Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 12:17 #1048600

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Beste Roos,

interessant project. Hoe zit het eigenlijk met de vermogens kromme van de electrisch aandrijving en de vermogens kromme van een schroef.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 12:23 #1048602

weet ik veel.
Als ik mn gashendel bedien gaat ze voor- en achteruit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2019 12:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 12:51 #1048611

Prima resultaten dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 14:23 #1048627

brambo schreef :
Beste Roos,

interessant project. Hoe zit het eigenlijk met de vermogens kromme van de electrisch aandrijving en de vermogens kromme van een schroef.

Groet,

Bram

De laatste heeft natuurlijk niets met het soort aandrijving te maken . Vermogen wat een schroef aan het water kan afgeen is per definitie evenredig met het kwadraat van het toerental.
En aangezien dat voor een motor , ook voor een electromotor nooit zo is , in tegendeel eerder en meer richting met de wortel van het toerental tot bijna lineair of bij een electromotor onafhankelijk van het toerental , is er altijd maar een kruispunt van beide curves waar schroef en motorcurve precies op elkaar zijn afgesteld. Dat zal voor een electromotor niet anders zijn als voor een dieselmotor.
In feite heb je er dus weinig aan dat een moderne electromotor over een groot deel van het toerental een constant vermogen kan leveren want dat kan de schroef toch niet aan het water overdragen. Tenzij je een ( al dan niet automatische) verstelbare schroef hebt

Ad
Laatst bewerkt: 23 mei 2019 14:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 17:39 #1048662

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Beste YB,

hoe is de vermogens en koppelkromme van de toegepaste electro motor. Dit om te zien of deze over de toerenreeks een de schroef bij elkaar past.

Dat er ergens een ideaal beeld bestaat is te begrijpen, maar hoe is het bij bijvoorbeeld langzaam varen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 mei 2019 17:56 #1048666

brambo schreef :
Beste YB,

hoe is de vermogens en koppelkromme van de toegepaste electro motor. Dit om te zien of deze over de toerenreeks een de schroef bij elkaar past.

Dat er ergens een ideaal beeld bestaat is te begrijpen, maar hoe is het bij bijvoorbeeld langzaam varen.

Bram

Tja , daar kan ik je geen anwoord op geven. dat hangt af van het type electromotor en de manier van regelen.
Theoretisch gaat de spanning en het amperage allebei omlaag als een motor alleen afgeregeld wordt door de spanning te verlagen en aangezien vermogen nu eenmaal spanning X amperage X cosinus phi is gaat dus het vermogen dan exponentieel omlaag.
Maar aangezien moderne motoren geregeld worden met de frequentie zit dat anders en hoe precies weet ik ook niet.
Daarvoor moet je wel weten welk tijpe motor het is en hoe er geregeld wordt maar dat zou in de gegevens van die motor moeten staan.
Met die gegeves en de gegevens en toerental van de schroef moet een optimale schroef en motorcurve wel te maken zijn .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 09:22 #1049407

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
net een heel gesprek gehad met Peter van duurzaamjacht, die is in 2018 rond de wereld geweest zonder diesel en gewoon zeilend en op electramotor, accus en zonnepanelen, hij kookt ook nog op een inductieplaat, kan dus prima als je er mee weet om te gaan en tijd neemt.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 09:37 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 09:35 #1049410

ja, als je de tijd hebt.
Als je om 13:30 in de volgende haven moet liggen om weer aan de witte wijn te kunnen kan je beter blijven dieselen.
Maar goed, die discussie is al voorbij gekomen in dit draadje.

Heb inmiddels wel mijn gashendel netjes gemonteerd op de origenele plek, en nu wel waterdicht. Werkt goed. Beetje jammer de twee extra klik momenten in de standen, maar daar is mee te leven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 09:43 #1049412

Nou nog een nieuwe benaming voor een "gashandel" bij een electro aandrijving .Dat "gas" komt immers van gasoline , een Engelse benaming van benzine :huh:
Hoe heet eigenlijk het "gaspedaal" bij een Tesla? :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 09:47 #1049414

ach, ik ben niet zo een muggezifter hoor. Blijf gewoon gaspedaal zeggen op de Tapas
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 09:52 #1049418

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Speed handel mooi alternatief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 10:14 #1049426

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
roozeboos schreef :
ja, als je de tijd hebt.
Als je om 13:30 in de volgende haven moet liggen om weer aan de witte wijn te kunnen kan je beter blijven dieselen.
Maar goed, die discussie is al voorbij gekomen in dit draadje.

Heb inmiddels wel mijn gashendel netjes gemonteerd op de origenele plek, en nu wel waterdicht. Werkt goed. Beetje jammer de twee extra klik momenten in de standen, maar daar is mee te leven.

Foto’s willen we Chris! :P

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 10:31 #1049434

ja die komt als de afdek deksel er ook op zit. Die was ik vergeten mee te nemen..
Overigens is het niet zo bijzonder hoor. Heb de hendel wel geschuurd en geverfd. Was niet mooi meer, zoals je zo vaak ziet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 10:33 #1049436

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
dehler schreef :
Speed handel mooi alternatief
Bah dat vieze Engels.
Gewoon gas geven, net als bij boormachines en fietsen.
brambo schreef :
de vermogenskromme van de electrisch aandrijving en de vermogenskromme van een schroef.
Volgens mij heeft de motor niet echt een vermogenskromme. Hij kan bij ieder toerental elk gewenst vermogen leveren. Spanning en stroom gaan dan gewoon omhoog.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 10:44 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 11:00 #1049442

In "Tesla kringen" blijken ze het gaspedaal "accelleratiepedaal" te noemen.
Misschien hier dus over gaan op "acceleratiehandel" of eventueel "vermogenshandel"? Ik zou er dan wel "vermogenshendel"van maken om misverstanden te voorkomen :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 11:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 11:19 #1049449

Gijper schreef :
dehler schreef :
Speed handel mooi alternatief
Bah dat vieze Engels.
Gewoon gas geven, net als bij boormachines en fietsen.
brambo schreef :
de vermogenskromme van de electrisch aandrijving en de vermogenskromme van een schroef.
Volgens mij heeft de motor niet echt een vermogenskromme. Hij kan bij ieder toerental elk gewenst vermogen leveren. Spanning en stroom gaan dan gewoon omhoog.

Nope, die PM-synchroonmotoren hebben een max stroom, en daarmee een max-koppel.
Dus om voldoende vermogen te leveren moet je ook voldoende toeren kunnen maken.
Is de schroef te zwaar, dan komt ie dus niet aan voldoende toeren, dus ook niet aan voldoende vermogen om de gewenste snelheid te halen.
Wat dan vaak wordt gedaan is de maximale stroom wat hoger afstellen, wat weer leidt tot opgeblazen controllers en/of motoren. Da's duur...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 27 mei 2019 11:20 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 12:59 #1049474

Yellow Boat schreef :
In "Tesla kringen" blijken ze het gaspedaal "accelleratiepedaal" te noemen.
Misschien hier dus over gaan op "acceleratiehandel" of eventueel "vermogenshandel"? Ik zou er dan wel "vermogenshendel"van maken om misverstanden te voorkomen :lol:
Ad

Heeft die hendel dan een vermogen gekost ? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 13:31 #1049490

Tja , "vermogen" heeft natuurlijk ook weer twee totaal evrschillende betekenissen , vandaar beter die "e" in "hendel" :lol:
Maar ja , dat was bij "gas" en "handel" ook al zo , nietwaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 13:42 #1049496

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Een speed- en misschien nog andere handel vanaf de Tapas lijkt me wel wat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 27 mei 2019 15:46 #1049518

Yellow Boat schreef :
In "Tesla kringen" blijken ze het gaspedaal "accelleratiepedaal" te noemen.
Dat is niet alleen in Tesla Kringen, vrijwel iedereen in Noord Amerika noemt het gaspedaal de "accelerator", ook gewoon voor de benzine en diesel slurpende amerikaanse monsters.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 28 mei 2019 00:40 #1049661

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
It Paradyske schreef :
die PM-synchroonmotoren hebben een max stroom, en daarmee een max-koppel.
Dus om voldoende vermogen te leveren moet je ook voldoende toeren kunnen maken.
Is de schroef te zwaar, dan komt ie dus niet aan voldoende toeren, dus ook niet aan voldoende vermogen om de gewenste snelheid te halen.
OK.
Wat ik bedoelde was dat zo'n motor 100 watt kan leveren bij 2000 rpm, maar ook 500 watt, bij hetzelfde toerental. Het is afhankelijk van de belasting die er aan hangt en hoeveel spanning/stroom hij vraagt of krijgt.
Maar dan heeft die motor dus wél een vollast-vermogenskromme, en wat ik eerder zei klopt dus niet.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 28 mei 2019 05:36 #1049668

Gijper schreef :
It Paradyske schreef :
die PM-synchroonmotoren hebben een max stroom, en daarmee een max-koppel.
Dus om voldoende vermogen te leveren moet je ook voldoende toeren kunnen maken.
Is de schroef te zwaar, dan komt ie dus niet aan voldoende toeren, dus ook niet aan voldoende vermogen om de gewenste snelheid te halen.
OK.
Wat ik bedoelde was dat zo'n motor 100 watt kan leveren bij 2000 rpm, maar ook 500 watt, bij hetzelfde toerental. Het is afhankelijk van de belasting die er aan hangt en hoeveel spanning/stroom hij vraagt of krijgt.
Maar dan heeft die motor dus wél een vollast-vermogenskromme, en wat ik eerder zei klopt dus niet.

Yep.
Spanning is bij een PMAC-synchroon slechts het middel om de stroom er door te duwen, en telt in de berekeningen niet zo'n grote rol, anders dan dat het genoeg moet zijn.
De (max)stroom bepaalt het (max)koppel, en het vermogen is dan:
P = koppel x hoeksnelheid (hoeksnelheid in radialen/seconde)
Stel de motor is gespect 5 kW bij 3600 toeren (max koppel 13.3 Nm, bij de maximale stroom)
Dan levert diezelfde motor bij 900 toeren dus maar max 1.25kW, want deze wordt beperkt door de maximale stroom.
Bij een reductie van 2:1 ertussen geeft dat 1800 toeren op de motor dus max 2.5kW op 900 toeren schroefas. Maar dan moet je schroef niet te zwaar zijn, want dan haal je het toerental niet,dus ook het vermogen niet.

Heb vernomen dat bij het duurzaam jacht (motoren zijn ontworpen voor 1200rpm) van Jan-Peter Hoefnagels dat, om toch wat meer vermogen te krijgen, de stroom tot het maximale werd gepushed, en dat dit controllers heeft gekost, en erg warme kabels opleverde. Ook Chris liep hier tegenaan.

Ik heb zelf een seriemotor gekozen van 10kW bij 1500 toeren, ben erg benieuwd wat dat voor resultaten gaat geven. Ze zeggen dat seriemotoren wel wat flexibeler zijn in de vermogen/toerental kromme. I'll keep you informed.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 28 mei 2019 05:47 #1049673

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Dat was voor mij de reden om een 1500rpm 4kw motor te kiezen met een koppel van 25nm

Ben benieuwd of deze de specs ook waar gaat maken...en of de regeneratie gaat werken
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 05:48 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 28 mei 2019 07:51 #1049700

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
fer2nand schreef :
Dat was voor mij de reden om een 1500rpm 4kw motor te kiezen met een koppel van 25nm

Heb je een linkje naar de bewuste motor ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 28 mei 2019 08:26 #1049717

grafieken van mijn 5kW motor (goldenmotor):

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 08:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl