AndreAzuree schreef :
Yanmars zijn volgens mij de enige echte "scheepsmotoren", ontworpen voor gebruik in een schip. Ik heb bij mijn boot dus gekozen voor de upgrade van Volvo Penta naar Yanmar.
Mwah, enige echte “scheepsmotoren”? Yanmar’s zijn ook gewoon industrie dieselmotoren.
Wat is er niet “scheeps” aan een drinkwaard Mitsubishi? Jabsco impellerpomp, EJ Bowman warmtewisselaar en TMC Twindisc keerkoppeling, verder geen electronica…Toegegeven, basisblok is oorspronkelijk bedoeld als tractor-motor. Maar die draaien vaak onder nog zwaardere omstandigheden…
Yanmar zijn ook prima motoren hoor, ze gebruiken hun “scheepsmotoren” zelfs in tractoren
www.yanmar.com/global/agri/tractor/
Zonder grappen, slechte scheepsmotoren zijn er denk ik niet. De enige waar ik minder gelukkig van zou worden zijn motoren met veel electronica en turbo’s en distributieriemen en dergelijke…)
Een voordeeltje van die industrieblokken (of het nu yanmar, kubota of Mitsubishi is), is dat onderdelen iets betaalbaarder zijn. Aan de andere kant, hoeveel onderdelen heb je nu echt de komende 10 jaar nodig als TS een nieuwe Volvo Penta erin legt? Geen, denk ik…
Verder ook wel belangrijk is om te kiezen voor een motor die past, en waarbij belangrijke zaken voor regulier onderhoud goed bereikbaar zijn (oliefilter / impeller / v-snaar etc.) De ene keer is dat vanaf de zijkant, voor de andere boot is aan de voorkant handiger… ook checken of de motorfundatie gelijk kan blijven is belangrijk.