Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ooit komt die dag ..... osmose... en nu?

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 30 okt 2010 22:37 #157796

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Mike87 schrijft:
Wat is het nou Martin, wel of geen Osmose :P
Gelukkig maar Martin, scheelt je een hoop zorgen en werk.
Lekker een paar maandjes laten staan en zsm er weer in :)

Grtz,

Mike

Tja Mike, je mag morgen best wel even langs komen, ter beoordeling.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 31 okt 2010 05:17 #157800

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als de blaasjes tussen de lagen primer zat, dan is het idd geen osmose. Dat ze na een dag weg zijn laat ook zien dat de coatings die erop zitten geen waarde hebben mbt preventie van osmose.

Osmosewerend materiaal:

epoxy, bijv deze: epoxy van www.polyestershoppen.nl

of deze epoxy van www.mrboat.nl

Vinylester kan ook, liefst icm een glasmat. Dan zou ik de Norester 842 van Nord Composites aanraden, per 5 kg of meer te koop bij www.brandscomposiet.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 31 okt 2010 16:38 #157848

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6316
Capolavoro schrijft:
het voordeel van primocon is in ieder geval dat het er vanzelf weer af valt na een paar jaar in het water ;-) dat scheelt krabben!
Heb het ooit op een licht-osmotische Leukothea (4 meter bootje) gezet. Kon het 2 jaar later in grote vellen er zo weer af trekken.

Nou, dan maar hopen dat mijn Primocon beter blijft zitten :blink:

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 31 okt 2010 19:25 #157893

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Verder inspectie vandaag liet zien dat het wel geen osmose is.

Spijtig! Wilde net een prijs uitreiken voor de eerste Etap met osmose! :P

Osmose ontstaat meestal binnen de eerste 10 jaar na de tewaterlating.
In bijna alle gevallen gaat het om te weinig gebruik van hars waardoor lucht ingesloten is. Dit was bij oudere modellen meer dan latere types. Vaak doordat oudere types met de hand lay-up methode gebouwd zijn.
Etap gebruikt al heel lang isophtaal hars wat luchtinsluiting voorkomt. De verder zeer nauwkeurige bouwmethode van Etap met goede gelcoat etc maakt dat osmose nagenoeg uitgesloten is. Daar heeft een wintertje op de kant of in het water geen invloed op.

Naar de prijs van osmose-boot-van-het-jaar kan je dus fluiten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 31 okt 2010 19:32 #157897

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ilex schrijft:
Naar de prijs van osmose-boot-van-het-jaar kan je dus fluiten B)
De prijs voor de osmose-hoax van het jaar is dan wel weer voor jou! ;)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 31 okt 2010 19:50 #157904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Ilex schrijft:
Etap gebruikt al heel lang isophtaal hars wat luchtinsluiting voorkomt.

Of er luchtinsluitingen ontstaan heeft naar mijn idee niks met de gebruikte hars te maken. Isophtaal hars schijnt inderdaad minder gevoelig te zijn voor osmose, maar dat is dan vooral te danken aan de chemische samenstelling en/of de dampdichtheid.
Luchtinsluitingen voorkom je bij handlay-up door goed onluchten van het laminaat met o.a ontluchtingsrollers. Nog beter werkt vacuuminjectie van de mal, waarbij het laminaat vacuum wordt gezogen en de hars door dit vacuum het laminaat wordt 'ingezogen'. Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle lucht door hars wordt vervangen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 31 okt 2010 19:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 01 nov 2010 02:54 #157954

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Capolavoro schrijft:
Laat ik nou 9 lagen pure epoxy onder mijn boot hebben, vanaf nieuw (en dus droog): 7 lagen Gelshield en 2 VCTar2. Erop gezet op de werf, bij de bouw....
En toch, een enkel blaasje (nou ja, een 10tal) na 2 winters in het water....

groet
t[/quote]

Let op, gelshield is er in 2 soorten Gelshield plus (de epoxyhars) en gelshield 200 (epoxy verf)
gelshield 200 heeft nog steeds 50% oplosmiddelen, en wordt pas waterdicht na min 350 mu.
VCTar 2 is ook een epoxy verf, en heeft ook nog veel oplosmiddelen.
Capolavoro zal het ongetwijfeld goed hebben gedaan, maar kijk wel uit en lees de beschrijving goed van de producten.
Het gebruik van epoxy harsen (lamineer en of impregneer) of vinylester kan ook, maar hier komen nog wat meer variabele om de hoek kijken, laat je goed informeren voor je je onderwaterschip dat je met bloed zweet en tranen heb kaal gehaald, een paar jaar later weer mag kaal halen.

groet. M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 01 nov 2010 09:21 #157984

  • Otium
  • Otium's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Ook een Gelplane schilmachine gebruiken
info Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mijn boot Victoire 933 had vorige winter al last van enkele plekken osmose.
Op de werf een offerte laten maken voor behandeling kosten 7500 euro.
Heb vervolgens maar besloten om nog 1 seizoen door te varen en het zelf maar te doen.
Bij de werf werd de behandeling gedaan doormiddel van Hotvac methode en is dan in 8 weken klaar.
Bij navraag bij bedrijven die osmose behandelingen doen blijkt deze methode wel snel maar geen garantie beter te zijn.
En met mijn gezonde verstand denk ik hier het zelfde over waarom zou de oude manier niet goed zijn (hebben de bedrijven het altijd verkeerd behandeld)
Nee het proces op de oude manier heeft iets meer tijd nodig dan dat je er een machine van 30.000 euro op zet.


Ik heb zelf maar een schilmachine gekocht aangezien geen bedrijf deze wil verhuren (pittige prijs)
Het schillen viel echt 100% mee en na de eerste stukjes te hebben geschild kreeg ik er aardig handigheid in.
De schilmachine werkt net zo als een schaafmachine en je kunt hem echt mooi instellen.
Vanwege dat ik last had van de rug heb ik de boot maar in 3 dagen van 2 en een half uur kaal gemaakt en doordat ik gebruik maakte van verschillende stoelen (hoogte) kon ik het bijna allemaal zittend doen dit maakt het werken licht.
Zoals je op de film van Youtube (Gelplane International - HotVac Hull Cure) kunt zien haalt men in 1 keer de laag er af, ik ga er 2 keer overheen en de romp is dan mooi kaal.
Daarna heb ik de boot met een schuurmachine korrel 40/80 super glad geschuurd.
De osmoseplekken vallen mee en zet op deze plekken even een stoomapparaat en spoelen met water (dit enkele keren doen in de winter)
April moet ie droog wezen (meten) anders even helpen evt. een föhn en dan kan de Gelgield er op.
Ik doe er 5 lagen op normaal doet men 3 maar ja ik ben dan toch aan het rollen en waarom dan ook geen 2 extra lagen.

Alles bij elkaar Gelgield Antifouling en schillen gaat dit mij ongeveer 900 euro kosten.
Dit is behoorlijk minder dan het laten doen en de garantie bij de werf geef ik mij zelf ook.
Bij de werf krijg ik 5 jaar garantie maar dan moet de boot er ieder jaar uit en iedereen weet dat osmose pas voorkomt als een boot meerdere jaren in het water blijft liggen.

Aan alle collega's zeilers met osmose problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 16:00 #158256

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
De prijs voor de osmose-hoax van het jaar is dan wel weer voor jou!

Je bent dus van menig dat m'n verhaal lulkoek is?
Als osmose alleen ontstond door "minderwaardige" polyesterhars, dan moeten alle boten van de jaren stillekes osmose hebben, lijkt me.

Volgens mij zijn de belangrijkste oorzaken van osmose 1) als er bij de verwerking van hars en glasweefsel luchtinsluitingen zijn ontstaan waar restzuur uit het hars in aanwezig is, 2) als er onvoldoende hars gebruikt is om het glasweefsel te impregneren, 3) als het hars niet homogeen van samenstelling is (roeren in de pot, mengverhouding) waardoor de uitharding plaatselijk onvoldoende is en 4) als de temperatuur van het water waarin het schip ligt relatief hoog is waardoor de watermoleculen in de gelcoat sneller gaan bewegen.

Gelcoat is niet 100% water(damp) dicht zoals vaak wordt gezegd. Het is eigenlijk niets anders dan gekleurd hars.

Het verhaal van de luchtinsluiting en het gebruik van isophtaalhars is idd niet volledig: er moet nog één of ander poeder aan toegevoegd worden maar daar ontsnapt de naam van...
Laatst bewerkt: 02 nov 2010 16:02 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 16:12 #158258

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schrijft:
er moet nog één of ander poeder aan toegevoegd worden maar daar ontsnapt de naam van...

anti-osmose poeder? ;-)
(met een negatieve osmolaliteit....)

groet
t
Laatst bewerkt: 02 nov 2010 16:18 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 16:42 #158261

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
De prijs voor de eerste Etap met osmose is al lang vergeven.
Sterker nog de Etap heeft als, tot nu toe, enige merk ook osmose in de binnenschaal gehad!

Ik vind dat Etap leuke schepen bouwt, maar ze hebben ook nadelen. Doordat de loze ruimten zijn volgeschuimd kan vocht dat de romp is binnengedrongen niet weer weg. (Is het je al eens opgevallen dat meerdere oudere etap's dieper in het water liggen?) Het is dus belangrijk om alle doorvoeren, montagepunten e.d. goed bij te houden om lekkage te voorkomen.

Als er blaasjes zijn is het verstandig om een vochtmeting te laten doen. Ook blaasjes tussen de coating kunnen op vocht problemen wijzen. Meten is weten.

Groetjes,
Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 17:05 #158266

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Over dat poeder: Poedergebonden glasmat wellicht?

Veruit de meeste polyesterproducten bestaan enkel uit (voorversnelde) polyesterhars, verharder (die er ook in diverse soorten is) en glasmat. Die laatste is er in emulsiegebonden en poedergebonden. (de laatste voor "natte" producten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 17:22 #158272

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ilex schrijft:
De prijs voor de osmose-hoax van het jaar is dan wel weer voor jou!
Je bent dus van menig dat m'n verhaal lulkoek is?
Nee joh! Deze opmerking was gericht aan Noche, waar jouw opmerking ("naar de prijs voor de eerste Etap met osmose kun je fluiten") ook aan gericht was. Ik gunde Martin een alternatief prijsje... :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 02 nov 2010 17:42 #158276

  • jour
  • jour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik heb vorige winter een osmosebehandeling aan mijn boot gedaan.. Na afgelopen seizoen in het water te hebben gelegen is ze eergister zonder osmose uit het water gekomen B) Ik heb eerst de AF eraf gekrabt, vervolgens alles geschuurd tot het laminaat met korrel 80, toen de boot 3 maanden laten drogen en een vochtmeting gedaan. En Daarna heb ik de boot weer opgebouwd, met 6 lagen gelshield 200, en tussendoor 2 keer geplamuurd.

Gr. Joury
Jouet Caprice
Laatst bewerkt: 02 nov 2010 17:43 door jour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 10:26 #158410

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zonder osmose eruit... hmm.... en hoe heb je dat dan geconstateerd??

Er is bij mijn weten geen onderwerp binnen de watersport war zoveel onzin over wordt verteld als over osmose. 95% van de verhalen zijn veronderstellingen, aannames, het klakkeloos navertellen van dingen die op internet worden gevonden of klok-klepel verhalen. Bottomline: er is nog nooit een schip door gezonken en er is nooit (door onafhankelijk onderzoek) aangetoond dat het tot echt zware schade zal leiden. Verder lijken alle 'deskundigen' elkaar tegen te spreken dus zelfs een eenduidige mening ontbreekt. Zolang dat allemaal niet betsaat kan je het hele verschijnsel in 999 van de 1000 gevallen beschouwen als iets cosmetitisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 12:45 #158435

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
sigdock schrijft:
er is nooit (door onafhankelijk onderzoek) aangetoond dat het tot echt zware schade zal leiden.
Dat laatste is pertinent niet waar. Dat er nooit een boot door gezonken is valt nog wel te accepteren, maar er zijn absoluut onafhankelijke onderzoeken die in voorkomende gevallen zware delaminatie hebben aangetoond. Dat valt voor mij toch echt onder "zware schade".
Als voorbeeld herinner ik me een expertise-verslag in de waterkampioen, vele jaren terug, van een Westerly Storm, waarbij de osmose-schade wel structurele vorm had aangenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 14:24 #158453

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Met een aangetoonde schade aan een paar boten jaren geleden op een bestand van honderdduizend of meer polyester boten is er niets om je druk over te maken. Het aantal boten wat zinkt door andere oorzaken is veel groter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 14:44 #158460

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Maar de term "nooit" betekent dat het echt nooit, never, niet een keer is geconstateerd. DUS is een enkel geval waar het WEL bewezen is voldoende om die stelling te weerleggen.

Dat zo'n situatie heel ver afstaat van wat Noche heeft geconstateerd is hopelijk duidelijk!

@Noche: ik zou voor de zekerheid wel de verdachte lagen nu verwijderen, en lekker van de winter laten drogen, en pas komend voorjaar nieuwe aanbrengen.
Baat het niet: dat schaadt zeker niet. Verder zou ik me inderdaad geen zorgen maken, en gewoon de investeringen die je je hebt voorgenomen gaan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 14:52 #158461

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Apae schrijft:
sigdock schrijft:
er is nooit (door onafhankelijk onderzoek) aangetoond dat het tot echt zware schade zal leiden.
Dat laatste is pertinent niet waar. Dat er nooit een boot door gezonken is valt nog wel te accepteren, maar er zijn absoluut onafhankelijke onderzoeken die in voorkomende gevallen zware delaminatie hebben aangetoond. Dat valt voor mij toch echt onder "zware schade".
Als voorbeeld herinner ik me een expertise-verslag in de waterkampioen, vele jaren terug, van een Westerly Storm, waarbij de osmose-schade wel structurele vorm had aangenomen.

En is ook aangetoond wat de oorzaak was van de betreffende delaminatie? Wie heeft dat onderzoek uitgevoerd en ook niet onbelangrijk: hoe is het uitgevoerd?? Ik ken de verhalen uit de WK waarbij vooral opvalt dat met name de werven die de osmose gaan oplossen worden aangedragen als deskundigen. En ja, het is logisch dat zij vertellen dat het allemaal dramatisch is want anders zijn ze in no-time brodeloos.
Grappig detail: een Westerly heeft, bij mijn weten als enige, vanaf de werf een extra barierrelaag direct onder de gelcoat en zou daardoor juist 'minder gevoelig' moeten zijn voor osmose.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 15:30 #158465

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Minder gevoelig ja, maar niet ongevoelig. Deze Westerly had heel wat jaren onafgebroken in eht water gelegen.
Het artikel in kwestie ging om een taxatie/expertise verslag, zoals indertijd regelmatig in de WK stonden. Dus NIET om een artikel specifiek over osmose.
In dit geval werd de boot getaxeerd op ongeveer 2/3 van wat de eigenaar er tien jaar eerder voor had betaald, en daarmee ook op 2/3 van de gebruikelijke prijs voor zo'n schip. Niet alleen vanwege de osmose-schade, maar ook vanwege alle andere achterstallig onderhoud.
@Sigdock: ik ben het helemaal met je eens dat osmose meestal geen ramp is, maar sluit alsjeblieft je ogen niet voor het feit, dat het wel de potentie heeft om de structuur van een romp te beschadigen, en ga niet op internet verkondigen dat het NOOIT ernstige gevolgen heeft.
Meestal is het inderdaad cosmetisch, en blijft het dat ook, maar ik hoop niet dat we ooit hier iemand vertellen dat het altijd zo is, en die vervolgens in golfslag op de Merwede z'n kiel verliest ofzo... ELKE boot kan stuk, of die nu van plastic, hout, staal, aluminium of cement is.
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 15:31 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 16:27 #158480

  • Ruurd
  • Ruurd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Beste Martin, de enig goede remedie is een osmosebehandeling, kaalhalen tot op de glasmat, een keer of 3 á 4 met schoon water afspoelen en de hele winter laten drogen. Daarna min. 6 lagen epoxyteer, is wit of grijs, van bv.polyservice, nat in nat aanbrengen. Heb mijn vorige boot deze behandeling gegeven. Daarna of elke winter of éénmaal per 2 jaar op de wal zetten. Let wel osmose kan ook vanuit de binnenkant komen.Sterkte,Mvg Ruurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 16:36 #158481

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Is het je al eens opgevallen dat meerdere oudere etap's dieper in het water liggen?

Nee, en daar geloof ik geen bal van! (excuseer de uitdrukking)
Hoeveel honderden liters heb je nodig om een Etap dieper in het water te laten liggen zodat je het ziet? Een volgelopen Etap zinkt max 30 - 40cm... dat zie je uiteraard, maar er zitten dan ook héél wat liters in... Een beetje water tussen de schalen kan gewoon niet genoeg zijn om dit effect te krijgen.
Maar goed, dit is off topic.
Nee joh! Deze opmerking was gericht aan Noche, waar jouw opmerking ("naar de prijs voor de eerste Etap met osmose kun je fluiten") ook aan gericht was. Ik gunde Martin een alternatief prijsje...

Oei! Was even niet mee :-) Het alternatieve prijsje is hem gegund!
Over dat poeder: Poedergebonden glasmat wellicht?

Verdikke! Ik weet het niet meer! Hoop dat ik jullie geen blaasjes aan het wijsmaken ben :S , maar volgens mij was het een stof (poeder meen ik) die ze erbij doen waardoor er geen of minder lucht ingesloten wordt.
maar er zijn absoluut onafhankelijke onderzoeken die in voorkomende gevallen zware delaminatie hebben aangetoond.

Zijn dat geen twee totaal verschillende zaken delaminatie en osmose?
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 16:37 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 16:51 #158483

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
was dat niet als gevolg op de osmose ?
Enerzijds zijn we zoooooo voorzichting met onze bootjes, de AF moet er strak op zitten, want dat scheelt in de snelheid (etc etc) maar een omsoseboot moeten we ons niet druk over maken ?

Die vat ik niet helemaal (niet omdat ik het wel heb gedaan (want dat heeft een andere reden))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 16:54 #158484

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Over dat poeder: Poedergebonden glasmat wellicht?

Ben dan toch maar eens naar de zolder getrokken om de info op te zoeken: wist dat het in de brochure van de Trident Warrior 40 stond, dus het zoeken viel nogal mee :blink:
Brochure van 1995... m'n geheugen laat me nog niet echt in de steek :cheer:

Het gaat inderdaad om poedergebonden glasmat! In combinatie met isophtaalzuurhoudende hars zou dit luchtinsluiting moeten uitsluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ooit komt die dag ..... osmose... en nu? 03 nov 2010 17:20 #158491

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Het gaat inderdaad om poedergebonden glasmat! In combinatie met isophtaalzuurhoudende hars zou dit luchtinsluiting moeten uitsluiten.
en goed vakmanschap(ontluchten) dus ;)
Daarna min. 6 lagen epoxyteer, is wit of grijs, van bv.polyservice, nat in nat aanbrengen.

Niet zo'n fan van, goede werven gebruiken epoxy of vinylester(laag of 2).
Iets lager op de ladder heb je gelshield, waarvoor je al weer snel op 7 lagen zit.
dan heb je nog epoxyprimers, coatings, etc(hb-coating, en de polyservice variant,etc), die eigenlijk alleen geld en tijd kosten en verder niets doen.

Ik heb vaak behandelingen gedaan met vinylester, epoxyplamuur, en dan nog 7 lagen gelshield, op een vrij bekende werf.
Ook de 2e heb wel gedaan(die werf is hier ook al eens voorbij gekomen met een verf probleempje...)
De 3e heb ik ook wel gedaan, dat was bij een composietenbouwer, niet perse een jachtbouwer. Op een vinylester boot, met iso-npg gelcoat. Die klant betaalde dus voor een zooi onkunde. Maar dat werd ook altijd op sloepen gedaan, dus ik moest het er maar gewoon onder smeren. Prima hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl