Zoals hierboven eerder beschreven komt de Yanmar 3GM30eu met de nieuwe 71 graden thermostaat gelukkig nu wat sneller op temperatuur dan voorheen. Maar de impellerpomp met 4 mm kam blijft wel heel erg goed haar best doen...
Ondanks dat ik al jullie adviezen zeker ter harte neem heb ik toch een nieuwe JMP impellerpomp besteld met een 2 mm ipv. 4 mm kam als experiment. Perfectie is het streven en meten is weten toch!
Als de motor dan toch te heet wordt wissel ik hem simpel weer om voor de 4 mm versie.
Vanaf de bouw had de motor (zeewater gekoelde versie maar met kielkoeling) standaard al een impellerpomp met 2 mm kam. Dit ging op zich prima maar in het voorjaar duurde het altijd wat langer voordat de motor warm werd door de 42 graden thermostaat.
Met de 2 mm kam heeft de pomp een opbrengst van 700 l/uur en de 4 mm kam geeft 1600 l/uur. Met de 2 mm kam is kort na het starten het verschil al redelijk snel merkbaar. De motor wordt nu voelbaar sneller warmer door de "warmere" thermostaat en de mindere doorstroming. De uiteindelijke temperaturen na een uur bij 2750 en later bij 3000 toeren zijn:
- De retour koelvloeistof uit de vlakkoeling is rond de 39 / 41 graden.
- De gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk is nu 70 à 75 graden.
- Uitlaatspruitstuk is 86 graden.
- De kop en kleppendeksel zijn nu 84 graden.
Deze temperaturen blijven mooi stabiel.
De motor wordt dus merkbaar heter wat alleen maar beter is. De temperatuur van de uitkomende gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk mag tot max. 95 graden.
Bij 1500 à 2200 toeren terug de haven in daalt de temperatuur van de gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk netjes terug naar de 65 à 70 graden en blijft zo. Keurig.
Kortom de impellerpomp met 2 mm kam is m.i. toch geschikter en beter voor de motor want door de mindere doorstroming en de 71 graden thermostaat is er nu sneller een hogere bedrijfstemperatuur. Had een groter verschil verwacht (lees te warme motor) maar denk dat de koelvloeistof door de mindere doorstroming meer tijd heeft en zo voldoende afkoelt waardoor het toch goed gaat zoals voorheen. Lijkt erop dat er genoeg reserve is. In het verleden heb ik daar nooit echt veel last van gehad. Een half uur of langer in de sluis ofzo stilliggen met draaiende motor is m.i. nooit een optie dus daar maak ik mij geen zorgen over.
De nieuwe reserve JMP impellerpomp (voor de Yanmar YM en GM F serie) heb ik daarom op het ZF te koop gezet. De "oude" JMP pomp is slechts 115 uur gebruikt en door de koelvloeistof is er geen zichtbare (eigenlijk als nieuw) aantasting. Beide zijn met een 4 mm kam en nu voor de liefhebbers te koop. Prijs bepalen is lastig maar doe een net en redelijk bod via een PB.