Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting

Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 24 aug 2010 19:43 #144766

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Goeie avond allemaal.
Een kleine voorstel ronde.
Ik ben Dennis een 34 jarige begeleider van een groepje wildevaarders . Zo heeft scouting nederland deze groep benoemt.
Het zijn een groepje 15 tot 18 jarige jongeren , die meestal in een lelievlet tevinden zijn .
Alleen hebben we bij deze scouting groep het geluk dat we een jaar of 2 geleden een sneekermeerder kado gekregen hebben.
Het verhaal daarachter is dat er een gas explosie aanboord zou zijn geweest , en de eigenaren met een nare bijsmaak elke x het bootje opstapten .
Zodoende hebben wij deze boot aangeboden gekregen.
Dit korte verhaaltje typ ik even zodat iedereen dan kan zien waarom we somige dingen misschien wat op een vreemde manier doen , of op een erg budgedtair apparte manier.

Ikzelf begeleid dit groepje pas een maandje. Heb het bootje eens goed kunnen bekijken in de tussen tijd , en heb al gezien dat het een lange winter gaat worden . Technisch is het bootje in een redelijke staat . Maar kwa verf werk om te huilen.
Verder zijn we nu met 3 semi en 2 volwassenen aanboord , en is de berg ruimte niet je van het.
Dit zijn allemaal dingen die ik/we deze winter gaan proberen recht te gaan trekken .
Ga zaterdag weer naar het bootje en dan zal ik er wat foto`s van maken , niet schrikken ;).
gr Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 24 aug 2010 20:03 #144770

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Welkom op dit Forum.

Lees vooral een heleboel op dit forum (een beetje voorzichtig zijn met alle adviezen) Er staat een schat aan info op.

Wij schrikken hier niet zo snel van foto's :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 27 aug 2010 18:15 #145333

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
dankje .
Nou ik ben wel even geschrokken hoor toen ik voor het eerst aan boord stapte en eens goed keek en ging zoeken.
Vooral het houtwerk heeft het zwaar gehad .
M`n eerste vraag daarover.
Heb een windscheur (zo heet dat geloof ik) in in van de dwars zijdes van `t kruis in de mast, hoe kan ik dit behandelen ? is dit te lijmen ??
Verder lag er een liter of 60 bielswater in biels en kiel , liter of 10 aan water in de achterbun enz enz.

linken naar fototjes van hoe hij er nu nog uitziet: . . .

na de 60 liter bielswater verwijdert te hebben kwam ie dit omhoog : .
olieachtige drap onder de vlonders. .
Plan van aanpak is al het houtwerk goed kaal te schuren en kijken wat er te redden valt .
Dat dan 3x in de gekookte lijnolie en 4x in de blanke lak .
Alles boven de romp kaal tot op het metaal en netjes behandelen. zeereling verplaatsen van gangboord naar op de buis waar ie nu tegen staat (klote plek nu om schoon te houden en of kaal te halen .
Kijken hoe we een beetje bergruimte kunnen kreeeren binnen.
en wat meer practiesche ruimte kunnen maken . hebben nu een hoop ongebruikte bergruimte (op rare plaatsen dat wel, maar moeten alle ruimte gebruiken he ;-)).

Ik wil nog graag even een mening van iedereen horen .
Ik ben in discussie met iemand over de boegspriet .
In de haven waar wij in de zomer liggen moet hij ingeklapt zijn , dit ga ik dus van de zomer maken. Alleen ben ik in discussie met iemand , omdat ik hen inschuifbaar wil maken zodat ik 1 van m`n voorstagen nog gewoon kan gebruiken (de achterste op de origineele plk van de voorste(als ie ingeschoven is ). Als ik hem inklapbaar maak heb ik die mogelijkheid nietmeer en zou ik iets moeten maken , wat me daar niet makkelijk lijkt ivm rekeninghouden met als ie weer terug moet.
Persoon met wie ik in discussie ben , zegt dat ik hem gewoon inklapbaar moet maken(dmv scharnieren) en dat de voorste voostag helemaal niet vast hoeft , zou niks uitmaken voor de stevigheid in de haven.
Ik betwijffel dat eigenelijk wel heel erg.
graag hierover jullie mening.

Ik ga morgen weer naar het bootje en zal ik nog wel even betere foto`s maken , van de staat hoe ie nu is .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 27 aug 2010 21:50 #145372

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dennis,

Ik vind de staat van de boot nog wel meevallen, je komt ze wel erger tegen. Wat hebben ze eigenlijk met de ramen gedaan? Deze horen ovaal te zijn! Op zich niet heel erg, mits goed uitgevoerd. Maar gezien de hoeveelheid water die je weg hebt moeten pompen zal er ergens een lek zijn, controleer dat even goed voordat je binnen gaat afwerken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 28 aug 2010 04:17 #145390

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Leuk ding, met die toegevoegde kluiver. Je kennis heeft gelijk, in de haven heb je die voorstagen geen van beide echt nodig. Tenzij je mast onderaan geen opsluitbout heeft, maar die kan je altijd zelf toevoegen (voor of door de mast een tweede bout).
Maar je lijkt best ruimte voor het oorspronkelijke voorstag te hebben: kan je de boegspriet daar niet op een beugel laten beginnen, zodat je oorspronkelijke voorstag kan blijven staan? Overigens denk ik wel, dat je an de roller voor de kluiver moet afstappen, als je een wegneembare boegspriet maakt.
Bij een schuifbare boegspriet zie je overigens vaak, dat het fokkestag op een beugel rond de spriet zit, en op die manier kan blijven staan.
Verder ben ik het eens met de vorige poster, dat de staat niet slecht lijkt.
Windscheur in de zaling zou ik een nieuw stukje hout voor maken, niet proberen te lijmen. Breekt je zaling onder het zeilen alsnog, dan heb je grote kans dat het hele tuig naar beneden komt, en dat is kostbaar en vervelend ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 28 aug 2010 19:05 #145467

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bedankt voor de info daar kan ik wat mee.
Waarom ik zo en zo een voorstag op de juiste plek wil hebben , is zodat ik de andere erlangs kan binden , zodat het m@n dek niet beschadigt als de boegspriet in is.Mast heeft wel gewoon een borgbout.
Dat idee van een beugel om de boegspriet heen is een goed idee dankje .De staat lijkt op de 1e serie foto´s mee te vallen ja . Maar de volgende serie staat online . Het is meet het verf werk wat erg slecht gedaan is verdere staat valt indd wel mee, alleen is het onderhoudt en de rest van de plannen bij elkaar erg veel werk.

De nieuwe serie foto´s .

binnenzijde bootje , hebben lekkage gehad via de boord verlichting daardoor is het hout wat gaan werken en het vernis ervanaf gerent . .

De mast in slechte verf staat. . .

De rest van het bootje , let vooral op de vele druipers op het bootje (ben wel blij dat hij ze heb en niet ik).
En op de niet erg onderhouds vriendelijke plek van de paaltjes van de zee railing. . . . . . .
plankjes die verwijders zijn zaten vast gekit :S . . . .
En de bun achter waar een tijd water heeft gestaan en weer staat (blijkbaar last van lekkage, van boven wel te verstaan onder had ik al gekeken , en bleef droog vorige x) .
Die rol voor de fok wordt al niet gebruikt waarschijnlijk vervangen we die in het winter seizoen.
even veel kijkplezier gewenst .
gr Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 07:32 #145500

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Zakkers zie ik niet echt hoor, op die foto's. Op de handrailing op het kajuitdak lijken eerder roestplekken, en dat stalen dekluik is duidelijk ingeput geweest. Het zier ernaar uit, dat een vorige eigenaar al flink wat roest heeft bestreden, en dat jullie er zelf redelijk vanaf komen met alleen een verfbeurt. Eigenlijk vind ik de staat dus behoorlijk goed, zeker voor een krijgertje!
Je punt voor de verschansing is duidelijk: kijk voordat je dat verbouwt wel goed, of je voldoende sterkte hebt op het potdeksel (en controleer de onderkant van het potdeksel op roest, beruchte plek!). Eventueel kan je alsnog verstevigingen eronder lassen.
Wat heeft er naast die lieren gezeten? Is de meest vreemde plek op de foto's.
Achteronder zou ik schoonmaken en wit schilderen, zodat je kan zien waar het water vandaan komt. Overigens verdenk ik dat fraaie houten luik erop, dat zou ik maar eens goed inspecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 09:09 #145505

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
O er zitter er echt genoeg hoor (zakkers ) , is misschien wat moeilijker te zien op de grote grijze vlakken.
Op de railing op de kajuit zit geen roest hoor , lijkt misschien zo door het verfwerk.
wat bedoel je met het verhaal dat het luik duidelijk ingeput is geweest ?? de putroest die erin zit ? of wat anders.
Ben zelf even een aantal jaartjes uit het water geweest laten we maar zeggen ;).
Wat betreft de staat is ook wel aardig . Denk dat de mensen die hem ons geschonken hebben , er ook goed voor hebben gezorgt .
In iedergeval tot de explosie had plaats gevonden , denk zelf dat ze hem ook weer netjes gemaakt hebben. Maar het nare gevoel de overwicht had , en ze deze weg gedaan hebben.
Weet wel dat ze in de tijd dat mijn groepje deze boot heeft er weinig aan gedaan is buiten het verven (wat dan niet goed gedaan is) en de techniek gangbaar houden.
Potdeksel heb ik al geinspeteerd , wist idd al dat dit een slechte plek is. Ben er toevallig 1 aan het vervangen op een lelievlet , en daar is de putroest slechte plekken tot 5 cm eronder gedrongen . Maar bij dit bootje ziet het er nog goed uit. Bedoel met flink aanpakken en renoveren vooral alle dingen die aangepakt gaan worden dit na seizoen , al het verf werk wat helemaal kaal moet , en somige erg slechte plekken die gedaan moeten worden , en de grondige aanpak van de binnezijde , om meer opberg ruimte te maken , en meer practische ruimte te maken . Omdat we toch met 4 a 5 volwassenen a semivolwassenen er zitten.

Wat er naast de lieren heeft gezeten zijn houten planken (rugsteun , in de kuip) zaten 4 planken die geschroefd en vastgekit zaten , deze heb ik er zaterdag afgehaald en ben ik nu aan het opschuren (zijn nu zwart van het weer erin) en behandelen (3x lijnolie 4x vernis).
waarschijnlijk zie je ze op een eerdere fotoserie nog op hun plekje.
En wat betreft dat luik , verdenk die er inderdaad ook van . Dat wordt het volgende wat ik demonteer meeneem en aanpak , zo fraai is ie trouwens niet meer .
Met 3 weken is ons vaarseizoen over , en gaan we / ik beginnen met het kaal halen enz . Dus dan begint het grote project pas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 11:59 #145528

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4304
Leuk Schip !! Met een kluiver vaart hij echt heel leuk !!!

Scepters op de rand zetten is een goed idee. Scheelt heel veel roest, rotzooi wat blijft hangen en een lekkerder lopend gangboord.
Een ander punt wat je kan overwegen te doen: Als je de motor geplaatst hebt om een dik stuk rubber de ruimte tussen bodem en staartstuk in de bun op te vullen. Tijdens het varen (motor en zeil) werkt de bun toch als een "schep". Door dit te doen loopt hij echt beter.

Als je toch gaat lassen: overweeg een overloop op je kuiprand te plaatsen. Werkt toch lekkerder dan een dubbele grootschoot.
Hangt er natuurlijk wel van af hoe lang je giek is.

Ook een middenbolder monteren heeft grote voordelen tijdens het meren.

Mvg
Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 14:19 #145549

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Hoi Sander .
De motor zit erin hoor , alleen op een ander plaatsje gestopt.
Er ligt een 10 pk volvo penta 3 cil. diesel in met klapschroef.
Dat laatste is helaas niks voor ons omdat we de motor meer gebruiken als dat we zeilen.
Motortje ligt onder de kuipgeplaatst.
Kan je me dat verhaatje van die overloop op die kuiprand wat beter uitleggen ?begrijp even niet wat je bedoelt , maar klinkt interesant . En die midden bolder , waar wordt die normaal geplaatst ?
gr Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 18:08 #145594

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
3 cylinder 10 pk ?? Dan is-ie heel wat paardjes kwijt :)

Een middenbolder wordt normaal in, eh... het midden geplaatst. Van het gangboord dan wel, dus aan de rand, op de halve lengte van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 29 aug 2010 19:04 #145616

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4304
Ooops: dacht dat er een bbm in een bun zou zitten. :S

Idd een middenbolder in/op het gangboord. Kan echt heel makkelijk zijn: sluis/spring zetten/meren etc etc. E zijn varianten te koop die je in kan klappen zodat je voorkomt dat de schoten hierachter blijven haken tijdens het zeilen.

Betreft de overloop:
Als het goed is heb je nu 2 ogen op je kuiprand (achterop) zitten waar je je grootschoten aan vast monteerd. Als een soort omgekeerde "V". Een overloop (zoek maar op dit mega-forum) geeft je meer trimmogelijkheden.
Er is (nu) ook een draadje actief om een wegneembare overloop te maken.

Mvg
Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 30 aug 2010 03:55 #145678

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Middenbolder is toch voornamelijk nuttig bij shorthanded varen? Dennis geeft an, dat er meestal vier tot vijf man aan boord zijn, dan is die middenbolder niet zo'n essentiele toevoeging. En aangezien er altijd schoten achter blijven haken, tenzij je zo'n dure wegklapbare neemt, zou ik hem pas aanbrengen als ik heb vastgesteld tijdens het varen dat het een gemis is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 30 aug 2010 11:32 #145724

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Springen zetten gaat met een middenbolder ook wel iets prettiger. Hoeven dan niet zo gek lang meer, en krijgen bij een beetje beweging geen ruzie meer met railing, verstaging enz.
Laatst bewerkt: 30 aug 2010 11:33 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 30 aug 2010 18:26 #145793

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bedankt voor alle info tot nog toe .
Die midden bolden komt er inderdaad niet . ze zullen nooit alleen met die boot gaan varen , moeten minimaal 2 personen aanboord zijn om te varen.
Ze moeten natuurlijk ook samenwerken he ;)
En wil juist zoveel mogelijk uit het gangboord hebben ;) .
Wat betreft de grootschoot , ik durf het niet met zekerheid te zeggen . Maar die zit als ik het nog goed weet (zelf nog maar 1x gezeilt met het bootje), aan een beugel(omgekeerde u) tussen het kuipgedeelte en de bun , moet je als het goed is op de foto`s zien staan (maar weet het niet zeker).
En weet natuurlijk nieteens of je dat bedoelde :side: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 04 sept 2010 11:28 #146742

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7109
Veel succes met het opknappen van de boot! Gebruik je al "ontweringswater" om grijs of zwart geworden hout weer in de oorspronkelijke kleur te krijgen? Te koop bij de verfwinkel; kost maar weinig en werkt fantastisch. Te gebruiken op massief hout en multiplex dat niet is gedelamineerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 02 okt 2010 18:13 #152511

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Sorry voor de late reactie .
Wat is ontwerings water ??
Hoe ik het hout tot nu toe heb opgekalefaterd is 3 lagen lijnolie en afsluitend 3 lagen blanke lak (vloerlak , is net even wat slijtvaster ). En hout komt er erg mooi uit te zien , zal er van de week wel even een fototje van maken .

Is eventjes stil geweest , maar betekend niet dat we stil hebben gezeten.
2 weken terug heeft de licht accu de geest gegeven (niet vreemt als die gasten de accu gebruiken om telefoon op te laden (als motor niet draait)). Is een betere voor in de plaats gekomen , oude was 75 of 85 amp , nieuwe is 200 amp. tot op heden geen problemen meer gehad dat radio uitviel.

Ook hadden we wat start problemen , bleek dat de luchtfilter flink verstopt zat met olie . Carter ontluchting komt in filter uit en blaft hem op 1 of andere manier vol, iemand een idee??.
Ben van plan een opslag tankje te maken dat hij eerst daarin ontlucht en de olie drap in gooit en daarna pas verder loopt naar luchtfilter.
Wordt verder van de winter nog even wat beter naar de motor gekeken , injectoren worden getest/ afgeperst ofzo. en rest kijk ik zelf even na met wat hulp.

Vandaag hebben we ook de mast laten zakken en alle stagen er alvast afgehaald , mast zier er erg slecht uit. verf is er op veel plekken al afgebladdert en heeft geresulteerd dat er flink wat vocht in de mast zit , en hij op bepaalde plekken erg zacht is . Ga proberen deze op me werk op te slaan , zodat hij daar goed kan drogen , en ik hem erna goed kan aanpakken , is hard nodig .

Ook al een beetje begonnen met de kuip kaal te maken , een echte ^$%^&%klus . De oorspronkelijke lak zit er ook nog ergens onder verstopt , onder nog zeker 2 andere kleuren , dus er zat/zit genoeg verf op. Morgen weer verder hopenlijk een beetje lekker weer , dan kan het eerst stukje al in de menie.

Foto`s
zaling met windscheur.
slechte mast 1.
slechte mast 2.
kuip.
kuip 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 02 okt 2010 21:06 #152537

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dennis s schrijft:
.

Ook hadden we wat start problemen , bleek dat de luchtfilter flink verstopt zat met olie . Carter ontluchting komt in filter uit en blaft hem op 1 of andere manier vol, iemand een idee??.

Luchtfilter vol met olie betekend vaak achterstallig onderhoud. Luchtfilter is dan verstopt waardoor de motor lucht gaat aanzuigen vanuit de carterontluchting.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 02 okt 2010 21:23 #152542

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7109
Ontweringswater is een oplossing van oxaalzuur en water. Wordt door schilders gebruikt om vergrijsd hout weer zijn oorspronkelijke kleur te geven. Te gebruiken als blank hout door verwering van de vernislaag grijs is geworden. Eerst alle oude vernis afschrappen, daarna het ontweringswater opstrijken, laten intrekken en daarna het vergrijsde hout weer afschrapen of schuren. Zonodig behandeling herhalen. Ik gebruik het al 20 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 03 okt 2010 08:02 #152570

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
@ mgbtg1975

Ik heb verhalen gehoord dat ze te veel olie in het blokje hebben gegooit in het verleden. Zo heeft hij even gedraait. Dit is wel weer aangepast , maar denk dat dit 1 van de oorzaken is . Dit is allemaal wel voor mijn tijd geweest. Wat mij wel te binnen schiet terwijl ik dit typ . Voor het schoonmaken van het luchtfilter , moesten we bij het starten steeds de luchtfilter demonteren . Daarbij hing de slang van de carter ontluchting ook los en daar zag je dat er een beetje nevel uitkwam , zag je goed op de witte ondergrond (romp).
Nu filter schoon is start hij in 1 x en redelijk snel in verhouding met ervoor . Ook komt er een aardig rookpluimpje uit (grijze rook).
Dus is nog heel wat te doen eraan van de winter .

@ Jerry.

Ik kende dat spul nog niet , maar denk niet dat ik het ga gebruiken .
Dit omdat we toch niet zo heel erg veel hout hebben , de kosten een beetje te drukken (is en blijft toch scouting he ) en omdat de manier hoe we het nu doen ook goed werkt .
Schuren het eerst goed , eerst een grove korrel tot de orspronkelijke houtkleur weer tevoorschijn komt , dan korrel 100 om het wat gladder te maken . Dan gaat het hout 3 of 4 x in de lijnolie (1e x iets verdunt met terpetine , trekt het wat beter in ) daarna nog een aantal lagen puur , hoeveelheid lagen afhankelijk van hoe het hout eruitziet. Zie je snel genoeg of het goed is aan hoe het spul intrekt , en als dat klaar is doe ik het hout in een transparante vloerlak , dit is wat steviger als gewone blanke lak . Ik ga straks weer even aan de klus , en zal dan even een paar fototjes maken van het hout wat ik al behandelt heb , is ook nog 1 verweert deel , zal ze wel eens naast elkaar leggen .


Heb ook nog een leuk verhaaltje over waarom er bij ons ZEKER GEEN middenbolder op komt.
Vorig weekende hadden wij hier feesten in Schiedam , waar wij met het bootje lagen (promotie van onze scouting groep). Hierbij moeten wij door een sluis , en daarbij ging het dus een beetje goed fout ( bij een ander).
Ik lig aan bakboord-zijde tegen de kade, in een poly-zeiljachtje van 7m.
Tegen mij aan ligt de sneekermeerder, met 1 van mijn jongens aanboord.
Beide hebben wij omdat we alleen zijn (door omstandigheden), onze voor en achterland om een vast punt geslagen en in de hand ipv vast om een bolder .
Aan stuurboord-zijde lag er een motor jachtje , met 2 personen aanboord. Dit jachtje bleek zijn bootje alleen in het midden vast het hebben . We lagen alle 3 als 1e in de sluis , en wat je verwacht gebeurde .
Door de stevige stuwing , werdt het motorbootje met de voorzijde van de kade geduwt waardoor het bootje flink scheef en met de punt tegen onze sneekermeerder gedrukt werdt, en het poly-bootje waar ik in zat ook flink de kade ingedrukt werdt. en werdt de spiegel van hem de kade ingedrukt .
Gelukkig is het allemaal zonder grote schade`s afgelopen , alleen wat lakschade . Maar hierdoor weet ik wel dat er zoiets niet bij ons komt , ben veels te bang dat zoiets gebeurt als de kids alleen op pad zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 03 okt 2010 08:39 #152571

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dennis s schrijft:"Heb ook nog een leuk verhaaltje over waarom er bij ons ZEKER GEEN middenbolder op komt."

Niet om het een of ander maar dit lag toch niet aan de middenbolder maar de wijze waarop vastgelegd werd.
Als je gemakzucht van die lui aan boord de schuld geeft kan ik me voorstellen dat er bij je scoutinggroep ook iets dergelijks kan gebeuren maar daar geef je de middenbolder niet de schuld van toch?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 03 okt 2010 16:22 #152604

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Herman nee ik gee daar ook zeker de middenbolder niet de schuld van , idd de gebruiker ervan . Maar weet dat de kids die ik begeleid erg makkelijk zijn en de bolder op de verkeerde manier zouden kunnen gebruiken . Dus daarom komt hij er niet .

Voor de rest vandaag weer lekker aan de klus geweest B) , met een aardig resultaat . Kuip is kaal geweest , en staat nu in de menie. Hier komt nog 1 laagje menie op , omdat we er verder tot het voorjaar niets meer aan zullen doen :silly: . In het voorjaar gaan we hem pas aflakken , dan is hij mooi aan de start van het seizoen en niet al beschadigt door lomp gebruik ;) .

Weer een aantal fototjes gemaakt .
oude verweerde hout tegenover het inmiddels aangepakte hout.
de kale kuip.
kale kuip 2.
kale kuip 3.
en laatste stukje kale kuip
lekker in de menie gezet.
gemeniede kuip 2
grof geschuurde rugleuning kuip & beplating kajuit.
grof geschuurde rugleuning kuip & beplating kajuit 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 03 okt 2010 16:45 #152607

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12625
Dennis s schrijft:
Hier komt nog 1 laagje menie op , omdat we er verder tot het voorjaar niets meer aan zullen doen :silly: . In het voorjaar gaan we hem pas aflakken , [/url].
Ik weet niet wat voor menie jullie gebruiken maar voor zover ik weet is menie een poreus product dat je beter niet zondermeer een hele winter onafgedekt, door grond en lakverf, laat zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 03 okt 2010 17:04 #152609

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Zal eens kijken wat er op het potje staat .
Als het zo is wat je zegt, gaat er 1 laklaagje overheen .
En wordt het echte aflakken pas in het voorjaar gedaan .
Wel wordt het hele bootje ingepakt , en komt er een soort van tent omheen van afdekzeil , dus buiten het vocht wat in de lucht zit komt er als het goed is niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknap / refit sneekermeerder 800 tbv scouting 18 okt 2010 19:27 #155671

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Zo weer eens een up-date.
Dat het stil was wil niet zeggen dat er niks gebeurt is ;-).
Al is het niet zoveel , beetje druk gehad met andere verplichtingen de kids , en ik moest daarbij zijn + dat ik wat minder tijd heb ivm drukte op werk.
Een groot gedeelte van t dek is kaal , ookal een stukje in de menie gezet , zalingen zijn van de mast afgehaald ( iemand nog een adresje waar ik een nieuwe kan bestellen ??wel een beetje betaalbaar adresje aub blijft scouting ;-)).
Kuip in de grondverf, mast stijk beugel kaal geweest en nu in menie en grondverf gezet.
En als laatste weer wat houtwerk aangepakt.
Dus toch nog wel iets gebeurt.
het viel me trouwens erg op dat ik overal plamuur tegen kom op het bootje , is dit normaal ??
En hebben jullie nog een adresje voor een vaarboom ?? daar zijn we ook nog naar opzoek .

Foto`s
kaal dek.
in de menie.
kuip grondverf.
mast strijk beugel.
Laatst bewerkt: 18 okt 2010 19:32 door Dennis s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl