Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 01 dec 2010 22:11 #163859

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
@Vrijheidzeiler: dank voor de complimenten. Ik heb nu eenmaal alle tijd om aan de oude dame te werken en dus schiet het op. Dit is pas de bakboordzijde, want mijn werkruimte laat niet toe dat ik tegelijkertijd aan beide boorden werk. De binnenkant van de boot onder het vloertje was afgewerkt met menie. Ik ben van plan alles goed met epoxy te behandelen, zodat water weinig kans meer maakt. Daarna waarschijnlijk weer een laag loodmenie. De in het zicht blijvende binnenkant gaat weer in de vernis. Het dek van 10 mm mahonie is er tamelijk gaaf vanaf gekomen en dus wil ik het weer terugplaatsen en afwerken met epoxy en bootvernis. Maar zover zijn we nog niet. Okumé ken ik wel. Mahonie is veel mooier van tekening. Wat bedoel je met een rilletje in de zwaardkast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 02 dec 2010 12:13 #163930

Beste Jerry. Het is niet echt verstandig om een zijde van de boot eerst te doen. Je moet namelijk gelijk opbouwen aangezien je anders een rompvervorming kan krijgen. maar het zal vast wel goed komen.

Een mahoniedek is toch echt wel mooi hoor :) Er staat op een botensite een houten wedstrijd olympiajol te koop. Moet je even zoeken via google. Dan kun je zo'n type dek zien. Maarja orgineel is ook niet slecht :silly:

Wat betreft het rilletje. Hiermee bedoel ik een duiveljagertje. Zoals bij raamkozijnen B)

greetz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 05 dec 2010 13:26 #164417

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
De verstevigingen van de klampen van de zwaardkast zijn klaar. Nog niet gelijmd, want voor epoxy is het nog even te koud. Ik ga nu verder met het maken van een nieuwe mastkoker.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 08 dec 2010 12:12 #164933

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
De nieuwe "mastkoker" is klaar op het lijmen met epoxy na. Bij het maken werd duidelijk dat de latere wijziging, waarbij de "open" mastkoker werd vervangen door een waarbij de mast tussen de dekliggers staat, veel stijver is. De foto's laten de toestand voor en na het herstel zien. De ronde gaten dienen voor de ventilatie van de ruimte tussen het dek en de verstijvingsplaten.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 10 dec 2010 13:19 #165256

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6760
jerry schrijft:
Ik ben van plan alles goed met epoxy te behandelen, zodat water weinig kans meer maakt.
Weer een boot die alleen maar goed wordt om in een botenhuis te liggen, of altijd op een trailer. Doe je dat neit, laat je 'm een seizoen buiten in het water liggen, kan je 'm dus weggooien.

Echt, ik snap die fixatie om alles in epoxy te willen inpakken niet. In mijn ogen is en blijft dat smeken om grote problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 10 dec 2010 22:17 #165322

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Apae schrijft:
jerry schrijft:
Ik ben van plan alles goed met epoxy te behandelen, zodat water weinig kans meer maakt.
Weer een boot die alleen maar goed wordt om in een botenhuis te liggen, of altijd op een trailer. Doe je dat neit, laat je 'm een seizoen buiten in het water liggen, kan je 'm dus weggooien.

Echt, ik snap die fixatie om alles in epoxy te willen inpakken niet. In mijn ogen is en blijft dat smeken om grote problemen.
Als je de toestand van de boot uit 1939 had gezien zou je wel anders denken. Zonder reparatie met epoxy zou ik de boot hebben moeten nabouwen: nieuwe kielbalk, aantal nieuwe huidgangen etc. Nu al moeten de meeste van de spantjes worden vernieuwd. Overigens lijkt het me de juiste manier van bewaren van een boot met een houten huid van 10 mm oud mahonie: op de wal en op de trailer. Een houten Optimist of Piraatje laat je ook niet in het water liggen. Wel eens gehoord van de " jollensteiger" ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 11 dec 2010 18:05 #165380

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Het resultaat van deze week: de verstevigingen van de zwaardkast gelijmd, de nieuwe wrangen geplaatst en de vlonders aan bakboordzijde weer pasgemaakt.

Komende week worden alle te vernieuwen spantjes aan bakboord weer gelijmd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 11 dec 2010 19:52 #165397

Jerry,

Ik snap de keuze van epoxy wel. Je hebt er duidelijk voor en tegenstanders van op dit forum. Dezelfde discussie was ookal in mijn topic aan de gang.

Mastkokerconstructie ziet er netjes uit. vergeet het niet even te lakken aan beide zeiden. Dan wateren de randjes tussen de balken van het dek en de plaat niet in ;)

Ik zie dat je je wrangen hebt gelakt of staan ze op de foto's in de epoxy??

Ga je de zwaardkast nog vernieuwen? Zou wel mooi zijn maarja dat in tegenstelling tot behouden... Een nieuwe zou wel mooi zijn met zoals ik meldde een rilletje erin e.d. B) Maarja behouden is ook ergens terecht. Ik ben benieuwd.

Wat voor vlonders ga je maken?
Ik had in mijn eerste wedstrijdvrijheid, mahonievlonders met dunne smalle teaken strookjes erop. Ik zal je daarvan nog een foto geven. Dat ziet er best mooi uit.
Komen er nog zelflozers? Vergeet hier de gaten dan niet voor.

Wat ga je met het vlak doen? toch in de verf? Kun je het niet mooi schoon krabben en in de transparante epoxy zetten zoals de rest van de romp en dan lakken!!

Succes, het wordt al heel wat moois!!

gr

robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 11 dec 2010 22:24 #165405

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Alles wat nu glimt zit in de epoxy; daar komt later nog een laag bootvernis overheen. De vlonders zijn niet erg fraai. Ooit vernieuwd in hechthout, maar tamelijk eenvoudig. De oude bouwtekening geeft alleen maar de maten aan en het materiaal: vurenhout 10 mm dik. Ben benieuwd naar jouw oplossing met de stroken. De gaten voor de 2 bestaande zelflozers zitten er nog in (zie de foto). Voor het vernieuwen van de zwaardkast is het nu te laat: de nieuwe eiken verstijvingslatten zitten er al tegenaan. Ik denk dat het met afschrapen en opnieuw lakken wel weer ooglijk wordt. Op de foto van de bodem (met de spantjes ) is te zien hoe het oude hout er nu uitziet. Nog verder afschrapen en egaal maken is niet te doen omdat er allerlei resten menie en vulmiddel in zitten. Er blijft dan te weinig hout over van de oorspronkelijke 10 mm mahonie. Als alles klaar is gaat er 1 laag loodmenie overheen en dan is alles weer egaal. Duurt nog wel een paar maanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 12 dec 2010 11:34 #165432

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
ondanks de kou still going strong zie ik,en ondanks het vele werk nog snelle progressie.Goed bezig zeker weten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 12 dec 2010 19:37 #165468

Ha Jerry,

Mooi project! Enigszins overeenkomend met onze mahonie boot, ben benieuwd hoe het vervolgtraject er uit komt te zien.

Groeten, Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 19 dec 2010 13:04 #166479

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Deze week alle (33) nieuwe spantjes aan bakboord afgewerkt en vastgelijmd. Nu begonnen aan de stuurboordzijde, die minstens even slecht is. Wat me opgevallen is, dat de boot waarschijnlijk 2 maal eerder een grote opknapbeurt heeft gehad. Niet alleen was de mastkoker gerepareerd en versterkt, maar ook zijn er op veel plaatsen nieuwe spantjes naast de oude (verteerde)spantjes geplaatst en met koper geklonken. Er zitten er dus vaak 2 naast elkaar. Op zeker 6 plaatsen zijn er op huidgangen (onder de waterlijn) reparatieplankjes geklonken. Ook zijn er op minstens 10 plaatsen extra wrangen van mahonie op de huid aangebracht. Op de oude bouwtekening uit 1935 staan alleen wrangen getekend op het vlak van de boot. Verwijderen zodra de huid aan de buitenkant met epoxy en glasvlies is afgewerkt? De oude dame is wel stevig onderhanden genomen. Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 19 dec 2010 15:45 #166505

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Een paar foto's van de oude reparaties en van de toestand voor en na het vervangen van spantjes door 12 mm hechthout+epoxy.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 19 dec 2010 16:00 #166507

Ik heb nog een duitse O jol Staan uit i936 met zeilnr 3 die gerestareerd moet worden. Ik heb ook nog een jongere staan die al heel ver is qua restauratie .
Omdat ik dit jaar ga vertrekken met mijn boot heb ik er niet veel tijd meer voor en wil ik ze gaan verkopen
Mocht je behoefte hebben aan foto's van de gerestareerde aan de binnenkant dan hoor ik het wel .

Groet dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 19 dec 2010 16:07 #166510

Ik was vergeten te vertellen dat op de gerestaureerde een massief mahonie nieuw dek ligt met een licht houten bies in het midden
Misschien niet origineel maar wel erg mooi

Groet Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 19 dec 2010 17:46 #166524

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Een O-jol met zeilnummer 3: dat moet er een zijn van de allereerste serie die ze daar bouwden voor de Olympische Spelen van 1936. Kun je wat foto's laten zien? Ben wel benieuwd wat voor gebreken jouw jollen hebben of hadden. Mijn dek is origineel 10 mm mahonie, maar door de droogte wel gekrompen. Met ingefreesde latten (biezen) wel op te lossen, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 21 dec 2010 08:50 #166739

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Weer wat geleerd! Ergens op deze site vond ik bij een vergelijkbare topic de benaming voor het repareren van gebroken spantjes door het aanbrengen van een nieuw spantje naast het oude: "zusteren" . Niet erg mooi, maar wel goedkoper dan uithakken en vervangen. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 01 jan 2011 13:17 #167987

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Deze week de gehele binnenkant aan stuurboordzijde kaal gemaakt, kapotte spantjes gedeeltelijk verwijderd en toen de verstevigingslatten op de kiel en het zaathout pasgemaakt en gelijmd. Het achteronder aan bakboord afgewerkt met Epoxy. Alleen bij de wrangen was er een kleine aantasting waardoor er 5 mm van de huid was verdwenen. Gerepareerd met een beetje Epoxy+ zaagmeel. Zo zou de hele boot er uit moeten gaan zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 01 jan 2011 13:22 #167988

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12627
Mooi! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 01 jan 2011 17:54 #168013

en denk je nu al anders over het behandelen van de bilge? :P
ziet er opzich namelijk wel ok uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 01 jan 2011 22:22 #168059

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Wat je op de foto ziet is het deel van het vlak dat vrijwel onaangetast was. Namelijk het achteronder dat boven de waterlijn ligt. Op eerdere foto's is te zien hoe slecht het deel van het vlak in de kuip (onder de waterlijn) er aan toe is. Dat deel zit gelukkig wel onder de vlonders. Schuren zodat het mahonie weer zichtbaar wordt is echt geen optie. Jammer, maar niets aan te doen. Behalve dan misschien een laagje menie zodat alles één kleur wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 03 jan 2011 15:57 #168305

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
De 40 nieuwe spantjes voor stuurboord zijn op maat gezaagd en genummerd. Ze liggen klaar om te worden gestoomd. Nu ik ervaring heb opgedaan met bakboord, gaat alles aan stuurboord dubbel zo snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 03 jan 2011 21:49 #168438

Beste Jerry,

Bij jou schiet het ook op zo te lezen en te zien.
Als je de spanten hebt gestoomd laat je ze normalerwijs afkoelen en bevestig je ze op een later tijdstip. Voordat je ze vastschroeft/lijmt of hoe dan ook, even lakken. Zijn ze al iets beschermd tegen rotten.. Natuurlijk wel een nadeel invbm lijmen, dan moet je dat lakwerk iets opschuren.. Succes


gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 03 jan 2011 22:10 #168448

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7124
Ik stoom de spantjes (2 x6 mm hechthout) en schroef ze vlak naast de te vervangen spantjes en laat ze een paar dagen drogen. Daarna lijm ik de 2 lagen hechthout op elkaar. Na uitharding schuur ik de spantjes en zet ze rondom in de epoxy. Tenslotte verwijder ik de oude spantjes waar nodig en maak ik de nieuwe pas op de oude spantjes met een schuine liplas (1:5) en zet ze vast met verdikte epoxy en een paar rvs schroefjes 3x20 mm. Geen problemen met de hechting van epoxy op epoxy. Als alles klaar is gaat alles, dus ook de naastliggende huid, in de epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Opknappen Olympiajol H86 uit 1939 03 jan 2011 22:14 #168451

Ha Jerry,

De spanten zien er goed uit evenals de aanpak. Bij ons heeft dit, zoals je wellicht al hebt gelezen, prima gewerkt.

Succes, Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl