Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar Permission for the use of alternative fuels

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 09:55 #1417848

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Dit technisch bulletin kwam ik tegen op het web.

MODEL : All engine models up to 90kW (4JH3-DTE)
SUBJECT : Permission for the use of alternative fuels (EN 15940)
REF. No. : YMTQTB22-005
DATE : 21-01-2022

Wellicht interessant voor de yanmar bezitters.

Bijlage:

Bestandsnaam: YMTQTB22-0...940).pdf
Bestandsgrootte:209 KB
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 10:14 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 10:03 #1417850

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Mooi. Ik zit nog in de garantieperiode van de 3YM30AE en gebruikte daarom nog gewone diesel, hoe klein het risico ook is. Maar kan nu dus weer naar GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 10:27 #1417852

ah, ik heb hetzelfde blok als jij. Loopt ie er lekker op, GTL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 10:42 #1417856

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
AndreAzuree schreef :
ah, ik heb hetzelfde blok als jij. Loopt ie er lekker op, GTL?
Natuurlijk, net zo lekker als op gewone diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 11:02 #1417863

De 3GM30eu draait er mooier op. :)
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 11:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 15:39 #1417960

en hoe merk je dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 16:23 #1417984

Hij is wat stiller en draait soepeler.
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 16:24 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 17:10 #1418002

De 3GM30 staat niet in het lijstje van dat bulletin…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 17:25 #1418007

Zou voor mijn 2YM15 nu ook kunnen, echter onderstaande tekst staat ook in het bulletin. Kan nu niet overzien wat dat er dan allemaal officieel moet worden aangepast.

When shifting from conventional EN590 diesel fuel to renewable or alternative (diesel) fuels in accordance with EN590 or EN15940 for existing engines (not new engines), the fuel hoses and all (nitryl) rubber seals must be replaced. Leakage due to no replacement of these parts is not covered by warranty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 17:57 #1418015

Stefanvanvee schreef :
De 3GM30 staat niet in het lijstje van dat bulletin…

De 1GM10 uit de GM serie (2 zuigertjes minder) wel. :)
Mijn motor draait sinds eind 2016 uitsluitend op GTL.
Laatst bewerkt: 25 aug 2022 22:07 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar Permission for the use of alternative fuels 25 aug 2022 22:05 #1418103

Mijn 1gm10 loopt ook al weer wat uurtjes op gtl en loopt er echt super op.
Ook ruik ik niet die typische diesellucht als de wind van achteren komt, wat niet super belangrijk is maar wel prettig :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 26 aug 2022 04:24 #1418110

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
mijn 2gm20 loopt al jaren op gtl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 26 aug 2022 06:02 #1418121

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Mijn 3gm30 uit 1989 draait er ook al een paar jaar op. Ook op hvo 100.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 30 aug 2022 13:49 #1419332

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
MrDJ schreef :
mijn 2gm20 loopt al jaren op gtl

Heb je daar ook de genoemde aanpassingen aan slangen en rubber seals voor gedaan?
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 30 aug 2022 14:35 #1419345

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yanmar heeft al in 2020 een vergelijkbaar service bulletin gepubliceerd, is ook hier op het forum ter sprake geweest.


Laatst bewerkt: 30 aug 2022 14:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 30 aug 2022 15:36 #1419368

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
zeilbootcato schreef :
Zou voor mijn 2YM15 nu ook kunnen, echter onderstaande tekst staat ook in het bulletin. Kan nu niet overzien wat dat er dan allemaal officieel moet worden aangepast.

When shifting from conventional EN590 diesel fuel to renewable or alternative (diesel) fuels in accordance with EN590 or EN15940 for existing engines (not new engines), the fuel hoses and all (nitryl) rubber seals must be replaced. Leakage due to no replacement of these parts is not covered by warranty.

Lekkage na omschakeling op GTL wordt vaak geweten aan de samenstelling van GTL. De onderliggende oorzaak ligt echter niet bij GTL of andere synthetische diesels zoals HVO, maar in de aantasting van sommige rubbersoorten door de huidige standaard EN590 diesel. Zie bijvoorbeeld deze discussies uit voorgaande jaren :

zeilersforum.nl/index.php/foru...ten?start=600#890442

zeilersforum.nl/index.php/foru...el?start=125#1282285
Laatst bewerkt: 31 aug 2022 00:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 10:16 #1540222

Sprokkie schreef :
Dit technisch bulletin kwam ik tegen op het web.

MODEL : All engine models up to 90kW (4JH3-DTE)
SUBJECT : Permission for the use of alternative fuels (EN 15940)
REF. No. : YMTQTB22-005
DATE : 21-01-2022

Wellicht interessant voor de yanmar bezitters.

Bijlage:

Bestandsnaam: YMTQTB22-0...940).pdf
Bestandsgrootte:209 KB


Dit is super, hier zocht ik al een tijdje naar!

Eindelijk (al een tijdje...) concreet op papier dat Yanmar het toestaat om HVO100 of GTL te gebruiken in mijn 1GM10 motortje, MITS: "the fuel hoses and all (nitryl) rubber seals must be replaced".

Nu is mijn vraag:

In de loop van komend seizoen zou ik wel willen overschakelen op HVO100 of GTL. Daarvoor wil ik dan wel de benodigde rubber vervangingen doen. Ik heb zowel de service/workshop als operation manuals, alleen zie even door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand met een 1GM10 dit reeds aangepakt en heb je daarbij een lijstje van onderdelen en evt. foto's alle slangen en rubber seals die moet worden vervangen? Of is het minder ingewikkeld dan het lijkt?

Ik zoek specifiek niet naar reacties van mensen die gewoon zonder aanpassingen op GTL/HVO100 zijn overgeschakeld. Ik weet dat die er zijn, maar áls ik overschakel wil het liever gelijk aanpakken zonder af te wachten op diesel lekkage (ook al kan dit soms jaren goed gaan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 10:24 #1540227

We kunnen het ook omdraaien ; waarom wil jij niet weten wie er allemaal met een GM op HVO of GTL zijn gaan varen en daar geen enkel nadelige gevolg van hebben ervaren .

Als dat er substantieel veel zijn , ben jij wellicht de enkeling die ombouw / reparatie kosten gaat maken om iets wat wellicht bij jou ook overbodig zou zijn .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 10:48 #1540238

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Volgens mij heeft de 1GM10 slechts 1 rubberen slang: van opvoerpomp naar fijnfilter. De rest is allemaal stalen leiding met koperen ringen. Dus als je op zeker wil spelen, is dat de enige leiding.


De pakking in de opvoerpomp is ook van rubber.

Daarnaast heb je natuurlijk nog je eigen bootspecifieke leidingen van tank naar motor en weer terug. Daar kan niemand je mee helpen natuurlijk.
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 10:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 10:49 #1540240

Jeroen-Pion schreef :
We kunnen het ook omdraaien ; waarom wil jij niet weten wie er allemaal met een GM op HVO of GTL zijn gaan varen en daar geen enkel nadelige gevolg van hebben ervaren .

Als dat er substantieel veel zijn , ben jij wellicht de enkeling die ombouw / reparatie kosten gaat maken om iets wat wellicht bij jou ook overbodig zou zijn .

Je hebt natuurlijk een punt. Maar stel dat de ervaringen ervaringen na diesel switch fifty fifty zijn (wel lekkage/geen lekkage binnen 5 jaar), dan wil ik liever niet wachten op lekkage, als de kosten vrij laag zijn en moeite niet te groot. Misschien kan je het wel relativeren dat een lek van deze oorzaak nooit heel groot zal beginnen.
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 10:50 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 10:51 #1540241

Philip schreef :
Volgens mij heeft de 1GM10 slechts 1 rubberen slang: van opvoerpomp naar fijnfilter. De rest is allemaal stalen leiding met koperen ringen. Dus als je op zeker wil spelen, hoef je alleen die leiding te vervangen.

Daarnaast heb je natuurlijk nog je eigen bootspecifieke leidingen van tank naar motor en weer terug. Daar kan niemand je mee helpen natuurlijk.

Dat wordt er in dit geval niet bedoeld , het zijn meer de O ringetjes in bv de HD pomp etc ......

Dat is iets meer dan een slang vervangen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 10:52 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 11:43 #1540257

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Ik zou het wel zo netjes vinden van de motorfabrikanten, dat ze voor klanten die die overstap willen maken, ze een lijstje met de benodigde seals en hoses zouden klaarhebben.
Of misschien zelfs een setje zodat je zeker de goede hebt.
( liefst voor een democratisch prijsje )

Maar ja, leuke dingen zijn zeldzaam tegenwoordig. :(
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 12:13 #1540269

Tony2920 schreef :
Ik zou het wel zo netjes vinden van de motorfabrikanten, dat ze voor klanten die die overstap willen maken, ze een lijstje met de benodigde seals en hoses zouden klaarhebben.
Of misschien zelfs een setje zodat je zeker de goede hebt.
( liefst voor een democratisch prijsje )

Maar ja, leuke dingen zijn zeldzaam tegenwoordig. :(

Wel een goeie eigenlijk! Ik zal Yanmar rechtstreeks eens mailen of ze zo’n lijstje kunnen sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 12:22 #1540271

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Jeroen-Pion schreef :
Dat wordt er in dit geval niet bedoeld , het zijn meer de O ringetjes in bv de HD pomp etc ......

Dat is iets meer dan een slang vervangen .
Dat vraag ik me af. Als Yanmar zegt 'ja we zijn geschikt mits je de complete HD pomp uit elkaar haalt en daar alle ringetjes vervangt' (een klus die menig monteur niet aan durft) zegt Yanmar eigenlijk 'nee'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar Permission for the use of alternative fuels 09 feb 2024 12:27 #1540272

Een slang vervangen is geen O ring vervangen , en toch lees ik op deze onderwerpen dat het juist de O ringen zijn die gaan lekken .

De gemiddelde brandstof slang die wij hebben aan boord , kan vrijwel tegen alle brandstoffen ook benzine meestal .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl