Hi,
Voordat er van alle kanten spannende ideeën komen voor blazen, zuigen en trillen.....
Misschien zijn een paar opmerkingen over schuim en schuimverwerking wel op zijn plaats.
Er is een paar keer gerefereerd aan PU-schuim. Daar gaat het hier niet om. PU wordt als vulmiddel gebruikt. We kennen allmaal de Etaps met volgeschuimde rompen. Als dit héél secuur en héél proffessioneel wordt gedaan is het mooi, anders wordt het een bende, omdat dit soort schuim vocht kan opnemen. Maar nogmaals, daar gaat het hier niet om.
Hier is het schuim een kernmateriaal, om het laminaat stijver te maken. Dikte=stijfheid, en schuim scheelt kilo's. Zo simpel is het.
Het schuim dat hier is toegepast is (meestal) PVC, zeer wijdverspreid in de huidige composietenbouw.
Dit schuim wordt in hele grote blokken in mallen geperst. Daarna wordt het op maat gezaagd tot platen van een bepaalde dikte. Je maakt dus niet even een beetje extra voor een roertje.
Dit schuim is in soorten en maten te koop. Speciaal voor onder water zijn er hardeere soorten, die klappen op het vlak op kunnen vangen. Dit wordt veel in powerboten toegepast, die met 30-40 knopen door de golven rammen. Verpulveren schijnt wel mee te vallen....
Dit schuim wordt ook wel voor roeren toegepast, door platen in de CNC-frees te modelleren tot een passende kern. Dit is uiteraard redelijk duur
'Plain' schuim (platen) laten zich niet vanzelf in ronde vormen plooien. Daarom is er 'scrim' uitgevonden; de hierboven beschreven vellen met kleine blokjes, die gemaakt worden door platen te snijden of te zagen.
Er bestaat zelfs 'double-cut' waarbij de snedes aan bijde zijden tot de helft in de plaat zitten, voor dubbelgekromde oppervlakken.
Double-cut en scrim zijn bedoeld voor 'gewone'verwerking met de hand. Op de foto van de Capolavoro in aanbouw zie je volgens mij platen scrim, die met de hand op maat gesneden zijn.
Een proffessionele en toegewijde jachtbouwer, zorgt voor voldoende hars of lijmpasta onder de platen, zodat alle kieren dichtzitten. Kieren tussen de platen smeer je ook aan, al was het alleen al omdat er anders luchtbellen komen bij het lamineren van de volgende laag
Er wordt aan vacuüm (injectie) gerefereerd. Verlijmen van schuim kan ook onder vacuüm, met pasta of ingedikte hars. Meestal is de druk niet zo hoog (40% vacuüm), maar dit is genoeg om plain schuim rond te drukken. In principe is hier dus geen kans op water in kieren tussen schuimblokjes, hoogstens tussen platen onderling, maar ook hier geldt dat de fatsoenlijke proffessional voldoende hars/pasta gebruikt om dit te dichten.
Bij injectie gaat overal waar ooit lucht zat hars zitten. Uiteraard wordt er gewoon schuim toegepast bij injectie. Meestal is dit bewerkt, om zo ook een betere doorstroming te krijgen. De druk is dan hoger (80% vacuüm, maar daar zit het schuim niet mee en bovendien is de druk in het laminaat lager op het moment dat de hars er in zit. Beetje technisch, maar toch....
ik pas dit dagelijks toe en durf te zeggen dat schuim onder water gewoon kan, zolang het fatsoenlijk verwerkt wordt.
Wij zorgen tegenwoordig voor een vrijwel perfecte passing, door al het schuim door de CNC-frees te jagen. Die staat er toch
Wat de X betreft (daar hebben we het toch eigenlijk over). Ik denk toch echt dat er tijdens de bouw van de X79's nog veel te leren was voor de werf, of dat men dacht dat het zo wel goed genoeg was.
Zo te horen is het een structureel probleem, maar dat wil niet zeggen dat alle vergelijkbare schepen waardeloos of verdacht zijn.
Met wat geduld en toewijding en de suggesties van Herman kan het vast wel weer wat worden.
Nogmaals, succes!
Gr, Arent