Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur kiel-/vlakkoeling

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 25 juni 2023 20:24 #1489480

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Philip schreef :
3Noreen schreef :
Een impeller pomp zal wel een bypass nodig hebben.
Bij de 3GM30 werkt de thermostaat als een soort 3-weg klep: het water gaat vanaf pomp of door het blok of door een leiding langs het blok. Bypass is dus niet nodig, die is er al.

Heel misschien wordt de koelvloeistof die door die al aanwezige bypass bij de uitgang van het blok weer toegevoegd aan de koelvloeistofstroom die naar de kielkoeling gaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 25 juni 2023 20:25 #1489481

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Jollenbaas schreef :
Philip schreef :
Bedoel je met 'uitkomende koelvloeistof' de vloeistof naar de vlakkoeler toe of naar het motorblok toe?

Gezien de waarden in de motorblok zou ik me niet te druk maken en lekker zo laten, wat reserve pomp capaciteit is nooit weg.
Dat de uitkomende koelvloeistof naar de vlakkoeling.
Dan is er toch helemaal geen probleem?
Dat betekend alleen dat er overcapaciteit aan koeling is en dat de thermostaat juist wel goed regelt. Je blok blijft immers netjes op temperatuur want daar koelt het niet af tot die ~60 graden.

Het is ook logisch dat bij lage toeren (en vermogen) de temperatuur naar de vlakkoeler daalt. Er is immers minder opwarming terwijl de koelcapaciteit niet/nauwelijks is afgenomen (vlakkoeler is immers even groot gebleven). Het is alleen blijk van een goed werkend systeem. Hoe verder die retourtemperatuur van de motorbloktemperatuur af ligt, hoe meer koelreserve er is. Ik zou in mijn nopjes zijn :)
Laatst bewerkt: 25 juni 2023 20:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 25 juni 2023 20:30 #1489486

Dat lijkt mij ook wat Philip zegt , las het nog even terug en je schreef " Bij 1500 à 2000 toeren terug in de haven daalt de temperatuur van de uitkomende koelvloeistof best weer vlug terug naar de 60 graden en blijft zo."

Ik las het als " de motor temperatuur daalt" , maar het is de uitgaande naar de vlak koeling , inderdaad denk dan ik echt dat het zo prima werkt !

Sorry voor de verwarring van mijn kant. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 25 juni 2023 20:59 #1489497

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
3Noreen schreef :

Heel misschien wordt de koelvloeistof die door die al aanwezige bypass bij de uitgang van het blok weer toegevoegd aan de koelvloeistofstroom die naar de kielkoeling gaat.
Ja, bij een half open thermostaat is dat inderdaad zo. Water van 80 graden uit het motor blok wordt bij de thermostaat gemengd met koel water dat direct uit de kielkoeling komt. Alleen bij een volledig geopende thermostaat drukt de thermostaat de bypass dicht en gaat al het water door het blok heen.

In het plaatje is de thermostaat dicht maar is wel te zien dat hij het de bypass kanaal afsluit als ie helemaal open is.
Laatst bewerkt: 25 juni 2023 21:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 25 juni 2023 21:35 #1489504

Helder!
Dan heb ik een denkfout gemaakt omdat ik in de veronderstelling was dat de temperatuur van de koelvloeistof uit het blok/uitlaatspruitstuk naar de vlakkoeling toe minimaal de 80 à 85 graden moest bereiken. En dat bij 2800 toeren de temperatuur van de uitkomende koelvloeistof naar de vlakkoeling al zo'n 75 graden moest zijn.

Iedereen bijzonder bedankt voor jullie reacties en hulp! :D

@Philip: dank voor je tip, uitleg en de verhelderende plaatjes! :)
Laatst bewerkt: 26 juni 2023 07:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 07 aug 2023 21:33 #1500708

Zoals hierboven eerder beschreven komt de Yanmar 3GM30eu met de nieuwe 71 graden thermostaat gelukkig nu wat sneller op temperatuur dan voorheen. Maar de impellerpomp met 4 mm kam blijft wel heel erg goed haar best doen...

Ondanks dat ik al jullie adviezen zeker ter harte neem heb ik toch een nieuwe JMP impellerpomp besteld met een 2 mm ipv. 4 mm kam als experiment. Perfectie is het streven en meten is weten toch! :D
Als de motor dan toch te heet wordt wissel ik hem simpel weer om voor de 4 mm versie.

Vanaf de bouw had de motor (zeewater gekoelde versie maar met kielkoeling) standaard al een impellerpomp met 2 mm kam. Dit ging op zich prima maar in het voorjaar duurde het altijd wat langer voordat de motor warm werd door de 42 graden thermostaat.

Met de 2 mm kam heeft de pomp een opbrengst van 700 l/uur en de 4 mm kam geeft 1600 l/uur. Met de 2 mm kam is kort na het starten het verschil al redelijk snel merkbaar. De motor wordt nu voelbaar sneller warmer door de "warmere" thermostaat en de mindere doorstroming. De uiteindelijke temperaturen na een uur bij 2750 en later bij 3000 toeren zijn:
- De retour koelvloeistof uit de vlakkoeling is rond de 39 / 41 graden.
- De gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk is nu 70 à 75 graden.
- Uitlaatspruitstuk is 86 graden.
- De kop en kleppendeksel zijn nu 84 graden.
Deze temperaturen blijven mooi stabiel.
De motor wordt dus merkbaar heter wat alleen maar beter is. De temperatuur van de uitkomende gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk mag tot max. 95 graden. :)

Bij 1500 à 2200 toeren terug de haven in daalt de temperatuur van de gemengde koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk netjes terug naar de 65 à 70 graden en blijft zo. Keurig.

Kortom de impellerpomp met 2 mm kam is m.i. toch geschikter en beter voor de motor want door de mindere doorstroming en de 71 graden thermostaat is er nu sneller een hogere bedrijfstemperatuur. Had een groter verschil verwacht (lees te warme motor) maar denk dat de koelvloeistof door de mindere doorstroming meer tijd heeft en zo voldoende afkoelt waardoor het toch goed gaat zoals voorheen. Lijkt erop dat er genoeg reserve is. In het verleden heb ik daar nooit echt veel last van gehad. Een half uur of langer in de sluis ofzo stilliggen met draaiende motor is m.i. nooit een optie dus daar maak ik mij geen zorgen over.

De nieuwe reserve JMP impellerpomp (voor de Yanmar YM en GM F serie) heb ik daarom op het ZF te koop gezet. De "oude" JMP pomp is slechts 115 uur gebruikt en door de koelvloeistof is er geen zichtbare (eigenlijk als nieuw) aantasting. Beide zijn met een 4 mm kam en nu voor de liefhebbers te koop. Prijs bepalen is lastig maar doe een net en redelijk bod via een PB.
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 19:21 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 08 aug 2023 08:11 #1500751

Interessant draadje...

Ik heb ook een 3GM30eu maar dan de direct gekoelde versie. Ik vind zelf dat de water opbrengst met de standaard impellerpomp net aan genoeg is. Met name in een warme zomer is de temperatuur in de uitlaatslang rond de 60 graden.

Als ik de plaatjes van Philip bekijk lijkt het alsof meer water doorstroming alleen effect heeft op de hoeveelheid water die doorspoelt en de thermostaat dus gewoon hetzelfde blijft doen, de inwendige motorblok temperatuur regelen (41-50 graden in mijn geval)

Is het dan een kwestie van meer (doorstroming) is beter? of zie ik wat over het hoofd? de mensen van Yanmar zullen niet voor niets deze capaciteit gekozen hebben?
(of gewoon niet genoeg over nagedacht bij de engineering zoals de kabelbomen :-( )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 08 aug 2023 10:23 #1500795

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Ik begrijp het streven naar de perfecte configuratie, dat hoort bij een hobby. Maar ik vraag me wel af of het allemaal veel uitmaakt voor een dergelijke robuuste motor die, gegeven zijn rol als hulpmotor in een recreatievaartuig, nauwelijks echt gebruikt wordt.
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 10:25 door Knar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 08 aug 2023 10:52 #1500804

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
Knar schreef :
Ik begrijp het streven naar de perfecte configuratie, dat hoort bij een hobby. Maar ik vraag me wel af of het allemaal veel uitmaakt voor een dergelijke robuuste motor die, gegeven zijn rol als hulpmotor in een recreatievaartuig, nauwelijks echt gebruikt wordt.
Als je een motor inbouwt doe je dat toch zo goed mogelijk.Geen half werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 08 aug 2023 14:29 #1500839

Precies ik doe het goed of niet. :)
Uiteraard zeil ik liever maar de motor draait gemiddeld zo'n 60 tot 80 uur per jaar en altijd minimaal een half uurtje.

@Stefanvanvee: een direct gekoelde motor vervuild in loop van jaren. Het af en toe preventief schoon- en doorspoelen moet helpen.
Ik zou als eerste de horizontale inlaatpijp (gaat het blok in en ook via de bypass naar de thermostaat) controleren want daarin hoopt het vuil zich als eerste op.
Laatst bewerkt: 08 aug 2023 21:06 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 08 aug 2023 14:33 #1500843

Het kleinste detail bepaald vaak het grote plaatje , of de kleinste details bij Jollenbaas kloppen is geen vraag B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 09 aug 2023 14:23 #1501025

Thanks. :D
Laatst bewerkt: 09 aug 2023 14:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl