Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Klein projectje Flying Junior

Klein projectje Flying Junior 09 juli 2017 20:02 #850823

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Dat klinkt inderdaad wel als een erg zwakke verbinding Thijs. Heb je geen contact met de leverancier opgenomen? Eigenwijs dat ik ben wil ik het toch gaan proberen. Wordt vervolgd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 12 juli 2017 21:20 #851902

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inmiddels het spiegelbeslag gemonteerd:


Het plankje met de klemmen is ingekort. De swivel van het grootschoot moet nog vast. Tevens zijn de hangbanden al zichtbaar.


Totaaloverzicht


Blokjes nu definitief gemonteerd aan de voet


Verhoging gemaakt voor de spi-klem:


Van dit gat ga ik nu ook een sleuf maken zoals getekend. Past een stuk lekkerder bij het ontwerp.


Spiegel binnenzijde. Het is jammer van de bovenste gaatjes, die had ik achteraf gewoon dicht moeten maken. Het beslag kwam anders ver boven de spiegel uit en het roer kwam dan te hoog te zitten. Nu zitten er gewoon boutjes in (dummy). Buitenzijde nog even netjes maken.


Oja. Ik ga 'm denk ik maar snel even wassen van binnen. Het ziet er niet meer uit inmiddels.
Laatst bewerkt: 12 juli 2017 21:27 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 16 juli 2017 10:51 #852847

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171




Roer klaar en de rest volgt langzaam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 16 juli 2017 15:55 #852890

Heb je hem al gewogen? Wedstrijdaspiraties staan of vallen ook met het gewicht.. maar zo wie zo mooi project.. ben benieuwd hoe het zich onder belasting houdt.. 4-5 bf.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 20 juli 2017 20:34 #854064

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Nee de boot is nog niet gewogen. Misschien nog eens doen inderdaad.

Hebben je bedenkingen bij windkracht 4/5 een reden Hans? Zie ik zaken over het hoofd?

Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 20 juli 2017 21:00 #854069

Mijn bedenking is lously gebaseerd op het volgende:
Wanneer het harder waait nemen de krachten op alle aanhechtingen fors toe.. Ik heb de neerhouder in mijn skiffje wel eens aan stukken getrokken om te kunnen deponeren bij 5-6 bf.. ook een als giek wel eens (meerdere keren) in 2 en getrokken.. breken dan natuurlijk bij aangetaste popnagels, maar toch.. iets mooi maken op een toerboot maakt het nog niet perse geschikt in wedstrijd gebruik..
een ander aspect: op een zwaardere boot zijn de loads weer hogerop de schoten etc...
Een gevoel gebaseerd op de observatie dat bij wedstrijdgebruik blokken nog wel eens uit het dek vliegen... de krachtafleiding op de luchtkasten dan bijvoorbeeld dust met een goede haakse ondersteuning versterken...
Maar ik vind het mooi wat je doet en maakt en hoop dat het houdt en het je tot een orgastisch genoegen met je bootje in wedstrijden brengt... ;-)
enjoy the fun.. dat bovenal.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 20 juli 2017 21:50 #854089

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Haha een orgastisch genoegen nog wel ;)

Ja over sommige zaken ben ik ook niet helemaal zeker.

De neerhouder zal in elk geval met een bout-moer verbinding aan de mast komen, en niet middels popnagels.

Verder heb ik geprobeerd zo goed als alles uit te voeren met bout-moer verbindingen / achterhout en m5 ringen of zelfs platstrip onder de stootrand bij de wandputtings. Ook de schijven onder de mastvoet zijn op deze wijze gemonteerd. Enkel waar alle klemmen in het midden zitten heb ik gebruik gemaakt van parkers. Iets waar ik dus ook niet zeker van ben. Dit is ook de reden waarom ik het zichtbare houtwerk nu nog niet in de 2k lak zet. Eerst maar eens afwachten in de praktijk en mogelijk aanpassen.

Tja en de grote krachten..Het heeft bij een FJ ook geen zin om bijvoorbeeld het fokkeval door te blijven zetten. Uiteindelijk zal de boot alleen maar smaller worden.

Voor de mast ben ik het meest huiverig. En met name de buiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 25 juli 2017 17:09 #855299

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171


















Niet heel veel verder nog.
- Al het houten beslag gedemonteerd, in de randsealer gezet, en weer gemonteerd.
- De nieuwe lijnen zitten er op.
- De luikjes gekit en gemonteerd.
- Mastconstructie wordt gelast. Niet omdat ik het niet durfde, maar omdat ik tot 2 keer toe een gastankje gekocht had die na aansluiten op het kraantje bij de kraan begon te lekken. Geen zin om nog eens 50 euro voor zo'n gasbrander te betalen zonder de garantie dat het gaat werken.
- Sta-lok terminals zijn ook binnen zodat ik zelf mijn verstaginglengte kan bepalen.

Tevens ben ik er onlangs achter gekomen dat mijn fokkevalhuis te laag op de mast zit. Het scheelt een kleine 15-20cm waardoor het fok niet flink op spanning gezet kan worden en dus wat lengte mist. Erg balen, want dit gaat weer een sleuf opleveren. De oude laat ik hopelijk dichtlassen. Gekke is dat het spivalhuis wel op juiste hoogte zit onder de mastband.

Duurt me stiekem toch allemaal nét te lang. Telkens kom je wel iets tegen wat de boel iets vertraagd.

Eerst nu 10 dagen Sicilië, wat ook niet meehelpt, en dan hopelijk toch echt in augustus het water op !!!
Laatst bewerkt: 25 juli 2017 17:41 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 07 aug 2017 19:08 #859361

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Even een tussenstand.






Het spul is gelast. Nu net terug van vakantie om er weer mee verder te kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 14 aug 2017 19:10 #861970

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Helemaal happy nu!


De constructie zit gemonteerd.


Best een tijdje nagedacht over de bevestiging


Een kleiner kokerprofiel zit met een kunststof wigje voor de juiste hoek aan het polyester gemonteerd. Deze krijgt enkel drukkrachten.
De constructie heeft aan de onderzijde een uitsparing zodat het gehele frame uitneembaar is, wat het plaatsen van de mast makkelijker maakt. (Zichtbare M5 bout gaat uiteraard nog ingekort worden).

Aan de voorzijde komen voornamelijk drukkrachten. Hier komt een houten lat achter het luikje naar de punt toe.

En het resultaat is verbluffend: Waar eerst de mast een flinke knik naar voren maakte bij aantrekken van de neerhouder, blijft deze nu tot ongeveer bij het aangrijpingspunt van de de hoofdwanten nagenoeg stijf. Zo blij met het resultaat :)
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 19:11 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 15 aug 2017 07:40 #862120

Dat frame draagt idd enorm bij aan de vormvastheid van boot en mast. Ik zou overwegen om voor de mast nog een verbinding Mey dr bodem toemaken Met een pijpje. Het frame kan anders omhoog of omlaag klappen tijdens het zeilen.. ook te overwegen onder vork achter de mast de sluiten tot een gesloten vierkant... hoe Beter het werkt hoer meer krachten het frame opvangt.
Met kegjes ( drukplaatje) kun je eenvoudig de madtbuiging controleren .
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 07:41 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 15 aug 2017 10:13 #862219

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Is dat frame gesoldeerd, of echt gelast?

Klein projectje of niet, je pakt het goed aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 15 aug 2017 19:29 #862499

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
ISO788 Hans schreef :
Dat frame draagt idd enorm bij aan de vormvastheid van boot en mast. Ik zou overwegen om voor de mast nog een verbinding Mey dr bodem toemaken Met een pijpje. Het frame kan anders omhoog of omlaag klappen tijdens het zeilen.. ook te overwegen onder vork achter de mast de sluiten tot een gesloten vierkant... hoe Beter het werkt hoer meer krachten het frame opvangt.
Met kegjes ( drukplaatje) kun je eenvoudig de madtbuiging controleren .

Ja het scheelt behoorlijk veel in doorbuiging. Niet echt verwacht. Morgen ga ik van hout de mast chocks maken en heb inderdaad kleine wigjes gebruikt. Je ziet nu ook precies wat het effect is van de voorspanning op de mast en wat dat aan de onderzijde doet.

Ik heb het ontwerp van het frame gekopieerd van een andere FJ wedstrijdzeiler en deze was aan de achterzijde van de vork gewoon open en had geen verbinding met de bodem. Ik zal het in in mijn achterhoofd houden. Doordat de vork aan de achterzijde open is kan ik de mast ook gemakkelijker uitnemen.

@Sonator: Dankjewel! Het blijft nog steeds een leuk project, maar wil nu toch wel heel graag het water op. Gelukkig is het einde in zicht. Het frame is gelast en niet gesoldeerd. Daar ben ik achteraf toch erg blij om, de krachten die er op komen zijn aanzienlijk en geeft me een geruststellend gevoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 16 aug 2017 20:06 #862837

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171


Vandaag de mast weer in de tuin gelegd om het spivalhuis, fokkevalhuis en de verstaging op juiste hoogte te brengen. Deze zaten niet zoals het zou moeten zijn. Helaas ontkomen we niet aan loze sleuven en gaten... Baal daar wel van. Morgen maar eens denken hoe ik die op ga vullen / af ga dekken.
(misschien toch solderen)

Hier nog even een foto van de spival versnelling. Een simpel blokje, maar effectief. Met 2 halen zit mijn spinnaker nu bovenin de mast.


Rechts op de foto het halende deel dat je onderaan de mast aantrekt.
Onder mijn duim de uitgang van het spivalhuis en takelende deel aan het spinnaker. In mijn hand het uiteinde van het takelende deel dat boven het spivalhuis aan de mast vast komt te zitten.
Het blokje gaat dus in de mast naar beneden.
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 20:07 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 17 aug 2017 12:05 #863049

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171


Om te janken.... :pinch: :(
Beetje racy zullen we maar zeggen..



Heb er maar het beste van proberen te maken....
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 12:06 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 17 aug 2017 12:42 #863059

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Verzwak je de mast daar niet teveel mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 17 aug 2017 19:45 #863227

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Dat was ook waar ik mee zat voordat ik de 'ingreep' ging doen.. Ik hoop dat het meevalt. We gaan het zien.

Morgen komen de juiste sta-lok terminals binnen. Dan kunnen we de verstaging op de juiste maat maken.

En dan.... Is ie af!! Eindelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 18 aug 2017 05:48 #863293

Nu te laat maar hoe kan een mast voor fj met deze fouten in maatvoering worden geleverd? Is hey niet een zelfde profiel dat gefit is voor een ander type? Desnoods voor een ander type fj?
Ik zou die gaten laten lassen .... 1 Keer met je mast in de modder en het is klaar...
Staat je mast wel voldoende boven dek?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 18 aug 2017 06:34 #863314

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6226
Sander,
mooi projectje, en nu zeilen!
ik heb een Pluis, die heb ik aangepast voor solo zeilen, incl. spi
alle lijntjes zitten bij mij in handbereik, het is een beetje vanzelf gegroeid, steeds een klemmetje en lijntje erbij, beetje rommelen, beetje wisselen
jij hebt het in 1 x gestructureerd aangepakt
ter lering en vermaak, wat heb jij aan lijnen precies zitten?
heb je er ergens een tekeningetje van?
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 18 aug 2017 07:01 #863325

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
ISO788 Hans schreef :
Nu te laat maar hoe kan een mast voor fj met deze fouten in maatvoering worden geleverd? Is hey niet een zelfde profiel dat gefit is voor een ander type? Desnoods voor een ander type fj?
Ik zou die gaten laten lassen .... 1 Keer met je mast in de modder en het is klaar...
Staat je mast wel voldoende boven dek?

Aan de bestaande sleuven te zien is de mast ooit gekocht zonder beslag. Sleuven zijn handgemaakt en niet eens exact in een lijn onder elkaar.

De maten worden bepaald vanaf de giekband:

Giekband moet 650mm boven dek zitten (harde eis reglement)
Masttop komt op 4850mm (klopt exact vanaf de giekband, harde eis)
Spivalhuis mag max 3500mm (tov giekband, harde eis)
Aangrijping verstaging 3350 mm (geen eis, bij mij zat deze 3100mm)
Fokkevalhuis zit op 3300mm (bij mij zat deze op 3080mm. Dit is ruim 220 mm te laag, waardoor ik geen stelruimte had om het fok aan te trekken)

Ik had geen keuze om het aan te pakken. Het fokkevalhuis moest omhoog en automatisch dan ook het spivalhuis..

Alles heb ik heel nauwkeurig bekeken en uitgedacht. Dus geen fouten in die zin. In de toekomst laat ik het msschien wel lassen.

@ Ton dankjewel. Heb me er vantevoren natuurlijk wel goed in verdiept. Veel foto's gekeken van wedstrijden binnen de fj scene. En als ik het echt niet wist of kon zien op foto, contact gezocht met mensen aldaar. Ik zal zsm even wat over de lijnen posten.
Laatst bewerkt: 18 aug 2017 07:38 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 21 aug 2017 22:05 #864459

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171

Dit werkt wel echt heel mooi. Sta-lok heeft van die zelf te monteren fittingen. Een beetje gepriegel, maar het zit zo vast als een huis. Morgen even een foto van het eindresultaat.

Inmiddels de verstagingen op maat gemaakt en voorzien van bovenstaande sta-lok fittingen. De trapezedraden ook nieuw gemaakt en klaar.

Daarna de mast geplaatst, zijwanten vastgezet, de voorspanning dmv de fokkelval...nee.....grrrrr, toen kwam ik helaas tot de ontdekking dat mijn fokkevaldraad nu net te kort is. Dit door de verplaatsing van het fokkevalhuis in de mast. Het draad kwam net niet onder uit de mast om aan de bierstrekker te kunnen bevestigen. Deze vandaag dus ook opnieuw moeten maken.

Weer de mast proberen, fokkeval doorzetten (proberen de 180kg voorspanning te genereren op de zijstagen met de juiste masthelling), draaispanner op de voorstag instellen. En ja hoor, als een gitaar zo strak.

Morgen gaat alles definitief opgetuigd worden.

Even nog een tussenstand:
Laatst bewerkt: 21 aug 2017 22:10 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 22 aug 2017 06:09 #864478

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6226
Sander,
Ik ga er vanuit dat er een cunningham lijntje gemonteerd wordt
en dat die dubbel uitgevoerd wordt, links en rechts te bedienen
ga jij dat lijntje met vertraging uitvoeren?
zo ja hoe?
ik heb het lijntje doorlopend links/rechts en onvertraagd zitten, en kom soms net ff kracht te kort
mooi project trouwens!
(en een mooie bos spaghetti...)
Ton

180 kg voorspanning, is dat niet een beetje veel?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 16:43 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 22 aug 2017 19:07 #864672

180 is enorm!
Onze skiff heeft er flink wat op staan.. zeker meer dan een fj.. en wij zitten op de norm met 136 . (300 lbs) je trekt alles kapot met 180.. en dat zou jammer zijn.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 19:10 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 22 aug 2017 19:50 #864685

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Voorspanning van 180kg staat zelfs beschreven op de website van NFJO.nl:

'De spanningen waarmee men zoal vaart, zijn bij weinig wind nogal verschillend. De een vaart bij zwaar weer met dezelfde spanning als bij licht weer: ongeveer 190 Kg. De ander vaart met veel minder spanning: ongeveer 120 Kg. Bij meer wind is het wel duidelijk: vanaf windkracht 4 varen de meeste mensen met 190 Kg ‘begin spanning’. Ik zeg begin spanning omdat dit er tijdens het varen echt niet meer opstaat. Een belangrijke reden hiervoor is dat je mast buigt door je giek-neerhaler en dus de afstand van het aangrijpingspunt naar de wantputting kleiner wordt. '

Gisteren nog een iemand gesproken die mij dat bevestigde aangezien ik zelf ook erg in twijfel zat. En de spanning is tijdens het zeilen dus ook een stuk minder op de stagen.

Ton, wat betreft de cunningham, ik heb even een foto gemaakt van de bijna volledige tuigage:









Ik heb een dubbel lijntje door het cunningham-oog die aan de andere kant aan de mast vast zit.
De beide uiteindes van het lijntje gaan naar mijn eerste blokje onder de giek, om vervolgens naar beide kanten van de zwaardkast te kunnen worden bediend.

Een dezer dagen zal ik uitgebreid detailfoto's, maken van al het lijnwerk.
Met sommige zaken ben ik nog niet tevreden, zoals bijvoorbeeld de geel / witte val van het grootzeil. Deze zit nu met een takeling vast aan het staaldraad. Totaal niet goed dus. Moet hier nog iets op verzinnen, want het moet zo klein zijn dat het door de mastopening kan. Of hier een metalen haak aan doen net als bij het fokkeval met bierstrekker...
Laatst bewerkt: 22 aug 2017 19:59 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein projectje Flying Junior 24 aug 2017 23:29 #865292

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Nou, waarvan ik dacht dat het nooit zou gaan gebeuren, was het gisteravond dan toch zo ver: De eerste zeiltocht op de Kraaijenbergse Plassen in Cuijk samen met pa.



Bootje met mast plat vervoeren, dan 'even' optuigen op de wal (1 uur, er is nog geen tot nauwelijks ervaring). Inmiddels wel handig geworden in het opzetten van de mast. Met 2 man gaat dat allemaal prima.

De eerste gedachte toen ie het water raakte was: 'Heb ik hier vroeger ooit in gezeten, wat is ie klein'.
Daarna eenmaal ingestapt ligt dat dek wel erg laag boven het water. De afgelopen tijd heb ik er enkel in gezeten op de trailer, wat een stuk meer vrijboord geeft.
En met 2 man moet je goed overleggen wat je precies gaat doen en wie aan welke kant gaat zitten om zo niet samen een te worden met het water om je heen.

Maar toen, eenmaal varende. Wat een feest, wat een feest. :silly:
De wind was zwak, maar wat pakt hij snel op. Elk zuchtje wind is meteen voelbaar en komt onvertraagd aan wat ook meteen omgezet wordt in snelheid. De snelheid komt ook niet eens gelijkmatig, maar is er soms ineens abrupt. Alsof de boot 40kg is afgevallen.

De stijfheid van het geheel is subliem, geen piepje of kraakje, maar alles doet wat het moet doen. Ook de flinke spanning op de wanten voelt solide aan.

Qua handling is het ook totaal niet meer wat het voorheen was. Nu lijkt hij zo gemakkelijk te sturen en om z'n as (zwaard) te draaien. De balans is geniaal van het totaal.

Waar voorheen gevaren werd met een fok zo strak getrokken als een plank om de verstaging heen, kan er nu met het leioog een heerlijke bolling gegeven worden binnendoor. Ook het fok raakt de verstaging niet meer. Het fok van links naar rechts is heel kort. Wat dat betreft voelt het nu aan als een keerfok.

Het grootzeil hangt ook niet meer als een halve zak, je ziet nu precies welk lijntje wat doet aan de plooien. De zeillatten geven het zeil een knik vergelijkbaar met een surfzeil. Gewoon geweldig allemaal !! :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:



Toen eenmaal bekomen van het genot, vandaag maar meteen voor een tweede keer. Nu even met m'n vriendin. Kunstje hadden we nu al een keer gedaan, dus dat moest goedkomen.
Helaas een flinke wind vandaag. De trailerhelling ligt mooi aan lagerwal en dus de volle westenwind er op. Helaas hebben ze daar geen andere plek.

Meteen werden we vol het riet in geblazen doordat ik niet weg kwam met de peddel. Fijne dag dus. Vriendin ook meteen klaar met haar eerste tochtje. Er is geen tijd het grootzeil te hijsen alvorens de struiken in te gaan.
De giek is ook niet heel gemakkelijk, dit door de trimlijnen en het lummelbeslag waar geen borging op zit. Het grootzeil op de wal hijsen vind ik ook erg tricky. Je gaat zo de kant weer op.

Iemand een makkelijke oplossing voor dit probleem? Ik zie op internet voornamelijk foto's van geheel opgetuigde bootjes die zo het water in worden gereden.
Laatst bewerkt: 24 aug 2017 23:35 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl