Per toeval kwam ik een tijdje geleden een leuke opknapper tegen die tegen een weggeef prijs heb kunnen bemachtigen.
Planning om hem klaar te krijgen is er niet maar dit zal een langdurige project worden waar veel tijd en energie in gaat zitten. Ondertussen is er al erg veel gedaan.
De boot lag in Amsterdam en hebben we met een 4 daagse reis opgehaald met mijn bootje van 6,5 M de beenakker.
Hier een stuk uit het scheepslogboek van de dagen.
Eerste sleep vanaf Hasselt naar Amsterdam en retour, Bakdekker ophalen
13 Mei 2014
Datum: 13 Mei 2014
Vertrektijd: 13:17
Vertrekplaats: De Molenwaard te Hasselt.
Aankomsttijd: 21:54
Aankomst plaatst: Eiland “De Ral” Veluwemeer.
Weer: Zonnig
Graden: 20
Luchtvochtigheid: 35
Windkracht: 4
Gevaren route: Molenwaardstreng, Zwarte Water. Zwarte Meer, Ramsdiep, Ketelmeer, Vossemeer, Drontermeer, Veluwemeer.
Tussenstops: Drontermeer om 18:25 Eten
Water: 40 Liter.
Diesel: 100 Liter
Motoruren: 8 Uur.
Olie temperatuur 55 Graden.
Olie druk 3 Bar.
Opstappers Jesse en Thom Vierhuizen
Bijzonderheden:
Vandaag met Thom de boot klaar gemaakt en vertrokken richting Amsterdam om de Bakdekker op te halen. Mooie reis met wat golven op het Ketelmeer. Erg gezellig. Omstreeks 18:25 uur even op Drontermeer aangemeerd en wat gegeten (Bami met gebakken ei en braadworstje) daarna weer verder gevaren tot na de Roggebotsluis (18:05 uur) en afgemeerd voor de nacht op eiland “De Ral”. Vervolgens de boot weer klaar gemaakt voor de volgende ochtend om op tijd te kunnen vertrekken.
Voor het eiland even niet opgelet en vastgelopen net buiten de vaargeul. Ik zei nog tegen Thom kijk eens net of er stroming staat omdat de gehele boeg naar links ging en toen zaten we vast. Dat was wel even grappig, echter veel rotzooi in de schroef gekregen aan waterplanten dit konden we de volgende dag wel merken.
Thom even naar huis aan bellen en de bami even doorroeren.
14 Mei 2014
Datum: 14 Mei 2014
Vertrektijd: 06:58
Vertrekplaats: Eiland “De Ral” Veluwemeer.
Aankomsttijd: 22:08
Aankomst plaatst: Durgerdam JHV Durgerdam.
Weer: Zonnig
Graden: 20
Luchtvochtigheid: 35
Windkracht: 4 later op Ijmeer 6.
Gevaren route: Veluwemeer, Wolderwijd, Nuldernauw, Nijkerkernauw, Eemmeer, Gooimeer, Muiderzand, Ijmeer, Buiten IJ, Afgesloten IJ, Zijkanaal 1.
Tussenstops: Oranjesluizen 15:35 uur. Zijkanaal 1 (Kadoelen) Amsterdam van 16:44 tot 17:52. 18:39 tot 18:57 Politiecontrole op Afgesloten Ij, boot doorzocht, legitimatie bekeken en tips gekregen ivm. Slepen van de Bakdekker ter hoogte van boei H27. Oranjesluizen 20:02 uur.
Water: 36 Liter.
Diesel: 70 Liter
Motoruren: 14,24 Uur.
Olie temperatuur 75 tot 100 Graden. Na weg te varen uit de Kadoelen weer stabiel op 50 Graden.
Olie druk 3 Bar.
Opstappers Jesse en Thom Vierhuizen
Bijzonderheden:
Door de wind moesten we het Ijmeer kruizend oversteken voorbij eiland “Pampus” konden we de oversteek maken. Erg veel wind.
Omstreeks 16:44 uur kwamen we aan op onze bestemming waar de bakdekker op ons lag te wachten, De Kadoelen. Daar onder het genot van een kopje koffie de zaken afgehandeld en koop contract ondertekend, daarna de boten klaar maken voor vertrek. De bakdekker hebben we langszij gesleept en ging allemaal mooi onder de bruggen door. Eenmaal op het Afgesloten IJ kwam er een groot slag schip van de politie langszij varen en deze deelden ons mede langszij te komen echter wou dit niet lukken dus op hun verzoek de boot afgemeerd ten hoogte van het Centraal Station.
Daar hebben ze beiden boten geïnspecteerd, rare vragen gesteld en legitimatie gecontroleerd, gelukkig had ik een koop contract voor de bakdekker opgesteld. Ze vonden de beenhakker een lief scheepje .
Toen ook dit afgehandeld was konden we verder varen en kwamen we omstreeks 20:02 uur bij de Oranje Sluizen. Eenmaal op het Buiten Ij omstreeks 20:48 uur leek het Ijmeer vrij rustig en besloten we de oversteek te maken om vervolgens af te meren bij de vluchthaven op het Gooimeer, mede besloten we de bakdekker achter ons te gaan slepen, maar al snel kwamen we erachter dat dit geen goed plan was en erger nog de wind was niet gaan liggen, de bakdekker sleep achter ons aan als een spookschip en er was totaal geen controle over. Om 21:18 uur besloten we dan ook om om te draaien vanwege de hoge golven zeker windkracht 6, om van het Ijmeer weer af te komen duurder ongeveer 50 minuten en na de sleep weer op het Buiten IJ goed vastgemaakt te hebben langszij arriveerden we om 22:08 uur JHV Durgerdam. Hier hebben we afgemeerd bij de zeil vereniging en na de havenmeester telefonisch in te lichten konden we gratis overnachten omdat we noodgedwongen moesten afmeren. Hele goede service van deze jachthaven.
Helaas was onze koffie pot gesneuveld tijdens de golven en konden we maar op 1 manier koffie zetten
Onze redding, koffie zetten in een pan en filteren door een theedoek.
15 Mei 2014
Datum: 15 Mei 2014
Vertrektijd: 06:36
Vertrekplaats: Durgerdam JHV Durgerdam.
Aankomsttijd: 20:10
Aankomst plaatst: Eiland “Eekt” te Drontermeer
Weer: Zonnig met klein beetje regen.
Graden: 20
Luchtvochtigheid: 35
Windkracht: 4 tot 5.
Gevaren route: Hoek van het IJ, Ijmeer, Muiderzand, Gooimeer, Eemmeer, Nijkerkernauw, Nuldernauw, Wolderwijd, Veluwemeer, Drontermeer.
Tussenstops: 15:10 t/m 15:19 uur tanken bij Watersport Centrum Strand Horst +/- 27 Liter.
Water: 30 Liter.
Diesel: 35Liter
Motoruren: 13,65 Uur.
Olie temperatuur 50 Graden.
Olie druk 3 Bar.
Opstappers Jesse en Thom Vierhuizen
Bijzonderheden:
Een goede vaart zonder bijzonderheden behalve dat we beiden moe waren en besloten eerder af te meren omstreeks 20:00 uur, onderweg nog getankt als reserve en eten gemaakt onder het varen. Eenmaal aangekomen op onze geplande bestemming om te overnachten had Thom onderweg de Bakdekker al netjes opgeruimd zodat we in de kuip konden relaxen, biertje erbij wat chips en een beetje bananensplit kijken op onze telefoon. Omstreeks 22:00 uur besloot ik de beenhakker vast klaar te maken voor de volgende dag, olie nagekeken, brandstof en nieuw vet in de schroefpot gedaan van de schroefas, per ongeluk raakte ik toen met de bahco de spanningsregelaar en was bang dat deze kapot was omdat die vonkte, ik besloot de motor nog even te laten lopen om te kijken en bij een geluk als ongeluk kwam ik erachter dat er een bevestiging steun was afgebroken van de koelwater pomp. Gelukkig kwam ik er op deze manier achter in plaats de volgende dag onder het varen. Geprobeerd om de pomp weer degelijk te monteren, gereedschap had ik altijd mee alleen geen goede boren, dus Thom bij een schip dat ook afgemeerd was een boortje geleend, echter deze brak af, Thom er mee terug en het koste ons niet. Ik was in alle staten en heb Stefanie gebeld en verhaal uitgelegd, we lagen immers met 2 boten op een Eiland.
Stefanie zei me dat we maar moesten gaan slapen en morgen verder moesten kijken met een frisse blik op de zaak. Natuurlijk makkelijk gezegd alleen mijn probleem was ik lig op een eiland, zonder vervoer en ik moet maandag terug zijn omdat zij weer moet werken.
Voor de volgende dag de wekker maar wat later gezet was al bang dat we ons moesten laten afslepen, koffie etc. hadden we al klaar gezet dus die was zo klaar.
Thom even doekje nat aan maken en de kussens neergelegd.
Aaah een echte matroos mooi de kussens aan schoon maken.
De Arona motor met het gemonteerde plankje als noodoplossing.
16 Mei 2014
Datum: 16 Mei 2014
Vertrektijd: 08:46
Vertrekplaats: Eiland “Eekt” te Drontermeer
Aankomsttijd: 18:37
Aankomst plaatst: Molenwaard te Hasselt.
Weer: Begin van de dag slecht weer met windkracht 6 later op de dag begon de zon te schijnen.
Graden: 20
Luchtvochtigheid: 35
Windkracht: 5 tot 6.
Gevaren route: Drontermeer, Vossemeer, Ketelmeer, Keteldiep, Ijssel, Ganzendiep, Goot, Scheepvaartgat, Zwarte Water, Molenwaardstreng.
Tussenstops: Omstreeks 17:30 uur Oude Diep te Zwartsluis Bakdekker afmeren bij Bonsink. 17:53 Vertrek weer richting de Molenwaard te Hasselt.
Water: 25 Liter.
Diesel: 25Liter
Motoruren: 9,68 Uur.
Olie temperatuur 50 Graden.
Olie druk 3 Bar.
Opstappers Jesse en Thom Vierhuizen
Bijzonderheden:
Thom kon het bed niet uit komen, die jongen was ook moe van de lange dagen varen. Eenmaal Thom uit bed, ik de zaak bekeken en maakte van een triplex plankje een steuntje op de huidige steun, met een los ijzerzaagje en zere handen en stompe boren de waterpomp goed vast kunnen krijgen, en de noodoplossing werkte ook goed. Zo zie je maar weer dat een noodoplossing wel werkt alleen zodra de kans zich voordoet moet je het zo snel mogelijk repareren. Dit had ik verzuimd na vorig vaarseizoen het probleem gehad te hebben met de waterpomp deze pomp gemonteerd, echter paste de v-snaar niet dus besloot ik de pomp met 2 bouten vast te zetten en de speling van de v-snaar op te vangen met op beide bouten 5 ringetjes zodat de pomp hoger kwam te staan en de v-snaar gespand werd. Nu word dus een nieuwe steun gemaakt voor de pomp.
Om 9:24 uur had ik het water uit de diesel waterafscheider gehaald, niet geheel slim omdat er lucht in het systeem kwam en we voor anker moesten gaan liggen, eenmaal alles ontlucht de motor weer gestart, doordat we voor anker lagen dreven we iets buiten de vaargeul waardoor we weer wier in de aanzuigleiding kregen, doordat de oliekoeler voor de wierfilter zit raakte deze verstopt. Deze schoon gemaakt en weer verder, echter kwam er nog een resterend stuk wier aan dus de motor laten lopen, buitenkraan dicht en snel via de terugslagklep het laatste stukje eruit kunnen trekken. Zo leer je maar weer dat ook hier een aanpassing moet komen en dus de oliekoeler pas na de wierfilter te zetten, beter is nog om deze zelfs na de pomp te monteren zodat die drukkracht krijgt van het water en geen zuigkracht, want hoe meer aan de zuig kant van de pomp hoe meer weerstand.
Op het Drontermeer kwam er nog even een politiebootje naast ons varen en wees ons op de vaarregels mbt. Het slepen 1 van ons moest in de Bakdekker gaan om de nodige handelingen te verrichten in geval van nood. We hebben ok gezegd maar hebben zijn advies maar in de wind geslagen.
We vroegen hem hoe het weer was op het Ketelmeer want die moesten we over, hij zei dat het slim was en dat we ons maar goed moesten vasthouden, we besloten dan ook om maar een andere route te nemen de Ijssel op en via Kampen terug te varen. Zo hadden we maar een klein stukje last van de wind om vanaf Drontermeer de Ijssel op te steken.
Eenmaal op de Ijssel konden we rustig doorvaren en alles ging mooi. Regelmatig de motor en alles getest alles was in orde.
Alles verliep via planning en om 14:01 uur bereikten we de Ganzensluis, de sluis was erg krap en we hadden circa 50 cm aan weerszijden van de boten over. Van de sluismeester kregen we nog een vlag voor de bakdekker en een nieuwe waterkaart, sluismeester vond de bootjes erg mooi.
Eenmaal bij het Scheepvaartgat hadden we de wind en de golven op bakboord zijde, wat de boot en de sleep richting het riet wou drukken, de vaargeul is cicra 10 meter breed en zowel bij het riet als buiten de vaargeul erg ondiep, halverwege kwam ons een schip tegemoet en Thom vaarde, hij heeft met de toeter geseind dat wij bakboord zijde aan gingen houden en gelukkig snapte het schip dit, als wij stuurboord zijde zouden aanhouden zou de wind en de golven ons namelijk in het riet gaan drukken en dan kwamen we niet meer weg.
Voor de rest verliep de reis goed en waren we redelijk op tijd weer terug in de haven, we waren beiden kapot en heb Thom naar huis gebracht.