Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke Motor Victoire 933

Welke Motor Victoire 933 07 dec 2021 23:42 #1348195

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Wij hebben een paar jaar geleden de Volvo Penta MD11C in onze Dehler Optima92 vervangen voor een Yanmar 3YM20. Geen seconde spijt van!
Dehler Optima92 Pimpernel (1976, Bouw nr. 509)
Jachthaven De Schapenput (De Heen, NB)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 07:43 #1348213

Bij varen tegen de stroom in kun je door het water ook niet sneller dan de rompsnelheid dus vanwege de tegenstroom minder snel over de grond.
Voor deze 4,5 ton zware ( volgens sailboatdata maar reken maar op minstens 5 ton) is 20 Pk met 4 pk/ton krapaan voldoende voor de rompsnelheid . Omdat dat bij maximum toeren is en je een motor en de bijbehorende schroef i.h.a. kiest op een wat lager toerental ( 80-90%) op de maximum snelhed kom je dan op 22-24 pk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 08:19 #1348221

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Yellow Boat schreef :
Voor deze 4,5 ton zware ( volgens sailboatdata maar reken maar op minstens 5 ton) is 20 Pk met 4 pk/ton krapaan voldoende voor de rompsnelheid . Omdat dat bij maximum toeren is en je een motor en de bijbehorende schroef i.h.a. kiest op een wat lager toerental ( 80-90%) op de maximum snelhed kom je dan op 22-24 pk.
Ad

Dank, ik zocht een onderbouwing. Was nog niet aan het rekenen.

Ik zal ook Yanmar in mijn lijstje opnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 08:35 #1348227

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Kijk eens naar Timray
TMC27dii of TMJ17dii
prima motoren voor een zacht prijsje (Mitsubishi / Perkins)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 09:04 #1348239

Drinkwaard levert ook de Marine-Power motoren , ook een stuk goedkoper dan de Mitsubishi's .
Hier vergelijken: www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 09:07 #1348241

daan1508 schreef :
AndreAzuree schreef :
"tegen de stroom in varen" is wel de slechtste reden om meer PK's te willen. Ten eerste maken meer PK's dan weinig uit, ten tweede kun je ook gewoon even wachten tot het tij draait.

Ben het zeker met je eens!
Maar, wachten? Heb je wel eens op een rivier gevaren?

wel eens gedaan, maar het is niet mijn standaard vaargebied inderdaad....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 10:28 #1348274

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Mijn boot weegt 5 ton Wl 8.5 meter, 19 pk loopt 7 knopen. Komt goed tegen Bft 7 met flinke
golven in. Motor belasting niet te laag wat beter voor de motor zou zijn :unsure:
Laatst bewerkt: 08 dec 2021 10:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 10:58 #1348291

Elektrisch in combinatie met gen set ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 11:15 #1348295

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
madoc schreef :
Mijn boot weegt 5 ton Wl 8.5 meter, 19 pk loopt 7 knopen. Komt goed tegen Bft 7 met flinke
golven in. Motor belasting niet te laag wat beter voor de motor zou zijn :unsure:

Wat voor motor heb je madoc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 11:44 #1348301

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
4hoeve schreef :
madoc schreef :
Mijn boot weegt 5 ton Wl 8.5 meter, 19 pk loopt 7 knopen. Komt goed tegen Bft 7 met flinke
golven in. Motor belasting niet te laag wat beter voor de motor zou zijn :unsure:

Wat voor motor heb je madoc?
Volvo Penta 2020 met saildrive en klapschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 15:41 #1348378

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
madoc schreef :
Volvo Penta 2020 met saildrive en klapschroef.

Dat staat precies zo in mijn Victoire 933. Ik heb die boot sinds vorig jaar en vind die combi dat meer dan genoeg kracht leveren.
Maar je zult mij dan ook niet tegen de wind zien motoren. Het is een heerlijke zeilboot! Ik heb eerst maar eens geïnvesteerd in goede zeilen, zeiltjes, vallen, schoten, reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 15:46 #1348381

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6335
Yellow Boat schreef :
Voor deze 4,5 ton zware ( volgens sailboatdata maar reken maar op minstens 5 ton) is 20 Pk met 4 pk/ton krapaan voldoende voor de rompsnelheid
dat is dan dus prima.
Mijn 30' heeft ook zat aan een 2gm20.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 18:42 #1348442

Ad, je blijft maar met je x pk/ton regeltje aankomen, maar het mag je inmiddels toch niet ontgaan zijn uit alle eerdere posts over dit onderwerp dat dit nergens op slaat? O.a. Erik heeft dit hier toch al vele malen gemeld.
Massa moet je alleen maar versnellen, dus met minder vermogen duurt dat alleen langer (F=m*a). Het gaat om de weerstand van een boot, windoppervlak enz, niet om de massa…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 19:41 #1348462

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Yellow Boat schreef :
Voor deze 4,5 ton zware ( volgens sailboatdata maar reken maar op minstens 5 ton) is 20 Pk met 4 pk/ton krapaan voldoende voor de rompsnelheid . Omdat dat bij maximum toeren is en je een motor en de bijbehorende schroef i.h.a. kiest op een wat lager toerental ( 80-90%) op de maximum snelhed kom je dan op 22-24 pk.
Ad

Als die 4 pk per ton al noodzakelijk zou zijn, waarom zou je er dan nog weer een percentage boven willen gaan zitten? Ik snap dat je niet de hele tijd op 100% van je vermogen wilt varen, maar over het algemeen wil ook niet de hele tijd op maximale snelheid varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 20:25 #1348474

Je kunt ook een Lombardini overwegen. Ik had vorig jaar een poosje een Dehler 31 met een vrijwel nieuwe 702. Iets van 18pk. Erg modern motortje, wat hoog in de toeren, maar trillingsarm, weinig doordringend geluid en erg gemakkelijk in onderhoud. Bovendien is Lombardini goedkoper dan Vetus, Volvo of Yanmar.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 21:09 #1348483

Ik ben geen expert, maar her en der hoor ik minder positieve verhalen over Volvo Penta. Veelgehoorde klacht zijn de dure onderdelen. Het zijn natuurlijk vaak heel verschillende basisblokken, die Volvo Penta dan mariniseert. Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 21:31 #1348489

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar her en der hoor ik minder positieve verhalen over Volvo Penta. Veelgehoorde klacht zijn de dure onderdelen. Het zijn natuurlijk vaak heel verschillende basisblokken, die Volvo Penta dan mariniseert. Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.
De basis blokken die VP gebruikt zijn ook scheeps of industriële motoren.Die in mijn boot loopt ook al mee van 1994 zonder grote problemen.Wel eens wat onderhoud en wat kleine reparaties. Volgens mij is dat "her en der" pure borrelpraat. Er zijn heel veel VP's ,dus ook vaker praatjes over defecten.


[/ul]
Laatst bewerkt: 08 dec 2021 21:37 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 21:40 #1348492

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
De Lombardini heeft bovendien een er mooie slanke saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:03 #1348496

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Makkie schreef :
De Lombardini heeft bovendien een er mooie slanke saildrive.

Ik heb een Lombardini LDW 702M in mijn huidige V822 (die gaan we verkopen). Is inderdaad een fijne motor. Nooit problemen mee gehad, maar ik kom ze nergens tegen en onderdelen vinden was altijd een beetje een speurtocht. Dus een dealer voor inbouw en onderhoud (voor de dingen die ik niet kan) is dan weer lastig.

Wat betreft vermogen zijn er vast allemaal hele moeilijke berekeningen te maken, maar ik heb wel vertrouwen op over de duim en ervaringscijfers. Ik mik daarop gebaseerd nu op een 20+ pk (max 25). En ja we zeilen, maar soms is het wel verdomd handig om wat meer pk te hebben als je een dikke 30 knp tegen hebt en ook wel op een goed moment aan wil komen. Ik ben niet te lui, maar soms wel pragmatisch.

Yanmar pakt duurder uit dan Volvo, dus ik denk dat het een Volvo D1 20 wordt. Dank voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 08 dec 2021 22:04 door 4hoeve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:05 #1348498

AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar her en der hoor ik minder positieve verhalen over Volvo Penta. Veelgehoorde klacht zijn de dure onderdelen. Het zijn natuurlijk vaak heel verschillende basisblokken, die Volvo Penta dan mariniseert. Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.

Yanmar maakt ook motoren voor landbouwvoertuigen en generators, zullen ‘onze’ motortjes helemaal vanaf nul voor bootjes ontworpen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:09 #1348500

Dat was in het verleden wel zo, geen idee of dat nu nog zo is. Tegenwoordig wordt er natuurlijk meer in "platforms" gedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:13 #1348501

AndreAzuree schreef :
Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.

Mwah, enige echte “scheepsmotoren”? Yanmar’s zijn ook gewoon industrie dieselmotoren.

Wat is er niet “scheeps” aan een drinkwaard Mitsubishi? Jabsco impellerpomp, EJ Bowman warmtewisselaar en TMC Twindisc keerkoppeling, verder geen electronica…Toegegeven, basisblok is oorspronkelijk bedoeld als tractor-motor. Maar die draaien vaak onder nog zwaardere omstandigheden…
Yanmar zijn ook prima motoren hoor, ze gebruiken hun “scheepsmotoren” zelfs in tractoren ;)

www.yanmar.com/global/agri/tractor/

Zonder grappen, slechte scheepsmotoren zijn er denk ik niet. De enige waar ik minder gelukkig van zou worden zijn motoren met veel electronica en turbo’s en distributieriemen en dergelijke…)
Een voordeeltje van die industrieblokken (of het nu yanmar, kubota of Mitsubishi is), is dat onderdelen iets betaalbaarder zijn. Aan de andere kant, hoeveel onderdelen heb je nu echt de komende 10 jaar nodig als TS een nieuwe Volvo Penta erin legt? Geen, denk ik…

Verder ook wel belangrijk is om te kiezen voor een motor die past, en waarbij belangrijke zaken voor regulier onderhoud goed bereikbaar zijn (oliefilter / impeller / v-snaar etc.) De ene keer is dat vanaf de zijkant, voor de andere boot is aan de voorkant handiger… ook checken of de motorfundatie gelijk kan blijven is belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:26 #1348503

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Inderdaad is er een Ombouwkit voor een MD7A naar een D1-20. Dat zal veel tijd en " gepruts" schelen. Waar de filters zitten weet ik niet, maar inderdaad moet ik bij mijn huidige Lombardini af en toe in bochten wringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:33 #1348504

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
Informeer ook even of bij de electrische problemen al opgelost zijn.
Er zijn veel verhalen over storingen in de motor electronica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke Motor Victoire 933 08 dec 2021 22:53 #1348507

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.

Mwah, enige echte “scheepsmotoren”? Yanmar’s zijn ook gewoon industrie dieselmotoren.

Wat is er niet “scheeps” aan een drinkwaard Mitsubishi? Jabsco impellerpomp, EJ Bowman warmtewisselaar en TMC Twindisc keerkoppeling, verder geen electronica…Toegegeven, basisblok is oorspronkelijk bedoeld als tractor-motor. Maar die draaien vaak onder nog zwaardere omstandigheden…
Yanmar zijn ook prima motoren hoor, ze gebruiken hun “scheepsmotoren” zelfs in tractoren ;)

www.yanmar.com/global/agri/tractor/

Zonder grappen, slechte scheepsmotoren zijn er denk ik niet. De enige waar ik minder gelukkig van zou worden zijn motoren met veel electronica en turbo’s en distributieriemen en dergelijke…)
Een voordeeltje van die industrieblokken (of het nu yanmar, kubota of Mitsubishi is), is dat onderdelen iets betaalbaarder zijn. Aan de andere kant, hoeveel onderdelen heb je nu echt de komende 10 jaar nodig als TS een nieuwe Volvo Penta erin legt? Geen, denk ik…

Verder ook wel belangrijk is om te kiezen voor een motor die past, en waarbij belangrijke zaken voor regulier onderhoud goed bereikbaar zijn (oliefilter / impeller / v-snaar etc.) De ene keer is dat vanaf de zijkant, voor de andere boot is aan de voorkant handiger… ook checken of de motorfundatie gelijk kan blijven is belangrijk.

Klopt natuurlijk dat Yanmar hun motoren nu ook gebruiken voor andere toepassingen. Turbo's zie ik ook niet zo zitten voor scheepsmotoren. Het is weer iets extra's wat kapot kan, en veel turbo's doen het ook alleen lekker bij meer toeren. Electronica lijkt me dan weer niet echt een probleem, dat gaat over het algemeen niet stuk, zo lang het maar droog blijft natuurlijk :) Eens met Sjoerd over bereikbaarheid. Mijn Yanmar staat achterstevoren en dat maakt toegang tot de V-snaar /waterpomp lastig. Heeft niks met de motor te maken, maar alles met de manier van inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl