Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo MD7B vervangen

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 12:16 #1486694

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Ik ben mij aan het oriënteren om mijn Volvo MD7B in mijn Dufour 3800 te vervangen voor een MD2030 oid. Hij begint wat minder te starten en ook wat te roken. Reviseren kan maar een paar pk meer zou ook niet verkeerd zijn. Deze heeft nieuw 17pk maar dat zal nu wel een pk of 12 of 13 zijn denk ik.Wil het liefste gewoon weer een Volvo er in hebben maar wat past er eventueel 1 op 1 op mijn fundament en aan mijn keerkoppeling? Dat is mijn grootste reden om bij Volvo te blijven...mocht ik dat weten dan kan ik rustig om mij heen kijken wat er te koop is of dus komt.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 13:35 #1486707

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
sleen42 schreef :
Ik ben mij aan het oriënteren om mijn Volvo MD7B in mijn Dufour 3800 te vervangen voor een MD2030 oid. Hij begint wat minder te starten en ook wat te roken. Reviseren kan maar een paar pk meer zou ook niet verkeerd zijn. Deze heeft nieuw 17pk maar dat zal nu wel een pk of 12 of 13 zijn denk ik.Wil het liefste gewoon weer een Volvo er in hebben maar wat past er eventueel 1 op 1 op mijn fundament en aan mijn keerkoppeling? Dat is mijn grootste reden om bij Volvo te blijven...mocht ik dat weten dan kan ik rustig om mij heen kijken wat er te koop is of dus komt.

Jeroen
Een MD 2030 zal niet passen zonder grote veranderingen van de fundatie. Dat is een totaal andere motor. Alleen de kleur is hetzelfde ;)
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 13:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 14:01 #1486710

Je zult ook in je schroef wat moeten gaan aanpassen met bijna het dubbele aan pk's .

Met een paar pk's erbij zou ik meer kijken naar 20 of max 21 pk wat ook nog op je huidige schroef kan werken, en dat zal al krap worden, maar fractie iets meer spoed zou wellicht kunnen .

En als je nog heel lang door wilt varen met deze boot zou ik of een hele echt hele jonge motor nemen of een nieuwe. Het gevaar is dat je nu misschien een andere motor gaat kopen en vervolgns weer begint met sleutelen en vanalles te vervangen.

Reviseren kan maar ga er vanuit dat het altijd heel veel duurder wordt dan je in het begin denkt, bijna boot eigen. Als de motor open gaat komen er altijd weer onverwachte zaken naar boven en is er dan nog een weg terug ? :unsure:
Als hij weer 100% goed is weet je natuurlijk wel wat je hebt :)

allemaal afwegingen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 14:59 #1486716

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
En kleppen stellen, verstuivers nakijken etc cq een midlife onderhoud is allemaal al gebeurd en helemaal tiptop?

Bij minder starten is kleppen stellen het eerste dat ik zou doen (motorhandboek; dieseldokter instructie; YouTube; voelmaatjes van Toolstation). Geeft zo veel voldoening als de motor daarna weer vlot start!
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 15:01 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 15:13 #1486721

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
En al die aangeboden 2e hands meuk zijn heel vaak ook ooit vervangen omdat er wat aan mankeerde.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 16:54 #1486759

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Tja,allemaal afwegingen..gelukkig loopt hij nog gewoon dus ik heb nog even de tijd maar voordat hij er straks mee ophoudt wil ik al wel een plan en eventueel een reserve motortje hebben liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 17:24 #1486764

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
sleen42 schreef :
Tja,allemaal afwegingen..gelukkig loopt hij nog gewoon dus ik heb nog even de tijd maar voordat hij er straks mee ophoudt wil ik al wel een plan en eventueel een reserve motortje hebben liggen.
En die pk,s zijn voldoende. als je weet dat de Dufour 3800 oorspronkelijk met een 8 pk motor uitgerust werden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 19:54 #1486815

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Lijkt mij dat 17,5 pk t zou moeten kunnen doen En zoals al ophemerkt is het kopen van een goede tweedehands diesel een uitdaging. Niet van de regen in de drup. Gebruikt is vaak ook versleten. Bij gebruikt moet je zelf de motor koud kunnen starten of mooier compressie kunnen meten tenzij afkomstig van een goed bedrijf (Drinkwaard e.d) Reviseren zou je kunnen overwegen. Zeker omdat de motor nog betrouwbaar loopt lijkt het dat er goed een revisie uit te voeren is. Dat is niet goedkoop en kan zo 3000 euro kosten maar dan weet je wel dat je een perfect blok hebt en lang vooruit kan. Ik kon zelf vertrouwd een andere motor via een kennis kunnen kopen en heb dat gedaan mijn vorige motor was echt op en bijna niet te starten. De andere is nog niet lang terug gereviseerd en start al zowat als ie de slinger ziet of de.sleutel ruikt. Omdat t zelfde type motor was kon ik alles gewoon weer aansluiten. Maar t zijn klussen en je wil m er graag minstens tien jaar laten zitten als ie eenmaal op de fundatie staat. Bij andere motor is de klus groter zeker als die motor meer pk heeft kan naast aanpassen fundatie ook andere schroefas en schroef nodig zijn om het vermogen te kunnen benutten.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 20:09 #1486821

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Vraag 1 is altijd hoe vaak heb jij een motor nodig. Zelf zat ik vroeger op 1 tank diesel per 2 seizoenen. Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw situatie.

Die MD7's waren/zijn altijd probleemloze motoren geweest. Zelf had ik vroeger een MD7A. Natuurlijk slijt ook dat, maar vaak is met eenvoudige aanpassingen, het juiste onderhoud en gebruik met beleid er een heel lang leven uit te halen.

Zoals de anderen ook zeggen zou het mijn idee zijn om die motor lekker te laten zitten. Misschien revisie van zuigerveren of zoiets, maar verder zou ik er niet teveel aan doen. Ik lees geen grote problemen in jouw verhaal.
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 20:10 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 20:18 #1486823

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hnrts schreef
Zoals de anderen ook zeggen zou het mijn idee zijn om die motor lekker te laten zitten. Misschien revisie van zuigerveren of zoiets, maar verder zou ik er niet teveel aan doen. Ik lees geen grote problemen in jouw verhaal.

Ik suggereerde hierboven ook een revisie, maar wellicht is het slim eerst uit te zoeken of dat echt aan de orde is door een compressie meting uit te voeren hoeft niet direct maar bijv na het seizoen zodat je dat in alle rust kan regelen je heb dsn nieuwe of uitgegloeide ring (brandplaatje) nodig als je de verstuiver terugzet. Het roeten kan, indien compressie OK ook komen door een slechte verstuiver vandaar. Verstuivers kun je bij een dieselservice laten testen en indien nodig op laten lappen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 20:18 #1486824

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
sleen42 schreef :
Tja,allemaal afwegingen..gelukkig loopt hij nog gewoon dus ik heb nog even de tijd maar voordat hij er straks mee ophoudt wil ik al wel een plan en eventueel een reserve motortje hebben liggen.

Op het fundament van een MD7B, past een.... Je raadt het al.

Dus 1 op 1 vervangen... Nope.

Niet om t een of ander, maar los van koelingsproblemen, zijn deze motoren vrijwel onverwoestbaar. De koelingsproblemen komen door directe koeling waarbij buitenwater door de motor stroomt en daarmee een eindeloze aanvoer van kalk, zout en algen. Maar dat is t wel.

Deze motoren duren efkes voordat ze starten. Ik heb een MD11C. Die start zonder mankeren. Ook als het vriest. Maar ja, duurt efkes. Zeker koud voor de dag, is t niet Ehe-Vroem.

Maar slecht starten is prima te verhelpen:
1: Kleppen stellen (moet toch elk jaar),
2: Compressie meten en evt herstellen:
3: Zuigerveren netjes los maken,
4: Kleppen inslijpen,
5: Verstuivers reviseren.

Als je t zelf kunt, is t een paar honderd piek aan pakkingen en de verstuiver revisie. Dan heb je weer een prima startende motor.

Een andere motor heeft een ander vermogen, ander toerental, dus moet een andere schroef.

Voor jouw bootjes is 15pk MEER dan genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 20:41 #1486827

hnrts schreef :
Vraag 1 is altijd hoe vaak heb jij een motor nodig. Zelf zat ik vroeger op 1 tank diesel per 2 seizoenen. Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw situatie.

Die MD7's waren/zijn altijd probleemloze motoren geweest. Zelf had ik vroeger een MD7A. Natuurlijk slijt ook dat, maar vaak is met eenvoudige aanpassingen, het juiste onderhoud en gebruik met beleid er een heel lang leven uit te halen.

Zoals de anderen ook zeggen zou het mijn idee zijn om die motor lekker te laten zitten. Misschien revisie van zuigerveren of zoiets, maar verder zou ik er niet teveel aan doen. Ik lees geen grote problemen in jouw verhaal.

Die jaren heeft ie al gehaald :) motor is van minimaal 1983 dus alweer 40 jaar ondertussen dus zeker bewezen mag je wel zeggen , altijd kort lopen , direct gekoeld dus in de 40 jaar hoop prut opgedronken, warme start zeldzaam .

Best netjes als je dan in 40 jaar wat knorrig wordt .

Maar er is meer om rekening mee te houden , keeringen, pakkingen etc hoelang vind men dat het mee moet gaan ? Er komt een punt vandaag is het dit morgen is het dat vind je dat niet erg niks aan de hand natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 20:53 #1486834

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jeroen schreef
Die jaren heeft ie al gehaald :) motor is van minimaal 1983 dus alweer 40 jaar ondertussen dus zeker bewezen mag je wel zeggen , altijd kort lopen , direct gekoeld dus in de 40 jaar hoop prut opgedronken, warme start zeldzaam

Klopt alhoewel ik bij ons in de haven een verhaal over een Farrymann eencilinder dieseltje van vijftig jaar oud dat nog zonder revisie prima voldeed, jawel in n Pion, maar lijkt me een uitzondering, alhoewel ik weet dat er nog meer van die draaien.
Omdat rubber verhard, en hij ook dicht gaat zitten met kalk, is een keer helemaal uit elkaar en daarna met nieuwe pakkingen en keerringen en nieuw in de verf weer in elkaar ideaal. Die oude Volvo dieseltjes zijn van een kwaliteit die je vandaag niet meer vind. Indien de delen nog verkrijgbaar tegen een enigszins normale prijs een mooie oplossing, anders verval je in een nieuwe Volvo of een kubota gebaseerd blok als Nanni/Beta maar dan krijg je ombouw/inbouw uitdaging.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 14 juni 2023 20:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 14 juni 2023 21:23 #1486843

In mijn pion had ik ook een faryman de 2cyl , liep nog prima, her en der een drupje olie . Het grote probleem was de herrie. Eigenlijk wil je die niet starten en al helemaal niet lang laten lopen :angry:

Nu staat er een nieuwe 3ym20 in dat is toch 50 jaar innovatie, soms lig ik al hoor ik de uitlaat guts guts oeps motor ook maar eens stoppen .

Maar goed uit ervaring weet ik breng de verstuiver eens weg stel eens goed kleppen etc dan wordt het vaak al beter met de genoemde adviezen hier eerder . Ook het kleppen stellen is vaak iets wat pas gebeurt als men zaken als TS gaat opnoemen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 05:49 #1486859

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Ik heb voor hertzelfde dilemma gestaan en deze motor vervangen voor een Beta Marine 722. Helft van de massa, bijna dubbel vermogen, helft in afmetingen, helft in geluidsproductie en zuiniger.
Beta Marine zijn gemariniseerde industriële motoren op basis van Kubota.
Beste investering geweest, heel veel plezier van gehad.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 06:07 #1486867

Reed schreef :
gemariniseerde industriële motoren…

Dit in tegenstelling tot intrinsieke scheepsmotoren zoals de (SOLAS approved) Bukh motoren? Of zijn er nog andere “herkomsten” van geschikte motoren? Lichter en efficiënter zijn alle motoren die nu geproduceerd worden, ook de als scheepsmotor ontworpen motoren,



www.dco.uscg.mil/Portals/9/Engine%20List_20190508.pdf
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 06:20 #1486872

Nachtvlinder schreef :
Reed schreef :
gemariniseerde industriële motoren…


Dit in tegenstelling tot intrinsieke scheepsmotoren zoals de (SOLAS approved) Bukh motoren? Of zijn er nog andere “herkomsten” van geschikte motoren?

Zeker.

Volgens mij zijn er 3 “herkomsten”:

Gemariniseerde industriemotoren (bijvoorbeeld Kubota, Mitsubishi)
Gemariniseerde automotoren (bijvoorbeeld Volkswagen)
“Intrinsieke” Dieselmotoren ontworpen voor schepen ( Bukh, Volvo Penta)

Of “intrinsiek” altijd beter is vraag ik me af. Voordeel is dat ze speciaal ontworpen zijn voor gebruik op zee. Dus je mag er van uitgaan dat alle onderdelen daar op uitgekozen zijn.
Bij gemarineerde industrie motoren hangt het af van de onderdelen (warmtewisselaar / impellerpomp etc.), die kunnen heel goed zijn, of tegenvallen als daar op bespaart wordt. Basis industrie blokken zijn vaak heel simpel en sterk, dat is het probleem niet. Voordeel is dat onderdelen vaak veel goedkoper zijn dan de “intrinsieke” scheepsmotoren.
Gemariniseerde automotoren kan ook. Al hebben die vaak electronica en zaken als distributieriem wat niet altijd ideaal is op een klein vochtig bootje…

Belangrijkste is goed onderhoud, zonder dat kan je problemen krijgen met elke motor…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 06:22 #1486874

Helder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 06:31 #1486876

Maar Bukh zijn mooie motoren, dat ben ik met je eens… lekker ouderwets robuust, en rood is een mooiere kleur dan mijn tractorgroene mitsubishi ;)

Wat vaak ook belangrijk is, is waar de onderdelen zitten waar je regelmatig bij moet kunnen (oliefilter, impellerdeksel etc.), en of een bepaalde motor nog goed te servicen is in jouw machinekamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 06:33 #1486877

Dat zegt Béta als positief punt over hun motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 09:57 #1486961

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jeroenpion schreef
In mijn pion had ik ook een faryman de 2cyl , liep nog prima, her en der een drupje olie . Het grote probleem was de herrie. Eigenlijk wil je die niet starten en al helemaal niet lang laten lopen :angry:


Wel een manier om een motor te maken die 50 jaar mee gaat :lol:

Wat de Bukh aan gaat, het ding is qua vermogen beetje de onderkant voor mijn boot maar toch ervoor gekozen omdat ik aan een goede gebruikte kom komen en zo het werk van de ombouw bespaar. En ondanks dat t een eenpitter is loopt t mooi mede dankzij de balansassen. En de filfers en waterpomp zijn makkelijk bereikbaar bij mijn motorruim. Bij Nanni en Beta weet ik dat de filters en waterpomp ook makkelijk bereikbaar zijn waarschijnlijk bij meer merken maar een motor waarbij dat niet zo is komt er bij mij niet in.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 10:21 #1486973

hahaha Helemaal mee eens .

Nu heb ik een jaar geleden mijn Yanmar 2GM20 weer vervangen door een 3YM20 , de 2GM was prima ooit van een forumgenoot gekocht verstuivertjes laten reviseren en hoppa draaide weer als een zonnetje ! Maar ook daar krijg je het , keering hier keering daar , uitlaat elleboog verrot , demperplaat begint te rammelen enzovoorts.

Soms moet je echt even door de zure appel heen bijten, met de 3YM20 moet ik zeggen elke keer als ik nu op start druk wordt ik erg blij, en ben ik het geld al weer vergeten maar de blijheid is gebleven , komende 25 jaar ben ik van buiten het normale onderhoud van al het gesleutel en vervangen af (hopelijk ik meld mij over 25 jaar of dat ook gelukt is)

Ik was nooit zo van de 3 pitters en heb dat ook eerder hier wel eens geschreven , ik ben daar toch heel hard op terug gekomen met de motor die ik nu heb die echt heel stil zijn werk doet, met de 2GM is dat echt een behoorlijk verschil.

Maar ook de 2GM was een oude maar degelijke motor en heeft mij nooit in de steek gelaten ! De farymann die er oorspronkelijk in stond is echt niet het noemen waard , 2 cyl die loopt als een Harley zuipt al een grote 1200 cc en 240KG weegt schoon aan de haak. Maar hij deed het wel , en nog want staat weet ik weer in een sloep en maakt in de zomer weer genoeg draaiuren :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 11:05 #1486988

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
TS schrijft dit:
sleen42 schreef :
Hij begint wat minder te starten en ook wat te roken.
Reviseren kan maar een paar pk meer zou ook niet verkeerd zijn.
Deze heeft nieuw 17pk maar dat zal nu wel een pk of 12 of 13 zijn denk ik.
Jeroen

Kan zijn dat de motor geheel versleten is, maar dat schrijft hij vooralsnog niet.
In zijn tweede bijdrage schrijft hij dat hij graag een reservemotor (aan boord?) legt.

Ik interpreteer, dat hij groot-onderhoudsachterstand ervaart.
Daar hebben al diverse schrijvers tips voor geschreven.

TS: kun je aangeven wat er meer aan de hand is waarom vervanging voor jouw logischer is.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 11:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 11:39 #1486999

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Ik stond een paar jaar geleden voor een soortgelijk vraagstuk. Een Yanmar 3GM30 die wellicht nog decenia door kon maar wel met investeringen. Of iets nieuws. De 3GM30 inruilen op een nieuwe 3YM30AE heeft me ~4500 euro gekost met alles er om heen. Wel zelf inbouwen, importeren en de oude verkopen. Viel mij mee, de oude oplappen zou minder gekost hebben maar dit gaf toch een hoop voordelen extra: stiller, minder rpm, gemakkelijker onderhoud en ook echt alles nieuw. Al zijn niet alle veranderingen verbeteringen.

Maar in verhouding met de oude, zware, rokende maar echte scheepsdiesel Arona 2 cilinder die oorspronkelijk in mijn boot lag, waren beide een verademing :)

sjoerd1981 schreef :

Volgens mij zijn er 3 “herkomsten”:

Gemariniseerde industriemotoren (bijvoorbeeld Kubota, Mitsubishi)
Gemariniseerde automotoren (bijvoorbeeld Volkswagen)
“Intrinsieke” Dieselmotoren ontworpen voor schepen ( Bukh, Volvo Penta)
Fixed.
Volvo Penta gebruikt in 'onze' klasse tegenwoordig ook gewoon industrieblokjes. Shibaura in hun geval.
Ook Yanmar gebruikt industrie blokjes maar dan uit hun eien fabriek. In onze maat in ieder geval, in de grotere maten worden ook motoren van andere merken gemariniseerd.

Bukh is eigenlijk zowat de laatste die niet een industrieblokje gebruikt in onze maat motoren. Sowieso wel een bijzondere machine, volgens mij de enige diesel parallel-twin met balans assen die nog nieuw leverbaar is. En giga vliegwiel. Qua loop niet te vergelijken met de 2 cilinder industrie blokjes.
Laatst bewerkt: 15 juni 2023 11:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD7B vervangen 15 juni 2023 11:54 #1487000

Geheel versleten zal denk ik ook niet aan de orde zijn, geheel versleten is niet alleen moelijk starten maar ook geen vermogen hebben, hoe zwaader de belasting hoe heviger hij begint te roken, zeker stationair maar moelijk willen lopen en afslaan. Meestal gepaard met hoge carterdruk zeiknat inlaattraject (makkelijkste te zien) van de olie en een bijbehorend olieverbruik.

Ik geloof niet dat we daar hier mee te maken hebben , wat wel heel vaak voorkomt versleten injectoren , afwijkend sproei beeld . dat resulteerd in slecht of minder willen starten en geen mooie vermenging met de lucht geen optimale verbranding resuleert in rook. klepspeling altijd handig even te controleren.

In heel veel gevallen lossen bovenstaande punten 80% van het genoemde op. Injectoren even eruit halen en weg brengen en eerst laten controleren bij een serieuze diesel firma geeft al heel veel uitsluitsel of aanbevelingen.

Kleppenstellen is ook zonder voelermaatje grof al goed te bepalen, iets speling moet er zijn, zit de zaak strak tegen elkaar 99% van de gevallen, stellen geblazen dus en dan uiteraard wel met de juiste voelmaat .

Kijk dan eens kritisch naar de filters en hoe oud is mijn diesel? :unsure: Mijn buurboot wilde niet starten kom ik aan de praat na wat controles her en der wanneer heb je voor het laatst gevaren dan ? ja jaar of 6 terug aha dus die meuk is minimaal 6 jaar oud , filters vervangen schone jerrycan diesel ontluchten en broemmmmmm

Als ik TS was zou ik het zo eerst eens aanpakken en dat is denk ik vrij overzichtelijk, op basis van de uitkomsten ga je verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl