Erikdejong schreef :
Dit gaat over Residuary resistance, er is nog heel veel meer wat het benodigde motor vermogen bepaald.
Overigens vermoed ik dat dit op de een of andere manier uit context getrokken is. Residuary Resistance is de som van de golfweerstand en de weerstand van de slipstream in het water. Dat de golfweerstand bepaald word door de waterverplaatsing moge duidelijke onzin zijn, de golfweerstand is vrijwel volledig afhankelijk van de relatieve snelheid door het water.
De context is de (door Gerritsma e.a obv de DSYHS bepaalde) formule voor de restweerstand in fig 5.18 (PoYD).
Samengevat:
restweerstand / massa schip = setje vormfactoren <=>
Restweerstand = massa schip * (setje vormfactoren)
Larsson stelt daarbij dat voor een bepaalde relatieve snelheid ("at a certain Froude number") de restweerstand evenredig is met de massa van het schip (waterverplaatsing * dichtheid * g), omdat uit de DSYHS is gebleken dat tot Fn = 0,45 die vormfactoren kennelijk niet zo hard uiteen lopen, c.q. geen duidelijk onderscheidend effect hebben. (Te zien in fig. 5.20)
Voor een deel zegt Ad mijns inziens hetzelfde (hij richt zich, de bocht afsnijdend, op de te overwinnen weerstand
bij de rompsnelheid => Fn = WORTEL(1/(2*pi)) = ~0,4).
Uit de DSYHS blijkt het door Larsson beschreven verband te kloppen tot Fn = 0,45 , dus tot ~113% van de rompsnelheid.
Voor wat betreft de majeure andere weerstandscomponent, de vloeistofwrijving: Voor AWB's / middle of the road modellen loopt de verhouding L
WL/B
WL niet zo schokkend uiteen. Wat tot gevolg heeft dat met L
WL en de massa van het schip best een redelijke eerste schatting van het nat oppervlak is te maken. Nu schaalt de golfweerstand met het Froude getal, dus lineair met de snelheid en de wrijvingsweerstand kwadratisch met de snelheid, dus daarom denk ik niet dat je voor alle maten schepen met één vuistregelwaarde x (in x pk/ton) wegkomt, maar voor jachten in een bepaalde range (zeg 8m < L
WL < 10m) moet dat mijns inziens best kunnen.
Blijft de vraag wat "x" voor verschillende ranges moet zijn.
En laten we wel wezen, de discussie in dit draadje gaat niet echt over de laatste cm. De keuzes die gemaakt worden zijn in de orde van "y pk lijkt me wat weinig, dus ik doe 60% meer".