Gister en vandaag voor het zeilen eerst een stuk op de motor gevaren als test. De temperatuur van de uitkomende koelvloeistof loopt, zoals verwacht, met de 71 graden thermostaat nu vlugger op.
Na het opwarmen ruim een half uur gevaren op 2800 toeren: de uitkomende koelvloeistof uit het uitlaatspruitstuk is tegen de 65 graden. De rest:
- Inkomende koelvloeistof uit de vlakkoeling 39 graden.
- Uitlaatspruitstuk 78 graden.
- Kleppendeksel 83 graden.
- Motorblok bij carter 81 graden.
Bij een half uur op 3000 toeren: de uitkomende uit het uitlaatspruitstuk koelvloeistof is 72 graden. De rest nog steeds:
- Inkomende koelvloeistof uit de vlakkoeling 39 graden.
- Uitlaatspruitstuk 78 graden.
- Kleppendeksel 83 graden.
- Motorblok bij carter 81 graden.
Bij 1500 à 2000 toeren terug in de haven daalt de temperatuur van de uitkomende koelvloeistof best weer vlug terug naar de 60 graden en blijft zo.
De thermostaat is getest en gaat open vanaf 71 graden en staat bij 80 graden geheel open. Denk dat deze thermostaat de 80 graden open nu gewoon niet haalt.
De nieuwe warmere 71 graden thermostaat scheelt zeker! @Philip: Dank je voor de tip!
Denk er over om een nieuwe originele (zeewater) impellerpomp terug te plaatsen. Deze heeft een 2 mm kam en ruim de helft minder doorstroming. Daardoor is een hogere temperatuur misschien haalbaar. Dan komt de thermostaat wel aan regelen toe.
Lijkt erop dat deze impellerpomp met 4 mm kam (te?) goed haar best doet maar wel meer veiligheid geeft. Maar ik heb nog mijn twijfels...