JoostSailor schreef :
Helaas ontdekte ik dat mijn Moody osmose heeft. Tijdens de keuring afgelopen voorjaar gaf de jachtexpert aan dat het vooral blaasjes in de coating waren en dat er wat blaasjes achter de gelcoat zaten. Geen reden om de boot niet te kopen. Nu het schip uit het water is en ik een groter deel heb schoongemaakt, blijkt het veel erger te zijn. De jachtexpert geeft echter aan dat het risico bestaat dat de romp niet droog genoeg wordt en dat ik het beter zo kan laten en er gewoon een 1 componenten coating op moet smeren. Hoogstens lokaal wat blaasjes openmaken en behandelen.
Het heeft mijn voorkeur om dit goed op te lossen.
Persoonlijk vind ik een HotVac behandeling laten doen echt veel te veel geld.
Ik heb ook gekeken naar een DIY HotVac systeem maar de tijd die dat kost is voor mij eigenlijk niet haalbaar. 1 m2 drogen kost 5-8 uur 25m2 onderwaterschip kost dus minimaal 125 uur. Als je het schip bij huis hebt zou dat misschien kunnen maar op afstand is dat voor mij niet echt haalbaar.
Het liefst zou ik gewoon drogen op de wal en komend voorjaar een paar maanden later het water in gaan, maar een heel seizoen missen zou eigenlijk teveel voor mij zijn.
Wat zijn de ervaringen met een dikke volglas romp van bijv. een Moody en drogen in de open lucht?
Hè dat is balen voor je.
Van welke bouwjaar is Moody? eerste helft jaren 80?
Ik vraag me wel af; als een "jachtexpert" (betaald of onbetaald) helder aangeeft dat voornamelijk de blaasjes tussen coating zitten en niet/minder onder gelcoat en het blijkt juist andersom met grote gevolgen/schade lijkt me dit geen expert, en is de vraag of daar in redelijkheid door koop op zijn "jachtexpert advies" aansprakelijkheid hiervoor toe te wijzen is.
Osmose is dan ook zeer makkelijk te herkennen, maar de mate en diepte van aantasting in het laminaat is lastiger.
Wat je ook kiest in wel/deels of geen reparatie, een boot verkopen met osmose, is heel erg lastig en dus een zeer aanzienlijke waardedaling.
Dat gezegd, en zelf ooit met een osmoseboot geconfronteerd, gelcoat geschild, laminaat geschild en weer opgebouwd met glasvezel en epoxy kan ik zeggen;
Concentreer je op de reden waarvoor je de boot gekocht hebt.
En hoe snel en hoe lang je ermee wilt varen....voor je een andere koopt misschien.
Je wilt graag zeilen, stoeien met de wind en avonturen beleven.
Of wil je een jaar in een loods staan xxxx euro's lichter en als je met de osmose helemaal klaar bent, zie je er niks van en moet je alle andere klussen ook nog steeds doen.
En er is bij mijn weten een boot gezonken door osmose....
Of je werkt alleen de blazen bij met epoxy of polyester en wat glasvezel. En ziet volgend jaar welke niet blazen er dan te behandelen zijn.
Osmose stopt namelijk nooit maar who cares als jij lekker aan het zeilen bent.
Ik heb het hele traject gedaan, en ben alleen doorgegaan omdat ik het superleuk en leerzaam vond met deze materialen te leren werken. Maar financieel was zo'n project een hele dure en tijdrovende cursus. Ik was dan wel aan het klussen maar helemaal miste het zeilen, niet spelen met de wind en geen avonturen zo erg ....dar ik tijdens het project er een boot bij kocht.
Dus mijn advies is:
Doe wat onderzoek, schuur wat blazen open en zie hoe de staat van het laminaat is.
Schroef er eens een huiddoorvoer uit en kijk wat de dikte van de romp is (zo dat niet bekend is)
Met een romp van 16mm laminaat vaar je met osmose nog rustig 20 jaar door zonder ook maar 1 blaas te repareren.
Succes!