Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Flexibele schroefas koppeling

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 13:04 #1661791

Hi Allen,

Ik ben aan het overwegen mijn motor-ombouw toch zelf te gaan doen.

Om het mezelf wat makkelijker te maken (vooral uitlijnen!) overweeg ik een flexibele koppeling.
Nu zie ik daar alleen door de bomen het bos niet meer: Er zijn er zoveel, met allemaal vergelijkbare tekst en specs, alleen een enorm verschil in kosten..
er is een bullflex voor €429 (type 1) of €440 (type 2) of €645 (type 4)
een Vetus voor €314

Ik zag ze ook nog ergens voor veeeel meer.. (kon de link zogauw niet vinden)

Ik kan helaas niet vinden wat het verschil is tussen type1, 2, 4 etc..
Kan iemand mij hier helpen?
Alvast dank voor de tips en info!!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 13:12 #1661795

Het maximale moment torque. 75. 190 of 300 nm. Staat in de specs
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 13:33 #1661796

Ah, ja. En de handleidingen gevonden, ik heb ook geen centreer-ring nodig (dubbel lager, korte as) dus ik kan voor de goedkope variant gaan.

Wie weet hoe moeilijk / makkelijk het is om binnen die 2% uitlijning te blijven? Het is niet zo dat ik er een lasergeleidingsysteem naast kan hangen...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 13:43 #1661797

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Je hebt flexibele koppelingen en je hebt de Pythondrive. Wat duurder dan de gemiddelde Bullflex of andere rubber-koppelingen, maar probleemlozer installeren dan met een Pythondrive wordt het niet.

Zó probleemloos dat de fabrikant adviseert de motor zelfs onder een flauwe hoek met de schroefas te stellen. Beter voor een Pythondrive dan een perfect uitgelijnde motor. Eén keer installeren, niet al te nauwkeurig uitlijnen en nooit meer naar omkijken. Periodiek opnieuw uitlijnen niet nodig; de Pythondrive kijkt niet op een graadje afwijking.

www.drinkwaard.com/motoren-en-.../python-drive-p30-r/

De inbouwlengte is groter dan van een Bullflex lijkt het; dat is dus iets om op te letten.

Ik vaar zelf al sinds 2009 met een Vetus M3.09 die met een Pythondrive aan de schroefas is gekoppeld. Deze installatie is in mijn geval de eerste waarbij het varen op de motor geen straf meer is. Zo goed als trillingvrij.
Laatst bewerkt: 27 nov 2025 13:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 13:58 #1661801

Een python drive mag helemaal niet in lijn lopen, de kruiskoppeingen moeten iets uit lijn/ hoek lopen.
Een pythondrive is qua uitlijning wel de meest fijne constructie, nadeel is de inbouwruimte en.....je MOET er een druklager tussen zetten die aan je romp vastzit om de stuwkrachten over te zetten naar je romp. Je motor/ KK vangen de stuwkrachten niet (meer) op als je een Python gebruikt.

Een flexibele koppeling heb je in verschillende maten, vormen en prijzen en kunnen tussen de schroefas en keerkoppeling ingebouwd worden waarna de motor/ keerkoppeling de stuwkrachten overnemen en deze via de motorfundering doorzet naar je romp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 14:05 #1661802

Je hebt flexibele koppelingen en je hebt de Pythondrive. Wat duurder dan de gemiddelde Bullflex of andere rubber-koppelingen, maar probleemlozer installeren dan met een Pythondrive wordt het niet.

Oeh, dat klinkt inderdaad fijn
Een pythondrive is qua uitlijning wel de meest fijne constructie, nadeel is de inbouwruimte en.....je MOET er een druklager tussen zetten die aan je romp vastzit om de stuwkrachten over te zetten naar je romp.
Dan is ie alweer gewiskwalificeerd... Jammer

Ik denk dat de inbouw lengte inderdaad een probleem wordt, zie plaatje hieronder (schroefas is 25mm),
Ik moet de beschikbare ruimte duidelijk even opmeten :unsure:
Bijlagen:
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 27 nov 2025 14:08 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 14:07 #1661803

Een Pythondrive (of Aquadrive, die heb ik) inbouwen is niet al te moeilijk. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben en je moet een degelijk schot inlamineren voor het stuwdruklager. De motor moet inderdaad iets uit lijn gesteld worden. Naast de voordelen die zo’n homokineet biedt was voor mij de eenvoud van motorinbouw en daarmee zelf kunnen doen een belangrijke reden om voor die oplossing te kiezen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 14:13 #1661806

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Maarten-IW31 schreef :
Je hebt flexibele koppelingen en je hebt de Pythondrive. Wat duurder dan de gemiddelde Bullflex of andere rubber-koppelingen, maar probleemlozer installeren dan met een Pythondrive wordt het niet.

Oeh, dat klinkt inderdaad fijn
Een pythondrive is qua uitlijning wel de meest fijne constructie, nadeel is de inbouwruimte en.....je MOET er een druklager tussen zetten die aan je romp vastzit om de stuwkrachten over te zetten naar je romp.
Dan is ie alweer gewiskwalificeerd... Jammer

Ik denk dat de inbouw lengte inderdaad een probleem wordt, zie plaatje hieronder (schroefas is 25mm),
Ik moet de beschikbare ruimte duidelijk even opmeten :unsure:
Werk via de KISS methode! Dus de originele oplossing die gebruikt was bij de oude opstelling.
Laatst bewerkt: 27 nov 2025 14:16 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 15:14 #1661808

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Ik plaatste vorig jaar een centaflex koppeling. Werkt goed. Uitlijnen zonder hoef je ook niet bang voor te zijn als je redelijk goed rond de motor kan.
Lengte van de centaflex is geen probleem. Je as blijft nagenoeg op dezelfde plaats. Diameter kan wel roet in t eten gooien.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 16:14 #1661810

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
Bij mijn vorige boten een Bullflex+-koppeling gemonteerd (Vetus).
Prima dingen die een uitlijnfout van dacht ik 2 graden kunnen compenseren.
Bijkomend voordeel is ook een zekere geluidsreductie.
Nadeel is dat je wellicht de schroefas iets moet inkorten.
Maar ook dat ging bij mij probleemloos omdat het slechts om een stukje afzagen ging.
Geen spibaan o.i.d.
Op twee graden uitlinnen is niet zo moeilijk en goed zelf te doen.
Let goed op de as-diameter en de verbinding (maatvoering) met de vermogen afgevende flens op de keerkoppeling. Voor de meeste standaard motoren / keerkoppelingen is het gatenpatroon of overgangsflens leverbaar.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 27 nov 2025 16:17 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 16:36 #1661814

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Maarten-IW31 schreef :
ik heb ook geen centreer-ring nodig (dubbel lager, korte as) dus ik kan voor de goedkope variant gaan.

Wie weet hoe moeilijk / makkelijk het is om binnen die 2% uitlijning te blijven? Het is niet zo dat ik er een lasergeleidingsysteem naast kan hangen...

Weet je heel zeker dat de schroefas nu 2 lagers heeft? De as is inderdaad kort, kan ik zien op een tekening van de IW 31.
De schroefasafdichting op jouw foto telt niet als schroefaslager. 1 lager op zo'n korte as was heel gebruikelijk in combinatie met de starre koppeling die ik op je foto denk te zien.
Etap 30i (voorheen Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101, Friendship 26)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 18:17 #1661825

Wel, ik verwacht dat deze uithouder als lager telt, en de doorvoer door de huid ook?
Toch?

Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 18:42 #1661827

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
De IW31 is gelijk aan de She 31, ik heb hier ook een python drive tussen gezet (na de saiildrive er uit gehaald te hebben). De motor is hierdoor op de originele plek terug gekomen, goed voor je gwichtverdeling met dat smalle kontje.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 18:48 #1661828

Shebee schreef :
De IW31 is gelijk aan de She 31, ik heb hier ook een python drive tussen gezet (na de saiildrive er uit gehaald te hebben). De motor is hierdoor op de originele plek terug gekomen, goed voor je gwichtverdeling met dat smalle kontje.

Behalve dat ik geen saildrive heb? En wel een heel korte schroefas binnen...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 18:50 #1661829

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 573
Dat is bij mij ook zo, heb feitelijk teruggebouwd naar origineel.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 19:04 #1661830

Maarten-IW31 schreef :
Wel, ik verwacht dat deze uithouder als lager telt, en de doorvoer door de huid ook?
Toch?

Een pakkingdrukker of andere seal binnen op een stuk slang telt niet als lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 19:24 #1661834

Nachtvlinder schreef :
Maarten-IW31 schreef :
Wel, ik verwacht dat deze uithouder als lager telt, en de doorvoer door de huid ook?
Toch?

Een pakkingdrukker of andere seal binnen op een stuk slang telt niet als lager.

Dan weet ik pas meer als ik de schroefas eruit heb ...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 27 nov 2025 22:22 #1661843

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Maarten-IW31 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Maarten-IW31 schreef :
Wel, ik verwacht dat deze uithouder als lager telt, en de doorvoer door de huid ook?
Toch?

Een pakkingdrukker of andere seal binnen op een stuk slang telt niet als lager.

Dan weet ik pas meer als ik de schroefas eruit heb ...
Binnen in de boot heb je volgens je foto een lipseal afdichting. Dat is geen as ondersteunend lager. In de afdichting zit wel een lager, maar dat dient om de as te centreren t.o.v. van de lipseal afdichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 07:10 #1662556

madoc schreef :
Werk via de KISS methode! Dus de originele oplossing die gebruikt was bij de oude opstelling.

Groot fan van simpel, vandaar dat ik er een flexibele koppeling tussen wil - dat maakt uitlijnen een stuk eenvoudiger.
Helaas zit er nu een starre koppeling, dus wil ik wel graag wat veranderen.

De simpelste oplossing die ik kan vinden lijkt de R&D te zijn.
Alleen kan ik daarvan niet vinden wat de max toegestane afwijking in uitlijning is. Kost de helft van een Centaflex (qua lengte mijn enige andere optie) maar doet ie ook wat ik zoek??

[edit] Net gevonden: www.randdmarine.com/wp-content...-Couplings-09-22.pdf (dank Brambo)

Daarin staat "If the gap is the same in all four positions, the engine is accurately aligned. Recommended
minimum to maximum gap difference: 0.25 mm"

Das wel minder dan bij de Centaflex, die met 2 graden afwijking op 4"flens een gap van 1.77 mm mag hebben? [/edit]
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 03 dec 2025 07:33 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 08:30 #1662563

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
ISO788 Hans schreef :
Het maximale moment torque. 75. 190 of 300 nm. Staat in de specs

Ik heb geen kennis van deze materie.
Maar, als ik bovenstaande zin lees, dan denk ik direct dat dit koppel iets anders is dan het motorkoppel daar er VOOR de flexibele koppeling een keerkoppeling zit met een overbrenging.
En een overbrenging, anders dan 1 op 1, betekent per definitie ook een wijziging in het koppel op de uitgaande as van de keerkoppeling.

Maar, er zijn hier vast reaguurders die hierover iets meer kunnen melden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 08:43 #1662566

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Yep schreef :
ISO788 Hans schreef :
Het maximale moment torque. 75. 190 of 300 nm. Staat in de specs

Ik heb geen kennis van deze materie.
Maar, als ik bovenstaande zin lees, dan denk ik direct dat dit koppel iets anders is dan het motorkoppel daar er VOOR de flexibele koppeling een keerkoppeling zit met een overbrenging.
En een overbrenging, anders dan 1 op 1, betekent per definitie ook een wijziging in het koppel op de uitgaande as van de keerkoppeling.

Maar, er zijn hier vast reaguurders die hierover iets meer kunnen melden.
Stel dat het toerental van de schroefas de helft is van het motortoerental, dan is het koppel(torque) op de schroefas 2 maal zo hoog als het koppel van de motor.
Laatst bewerkt: 03 dec 2025 08:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 09:56 #1662588

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8013
Ik gebruik al jaren de de R&D flexibel koppeling. Neemt weinig ruimte in en werkt prima. Kan de stuwdruk opnemen.

Het gaat overigens niet alleen om bewegingen van de flexibele koppeling.

De meest gebruikte toepassing is een zwevende gland, zoals hier aanwezig.

Dus naast de beweging van de flexibele koppelng kan de schroefas ook in de schroefaskoker beperkt bewegen.

Van belang is wel om de uitlijning te doen met de schroefas in de middenstand van de schroefaskoker. De schroefas ophangen zodat deze in het midden van de koker staat, anders zakt deze naar onder tegen de koker.

Bram
Laatst bewerkt: 03 dec 2025 09:57 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 09:58 #1662590

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
madoc schreef :
Yep schreef :
ISO788 Hans schreef :
Het maximale moment torque. 75. 190 of 300 nm. Staat in de specs

Ik heb geen kennis van deze materie.
Maar, als ik bovenstaande zin lees, dan denk ik direct dat dit koppel iets anders is dan het motorkoppel daar er VOOR de flexibele koppeling een keerkoppeling zit met een overbrenging.
En een overbrenging, anders dan 1 op 1, betekent per definitie ook een wijziging in het koppel op de uitgaande as van de keerkoppeling.

Maar, er zijn hier vast reaguurders die hierover iets meer kunnen melden.
Stel dat het toerental van de schroefas de helft is van het motortoerental, dan is het koppel(torque) op de schroefas 2 maal zo hoog als het koppel van de motor.

Eensch, zo werkt het.
Lijkt me wel belangrijk om mee te nemen door TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 13:01 #1662618

Ik gebruik al jaren de de R&D flexibel koppeling. Neemt weinig ruimte in en werkt prima. Kan de stuwdruk opnemen.[...]
Dank Brambo! Nu moet ik nog gaan nadenken hoe belangrijk ik het vind dat de toelaatbare afwijking nog best klein is vergeleken met een Centaflex...
Stel dat het toerental van de schroefas de helft is van het motortoerental, dan is het koppel(torque) op de schroefas 2 maal zo hoog als het koppel van de motor.

Eensch, zo werkt het.
Lijkt me wel belangrijk om mee te nemen door TS.

In de gelinkte brochure staat een rekenvoorbeeld, dat inderdaad rekening houdt met de reductie:

To calculate Power of coupling required:
HP / rpm = (Horse Power of Engine x Reduction Ratio x 100)/engine speed

met als rekenvoorbeeld:

Ford 150 HP at 2500 RPM
Borg Warner Velvet Drive 72C 2:1 Reduction
150 x 2 x 100 / 2500 = 12 HP/100rpm.

Lijkt me helder :)
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexibele schroefas koppeling 03 dec 2025 13:38 #1662627

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Ik denk dat ze bij Bakker jou ook wel prima kunnen adviseren mbt de centaflex. Mij hebben ze goed geholpen in ieder geval.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl