te komen, de relatieve kleine tank 20 liter + 1 extra 10 l, in het voorjaar, de maanden ongebruikte oude diesel gooi ik fijn in mij lease auto, als ik 2 liter per uur gebruik met een yanmar 2gm20, kan ik 10 a 15 uur varen, pfff als dat niet voldoende is voor het haven in en haven uit :laugh:
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 16:23 door BobG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl