Type schuim is zo ook wel te zien. Is het groen/bruin, dan is het ofwel Airex C70.75, ofwel Divinycel H80. Is het geel, dan is het Core-Cell A500.
Overigens heb ik laminaten van X in mijn handen gehad, gezaagd uit boten die daadwerkelijk rondvaren, en ik ben mij rot geschrokken. Dit soort verhalen verbaast me dan ook niets.
Ik zal op een paar opmerkingen reageren, die na het lezen van de thread nog in mijn hoofd hangen:
Boston Whaler & Friends: Die gebruiken PU schuim, en dat is geen PVC of SAN schuim. PU schuim moet onder zeer gecontroleerde omstandigheden verwerkt worden, en totaal opgesloten, om vochtbestendig te zijn. Zo niet, dan zal het spul vollopen met water. PVC en SAN doen dit niet.
Schuim in onderwaterschip: Onze vriend van Yachtsurvey.com heeft persoonlijke redenen om tegen schuim te zijn, en ventileert dit op deze manier. Hij heeft heel wat aanhangers.
Probleem hier is de verkeerde verwerking van schuim (groeven tussen blokjes niet gevuld) en dat levert in elke polyesterconsctructie problemen op. dE problemen openbaren zich vooral in het onderwaterschip, maar daar hoeft het probleem niet te zitten. (een lekke (vuil)watertank kan ook voor deze problemen zorgen. Boven of onder water maakt niet zoveel uit.
De kieren zijn nu met 100% vloeibaar water gevuld. Zou er polyesterpasta zitten, dan zou er slechts max 1% aan volume water in kunnen zitten. Get the picture?
Je zegt 225 grams mat, en je zegt epoxy. Realiseer je je dat dit recept voor ellende is? dE binders in de CSM lossen niet op in de epoxy, en blijven om de vezel zitten. Vocht lost de binder wel (langzaam) op, en dan krijg je andere problemen. Liever dus met epoxy alleen weefsel of legsel gebruiken, maar zeker geen CSM.
Leen Schaap heeft lang, lang geleden eens een dergelijk schip gerepareerd door bovenin en onderin een gat te boren, en er vacuum op te zetten. (iedereen raadt een melkpomp aan, ik geef de voorkeur aan een (contactloze) zijkanaalblower. Ook deze zijn prima 2e hands te koop, maar niet op Marktplaats). op deze manier werd er lucht door de romp getrokken. Net zolang tot deze zo droog mogelijk was.
Vervolgens op het bovenste gat hoogvacuum gezet, lekken opgespoord (boorgaten, etc) en via het onderste gat dunvloeibare hars (Epikote 04908,
www.brandscomposiet.nl) toegevoerd. Na 70 kg hars (!!!) was de romp "vol". Was denk ik in 1999.
Overigens zou ik nu kiezen voor meer toevoer en afvoergaten, maar het principe blijft hetzelfde. Topicstarter kan contact opnemen voor meer info.
In de professional boatbuilder van een paar afleveringen geleden stond trouwens een prima artikel van een megajacht met hetzelfde probleem. Die was op een vergelijkbare manier gerepareerd, maar qua veiligheid wat conservatiever. (maar wel veel meer werk). Ik kan het artikel denk ik nog wel terugvinden.
Ik denk dat met wat creativiteit e.e.a. prima op te lossen is.