Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees..

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 19:27 #1459948

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Nadat ik net voor de kerst een lekkage ontdekte bij de log transducer en de Yippy op de wal heb laten zetten (beschreven in het NASA topic zeilersforum.nl/index.php/foru...betrouwbaar?start=50) bedacht ik me dat als ik de boot nog 10 jaar wil varen het geen kwaad kan om (de bootstalling is toch tot 1 april betaald) na 40 jaar ook de kraan voor de motorkoeling en de afvoerkraan van het keuken wasbakje te vervangen (zie foto, was ook hoogste tijd!!) en er, na alle positieve beschrijvingen alhier op het forum, trudesign afsluiters in te lijmen.

Als metaalmens heb ik echter weinig ervaring met epoxy verwerken bij de huidige temperatuur en vochtigheid, en zeker niet als het het onderwaterschip betreft.
Ik lees natuurlijk de wederwaardigheden van ZF-er Watermaat die er , neet om de hoek, vrolijk op los epoxied terwijl ik wacht op beter weer (dat er ook niet echt aankomt), dus ik denk zondag dan toch maar aan de slag te gaan met winterepoxy, glasbubbles en stewathix in de mix voor hopelijk zeer sterke en waterdichte doorvoeren. (met tegenplaatjes aan de binnenzijde om de moer goed te zetten).

Soms staat er water in de voorkant van het motorruim waar de gaten van de doorvoeren al zijn voorbereid.
Dit heb ik vorige week gedaan en de gaten in de romp staan dus bloot aan het nodige vocht.

Moest dit zondag het geval zijn, is het dan voldoende om de boel droog en schoon te maken of kan ik beter binnen en buitenkant van de gaten eerst fohnen o.i.d.



Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 19:33 #1459952

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Je hebt misschien al een bedenkelijk oog geworpen op die akelig nauwe doorgangen van dat Truedesign spul...Je kunt misschien nog ruilen voor een of twee maten groter ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 19:39 #1459953

Epoxy hecht bijna op alles, maar niet goed op vocht. Als het te behandelen deel nat is, heb je kans dat de verharder reageert met vocht in plaats van met de epoxy-moleculen. Dus wachten tot het goed droog is.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 19:46 #1459954

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Als het even meezit kan ik dat bochtje van de motorinlaatkraan (1/2 ') weglaten en er de originele messingbocht die er nog goed uitziet indraaien. Dan heb ik de originele doorlaat, scheelt Ca. 1-1,5 mm. in doorlaat met de truedesign.

Ik had joe post daarover gelezen, en het is voor de kleinere kranen inderdaad een zeer minimale doorlaat. De kraan zelf is echter ruim groot genoeg.
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 20:06 #1459962

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Ja, ik ben na de kranen meestal verder gegaan met brons vanwege de inwendige diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 20:15 #1459966

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Glassbubbles zijn voor afwerking (plamuur), niet voor constructieve toepassingen. Om in te dikken voor verlijmen is katoenvezel, eventueel in combinatie met een verdikkingsmiddel, een veel betere keuze.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 20:25 #1459968

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
ilCigno schreef :
Glassbubbles zijn voor afwerking (plamuur), niet voor constructieve toepassingen. Om in te dikken voor verlijmen is katoenvezel, eventueel in combinatie met een verdikkingsmiddel, een veel betere keuze.

Of de Stewathix die Brassman al heeft gekocht. Maar de glassbubbles kan je dus laten staan voor deze klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 20:29 #1459969

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Stewathix it will be, weer wat wijzer. B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 20:34 #1459972

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7516
Brassman schreef :
Als het even meezit kan ik dat bochtje van de motorinlaatkraan (1/2 ') weglaten en er de originele messingbocht die er nog goed uitziet indraaien. Dan heb ik de originele doorlaat, scheelt Ca. 1-1,5 mm. in doorlaat met de truedesign.

Ik had joe post daarover gelezen, en het is voor de kleinere kranen inderdaad een zeer minimale doorlaat. De kraan zelf is echter ruim groot genoeg.

Beste Brassman,

geen brass maar bronze gebruiken. Juist messing is gevoelig voor ontzinken.

Messing hoort niet in buitenwater aansluitingen te worden toegepast.
Laatst bewerkt: 16 feb 2023 20:35 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 21:41 #1460013

Inderdaad! Je bent heel goed bezig met alle kranen vervangen door Trudesign. Maak het dan helemaal goed, geef €15,- extra uit aan een mooie nieuwe bronzen bocht:

www.saniship.nl/epages/0802271...bProducts/12585-0020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 16 feb 2023 22:09 #1460018

Wauw, waarom dan überhaupt nog kunststof!? Alles leverbaar in brons en vorstbestendig. Proven technology, geen geneuzel met nauwe doorvoeren, lompe buitenwerken, twijfel over “load bearing collars” en beschadigde draad bij overgang metaal naar plastic!

Laatst bewerkt: 16 feb 2023 22:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 07:30 #1460031

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Nachtvlinder schreef :
Wauw, waarom dan überhaupt nog kunststof!? Alles leverbaar in brons en vorstbestendig. Proven technology, geen geneuzel met nauwe doorvoeren, lompe buitenwerken, twijfel over “load bearing collars” en beschadigde draad bij overgang metaal naar plastic!


Omdat "Proven technology" nou net het punt is.

Verreweg de meeste "Brons" legeringen zijn helemaal niet zeewater bestendig. En zonder een materiaal certificaat èn een gietmerk geloof ik niemand over wat het echt is.

EDIT:

Ik heb efkes gekeken wat voor spul men pretendeert te verkopen:




CuPb5Sn5Zn5, dus.

Dat is geen brons. Dat is een messing soort.

www.maford.com/SiteContent/Doc...Conversion_Chart.pdf




Brons heeft GEEN zink er in. Nooit.

Het lijkt wel behoorlijk tegen zeewater te kunnen:

alloys.copper.org/alloy/C83600

Mijn probleem hiermee is dit: er zijn zo ontzettend veel legeringen waarvan de ene wel en de andere niet tegen zeewater kan. Dat is echt een specialisme op zich.

De handel kun je niet vertrouwen. Niet eens uit oplichterij, maar omdat ze er geen ruk van weten. Niets.

En dan kan t nog immer niet tegen bevriezing. Kunststof wel.
Laatst bewerkt: 17 feb 2023 08:09 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 09:11 #1460080

Joop66 schreef :
er zijn zo ontzettend veel legeringen waarvan de ene wel en de andere niet tegen zeewater kan. Dat is echt een specialisme op zich.


Nooit geweten, complex inderdaad. Dus het blijft moeilijk geschikt brons te vinden/kopen!

Waarom kan een metalen schuifafsluiter niet tegen vorst?
Laatst bewerkt: 17 feb 2023 09:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 10:04 #1460095

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Nachtvlinder schreef :
Waarom kan een metalen schuifafsluiter niet tegen vorst?

Als er water in zit, zet dat uit tijdens bevriezen, en drukt het metaal stuk.

Brons, zeker gietbrons, kent een (lineaire) rek bij breuk van grofweg 8%.

Plastics veel meer. Glasgevuld nylon zit op ongeveer 15%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 10:57 #1460109

Ja da’s het mechanisme. Maar een schuifafsluiter heeft geen volume aan opgesloten water, zoals een balafsluiter dat wél heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 11:52 #1460122

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Waarschijnlijk wel tegen het zere been van een aantal mensen, maar ik heb de doorvoeren gewoon met sika 291 er in gezet. Veel kit binnen en buiten en later weg halen.

De wanden van de gaten wel eerst ingesmeerd met polyurethaan giethars, er zit in het vlak ook nog multiplex verwerkt. Om te voorkomen dat er vocht via de gaten in dringt dus eerst afgesloten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 12:30 #1460131

@ Calidris, ik ook! Zat me al af te vragen waarom toch die epoxy ellende.
Staat ook gewoon in de tru design manual genoemd als 1 van de montage opties.
ik vond het zo ieder geval veel makkelijker :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 13:25 #1460147

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Een van de voordelen van trudesign vind ik nou het dat door het verlijmen met epoxy de doorvoer een integraal onderderdeel wordt met de romp. En bij mij leidt sikka nou juist altijd tot geklieder. Maar het kan ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 16:06 #1460189

Het maakt niet heel veel uit, net waar je comfortabel mee bent. Eens met Philip, je maakt er één geheel van zonder kans op lekkerei. Dat moet je met kit nog maar afwachten.

Trudesign is goede keuze maar wel weer jammer dat je dan met metaal verder gaat. Mocht de doorlaat te gering zijn, wat ik betwijfel, zou ik gaan omruilen voor een grotere maat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 17 feb 2023 22:29 #1460266

Vorige winter van alles vervangen Trudesign icm kit vast gezet. Graag wil ik met enig gemak ooit de boel kunnen wisselen. Ik heb nog geen boot gehad waar de kit ging lekken bij afsluiters etc. Mocht dat het geval zijn dan is er een grote waarschijnlijkheid dat iets in de voorbereiding niet goed is gegaan of de voorschriften van de kit niet goed zijn gevolgd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 19 feb 2023 15:10 #1460689

Nachtvlinder schreef :
Wauw, waarom dan überhaupt nog kunststof!? Alles leverbaar in brons en vorstbestendig. Proven technology, geen geneuzel met nauwe doorvoeren, lompe buitenwerken, twijfel over “load bearing collars” en beschadigde draad bij overgang metaal naar plastic!


Ik ben van plan deze zomer de boot een paar weken op de kant te zetten om AF te vernieuwen en een afsluiter te vervangen.

Klopt het dat ik dan beter geen epoxy kan gebruiken omdat de romp in 1 a 2 weken niet droog genoeg is? In dat geval is brons met 291sika misschien beter?

Dezelfde overweging voor coppercoat eigenlijk wat ook niet lukt in zo'n korte droog periode waarschijnlijk
Laatst bewerkt: 19 feb 2023 15:10 door Account op verzoek verwijderd 11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 19 feb 2023 15:13 #1460693

Nee, dat klopt niet. Epoxy hard voldoende uit in die weken om weer te water te gaan. Dat kan al na een dag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 19 feb 2023 15:15 #1460695

Dank je, dat geeft wat meer opties dan. Ik had begrepen dat de ondergrond heel droog moest zijn en onze boot ligt ook in de winter in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 19 feb 2023 15:16 #1460696

Orange Sunset schreef :
Mocht dat het geval zijn dan is er een grote waarschijnlijkheid dat iets in de voorbereiding niet goed is gegaan of de voorschriften van de kit niet goed zijn gevolgd.

Een waarheid als een koe ;)
Veel gemaakt fout met kit is dat er door de compressie bij het monteren onvoldoende kit over blijft.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe trough hulls in de YippyYaYee, epoxyvrees.. 19 feb 2023 15:18 #1460698

7mtr schreef :
Dank je, dat geeft wat meer opties dan. Ik had begrepen dat de ondergrond heel droog moest zijn en onze boot ligt ook in de winter in het water.

Droge ondergrond is wel belangrijk. Maar daar heb je voldoende tijd voor als je een paar weken op de kant blijft.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl