Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur kiel-/vlakkoeling

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 16:40 #1486449

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Jeroen-Pion schreef :
Knar schreef :
Louter uit nieuwsgierigheid: waarom is ooit voor deze oplossing gekozen, en niet voor een kielkoeling uitvoering van de motor, zodat je, net als in een auto, helemaal geen impeller meer hebt?

In je auto zit als het goed is ook een waterpomp :unsure: Warm water stijgt op , dus om het beneden in je kiel te krijgen zul je het toch wat moeten gaan dwingen.
Ik ben nog nooit een auto tegengekomen met een impeller. ;) Het punt is dat als je een motor in kielkoeling uitvoering installeert, het complete tweede water circuit, waarin de impeller, komt te vervallen. Je houdt dan net als bij je auto maar een circuit over, waarbij de koelpijpen de rol van de radiator overnemen. Watercirculatie wordt aangedreven door de in principe onderhoudsvrije centrifugaal pomp die je nu ook al hebt voor de circulatie door de warmtewisselaar, die in kielkoeling uitvoering ook is komen te vervallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 16:49 #1486450

Knar schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Knar schreef :
Louter uit nieuwsgierigheid: waarom is ooit voor deze oplossing gekozen, en niet voor een kielkoeling uitvoering van de motor, zodat je, net als in een auto, helemaal geen impeller meer hebt?

In je auto zit als het goed is ook een waterpomp :unsure: Warm water stijgt op , dus om het beneden in je kiel te krijgen zul je het toch wat moeten gaan dwingen.
Ik ben nog nooit een auto tegengekomen met een impeller. ;) Het punt is dat als je een motor in kielkoeling uitvoering installeert, het complete tweede water circuit, waarin de impeller, komt te vervallen. Je houdt dan net als bij je auto maar een circuit over, waarbij de koelpijpen de rol van de radiator overnemen. Watercirculatie wordt aangedreven door de in principe onderhoudsvrije centrifugaal pomp die je nu ook al hebt voor de circulatie door de warmtewisselaar, die in kielkoeling uitvoering ook is komen te vervallen.

Okay, maar er is een pomp ;) . Bij vlak koeling zijn er meestal buizen , bij kielkoeling is een deel van de kiel gewoon een bak vol met koelvloeistof , het warme koelvloeistof loopt gewoon naar beneden in de bak / kiel met de impellerpomp pomp je weer onderuit de bak met vloeistof en zo door. Daar bewijst de impellerpomp met een goede eigenschappen die een waaierpomp beslist niet heeft in deze toepassing

Ik kan me sterk vergissen maar jollenbaas heeft maar 1 pomp en pompt zeker geen buitenwater op om te koelen.

Op elke andere willekeurige manier moet je met 2 pompen aan het werk en kan dat niet zoals met de auto, je gaat dan aan het feit voorbij dat de radiateur of door de rij wind of door de ventilator weer wordt afgekoeld, dat lijkt me op een zeiljacht beide lastig uit te voeren.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 16:51 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 17:37 #1486469

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Jeroen-Pion schreef :
Op elke andere willekeurige manier moet je met 2 pompen aan het werk en kan dat niet zoals met de auto, je gaat dan aan het feit voorbij dat de radiateur of door de rij wind of door de ventilator weer wordt afgekoeld, dat lijkt me op een zeiljacht beide lastig uit te voeren.
Dat klopt niet. Bij een kielkoeling uitvoering fungeren de koelpijpen als warmtewisselaar waardoor het hele impellercircuit is komen te vervallen. Ik kan daarover nogal stellig zijn omdat ik recent mijn ouwe trouwe Bukh heb vervangen door een Vetus M serie in kielkoeling uitvoering, dwz met maar een koelwater circuit, dus zonder warmtewisselaar, impeller etc, Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd om wanneer je schip koelpijpen heeft te blijven werken met twee gesloten koelwatercircuits die onderling warmte uitwisselen, daar waar het ook met een kan en je de onderhoudsgevoelige impeller kwijt bent. Een ventilator zoals in je auto heb je niet nodig omdat het koelend vermogen van stilstaand water veel groter is dan dat van stilstaande lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 17:43 #1486470

Kan de impeller (van de impeller pomp die je nu gebruikt) wel tegen constant 90 graden?

Zo ja, dan is 90 graden voor je motor het beste.

Zo nee, nouja, dan kan je het antwoord wel raden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 17:44 #1486471

Knar schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Op elke andere willekeurige manier moet je met 2 pompen aan het werk en kan dat niet zoals met de auto, je gaat dan aan het feit voorbij dat de radiateur of door de rij wind of door de ventilator weer wordt afgekoeld, dat lijkt me op een zeiljacht beide lastig uit te voeren.
Dat klopt niet. Bij een kielkoeling uitvoering fungeren de koelpijpen als warmtewisselaar waardoor het hele impellercircuit is komen te vervallen. Ik kan daarover nogal stellig zijn omdat ik recent mijn ouwe trouwe Bukh heb vervangen door een Vetus M serie in kielkoeling uitvoering, dwz met maar een koelwater circuit, dus zonder warmtewisselaar, impeller etc, Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd om wanneer je schip koelpijpen heeft te blijven werken met twee gesloten koelwatercircuits die onderling warmte uitwisselen, daar waar het ook met een kan en je de onderhoudsgevoelige impeller kwijt bent. Een ventilator zoals in je auto heb je niet nodig omdat het koelend vermogen van stilstaand water veel groter is dan dat van stilstaande lucht.

Er is altijd een een warmte wisseling nodig hoe dat maakt niet uit , hoe je zoals jij zegt wilt koelen zonder enige pomp zie ik zo niet voor me , maar dat zal verder.

Een radiateur van een auto is ook een warmte wisselaar 1 kant vloeistog andere kant lucht, omdat lucht slechter koelt dan water om eens wat te noemen hebben ze heel veel aan vlak vergroting gedaan is de vorm van de rijen met roostertjes naast de pijpen waar het water door stroomt.

Maar verder zie ik nog niet wat je bedoeld bij Jollenbaas met 2 koelcirculaties ??? Of ik mis iets dat zou kunnen. Ik las van Jollenbaas waterpomp thermostaat kiel / vlakkoeling verder niets.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 17:52 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 17:50 #1486474

sjoerd1981 schreef :
Kan de impeller (van de impeller pomp die je nu gebruikt) wel tegen constant 90 graden?

Zo ja, dan is 90 graden voor je motor het beste.

Zo nee, nouja, dan kan je het antwoord wel raden ;)

Dat is een van de redenen waarom ik voor een centrifugaal- of waterringpomp zou kiezen. Een andere reden voor die keuze is dat ze ook nog eens (vrijwel) onderhoudsvrij zijn.
Bovendien zit er op motoren meestal standaard al een centrifugaalpomp opgebouwd, precies zo als in auto's.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 18:17 #1486480

Qua koelsysteem is vlakkoeling natuurlijk helemaal vergelijkbaar met kielkoeling (=pijpen onder het schip), beunkoeling (=pijpenbundel in een bak) en radiateurkoeling (=luchtkoeling).
Het zijn gesloten enkelvoudige koelsystemen met 1 circulatiepomp, waarbij de motortemperatuur wordt geregeld door een thermostaatklep.
Er zal een extra warmtewisselaartje nodig zijn voor het koelen van de motorolie en soms ook eentje voor de keerkoppeling.
Als het goed werkt, is zo’n koelsysteem ideaal en zo goed als onderhoudsvrij, ook bij vorst.

Maar zoals genoemd, kies dan wel voor een eveneens onderhoudsvrije pomp, dus een centrifugaalpomp of een waterringpomp.
En monteer een goede thermostaat die afgestemd is op de motor. Die regelt de temperatuur onafhankelijk van het toerental.


In mijn grote sleepboot stond een enorme 8 cilinder langzaamlopende Deutz. Die pompte buitenwater op met plunjerpompen die verschrikkelijk lekten, soms wel 1000 liter per draaiuur. Het buitenwater ging door een olie-platenkoeler en een enorme warmtewisselaar voor het motorcircuit dat met een centrifugaalpomp circuleerde.
Ik heb een beunkoeler geplaatst en die aangesloten op het motorcircuit, met de bestaande centrifugaalpomp. Voor de smeerolie kwam er een nieuw koelertje in hetzelfde circuit. De plunjerpompen, oliekoeler, warmtewisselaar en heel veel pijpen en afsluiters gingen in de oudijzerbak.
Wat was ik blij! Ruimte in de machinekamer, geen lekkende pompen meer, geen buitenkranen meer, geen wierfilter meer, geen zorgen bij vorst, en een perfecte koeling!

’t Kostte wat, maar dan heb je ook wat.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 19:15 #1486500

Volgens mij is een impellerpomp alleen nodig wanneer:
-er enige vervuiling is
-zelfaanzuigendheid vereist is
—> voor buitenwater dus, typisch…

TS systeem kan een (één) geheel gesloten circuit zijn, gevuld met één type vloeistof. Bij koude motor circuleert dit alleen door de motor, bij warme(re) motor ook deels door de vlakkoeler. Precies zoals Jeroen (leuk je terug te zien!) uitlegt en madoc tekent:



Er is dus slechts één pomp nodig, en die mag een centrifugaalpomp zijn.

Ik denk dat de kielkoeler vergroot moet worden.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 19:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 19:32 #1486504

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Jeroen-Pion schreef :
Maar verder zie ik nog niet wat je bedoeld bij Jollenbaas met 2 koelcirculaties ??? Of ik mis iets dat zou kunnen. Ik las van Jollenbaas waterpomp thermostaat kiel / vlakkoeling verder niets.
Ik was gewoon nieuwsgierig waarom Jollenbaas ooit in een boot met koelpijpen gekozen heeft voor de "standaard" buitenwater uitvoering, met impeller en warmtewisselaar, en niet voor de wat bijzonderdere kielkoeling uitvoering, waarbij de warmtewiselaar en de impellerpomp zijn komen te vervallen en het systeem dus simpeler en daardoor robuuster is. In zekere zin blijkt het ook uit het hier geformuleerde vraagstuk, waarbij het gaat om de capaciteit van de impellerpomp, bij de kielkoeling uitvoering speelt zoiets helemaal niet.
Veel bootmoteren zijn helemaal niet beschikbaar in kielkoeling uitvoering, doch Yanmar wel, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 19:38 #1486507

Ah, dat heb ik gemist. Dat gaat niet werken inderdaad: de “normale warmtewisselaar” is gedimensioneerd op koud, steeds vers aangevoerd, buitenwater langs de pijpen. Een langzaam maar steeds warmer wordend tweede (kielkoeling) circuit is te warm wellicht. Je hebt nu twee keer met een warmteoverdracht te maken.

Verkoopt Yanmar geen setjes voor een gesloten koelcircuit, dan kun je de boel in orde maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:00 #1486511

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
gek draadje. Volgens mij is hier sprake van een babylonische spraakverwarring.

Wat ik lees heeft Jollenbaas een motor met twee koel circuits. Een "gewone" motor die gemaakt is voor een buitenwater koeling die met een warmtewisselaar de eigenlijke koelvloeistof koelt die de motor op zijn beurt weer koelt. In plaats van buitenwater wordt er een kiel koeling gebruikt.

Als mijn aanname juist is dient de thermostaat in het primaire koel circuit te zitten en afgesteld op de temperatuur waar de motor voor is ontworpen. Zeer waarschijnlijk 80o. De kielkoeling moet in principe een overmaat aan koeling kunnen verzorgen. Een pomp met een groter debiet is dus alleen maar gunstig. In dat secondaire koel circuit hoeft in mijn idee helemaal geen thermostaat te zitten. Die wil je zo koud mogelijk hebben. In dit circuit zit dan ook de impellerpomp. In het primaire circuit zit de standaard mijn de motor gemonteerde waaierpomp.

Het voordeel van deze twee trap koeling is natuurlijk dat je geen koelvloeistof van 80o door je kielkoeling hoeft te laten stromen. Wat behoorlijke nadelen zou hebben.

Het rood omcirkelde lijkt me de interkoeler.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:02 #1486512

Knar schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Maar verder zie ik nog niet wat je bedoeld bij Jollenbaas met 2 koelcirculaties ??? Of ik mis iets dat zou kunnen. Ik las van Jollenbaas waterpomp thermostaat kiel / vlakkoeling verder niets.
Ik was gewoon nieuwsgierig waarom Jollenbaas ooit in een boot met koelpijpen gekozen heeft voor de "standaard" buitenwater uitvoering, met impeller en warmtewisselaar, en niet voor de wat bijzonderdere kielkoeling uitvoering, waarbij de warmtewiselaar en de impellerpomp zijn komen te vervallen en het systeem dus simpeler en daardoor robuuster is. In zekere zin blijkt het ook uit het hier geformuleerde vraagstuk, waarbij het gaat om de capaciteit van de impellerpomp, bij de kielkoeling uitvoering speelt zoiets helemaal niet.
Veel bootmoteren zijn helemaal niet beschikbaar in kielkoeling uitvoering, doch Yanmar wel, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Ik denk dat ik een beetje een idee krijg wat je bedoeld , maar ik zie geen warmtewisselaar in de zin van een warmte wisselaar, wel een "watergekoeld " uitlaatspruitsuk door koelvloeistof . Er is geen buitenwater bij de motor anders had Jollenbaar wel een natte uitlaat en geen droge uitlaat .

De motor warmte en verbeter me als ik het fout zie wordt alleen in de kiel / vlak afgevoerd en nergens anders ik zie nergens op de foto een extra warmtewisselaar :unsure: Wel een nogmaals gekoeld uitlaat spruitstuk maar dat is geen wisselaar zoals ik bijvoorbeeld op mijn 3YM20 heb dat is A meteen het uitlaatspruitstuk B heeft aan de ene zijde koelvloeistof en C aan de andere zijde zeewater . Dus ik heb ook 2 pompen zeewater pomp en een koelvloeistof pomp anders werkt het niet .

Jollenbaar heeft maar 1 waterpomp gelijk aan een direct gekoelde motor , Jollenbaas zijn opzet is eigenlijk gelijk aan een direct gekoelde motor behalve dat er koelvloeistof loopt en elders onder water terug gekoeld wordt dat is de feitelijke warmtewisselaar. Dat heeft op deze manier als conuquentie dat je eigenlijk meteen een droge uitlaat hebt.

Voor schepen die droog willen vallen of in troebel water varen Wad etc is dit een perfect systeem waar geen problemen of verstoppingen mee zijn te verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:08 #1486515

Dan is er alléén een impellerpomp!
Jollenbaas schreef :
Het is een standaard motor voor zeewaterkoeling [NV: direct gekoeld dus!?] die zonder een verdere aanpassing…draait met kielkoeling.



Mss kan TS een tekeningetje maken? Het wordt wel verwarrend zo…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:09 #1486516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Nachtvlinder schreef :
Dan is er alléén een impellerpomp!
Jollenbaas schreef :
Het is een standaard motor voor zeewaterkoeling [NV: direct gekoeld dus!?] die zonder een verdere aanpassing…draait met kielkoeling.



Mss kan TS een tekeningetje maken? Het wordt wel verwarrend zo…

Kijk gewoon even naar de foto. Daar zie je de interkoeler zitten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:14 #1486519

Daar vooraan? Dat is het watergekoelde uitlaatspruitstuk. De ingepakte buis is de uitlaat…

De term “interkoeler” wordt gebruikt bij turbomotoren, om de gecomprimeerde verbrandingslucht wat af te koelen.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:16 #1486520

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dan is er alléén een impellerpomp!
Jollenbaas schreef :
Het is een standaard motor voor zeewaterkoeling [NV: direct gekoeld dus!?] die zonder een verdere aanpassing…draait met kielkoeling.



Mss kan TS een tekeningetje maken? Het wordt wel verwarrend zo…

Kijk gewoon even naar de foto. Daar zie je de interkoeler zitten.

Kun je dan een tekenen waar de 2 circuits lopen ? Volgens mij is dit niets meer of minder dan een watergekoeld spruitstuk , 1 kant water erin en 1 kant teweer uit .

Als het een wisselaar is waar we het geloof ik allemaal dezelfde mee bedoelen zou er nog een circuit moeten lopen ? ! Ik zie die nog niet , maar wie weet veranderd dat nog :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:16 #1486521

Nachtvlinder schreef :
Daar vooraan? Dat is het watergekoelde uitlaatspruitstuk. De ingepakte buis is de uitlaat…

Klopt helemaal!
Een standaard Yanmar 3GM30eu met zeewater impellerpomp die wordt gebruikt om de koelvloeistof rond te pompen.
Door de 2 smalle kielstroken van elk 3 meter lang en 30 cm breed aan beide zijden van de kiel stroomt de koelvloeistof rond. Op de foto nog net te zien achter de wintersteunen.

Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:26 #1486523

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dan is er alléén een impellerpomp!
Jollenbaas schreef :
Het is een standaard motor voor zeewaterkoeling [NV: direct gekoeld dus!?] die zonder een verdere aanpassing…draait met kielkoeling.



Mss kan TS een tekeningetje maken? Het wordt wel verwarrend zo…

Kijk gewoon even naar de foto. Daar zie je de interkoeler zitten.
Nee,dat is het gekoelde uitláatspruitstuk.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:27 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:29 #1486524

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dan is er alléén een impellerpomp!
Jollenbaas schreef :
Het is een standaard motor voor zeewaterkoeling [NV: direct gekoeld dus!?] die zonder een verdere aanpassing…draait met kielkoeling.



Mss kan TS een tekeningetje maken? Het wordt wel verwarrend zo…

Kijk gewoon even naar de foto. Daar zie je de interkoeler zitten.

Kun je dan een tekenen waar de 2 circuits lopen ? Volgens mij is dit niets meer of minder dan een watergekoeld spruitstuk , 1 kant water erin en 1 kant teweer uit .

Als het een wisselaar is waar we het geloof ik allemaal dezelfde mee bedoelen zou er nog een circuit moeten lopen ? ! Ik zie die nog niet , maar wie weet veranderd dat nog :unsure:

Je hebt gelijk. Ik heb me vergist. Dit lijkt toch een motor te zijn waarbij bedoeld is dat het buitenwater direct door de motor loopt.
Dan verbaast me wel die 80o. Is die motor daarvoor ontworpen ? Wat ik vind op het net is dat de Raw water cooled engines gemaakt zijn om op 60o te lopen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:31 #1486525

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
... achter de wintersteunen?

Het mysterie wordt eerder groter dan kleiner.


Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:37 #1486528

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Ferox schreef :
... achter de wintersteunen?

Het mysterie wordt eerder groter dan kleiner.


Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Niet als je het systeem begrijpt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:39 #1486530

Volgens mij zit het zo:


U is de uitlaat
M is de motor
Rode cirkel de thermostaat (rode leiding de bypass)
Zwarte bakje de koelbuizen onder de romp
Driehoekje de impellerpomp

Bij koude motor wordt koelwater door motor (bijna) afgesloten en loopt (bijna) al het koelwater om de motor heen, via de bypass. Naarmate de motor warmer wordt, opent de thermostaat en laat meer koud koelwater door de motor stromen.

Ik weet niet waar de derde slang op het uitlaatspruitstuk voor is: gaat dat naar een expansievaatje?

Ik ben benieuwd met welke temperatuur het korlwater de kielkoeling IN gaat en hoe koud het er weer UIT komt.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:40 #1486531

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
madoc schreef :
Ferox schreef :
... achter de wintersteunen?

Het mysterie wordt eerder groter dan kleiner.


Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Niet als je het systeem begrijpt ;)

Maar waarom heeft deze motor dan een bedrijfstemperatuur van 80o ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:47 #1486533

3Noreen schreef :
madoc schreef :
Ferox schreef :
... achter de wintersteunen?

Het mysterie wordt eerder groter dan kleiner.


Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Niet als je het systeem begrijpt ;)

Maar waarom heeft deze motor dan een bedrijfstemperatuur van 80o ?

80 graden wil elke dieselmotor graag hebben , alleen is dat met direct gekoeld met buitenwater geen goed idee , de lagere temperatuur is dus kiezen uit de minst slechte optie of wat mindere optimale motor temperatuur of veel kalkafzetting , men koos om kalkafzetting zoveel mogelijk te beperken dat de motor niet de optimale temperatuur bereikt is daar een gevolg van .

Omdat er bij Jollenbaas alleen koelvloeistof door het blok gaat is het eerder vreemd waarom er ooit gekozen is voor een lagere temperatuur.
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:50 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:51 #1486536

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
herhaal, herhaal,...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl