brambo schreef :
Bij oudere schepen komt het veelal voort uit de toegepaste materialen. Denk aan de binder van de glasmat als oorzaak. Voor de rest is het een wisselend beeld. Het lamineren en uitharden is/was een ambachtelijke proces met medewerkers in de weer met emmers hars en rollers en lappen glasweefsel en glasmat. Glasvezels en hars werden soms ook verspoten.
Ook bij bekende kwaliteits bouwers kwam je soms een osmose geval tegen. Dan is er tijdens de bouw wat mis gegaan, wat goed mogelijk is gezien het handmatige handelwijze bij de bewerking.
Je verwacht dat bijvoorbeeld niet bij een Hallberg Rassy boot.
Een serie van de grotere boten van Beneteau kregen in een bepaalde periode in de kortst mogelijk tijd osmose verschijnselen. Zijn als garantie meerdere malen behandeld. Echter het probleem bleef terugkomen. Oorzaak wijziging van formulering van de verharder afkomstig van het bedrijf Rhone-Polenc. Het heeft geleid tot een grote schadeclaim.
Kortom er is geen peil op te trekken.
Bram
Ik wil structurele schades Bram , incl rug nummers en gezonken boten en sloop boten door osmose .
Niet het verhaal van een wollige pastoor die niet geheel de onwaarheid spreekt maar het allemaal nogal vrij ter interpretatie aanbied .
Als ik een HR of ander bootje koop , wil ik niets zien dan een gladde romp , dus geen enkel blaasje pukkeltje etc . Haal ik de boot uit het water en heeft ie de mazzelen maar verder niet erg , vind ik dat cosmetisch gezien ernstig zeker als ik tonnen heb betaald voor de boot destijds .
Er is een verschil wat hoort , als ik een auto koop wil ik ook geen zakkers in de lak en alles onder de vliegroest , dat hoort niet , maar het is ook niet erg .