Helaas is mijn Yamaha 4takt 9.9HP gezonken en ben ik van plan om hem te repareren. Het is mijn eerste boot/motor dus zou wat hulp van de experts kunnen gebruiken
Mijn dan ik erg groot. Hij staat nu droog in mijn werkplaats en heb het water en motorolie eruit laten lopen en de motor olie verangen.
Op het forum kam ik al de volgende to-do lijst tegen. Hebben jullie toevalling nog toevooegingen of aanpassingen op deze lijst? Helaas heb ik geen perslucht-mogelijkheid. Zijn er andere manieren om de motor te drogen? Zijn er kit/tools/gebruikersvoorwerpen die ik moet aanschaffen om de motor weer in orde te krijgen/schoon te maken?
To-do lijst:
- CDI module en overige electronische verbindingen losgekoppelt en droog geblazen met perslucht
- Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt
- Benzine slangen schoongemaakt
- kleppendeksel er af gehaald en met een kwast met petroleum alle draaiende delen even goed ingesopt. hierna het kleppendeksel er weer op gezet.
- De restanten met water verdunde olie uit het carter gepompt met de Oil Extractor
- Een halve liter petroleum in het carter gegooit.
- bugies er weer uit gedraait
- De motor een minuut of 5 rustig getornd met de accuschroefmachine op het laagste toerental zodat de olie in de cilinders goed het water kan opnemen en de boel kan smeren/conserveren en de petroleum het vocht verdrijft uit de rest van het olietraject van de motor en oxidatie geen kans krijgt
- De Petroleum weer afgezogen uit het carter met de Oil Extractor
- Olie in de cilinder via de bougiegaten er weer uit laten lopen
- Bougies schoongemaakt en er weer in gedraait.
- Verse olie in het carter gedaan en de motor een minuut of 5 rustig rond getornd
- Carburateur er weer op gemonteerd
- CDI en electronica weer aangesloten
Alvast heel erg bededankt!
Gr,
Job