Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 20 okt 2021 16:25 #1334054

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Helaas is mijn Yamaha 4takt 9.9HP gezonken en ben ik van plan om hem te repareren. Het is mijn eerste boot/motor dus zou wat hulp van de experts kunnen gebruiken :D Mijn dan ik erg groot. Hij staat nu droog in mijn werkplaats en heb het water en motorolie eruit laten lopen en de motor olie verangen.

Op het forum kam ik al de volgende to-do lijst tegen. Hebben jullie toevalling nog toevooegingen of aanpassingen op deze lijst? Helaas heb ik geen perslucht-mogelijkheid. Zijn er andere manieren om de motor te drogen? Zijn er kit/tools/gebruikersvoorwerpen die ik moet aanschaffen om de motor weer in orde te krijgen/schoon te maken?

To-do lijst:

- CDI module en overige electronische verbindingen losgekoppelt en droog geblazen met perslucht
- Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt
- Benzine slangen schoongemaakt
- kleppendeksel er af gehaald en met een kwast met petroleum alle draaiende delen even goed ingesopt. hierna het kleppendeksel er weer op gezet.
- De restanten met water verdunde olie uit het carter gepompt met de Oil Extractor
- Een halve liter petroleum in het carter gegooit.
- bugies er weer uit gedraait
- De motor een minuut of 5 rustig getornd met de accuschroefmachine op het laagste toerental zodat de olie in de cilinders goed het water kan opnemen en de boel kan smeren/conserveren en de petroleum het vocht verdrijft uit de rest van het olietraject van de motor en oxidatie geen kans krijgt
- De Petroleum weer afgezogen uit het carter met de Oil Extractor
- Olie in de cilinder via de bougiegaten er weer uit laten lopen
- Bougies schoongemaakt en er weer in gedraait.
- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Carburateur er weer op gemonteerd
- CDI en electronica weer aangesloten


Alvast heel erg bededankt!

Gr,


Job
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 20 okt 2021 16:26 #1334055

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
toevoeging:

Moet ik zaken zoals de olie en bezine filter vervangen? Of kan ik dat pas beter later doen wanneer ik de motor aan de praat heb gekregen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 20 okt 2021 16:36 #1334056

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Is de motor draaiend/werkend koppie onder gegaan?
Zoet of zout?
Hoe snel na de koppie onder heb je gespoeld?

Helpt dit:

zeilersforum.nl/index.php/foru...-weer-draaiend-maken

?

JB
Laatst bewerkt: 20 okt 2021 16:39 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 07:00 #1334140

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Nee, hij is niet draaiend koppie onder gegaan. Hij stond stil. Hij heeft vervolgens een week boven water gestaan zonder dat ik hem gespoeld heb. Heb al vernomen dat dat niet het slimste was om te doen.

Als je schrijft “gespoeld”, wat bedoel je dan precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 07:32 #1334148

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
JDK88 schreef :
toevoeging:

Moet ik zaken zoals de olie en bezine filter vervangen? Of kan ik dat pas beter later doen wanneer ik de motor aan de praat heb gekregen?

Brandstof- en oliefilter zou ik zeker vervangen. Kosten maar een paar Euro. De carterolie staat al op je to-do lijst. Wat de staartolie betreft: je zal moeten inspecteren of daar water bij gekomen is, net als bij een gewone servicebeurt. Dat kan door de aftapplug los te draaien tot er wat olie uit begint te sijpelen. Dat kan even duren, want die olie is vrij dik. Is het melkachtig, dan zit er water bij en moet het vervangen worden. Zo niet, dan is het niet per se noodzakelijk en weet je direct dat de keerringen in de staart nog in goede staat zijn. Eigenlijk staat dat geheel los van het kopje-onder verhaal.
Je to-do lijst is al behoorlijk compleet. Als hij dan nog niet start zijn er onderdelen stuk. Start hij wel, laat hem dan eerst een aantal minuten op laag toerental lopen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 07:35 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 09:07 #1334172

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 09:08 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 15:15 #1334233

Mag ik even aanleunen met een vraag? :whistle: In mijn haven ligt een stel met een zeilboot met een bun. In die bun moet een Yamaha 9.9 pk langstaart met duoprop. Ze kunnen niet varen en wachten al vanaf begin juni op een nieuwe Yamaha, die maar niet te leveren is?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 18:44 #1334277

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Ja...wat is nu je vraag?
JB
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 18:45 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 19:01 #1334286

Is dat je antwoord? JB, Wat is er aan de hand met de levering van de 9.9 4 takt Yamaha bb zou ik willen weten
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 19:21 #1334289

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
9.9 pk met duoprop ???????, die vaart dan nooit meer, ivm met het feit, er bestaat geen duoprop uitvoering voor zulke kleine vermogens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 19:37 #1334292

ok, ik vroeg waarom hij deze zomer niet uitvoer, misschien heb ik zijn Duits verkeerd begrepen, het heet Dual Thrust propellers. Ik maak daar dan duo prop van. En ik zie op de site dat er problemen zijn ivm covid, maar dat is dan al 5 maanden het geval. Maar ik had ook eerst kunnen kijken op de yamaha site.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 19:41 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 21 okt 2021 20:29 #1334297

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Dat klinkt beter, de werkschroef met flapje voor omkeren uitlaatgas, voor betere achteruit werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 22 okt 2021 04:38 #1334311

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Ik begrijp je vraag namelijk niet, niet lullig bedoeld,
JB

De FT serie is met een zwaardere overbrenging en met werkschroef,' Schub
Motor' in t Duits.
Januari leveren hoorde ik in Duitsland.
Laatst bewerkt: 22 okt 2021 04:42 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 22 okt 2021 14:19 #1334409

Hmm, dan zeilen ze niet meer... B) :)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 22 okt 2021 14:22 #1334411

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Job, nog vorderingen ?
JB
Laatst bewerkt: 22 okt 2021 14:23 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 22 okt 2021 22:29 #1334541

Zwaardopzee schreef :
Hmm, dan zeilen ze niet meer... B) :)

Hoezo, kun je niet zeilen zonder motor?

Misschien even iets lenen of huren van de leverancier waar de motor besteld is.
Anders een knappe gebruikte van mp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 22 okt 2021 23:40 #1334543

ik kreeg het gevoel dat ze het gebruik als vakantiehuisje ook wel goed vonden. Maar het blijkt dus zo te zijn dat je een half jaar moet wachten op transport van je nieuwe bb.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 13:03 #1339630

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ben er mee aan de slag! Moet in mn drukke agenda echt ruimte maken om eraan te werken anders komt het nooit af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 13:05 #1339631

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hebben jullie nog tips voor het schoonmaken van de leidingen? perslucht of echt door en door schoonmaken? Zijn er oplosmiddeln die ik beter kan gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 13:32 #1339634

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Bioethanol van de Action is een redelijke vetoplosser die achter gebleven water opneemt en dan geheel opdroogt. IN EEN GOED GEVENTILEERDE RUIMTE GEBRUIKEN! DENK EROM, ÉÉN VONK EN JE BENT SATÉH ZONDER STOKJE EN SAUS!
Remmen-reiniger is heel agressief ontvettend (zit ether in) is zo mogelijk nog brandbaarder. Dit spul kan elektrische isolatie oplossen!
Na je schoonmaakwerk goed met perslucht droog en schoon blazen.
Ervaring:
De Southbend 2-Takt 2 - cylinder boxer deed het nog 2 jaar prima voor hij naar een volgende verzamelaar is verkocht.
De afgeborrelde Cresent wilde na de schoon/droogmaak beurt niet starten om de ontstekingspoel had kortsluiting en na vervanging deed de motor het weer goed. Het lel is een vreselijke herrieschopper en heeft direct een nieuwe eigenaar gekregen.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 18:44 #1339720

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Vandaag redelijk opgeschoten met het repareren van de motor.

Zie hier de voorderingen:

- Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt
Gedaan
- Benzine slangen schoongemaakt
Gedaan
- De restanten met water verdunde olie uit het carter gepompt met de Oil Extractor
Gedaan, niet met olie extractor maar gewoon eruit laten lopen
- Een halve liter petroleum in het carter gegooit.
Gedaan
- bugies er weer uit gedraait
Gedaan
- Bougies schoongemaakt en er weer in gedraait.
Gedaan
- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Carburateur er weer op gemonteerd
Gedaan

Heb een aantal vragen bij de nog uit te voeren stappen:
- CDI module en overige electronische verbindingen losgekoppelt en droog geblazen met perslucht
- Dit ziet er gecomplieerd uit. Is dit echt nodig om de motor te starten wanneer ik hem via het noodsysteem aanslinger? Zie foto 4.


- De motor een minuut of 5 rustig getornd met de accuschroefmachine op het laagste toerental zodat de olie in de cilinders goed het water kan opnemen en de boel kan smeren/conserveren en de petroleum het vocht verdrijft uit de rest van het olietraject van de motor en oxidatie geen kans krijgt
- Wat is tornd/tornen? Kan dit op een andere manier dan met een accuschroefmachine



- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Wat is tornen?

Overige vragen:
- Wanneer de motor gezonken is, welke onderdelen moet ik dan opnieuw aanschaffen? ik kan me voorstellen dat de electronica van de CDI module het bijvoorbeeld niet doet.

- Zie foto 1 en 2: Ik heb een "emergency start cord' nodig om de motor aan te slingeren Het is normaal een electrische start via een console. Dit cord heb ik niet meer. Waar zou ik zn cord kunnen kopen?

- foto 3: Deze pin moet ik eruit trekken om de plastic kap (heet dit de kleppendeksel?) eraf te halen, waardoor ik de noodstart kan gebruiken. Deze zit moer vast als ik hem er op deze stand uit wil trekken. Enig idee wat ik zou moeten doen om deze er toch uit te krijgen?

- foto 5: Ik kan nergens online vinden wat dit precies is. Er gaan electronishce draden naar toe. Iemand enig idee? Hij is redelijk roestig. Oppoetsen of vervangen?

- Foto 6: nu de motor uit het wat is, zie ik deze ontzettende scheur. Hoe kan ik deze het beste herstellen? Wat ik zoal online lees is dat expoxy-hars een goed resultaat zal geven.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 18:46 #1339721

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
En voordat ik het vergeet: Ik waardeer jullie input echt onwijs! Zonder dit forum was had ik waarschijnlijk niet het vertrouwen gehad om dit zelf op te knappen. Iedereen tot zover; Heel erg bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 18:54 #1339728

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Foto 6 is wel verontrustend..dat is de houder van je staartstuk?
Kan me zo niet voorstellen dat dat door t zwemmen komt, maar een andere oorzaak heeft?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 13 nov 2021 18:54 #1339729

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Ik zou eerst de bougies er weer uitdraaien en met een boormachine het vliegwiel flink laten draaien (dat is dus “tornen”). Zorg dat een van de bougies contact maakt met metaal van de motor. Als er bij het tornen een vonk is te zien heb je geluk: dan is de electronica nog heel. Doet de electrische start het niet meer of heb je geen accu? De noodstart is gewoon een handstart met een trekkoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 4takt, 9.9 HP, gezonken en nu repareren 17 nov 2021 06:23 #1341080

  • JDK88
  • JDK88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Breuk Staartstuk; Geen idee hoe dit is gekomen. Het is een meerdere hands motor. Bij de koop is dit ons niet opgevallen.

Tornen; heb de bougied eruit gehaald, echter zie ik geen aangrijppunt voor mijn accuschroefmachine. Moet ik voor tornen een speciale bit hebben? Weet iemand waar ik meer kan lezen over tornen?

CDI; mocht ik een nieuwe moeten kopen. Waar worden deze aangeboden voor dit model?

Noodstart; kan een noodstart uitgevoerd worden zonder bougies, CDI en accu? Ik wil namelijk eerst zien of de motor het nog doet, voordat ik verder investeer.

Alvast bedankt, mannen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl