ReinierZeilt schreef :
Ad, je blijft maar met je x pk/ton regeltje aankomen, maar het mag je inmiddels toch niet ontgaan zijn uit alle eerdere posts over dit onderwerp dat dit nergens op slaat? O.a. Erik heeft dit hier toch al vele malen gemeld.
Massa moet je alleen maar versnellen, dus met minder vermogen duurt dat alleen langer (F=m*a). Het gaat om de weerstand van een boot, windoppervlak enz, niet om de massa…
Absoluut niet waar wat jij verteld . Natuurlijk heeft de weerstand van een boot ook een invloed maa die is , als je binnen een normale rabge van pleziervaartuigen lijft helemaal niet zo groot hoor. Niet voro niets berekent elke schroevenleverancier vrijwel alleen met de waterverplatsing ,de LWL en een paar andee maten zoals diepgang en breedte waterlijn .
Kijk maar eens naa de invulformuleiren als je bij een schrevenfabrikant een schroef wilt laten berekenen .
Uiteraard wordt e.e.a. bij afwijkende scheepsvormen zoals racers of catamaans of trimarans of hele grote jachten of vrachtschepen anders maa daar gaat het hier niet over.
Feit is dat de standaard berekeningen van het voor de rompsnelheid benodigde motorvermogen vrijwel altijd klopt binnen +/- 10% van de praktijk .
Daarbij zal ik ook gewoon blijven.
In ieder geval haal je met een gewoon zeiljacht nooit en te nimmer de rompsnelheid met bijv. 3Pk per ton waterverplaatsing . Dat zal altijd ergens tussen 4 en 5 Pk liggen .
Verder a.u.b. nie steeds weer van die aanvallen op de man want daar ben ik niet van gediend.
Je mag best schrijven dat je het ergens niet mee een bent maar opmerkingen als "Ad, je blijft maar met je x pk/ton regeltje aankomen, maar het mag je inmiddels toch niet ontgaan zijn uit alle eerdere posts over dit onderwerp dat dit nergens op slaat? O.a. Erik heeft dit hier toch al vele malen gemeld. " zijn gewoon niet nodig.
Overigens heeft Erik vooral veel verstand van heel grote jachetn en beroepsvaartuigen en daar gelden inderdaad andere zaken , voroal omdat die maar zelden de ompsnelheid hoeven te bereiken maar nemen meestal genoegen met 60 of 70m %v daarvan waardoor het benodigde vermogen we een factor 0,6 omlaag gaat.
Ad