Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Teak!

Teak! 14 feb 2021 18:04 #1253520

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Een teakdek kopen is de beste garantie om vroeg of laat zelf financieel leeg te lopen.
Of bij vervanging of bij verkoop. Het clubje dat zichzelf graag met zoiets rond ziet varen wordt steeds kleiner. Gelukkig moet ik zeggen, het zou tijd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:09 #1253524

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Graag serieuze reacties! Dat een boot met een teakdek duurder in onderhoud is en meer onderhoud nodig heeft, dat snap ik zelf ook wel... ;) Maar het lijkt me dat je minder onderhoud hebt bij een vacuüm verlijmd dek, omdat je geen proppen hebt???
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:12 #1253531

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Dat was ook verdraaid serieus bedoeld anders hoewel het bericht je misschien minder goed uitkomt.
Misschien heb je niet in de gaten dat inmiddels een groot deel van de zeilers ook zover gekomen is dat teak gewoon "not done" is. Het is een besmet produkt, niet meer, niet minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:13 #1253532

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Lijkt mij een serieuze reactie, wat ga je doen als het dek vervangen moet worden. Anyway als je de boel niet laat rotten zal het wel mee vallen met het verschil in onderhoud denk ik. Kans op inwatering is met schroeven wel groter natuurlijk maar dan is er al iets mis aan je dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:17 #1253534

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ook onder vacuum verlijmde teak dekken kunnen gewoon loslaten , als zullen ze bij loslaten dan niet voor lekkage zorgen

ook ikkuh geen teak dek meer !

ps je hebt er natuurlijk nog steeds werk aan, oa inrubberen nvvt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 18:20 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:30 #1253538

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En wat is er mis met 'verantwoord' teak? Het probleem is eerder dat er geen touw aan vast te knopen is voor een leek wanneer het verantwoord is. Over de schade aan milieu en mensheid door katoen te dragen hebben we het maar miet. Ik kan genieten van een mooi teak dek. Ook van de alternatieven.

Ik heb niet eens teak op het dek en ik heb ook in 25 jaar al twee keer het aankoopbedrag uitgegeven aan die dobber. De één een nieuw tuig de ander een nieuw dek. Munten is persoonlijk en is voor mij geen onderdeel van de vergelijking hier.

Ik heb verder nog nooit een vacuum verlijmd HR dek 'gewoon' los zien laten. Ook heb ik geschroefde dekken meer dan 50 jaar probleemloos zien liggen. Zou ik moeten kiezen ging ik voor verlijmd.

Maar ja, ik hoef niet te kiezen en ben ook geen ervaringsdeskundige.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:34 #1253541

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Er bestaat geen verantwoord teak.

Zomaar een hitje van Google:
vanbroertjes.nl/teakhout-uit-indonesie/
Je hebt nooit garantie dat je teak deugt, het is een bende en de handel hangt van schaamlapjes aan elkaar.

Het is natuurlijk een herhaling maar:
zeilersforum.nl/index.php/foru...het-gebruik-van-teak
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 18:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:37 #1253542

dat jij anti teak bent is nu wel duidelijk, maar zou er dan een verbod moeten komen op de verkoop van boten met een teakdek? ik denk het niet.


holtere schreef :
Er bestaat geen verantwoord teak.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:42 #1253545

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ik heb inderdaad bedenking bij eigenaren van boten vol met teak. Hetzelfde gevoel wat je krijgt bij dames in een bontjas zeg maar.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:45 #1253547

oei, mijn vrouw heeft al 15 jaar een mooie warme bontjas.
dus moet nog een foto organiseren van de bontjas op het teakdek en jij aan de zuurstof! B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:46 #1253548

bobvanderwilt.blogspot.com/201...ie-en-onderhoud.html
Heb je hier iets aan? Weet je meteen waarom je geen ontweringswater op teak moet gebruiken.

Ik denk dat verlijmd altijd veiliger is dan geschroefd. Met name in de schroefkoppen kan inwatering ontstaan. Volgens mij zijn de meeste HR's van vóór 2002 inmiddels wel voorzien van een nieuw dek en dat spreekt boekdelen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:49 #1253549

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
oei, mijn vrouw heeft al 15 jaar een mooie warme bontjas.
dus moet nog een foto organiseren van de bontjas op het teakdek en jij aan de zuurstof!
Je bent dus een teakhoutwappie :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 18:51 #1253551

carbonwappies bestaan ook, gezamenlijke afwijking: bootjus
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 19:01 #1253554

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Corazon schreef :
Beste zeilers,

Vraag: ik zit nog steeds met een schuin oog naar Hallberg Rassy’’s te kijken... :cheer:
Ik vind het gewoon geweldige en supermooie schepen!

Nu hebben de versies tot pak em beet 2002: nog teakdekken die gelijmd en geschroefd zijn. En daarna zie je dus alleen nog teakdekken die onder vacuüm verlijmd zijn.

Een teakdek dat niet geschroefd is, lijkt me de beste optie toch? Dan heb je dus geen 1000 schroeven in je dek en kan er dus nooit inwatering plaatsvinden. Of zie ik iets over t hoofd?

Is een onder vacuüm verlijmd teakdek dus altijd de beste optie qua teakdek? Of zijn die oude geschroefde teakdekken van een betere teak kwaliteit oid? Wie weet hier meer over?

Groeten, Niels.

Je veronderstelling is juist en mocht dat dek ooit versleten zijn dan haal je het eraf zonder verdere schade aan het onderliggende dek en kun je er opnieuw teak, nep teak of een of ander antislipsysteem (wat je maar wil) op aan brengen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 19:03 #1253555

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
carbonwappies bestaan ook, gezamenlijke afwijking: bootjus
Het spijt me. Al mijn eigen afwijkingen ten spijt kan ik maar weinig waardering opbrengen voor volledig onnodig de laatste restjes hout op je boot spijkeren.
Daarbij heb ik nog niet eens over de neveneffecten van deze illegale handel, zeker met een legaal sausje om het geweten te sussen.
Je weet net zo goed als ik dat het niet klopt. Doe er wat mee in plaats van de boel belachelijk te maken en er stoer mee te protsen.
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 19:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 19:04 #1253556

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Bij veel teakhouten dekken zijn verkeerde deeltje gebruikt. Dosse gezaagde deeltje gaan krom trekken. Maar ja, als je teakhouten dekdeeltjes besteld krijg je een bundel hout en die wordt gebruikt. Veelal ongeacht de draadrichting van het hout.

Het ergste wat je kunt overkomen is een versleten teakdek.

Je kunt dat zien als bepaalde plekken nat blijven en/of de schroeven zichtbaar worden. Er zijn ook flinke verschillen in de kwaliteit van het teakhout.

Een teakhouten dek is nieuw wel mooi, maar heeft een beperkte levensduur en dan ?

Als je daarnaast ook nog de motor moet gaan vervangen ben je een flink kapitaal kwijt. En de waarde van de boot na al deze investeringen ? Vrijwel onveranderd. De boot verkoopt gemakkelijker dat wel.

Ergo, koop geen oudere boot met nog het originele teakhouten dek en een oudere motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 19:22 #1253561

bertilbeumer schreef :
Ik denk dat verlijmd altijd veiliger is dan geschroefd. Met name in de schroefkoppen kan inwatering ontstaan. Volgens mij zijn de meeste HR's van vóór 2002 inmiddels wel voorzien van een nieuw dek en dat spreekt boekdelen.

Een teakdek is altijd verlijmd. In het proces van verlijming worden keuzes gemaakt. Immers op één of andere manier moeten de latten bij het verlijmen gefixeerd worden. Vacuum, schroeven, blind nieten, gewichten, klemmen, prefabben, etc. levensduur goed gelegd tenminste 20 jaar. Daarna wordt het tobben, renoveren of vernieuwen. Ik vind een teak dek nog steeds mooi en scheeps maar zou het zelf niet meer willen hebben.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 19:24 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 19:29 #1253563

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Hi Corazon, in Lelystad JH liggen 2 boten met geschroefd teak. Als je die ziet, dan ga je automatisch voor vacuüm gelegde dekken. Ik zou nooit voor geschroefd gaan. Kun je kiezen voor een HR zonder of met en zijn ze verder gelijk, dan heeft teak meer aandacht nodig en zou ik kiezen voor 'niet' teak. Maar nooit geschroefd!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 20:41 #1253579

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Kock1964 schreef :
Hi Corazon, in Lelystad JH liggen 2 boten met geschroefd teak. Als je die ziet, dan ga je automatisch voor vacuüm gelegde dekken. Ik zou nooit voor geschroefd gaan. Kun je kiezen voor een HR zonder of met en zijn ze verder gelijk, dan heeft teak meer aandacht nodig en zou ik kiezen voor 'niet' teak. Maar nooit geschroefd!
René

Ik ben een eigenaar van een HR36 uit 1991. Mét het originele, geschroefde en verlijmde teakdek. Ik geef er jaarlijks zo’n EUR 40-50 aan uit, schat ik. En dat bedrag is opgebouwd uit twee 5 liter kannen huishoudazijn en een zak wasmachine-wasmiddel om in het voorjaar de boel schoon en ‘groen’ vrij te maken. En een zakje teakdoppen en rvs schroeven (4,2x16 met platte kop) die ik gaande weg het jaar vervang. Geen lekkages (heeft vooral te maken met het Divinycell materiaal dat geen inwatering kent).

(Vervanging van schroeven hoeft overigens feitelijk niet omdat die er alleen maar inzitten omdat destijds op die manier de laten op hun plek gehouden werden totdat de lijm droog was)

Ook ik heb moeite met teakplantages en roofbouw en zou bij vervanging serieus nadenken over duurzamer hout of een kunststof materiaal. Maar voor een bestaand schip vind ik dat minder een argument. Maar vervanging is bij mij nog lang niet aan de orde...

Ik ben hartstikke blij met mijn mooie dek!


www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 21:29 #1253588

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee... B)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 21:46 #1253594

Corazon schreef :
Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee... B)

Teak dek bezichtigen op een regenachtige dag of als dag van tevoren heeft geregend en een vochtmeter meenemen. Kun je mooi van binnenuit zien en meten of hier of daar wat water naar binnen lekt. Als dit gebeurt is er iets niet in orde met het teak dek waardoor deze niet meer waterdicht is.

Als onlangs heeft geregend en daarna vorst is geweest en de boot staat buiten gestald, kun je goed zien of een teak dek door de vorst omhoog komt ( :pinch: ).

Verder: opsporen lekkages in teakdek kan een uitdaging zijn. Het water kan soms meters onder het teak verplaatsen voordat het via ondichte schroefgaten de kajuit in komt. Heel goed de rubbers controleren en of alle teak doppen er nog in zitten. Door te klopppen op de teaklatten kun je controleren of deze nog goed op de ondergrond verlijmt zitten.

Boten die ‘s winters in altijd een verwarmde hal worden gestald zullen minder lijden, maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen met het teak dek zijn. Sterker nog, het kan zijn dat er problemen zijn met water onder het teakdek niet wordt opgemerkt, maar als de boot een keer met vorst buiten staat komt het teak opeens omhoog. Dus heel goed naden, doppen en hechting aan ondergrond controleren en na regen kijken of er plekken zijn die langzaam opdrogen.

Een teak dek dient goed verzorgd te worden, achterstallig onderhoud kan funest zijn vooral als er water in is gekomen. Altijd navragen wanneer en hoe het onderhoud is verricht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 21:46 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 14 feb 2021 21:49 #1253597

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Kendu schreef :
Kock1964 schreef :
Hi Corazon, in Lelystad JH liggen 2 boten met geschroefd teak. Als je die ziet, dan ga je automatisch voor vacuüm gelegde dekken. Ik zou nooit voor geschroefd gaan. Kun je kiezen voor een HR zonder of met en zijn ze verder gelijk, dan heeft teak meer aandacht nodig en zou ik kiezen voor 'niet' teak. Maar nooit geschroefd!
René

Ik ben een eigenaar van een HR36 uit 1991. Mét het originele, geschroefde en verlijmde teakdek. Ik geef er jaarlijks zo’n EUR 40-50 aan uit, schat ik. En dat bedrag is opgebouwd uit twee 5 liter kannen huishoudazijn en een zak wasmachine-wasmiddel om in het voorjaar de boel schoon en ‘groen’ vrij te maken. En een zakje teakdoppen en rvs schroeven (4,2x16 met platte kop) die ik gaande weg het jaar vervang. Geen lekkages (heeft vooral te maken met het Divinycell materiaal dat geen inwatering kent).

(Vervanging van schroeven hoeft overigens feitelijk niet omdat die er alleen maar inzitten omdat destijds op die manier de laten op hun plek gehouden werden totdat de lijm droog was)

Ook ik heb moeite met teakplantages en roofbouw en zou bij vervanging serieus nadenken over duurzamer hout of een kunststof materiaal. Maar voor een bestaand schip vind ik dat minder een argument. Maar vervanging is bij mij nog lang niet aan de orde...

Ik ben hartstikke blij met mijn mooie dek!



Omdat jij het zo goed bijhoudt blijft het mooi denk ik. De 2 boten in Lelystad haven missen die verzorging.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 07:09 #1253628

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Als het dek droog is tijdens bezichtiging kan je er ook een puts water overheen gooien, en kijken hoe het opdroogt

Plekken die langer nat blijven, ff checken
BV losse kitnaad of prop
Voor mij is een teak dek een no go
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 09:17 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 07:15 #1253630

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Kock1964 schreef :

Omdat jij het zo goed bijhoudt blijft het mooi denk ik. De 2 boten in Lelystad haven missen die verzorging.
René

Natuurlijk. Onderhoud maakt wel het verschil bij alles aan je boot.... Maar echt heel veel doe ik er dus niet aan...
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 09:33 #1253660

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Een dek zonder geschroefde teakdeeltjes is beter. Minder kans op lekken.
Ik heb toen ik ons bootje restaureerde een teak dek gelegd. Het dek, dak van de kajuit en dak van de vaste buiskap. Dat laatste heb ik met 6 mm dik teak gelegd, is enkel verlijmd. Geen problemen.
Het dek en kajuitdak is gelegd met 12 mm teak, gelijmd en geschroefd. Ook geen problemen.
Bij ons heb je bovenop de dekbalken het oude originele pitch pine 18 mm dek, daar bovenop 12 mm hechthout gelijmd en geschroefd, dan de 12 mm teak.
Bij een totaalrestauratie door een werf vóór ik de boot kocht had men een polyester dek gelegd bovenop het watervaste multiplex en dat was fout gegaan. Bleek een slechte keuze te zijn voor een houten boot dus heb ik teak gelegd.
Toen ik de boot in Nederland zeilde was het teak onbehandeld maar voor ik naar de Med vertrok heb ik de hele boot dus ook de dekken in de Coelan gezet.
Ik het zuiden heb je maandenlang geen regen, alles droogt uit tot minimum en krijg je plots stortbuien die men zich in de lage landen niet eens kan voorstellen. Om zeker te gaan dat mijn dekken absoluut dicht bleven daarom die minimum 1 mm dikke laag Coelan. Die is flexibel tot 100 % dus ideaal voor een houten boot.
Nadeel is de zeer hoge kost en het dek is glad als het nat is. Plus, om de tien jaar moet je dek opnieuw in de Coelan zetten. Niet omdat de Coelan stuk of lek is maar omdat het onderliggende teak dan een dun laagje dood hout heeft gekregen door inwerking van UV en de Coelan kan loslaten.
De bedenkingen van Holtere, tja, ik had ook een plastic boot kunnen kopen, dat klopt.
Was stukken goedkoper geweest en geen onderhoud. Wel op de lange duur milieu onvriendelijk.
Ik leef sedert de tachtiger jaren aan boord en iedere keer ik op bezoek kom op een modern jacht ruik ik gewoon het styreen. Soms exstreem, ik heb een grote gok. Zal hier in dit warme klimaat wel extra zijn. De eigenaars ruiken het styreen niet, logisch die ruiken waarschijnlijk het hout en ijzer op mijn bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl