Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta D2-55 startperikelen...

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 31 mei 2023 14:22 #1483372

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Doet mij toch denken aan een slechte verbinding van accu naar startknop of van knop naar de motor.

Het lijkt op het typische yanmar-probleem (ik weet het, het is een Volvo) en dus een spanningsval over de draad. Vraag mij niet waarom hij het daarna wel doet…

Bij mijn yanmar werd het steeds erger, totdat zelfs meerdere startpogingen nodig waren.

Het zou ook aan de startmotor zelf kunnen liggen, maar dan zou ik verwachten dat de bendix niet naar buiten komt, maar je die wel hoort draaien tijdens het starten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 31 mei 2023 15:22 #1483383

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
Hans V schreef :
Nadat onze Volvo Penta D2-55 altijd probleemloos startte heeft die de laatste tijd wat kuren: het komt nu regelmatig voor dat er na het indrukken van de startknop op ons motorpaneeltje niets gebeurt.

Soms hoor je de startmotor ultrakort (zeg 1/8e seconde) reageren, soms ook niet. Laten we de spanning erop staan (dus niet op de on/off knop drukken) dan start de motor na 5-10 seconden wachten vrijwel altijd probleemloos en vlot op (net als vroeger). Ook als de startmotor bij de eerste poging geen kik gaf start de zaak na even geduldig wachten als vanouds op.

Ik denk aan een elektrisch probleem omdat de motor zelf zodra de startmotor gaat draaien direct start. Na CCA controle met een degelijke Bosch accumeter (bij een garagebedrijf) bleek de startaccu nog goed, en ik meet daar in rust ook geen lage spanningen.




Er is in de tussentijd ook niets aan de installatie veranderd. Het merkwaardige is dat de motor soms direct de eerste keer start, maar tegenwoordig dus meestal pas na een eerste poging (startknop) èn even wachten.

1. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
2. Als er ergens een slechte electrische verbinding is zou dat even wachten met starten na de on/off toch niet uit moeten uitmaken?
3. Ik heb ook aan de gloeistiften gedacht (1680 motor uren), maar dan zou het alleen verklaarbaar zijn als de startmotor wacht tot die gloeistiften op temperatuur zijn en bij mijn weten zit daar geen sensor?
Bij mijn VP wS het zekeringenblokje de boosdoener.Af en toe oké en soms niet oké.Vervangen door gewone steekzekering houders. Probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 31 mei 2023 15:29 #1483387

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Een startmotor heeft een hulprelais aan de zijkant zitten waarmee, via een hefboom, de bendex in de tandkrans geduwd wordt.
Dit hulprelais vraagt ongegeneerd 10-20 ampère. daar sneuvelen op den duur startknoppen wel eens van.
Soms is de bedrading en verbinding wat slechter aan het worden en kan er gewoon niet meer voldoende stroom lopen voor het hulprelais.

Als dit het geval is, start de motor vaak nog wel op de oud-hollandsche manier met de schroevendraaier op de startmotor zelf. dan weet je direct of het traject vanaf het motor paneel "brakkig" is.
Dat zou mijn 1e conclusie zijn (seen it, done-it, been there, got the Tshirt)

Iedereen heeft het mogelijk bij het rechte eind. Dat Volvo zekeringblokje van Madoc kan ook heel goed.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 16:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 31 mei 2023 15:56 #1483396

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
bij mij was het de hoofdschakelaar die ingebrand was en dus... slechte verbinding
gevonden na plaatsen nieuwe accu extra kabels enz...
volvo MD11C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 31 mei 2023 16:55 #1483415

Er komen al goede antwoorden voorbij.

Weet het niet zeker, maar hierbij een tip die ik van de week toegepast heb (andere motor).

Bij de Volvo Penta MD2020 zijn de brandstofpomp en startrelais hetzelfde dus uitwisselbaar, je zou eens kunnen kijken of deze 2 relais ook bij jou zitten, dan kan je ze omwisselen, en dan zie je direct of de startknop 'wel' reageert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 08:59 #1483566

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Dank voor de waardevolle suggesties!

Waarom even wachten (na een eerste startpoging) tot nu toe de oplossing is blijft voor mij vooralsnog een raadsel.

@RickVis2 Ik zal de bedrading naar het bedienpaneeltje in de kuip checken, hoewel een simpele weerstandsmeting vrees ik niet volstaat. Zeker niet als er zoals Calidris zegt wel 10-20 Ampère via de startknop kan lopen.

@madoc Interessante tip! Als ik het goed begrijp zit er op onze D2-55 een zekeringkastje met 3 reserve zekeringen (15A) die je kunt gebruiken door de aansluitdraad over te zetten naar de volgende zekering. Ik zou dat eerst eens kunnen doen. Daarnaast lijkt overbruggen van het kastje (als ik er goed genoeg bij kan) met een (gezekerde) draad me ook een valide test om deze oorzaak uit te sluiten.

@Calidris Je bedoelt met het hulprelais de solenoïde op de startmotor? Ik heb tot nu toe nog niet de schroevendraaier methode gebruikt omdat de startmotor en solenoïde lastig te bereiken zijn, maar zal dat toch eens gaan proberen om storingen in de rest van de startschakeling uit te sluiten. De D2-55 heeft overigens nog een apart startrelais, zorgt die er niet voor dat de stroom voor de solenoïde niet via de startknop loopt?




@CalypsoB Lijkt me iets minder waarschijnlijk als oorzaak bij ons, maar die hoofdschakelaar zouden we even kort kunnen sluiten om de schakelaar zelf te omzeilen. Je weet het nooit. Hoe oud was die ingebrande hoofdschakelaar bij jullie aan boord?

@Magnetron De maintenance manual van onze D2-55 heeft het over twee schakelrelais (een voor de gloeistiften en een voor het startcircuit; zie bovenstaande pagina uit de manual). Ik zou die kunnen omwisselen of vervangen.

Zou een kapotte/versleten gloeistift nog een rol kunnen spelen? Ik ben niet gepokt en gemazeld in het lezen van elektrische schema's, maar het startrelais (aanslaan startmotor) lijkt niet afhankelijk van het al dan niet functioneren van het gloeistift relais en al dan niet defecte gloeistiften? Naar mijn idee zou de motor dan alleen wat moeizamer starten als die koud is, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.


Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 11:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 09:08 #1483570

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Mooi dat je nog een extra hulp startrelais hebt nr-4, dat zou ik vervangen.

Ik bedoelde dit:



Als met de schroevendraaier starten wel werkt, kan het hulprelais stuk zijn.
Dat zekeringblokje op het motorblok nr-3 is ook verdacht.

Ter info:



Om die bendix er in te schieten is dus best wat vermogen (stroom) voor nodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 09:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 12:01 #1483615

Dag Hans,

Is al vaker langsgekomen. Echt een Volvo probleempje, ik heb het ook gehad met m'n EVC paneeltje.
Kijk even via deze link:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-uitgevallen#1164875
Of anders via Volvo EVC problems (diverse fora o.a. cruisers forum).

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 14:06 #1483638

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Ja, daar zat ik ook meteen aan te denken. Ik heb dezelfde motor en ben er op getriggerd dat de zgn Black-box aan de zijkant bij de warmtewisselaar wel eens vreemde storingen kan veroorzaken. Mogelijk is dit er een van. Succes ermee en ik ben wel benieuwd wat het is. Ciao
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 15:18 #1483654

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
har.vogel schreef :
Dag Hans,

Is al vaker langsgekomen. Echt een Volvo probleempje, ik heb het ook gehad met m'n EVC paneeltje.
Kijk even via deze link:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-uitgevallen#1164875
Of anders via Volvo EVC problems (diverse fora o.a. cruisers forum).

H

Problemen met de MDI module (Mechanical Diesel Interface) lijken inderdaad onze startperikelen te kunnen veroorzaken. Dank voor de link. Ik ga de eerder genoemde punten ook nog nalopen, maar vrees dat ik er niet ben met het aandraaien van een kabelverbinding of het 'simpel' vervangen van een zekering of startrelais.

Erik Bretscher van Nordkyn Design heeft zelfs een uitgebreid artikel aan het MDI probleem gewijd op zijn site (gespot door ReneK in het door jou gelinkte draadje).

Je kunt de MDI omzeilen voor het starten mocht de normale bediening er helemaal mee op houden en je in de middle of nowhere ligt met je boot. Maar zover wil ik het tijdens onze zomertocht naar de Scilly eilanden liever niet laten komen...

Morgen maar eens even bellen met een Volvo Penta dealer, die MDI units schijnen wel onder garantie vervangen te worden. Hopelijk is dat - als de MDI inderdaad de boosdoener is - bij ons ook het geval; nieuw zijn ze (zoals alles van Volvo Penta) bijzonder prijzig.





Ik denk er serieus over om de MDI dan ook van de motor af te halen en op een betere plek te monteren. Die Volvo Penta D2-55 is een dijk van een diesel, maar heeft duidelijk een (elektrische) achilleshiel in de vorm van die MDI.

Wordt vervolgd...

@har.vogel Kun je iets over jouw casus vertellen en werkt het bij jou nu weer (langdurig) probleemloos?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 15:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 18:50 #1483696

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Ik ben bang dat de MDI de veroorzaker is. Ik heb hetzelfde gehad en toen de MDI was vervangen, was het euvel verleden tijd. De MDI blijft een dingetje bij de Volvo motoren.
PS motor is van 2008 en al twee keer MDI vervangen…
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 18:52 door Eric Z.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 19:56 #1483712

Destijds een nieuwe EVC geplaatst. Ook het relaisblokje vervangen. (was waarschijnlijk niet eens nodig).
Daarna probleem over. Ging over een D1 30, maar de electronica is hetzelfde.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 01 juni 2023 21:09 #1483741

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Eric Z schreef :
Ik ben bang dat de MDI de veroorzaker is. Ik heb hetzelfde gehad en toen de MDI was vervangen, was het euvel verleden tijd. De MDI blijft een dingetje bij de Volvo motoren.
PS motor is van 2008 en al twee keer MDI vervangen…

Was dat beide keren onder garantie?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 07:05 #1483780

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
Haal de stekkerverbinding van de black box eens los en zet de stekker weer vast. Maakt dat verschil? Ik meen me te herinneren dat er bij de stekkerverbinding van de black box(EVC-MDI) een serie stekkers is geleverd die een paar millimeter kortere pennetjes had dan wat Volvo had voorgeschreven. Daardoor maakten die te korte pennetjes maar net contact. Tel daar dan nog wat corrosie bij op en het contact wordt dermate twijfelachtig dat er storingen optreden of er zelfs helemaal niets meer gebeurt. Door de overgangsweerstand kunnen de verbindingen ook wat warm worden waardoor het contact tijdelijk juist wat verbetert of juist niet (door lichte beweging, uitzetten etc.) zodat het de ene keer wel lukt, de andere keer niet. Viel destijds in ieder geval onder garantie.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 08:09 #1483802

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Dank voor de tip Olav!

Ik ben inderdaad van plan om de (stekker)verbindingen allemaal even na te lopen, dat van die in feite te korte pinnetjes heb ik ook ergens gelezen. Je analyse (warm worden/uitzetten door slecht contact en daardoor weer tijdelijk beter contact) zou wel een verklaring kunnen zijn voor het onvoorspelbare karakter bij het starten.

Als de motor op deze manier weer direct start zit het me nog steeds niet lekker om met zo’n technisch ‘grensgeval’ rond te varen. De betrouwbaarheid is dan toch niet optimaal.

Er zijn tot 2019 naar het schijnt veel modificaties geweest van die MDI unit, blijft toch een beetje een aandachtspuntje bij deze motoren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 08:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 10:10 #1483842

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
UPDATE: Zojuist met Brovo (Volvo Penta dealer in Enkhuizen) gebeld.

Slechte verbinding bij de connectors van de MDI is volgens hen minder waarschijnlijk (maar ga ik dit weekend wel testen).

Het zou ook het bedienpaneeltje kunnen zijn. Dat zijn gewone drukschakelaartjes die je op de pinnen van de multiplug kunt doormeten. Dat ga ik dit weekend ook maar eens doen, net als de aansluiting op de MDI richting startmotor en een aantal andere punten.

Probleem is dat de MDI units op dit moment niet leverbaar zijn en Volvo Penta zelf ook geen informatie over de (geschatte) levertijd geeft. Als de MDI unit vervangen moet kan dat dus nog wel even duren. :(
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 10:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 10:31 #1483846

en die MDI dingen zijn ook duur, en vallen niet onder de garantie.€ 800.- zoiets.
maar slecht starten is ook iets met peren!
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 10:33 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 10:54 #1483853

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
helmsman 38 schreef :
en die MDI dingen zijn ook duur, en vallen niet onder de garantie.€ 800.- zoiets.
maar slecht starten is ook iets met peren!

Gezien het grote aantal problemen dat Volvo met die MDI's heeft gehad (tot 2019 ook vaak gemodificeerd) lukt het vaak nog wel om dat door Volvo onder garantie/coulance vergoed te krijgen, zo'n bedieningspaneeltje is een ander verhaal (ruim €200,-).

Als het bij ons aan de MDI blijkt te liggen en die voor de zomer niet meer leverbaar is ga ik in ieder geval nog een bypass startknop maken, zodat we de motor sowieso kunnen starten. Is geen luxe maar veiligheid...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 10:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 10:58 #1483856

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
har.vogel schreef :
Destijds een nieuwe EVC geplaatst. Ook het relaisblokje vervangen. (was waarschijnlijk niet eens nodig).
Daarna probleem over. Ging over een D1 30, maar de electronica is hetzelfde.

H

Bedoel je met de EVC het bedienpaneeltje of de MDI zelf? Wat noem je het 'relaisblokje'? Bij ons zijn de twee relais (voor gloeistiften respectievelijk startmotor) vast onderdeel van de MDI unit. Volgens de maintenance manual zijn die niet vervangbaar (gesoldeerd op printplaat).

Nogmaals dank voor je tip. Ik ga dit weekend ons bedienpaneeltje en wat andere punten doormeten maar het is bepaald niet uitgesloten dat het probleem inderdaad bij de MDI zit.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 11:13 #1483858

Engine Reliability: A Look at the Volvo Penta MDI Black Box

Voor jouw vaargebied zou ik optie (2) overwegen, als get inderdaad die MDI unit is:
2. Doing away with the Volvo Penta EVC instruments system once and for good. This would require installing standard automotive gauges for coolant temperature, oil pressure and engine speed, as well as a few stand-alone switches and relays to deal with the glow plugs, starter and electric stop.
Developing an equivalent replacement module. This would represent more work, but a better third-party open-source module would clearly have a market. Rather than using gauges on CANbus, a simple LCD display could present all the information. Such a module could be much simpler than the Volvo MDI box, which is clearly inheriting technology from the ECUs of the larger electronic engines in the range.
Replacing the module. It is easy (and quite costly), but there are many reports of people having gone through more than one module, because replacement alone obviously failed to address the root cause. This would hardly be satisfactory.

The second option has always been highly desirable in my eyes, because it would replace a proprietary system with one that is standard and fully maintainable at low cost, more or less anywhere in the world.
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 11:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 11:31 #1483862

EVC noem ik alleen dat bedieningspaneeltje. Bij mij zat daar het probleem. Inderdaad een ontwerpfoutje met net te korte stekkerverbindingen (iets ingebrand?), waardoor er soms spontaan geen leven meer in de startknop zat. Soms startte de motor gewoon wel en soms totaal niks. Blijven proberen was 't enige wat ik dan deed. Meestal na een keer of wat deed
ie 't weer.
De MDI black box (noemde ik oneerbiedig relaisblokje) is onder coulance vervangen. Achteraf bleek dat niet de boosdoener.
Nadat 't paneeltje met de knopjes vervangen was nooit meer problemen gehad. (overigens heb ik deze boot niet meer).

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 15:52 #1483919

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Hans

Eric verdenkt de grote caps in de MDI box
Aangezien de box niet te krijgen is maar wel eenvoudig open te maken is zou je kunnen overwegen om eerst die 2 caps (capacitors) te vervangen , alle soldeer verbindingen na te lopen op slecht / droge solderingen en nogmaals proberen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 17:10 #1483930

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
@Hans

Eric verdenkt de grote caps in de MDI box
Aangezien de box niet te krijgen is maar wel eenvoudig open te maken is zou je kunnen overwegen om eerst die 2 caps (capacitors) te vervangen , alle soldeer verbindingen na te lopen op slecht / droge solderingen en nogmaals proberen ?

Ik las het ja. Als het inderdaad de MDI is zou dat een uiterste poging kunnen zijn om het ding weer tot leven te wekken voor deze zomer (zonder garantie op succes). Nadeel zou wel kunnen zijn dat het doorgaans onder garantie vervangen door Volvo dan mogelijk in gevaar komt. Er is dan door de gebruiker immers aan de MDI 'geklust’. Zou dan zo'n €800,- kunnen schelen als je hem uiteindelijk toch wilt omruilen voor een verbeterde versie.
Voordat ik zelf aan de MDI ga sleutelen overleg ik dus denk ik eerst even met een Volvo Penta dealer over de consequenties. ;)

Heb inmiddels al wel schakelmateriaal gekocht om een bypass (nood)start te kunnen maken mocht de MDI of het bedienpaneeltje helemaal de geest geven. Maar zondag eerst maar eens zaken doormeten, hopelijk hebben we dan een beter idee van de oorzaak van de startperikelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 juni 2023 19:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 18:22 #1483941

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Hoi Hans,
Als het gereed is zou je daar eens wat foto`s van kunnen maken en laten zien. Ik heb dezelfde motor en gelukkig (nog) geen problemen maar als het misschien ooit zo ver is wil ik wel snel kunnen handelen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta D2-55 startperikelen... 02 juni 2023 18:24 #1483943

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Engine Reliability: A Look at the Volvo Penta MDI Black Box

Voor jouw vaargebied zou ik optie (2) overwegen, als get inderdaad die MDI unit is:
2. Doing away with the Volvo Penta EVC instruments system once and for good. This would require installing standard automotive gauges for coolant temperature, oil pressure and engine speed, as well as a few stand-alone switches and relays to deal with the glow plugs, starter and electric stop.
Developing an equivalent replacement module. This would represent more work, but a better third-party open-source module would clearly have a market. Rather than using gauges on CANbus, a simple LCD display could present all the information. Such a module could be much simpler than the Volvo MDI box, which is clearly inheriting technology from the ECUs of the larger electronic engines in the range.
Replacing the module. It is easy (and quite costly), but there are many reports of people having gone through more than one module, because replacement alone obviously failed to address the root cause. This would hardly be satisfactory.

The second option has always been highly desirable in my eyes, because it would replace a proprietary system with one that is standard and fully maintainable at low cost, more or less anywhere in the world.

Is zeker wat voor te zeggen, maar best wel een klus. Zeker als je de bediening in de kuip ook netjes wilt afwerken. Deze vertrekker heeft de stoute schoenen aangetrokken om niet langer van Volvo’s MDI module afhankelijk te zijn.

Ik hou het vooralsnog even bij een bypass startknop om de motor ook zonder MDI module te kunnen starten. Dat is when the shit hits the fan even de eerste prioriteit. Mijn grootste bezwaar (als de MDI helemaal niets meer zou doen) is dat het oliedruk alarm in dit noodscenario niet meer werkt. Dat bekrachtigen van de alternator krijg je via een omweg waar nodig nog wel voor elkaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 03:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl