Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur kiel-/vlakkoeling

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:51 #1486537

Het debiet door de kielkoeling is constant want wordt bepaald door de (verdringende) impellerpomp.

Als TS nu met een 45 grC thermostaat werkt en de motor wordt 80 grC, dan is deze thermostaat volledig geopend en de capaciteit van de kielkoeling dus te laag. Dan kun ne er dus net zo goed een 60 grC thermostaat inzetten; ook die zal volledig open lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:56 #1486540

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Deze motor bestaat in een zeewater gekoelde uitvoering zonder warmtewisselaar (die van jollenbaas) en een versie met warmtewisselaar, de F uitvoering. Die laatste heeft oa. een andere thermostaat en draait prima op >80 graden. de blokjes van beide versies zijn 100% gelijk. Gewoon doen dus. Denk dat een andere thermostaat al voldoende is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:57 #1486541

Sorry het duurde even want ik was een foto aan het zoeken. Viel niet mee. :D
Nachtvlinder heeft het juist getekend! Op de beetje vage foto is nog net de smalle SB koelstrook te zien in de hoek van de kiel en het vlak. De jol is daar een beetje S-spant. :)
Het dunne slangetje loopt idd naar het expansievaatje.
Temperatuurverschil tussen de uitgaande en inkomende koelvloeistof is (gemeten) ca. 30 graden.

Ik ga er eerst een andere thermostaat inzetten. Wat Philip al adviseerde. :)



Laatst bewerkt: 14 juni 2023 05:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 20:57 #1486542

Bij dieselmotoren die direct gekoeld worden met buitenboordwater leiden hoge koelwatertemperaturen tot kalkafzetting. Daarom wordt bij motoren waarbij het buitenboordwater door de cilinderkop en langs de cilindermantel wordt gevoerd een lagere temperatuur (dankzij een ‘kouder afgestelde thermostaat’) gehandhaafd.

Bij scheepsmotor met indirecte koeling worden de onderdelen met de hoogste temperaturen (cilinderkop, cilinders) gekoeld met koelvloeistof of gedemineraliseerd circulatiewater al dan niet met additieven. En kunnen hogere koelwatertemperaturen toegelaten worden met minder kans op verkalking.

Hogere temperaturen komen het rendement van de motor als geheel ten goede. Binnen het toelaatbare welteverstaan. Immers: warmte is energie. Koeling betekent afgevoerde warmte ofwel energieverlies.

Johan

PS het is al eerder geschreven ;)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 20:59 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:05 #1486550

Pas wel op Jollenbaas. Die zeewaterimpeller pomp is bedoeld voor…. zeewater… koelvloeistof pompen zal ook best gaan, maar nitril en of neopreen impellers (en seals) kan je vaak maar maximaal tot 70 of 80 graden celsius toepassen!

Dus lekker zo laten, en thermostaat in de motor laten zitten ingesteld op “direct gekoeld”. Blijft je impeller pomp ook lekker koel. Vind ie fijn.

Op zich is voor langdurig gebruik en efficiëntie het wel iets beter de motor te draaien op 90 graden, maar of je het verschil echt merkt…. Jij zorgt al zo goed voor je motor (spik en span machinekamer) dat het volgens mij niet veel uitmaakt. En je misschien juist je impellerpomp gaat mishandelen met die hogere temperatuur…

(Die info over temperaturen komen trouwens van Jabsco, niet de minste pompbouwer zou ik zeggen..)
Laatst bewerkt: 13 juni 2023 21:07 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:10 #1486555

Philip schreef :
Deze motor bestaat in een zeewater gekoelde uitvoering zonder warmtewisselaar (die van jollenbaas) en een versie met warmtewisselaar, de F uitvoering. Die laatste heeft oa. een andere thermostaat en draait prima op >80 graden. de blokjes van beide versies zijn 100% gelijk. Gewoon doen dus. Denk dat een andere thermostaat al voldoende is.

Zoals gezegd. Motorblok kan het prima aan. Maar zeewater impeller pomp is niet voor 90 graden bedoeld.
Indirect gekoelde motoren hebben een ander extra pompje voor het indirecte circuit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:10 #1486556

Sjoerd je pompt geen water van 80 graden !

Net als bij zeewater koeling pomp je koelwater van de gekoelde kant van de wisselaar, aan het einde is het pas heet , dat is hier niet veel anders .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:14 #1486559

Jeroen-Pion schreef :
Sjoerd je pompt geen water van 80 graden !

Net als bij zeewater koeling pomp je koelwater van de gekoelde kant van de wisselaar, aan het einde is het pas heet , dat is hier niet veel anders .

Ok, goed punt. Als ingaand koelwater altijd onder de 70 graden is lijkt het me geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:24 #1486565

Met de originele impellerpomp (700 l/hr) en de thermostaat van 42 graden en is na vijf jaar niets gek te zien aan de standaard impeller.

Mijn twijfel is/was behalve de zorg over de bedrijfstemperatuur ook welke pomp: een originele zeewater impellerpomp (700 liter per uur) om zo de 80 graden te halen of die voor indirecte koeling (1600 liter per uur). De laatste met een andere thermostaat lijkt achteraf meer veiligheid te geven. Zoals Jeroen-Pion ook aangeeft.

Het daardoor wat sneller op bedrijfstemperatuur komen, tot ca 80 graden, en meer veiligheid zou fijn zijn. Eerst een andere thermostaat plaatsen zodat de motor wat vlugger op bedrijfstemperatuur komt.
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 19:39 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 13 juni 2023 21:29 #1486572

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
sjoerd1981 schreef :
Zoals gezegd. Motorblok kan het prima aan. Maar zeewater impeller pomp is niet voor 90 graden bedoeld.
Indirect gekoelde motoren hebben een ander extra pompje voor het indirecte circuit
Als nu de hele boel nu onder de 65 graden blijft, zal straks het deel tot de thermostaat (dus inc pomp) ook onder de 65 graden blijven.
Maar idd, de meeste boten die ik ken met kielkoeling hebben daar een waaier pomp. Scheelt ook weer impellers vervangen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 14 juni 2023 05:16 #1486596

Nachtvlinder schreef :
Het debiet door de kielkoeling is constant want wordt bepaald door de (verdringende) impellerpomp.

Als TS nu met een 45 grC thermostaat werkt en de motor wordt 80 grC, dan is deze thermostaat volledig geopend en de capaciteit van de kielkoeling dus te laag. Dan kun ne er dus net zo goed een 60 grC thermostaat inzetten; ook die zal volledig open lopen.

Eens.
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 05:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 14 juni 2023 07:16 #1486620

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Philip schreef :
Deze motor bestaat in een zeewater gekoelde uitvoering zonder warmtewisselaar (die van jollenbaas) en een versie met warmtewisselaar, de F uitvoering. Die laatste heeft oa. een andere thermostaat en draait prima op >80 graden. de blokjes van beide versies zijn 100% gelijk. Gewoon doen dus. Denk dat een andere thermostaat al voldoende is.
Ik zie het nu ook, het is een gewone uitvoering voor buitenwater, waarbij het buitenwatercircuit door de koelpijpen loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 14 juni 2023 07:21 #1486621

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Knar schreef :
Philip schreef :
Deze motor bestaat in een zeewater gekoelde uitvoering zonder warmtewisselaar (die van jollenbaas) en een versie met warmtewisselaar, de F uitvoering. Die laatste heeft oa. een andere thermostaat en draait prima op >80 graden. de blokjes van beide versies zijn 100% gelijk. Gewoon doen dus. Denk dat een andere thermostaat al voldoende is.
Ik zie het nu ook, het is een gewone uitvoering voor buitenwater, waarbij het buitenwatercircuit door de koelpijpen loopt.

Werpt wel een ander licht op de noodzaak zo'n motor op bedrijfstemperatuur te laten komen en oliediktes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 14 juni 2023 19:40 #1486807

Andere thermostaat (75 graden) is besteld bij AB Marine service. :)
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 21:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 14 juni 2023 22:36 #1486848

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Zijn jullie er al uit?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 05:20 #1486852

Calidris schreef :
Zijn jullie er al uit?

Vrijwel. :D

Doel is natuurlijk om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen én te houden. Een andere thermostaat is daarvoor de eerste in lijn en makkelijk te doen. Gewoon uit te proberen dus.

Mocht de temperatuur toch te hoog worden is een buitenboordmotor thermostaat een andere optie. Die openen bij 50 à 60 graden lees ik.

Iedereen nog bedankt voor de reacties! :)
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 10:10 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 05:36 #1486855

Een thermostaat die later opent (de bestelde 75 grC thermostaat ipv het huidige 42 grC ) laat je motor idd sneller warm worden.

Jollenbaas schreef :
De huidige JMP impellerpomp geeft 1600 liter per uur. De temperatuur is nu max 60 à 65 graden.…er zit standaard één thermostaat in (voor zeewaterkoeling) die bij 42 graden opent.


Het lukt bij warm weer/sluis dus niet de motortemperatuur lager dan 60-65 grC te koelen. Je nieuwe thermostaat komt wél aan regelen toe, echter zal al onder die omstandigheden al bijna helemaal open lopen. Het kan dus blijven voorkomen dat, wanneer warm buitenwater (ondiep slootje), zwaar belast, stilliggend en versleten impeller, de motortemperatuur ondanks geheel geopende thermostaat boven die 75 grC uit gaat komen.

Maar straks dus wel een sneller opwarmende motor en stabielere, hogere temperatuur. Dat is winst.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 05:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 08:16 #1486913

Tot 85 graden maak ik mij geen zorgen. :D
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 08:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 09:21 #1486939

Calidris schreef :
Zijn jullie er al uit?

Binnen 3 pagina's ! Zie je het kan dus toch .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 09:53 #1486959

:D
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 09:54 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 09:59 #1486962

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
Nachtvlinder schreef :
Volgens mij zit het zo:


U is de uitlaat
M is de motor
Rode cirkel de thermostaat (rode leiding de bypass)
Zwarte bakje de koelbuizen onder de romp
Driehoekje de impellerpomp

Bij koude motor wordt koelwater door motor (bijna) afgesloten en loopt (bijna) al het koelwater om de motor heen, via de bypass. Naarmate de motor warmer wordt, opent de thermostaat en laat meer koud koelwater door de motor stromen.

Ik weet niet waar de derde slang op het uitlaatspruitstuk voor is: gaat dat naar een expansievaatje?

Ik ben benieuwd met welke temperatuur het korlwater de kielkoeling IN gaat en hoe koud het er weer UIT komt.
Dat hangt af van de motor belasting. Motortechnisch is het beter dat er altijd flow is door de motor. Hetgeeen meestal standaard is.
De rode leiding moet dan aangesloten worden voor de pomp. Je hebt dan een kort cirkulatie circuit zolang de thermostaat gesloten is. Motor warmt dan in korte tijd gelijkmatig op er word dan voorzichtig koud water bijgemengd zodra de thermostaat opent.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 10:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 10:39 #1486981

Maar de uitlaat moet hier toch altijd gekoeld worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 10:47 #1486983

Het uitlaatspruitstuk wordt altijd en constant gekoeld door de uitkomende koelvloeistof. De droge uitlaat is stevig ingepakt. Zal er geen foto van plaatsen want dat ligt voor een aantal leden hier best gevoelig. :D

Nog voor de liefhebbers: de temperatuur switch in het thermostaathuis schakelt bij 95 graden aan. De originele (schakelt aan bij 65 graden) was dus wel al door de werf gewijzigd...
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 18:15 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 11:35 #1486998

Inderdaad voorlopig even geen plaatjes meer van die machine kamer, zo snel herstellen de ego's hier niet dat ze alweer een nieuwe lading aan kunnen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur kiel-/vlakkoeling 15 juni 2023 12:03 #1487002

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
Jeroen-Pion schreef :
Inderdaad voorlopig even geen plaatjes meer van die machine kamer, zo snel herstellen de ego's hier niet dat ze alweer een nieuwe lading aan kunnen .

ik ben nog in behandeling, daarna mag het wel weer
wel doseren svp..
:laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl