Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:12 #1056987

Sneaker schreef :
roozeboos schreef :
tweedehands lithiumion nmc.

Levensgevaarlijk.
ja, maar jij vond zeilen met de nieuwe genua II op de Kaag met de Tapas ook al levensgevaarlijk! :cheer: :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:13 #1056988

Gijper schreef :
roozeboos schreef :
Hij mag max 140 graden verwerken.
Oei, dat lijkt me voor de lagers niet al te best.
Ik zou proberen hem veel koeler te houden.
Ga je een omkisting maken die je van binnen beplakt met polyesterwol?
Ik heb het specifiek gevraagd aan goldenmotor zelf. 140 graad max. Maar ik zorg er voor daar ruim onder te blijven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:15 #1056989

Om de warmte Straks ook voldoende af te kunnen voeren zou ik een actieve ventilatie realiseren. Dus 2 geluiddempende labirinthen maken en een flinke ventilator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:18 #1056991

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
roozeboos schreef :
Sneaker schreef :
roozeboos schreef :
tweedehands lithiumion nmc.

Levensgevaarlijk.
ja, maar jij vond zeilen met de nieuwe genua II op de Kaag met de Tapas ook al levensgevaarlijk! :cheer: :S

Ja, met jou aan het roer wel ja :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:22 #1056992

:laugh: :laugh: :laugh:

"Klaar voor overstag?", en bij de K al overstag zijn . Dat was t probleem toch? :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 juni 2019 14:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:25 #1056994

ja, iemand kwam al met het idee om de motor te omkisten met polyesterwol.
Dat is een oplossing, met de warmte afvoer als probleem. Dan moet je wel verse lucht er doorheen blazen.
Andere oplossing is gewoon de wanden van de motorruimte te bekleden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 14:28 #1056996

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dit is het recentste plaatje dat ik kon vinden.
Is dat hoe het er uit ziet?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 juni 2019 15:02 #1057003

nou de controller is veranderd, maar in de basis wel ja.
De accus zijn afgeschermd uiteraard.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 juni 2019 19:02 #1057495

De magneetverzwakking gaat exponentieel bij verhogen temperatuur. Ik raadt je aan niet veel hoger dan 80 graden te gaan.

Dat wol is wonderspul. Ik heb mijzelf tweemaal uit een lastig probleem weten te werken met dat spul.

Zoals aangegeven, werkt het eigenlijk alleen als je goed alle kieren van de motorkist dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 23 juni 2019 20:12 #1057530

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Sneaker schreef :
roozeboos schreef :
Sneaker schreef :
roozeboos schreef :
tweedehands lithiumion nmc.

Levensgevaarlijk.
ja, maar jij vond zeilen met de nieuwe genua II op de Kaag met de Tapas ook al levensgevaarlijk! :cheer: :S

Ja, met jou aan het roer wel ja :woohoo:

Rooseboos is zeilinstructeur geweest bij Zeilschool Orion klaar om te wenden ree, fok bak, fok over, en fok aan, cursisten zaten in G pakken om de centrifugale werking op te vangen ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 24 juni 2019 08:57 #1057643

Toch leuk om de reacties te horen, varend in de haven, op de stille Tapas.
Nog wat testjes gedaan gister.
Bij benadering:

1 knoop 535 rpm 3,2 Ampere 12%
2,5 knoop 840 rpm 8,8 Ampere 20%
3,5 knoop 1500 rpm 35 Ampere 39%
4,3 knoop 1750 rpm 70 Ampere 49%

De aangegeven stroom is accu stroom. bij 55 volt.

Dit bevestigd wel een beetje wat ik al verwachtte. Overigens hangt er een baard aan de dame, ze is in het water gebleven afgelopen winter.

Met dit accupakket van 150Ah kan ik dus in principe zo'n 40 mijl halen, maar dan moet je geen haast hebben. ;) . En dat is precies het idee, dat van die "geen haast'
Bij 1700 toeren en 70 Ampere gaat het hard.

Terug rustig met een 1,5 knoop, meteen helemaal Zen. Wel even wennen aan die grote zeiljachten die perse voor de havenmond nog met 6,5 knoop om je heen moeten. Wat een neuroten zeg. :S . En die tijd die ze daar winnen verliezen ze net zo snel weer met het geknoei bij aanmeren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 16:14 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 13:23 #1255405

roozeboos schreef :
Toch leuk om de reacties te horen, varend in de haven, op de stille Tapas.
Nog wat testjes gedaan gister.
Bij benadering:

1 knoop 535 rpm 3,2 Ampere 12%
2,5 knoop 840 rpm 8,8 Ampere 20%
3,5 knoop 1500 rpm 35 Ampere 39%
4,3 knoop 1750 rpm 70 Ampere 49%

De aangegeven stroom is accu stroom. bij 55 volt.

Dit bevestigd wel een beetje wat ik al verwachtte. Overigens hangt er een baard aan de dame, ze is in het water gebleven afgelopen winter.

Met dit accupakket van 150Ah kan ik dus in principe zo'n 40 mijl halen, maar dan moet je geen haast hebben. ;) . En dat is precies het idee, dat van die "geen haast'
Bij 1700 toeren en 70 Ampere gaat het hard.

Terug rustig met een 1,5 knoop, meteen helemaal Zen. Wel even wennen aan die grote zeiljachten die perse voor de havenmond nog met 6,5 knoop om je heen moeten. Wat een neuroten zeg. :S . En die tijd die ze daar winnen verliezen ze net zo snel weer met het geknoei bij aanmeren.

Je haalt te weinig toeren met de huidige schroef...
nee, spoed is onbekend, alleen dat het de maximale spoed is. En 14 inch dus.
Andijk scheepstechniek kan t niet terugvinden. Er is een werknemer vertrokken.

He Chris,
Is dit niet wat voor jou:
zeilersforum.nl/index.php/foru...chroef-gori-14x11-lh

Kan je hogere toerentallen halen, dus meer vermogen uit je motor of hetzelfde vermogen uit je motor bij een lagere motorstroom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 13:28 #1255406

Ik heb al een 14 inch schroef erop zitten. Weet alleen dat de spoed zo groot mogelijk is. exacte waarde weet ik niet.
Dat was toen modig voor de yanmar

Ik weet niet of een andere beter is, heb ik geen verstand van.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 13:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 13:32 #1255409

roozeboos schreef :
Ik heb al een 14 inch schroef erop zitten. Weet alleen dat de spoed zo groot mogelijk is. exacte waarde weet ik niet.
Dat was toen modig voor de yanmar

Ik weet niet of een andere beter is, heb ik geen verstand van.

Ik wel, dat is beter. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 14:56 #1255422

ja, dat is fijn voor je. Maar die uit jou link is ook een 14 inch toch? Misschien heb ik wel dezelfde
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 17:16 #1255454

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
met die lifepo4 prijzen ga ik over een tijdje mijn T7 ook electrisch uitvoeren.

de E- motor in de bun is het duurste geloof ik, de accus worden al betaalbaarder.

als ik 4.2 kts kan lopen ben ik tevreden qua gemiddelde snelheid op de motor, en daar is denk ik 2-3 pk voor nodig

met een reserve voor als het moet van 6 pk als kracht.

een T7 is perfect voor elektrische aandrijving....ik hoef ook geen 3 ton te verplaatsen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 17:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 17:29 #1255457

Het gaat om de spoed, niet om de diameter.
En de spoed van je huidige schroef is te groot, je motor haalt z'n max toerental niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 18:25 #1255475

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Chris, als de spoed niet klopt bij het vermogen van de motor mag je dat vergelijken met een berg op rijden in een te zware versnelling. Een grote zware motor trekt dat nog wel, maar een motor die te licht is moet je het gaspedaal vol in trappen en nog niet vooruit komen.

Dikke kans dat de Yanmar qua PK flink wat meer in huis had dan je E motor. Je beschrijft dat de schroef optimaal is berekend voor de Yanmar. In dat geval berekent voor meer vermogen dan je huidige motor.
Dat er een verhouding diameter en spoed is klopt, maar dezelfde diameter kan verschillende maten spoed hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 21 feb 2021 20:13 #1255538

Haalt roozeboos dan niet het max toerental van de elektromotor (2000rpm?)?

Tenminste als ik zo reken met de testresultaten van roozeboos is bij 1750rpm: 70A * 55V = 3850W. Dus nog niet ‘volgas’?

Pas als ‘volgas’ niet de max rpm wordt benaderd dan heb je pas zeker een te grote schroef of teveel spoed, toch?

Te kleine spoed lijkt mij als je met de 2000rpm niet de rompsnelheid haalt of zelfs iets overschrijdt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 feb 2021 20:15 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 15:40 #1255754

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in spoed doet? Grote spoed en kleine spoed dus.

Mijn Emotor kan max 3000 toeren, maar dat zal ik niet gauw doen.

Op de motor zit een tandwiel en op de schroefas eentje die 2x zoveel tanden heeft. (24 en 48)

stel ik installeer die 14x10 schroef, hoeveel toeren zou de motor dan moeten draaien voor een optimale prestatie?
En de huidige met de "zo groot mogelijke spoed", moet die dan langzamer draaien of sneller? Voor mijn gevoel langzamer..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 15:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 15:47 #1255759

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 15:49 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 15:53 #1255761

Dank Anjo, duidelijk verhaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 18:23 #1255816

roozeboos schreef :
Toch leuk om de reacties te horen, varend in de haven, op de stille Tapas.
Nog wat testjes gedaan gister.
Bij benadering:

1 knoop 535 rpm 3,2 Ampere 12%
2,5 knoop 840 rpm 8,8 Ampere 20%
3,5 knoop 1500 rpm 35 Ampere 39%
4,3 knoop 1750 rpm 70 Ampere 49%

De aangegeven stroom is accu stroom. bij 55 volt.

Da's eigenlijk nog wel leuk materiaal om mee te rekenen, samen met de reductie van 2 die je tussen motor en schroef hebt.
motor schroefas
1500 RPM -> 750 RPM -> 12.5 omw. per seconde
Stel 20% slip van schroef, dus v-boot is 80% van theoretische onbelaste snelheid van schroef.
3.5 knts / 0.8 -> de onbelaste snelheid van de schroef zou dan theoretisch 4.375 knts zijn.
dan legt ie per seconde dus 4.375*1852 / 3600 = 2.25m af.
Dat is 88.6 inch in 12.5 omwentelingen.
Dat is 7 inch per omwenteling.
Dus dan is de spoed 7 ''.
Dat zou betekenen dat je niet de zwaarste schroef hebt met de grootste spoed, maar juist de lichtste schroef met de kleinste spoed!!!

Of verreken ik mij hier nou ergens heel erg?

Dat zou betekenen dat die klapper toch nog zwaarder is dan je huidige schroef.

4.3knts / 1750 rpm, 20% slip -> 7.4'' spoed
2.5 knts / 840 rpm 15% slip -> 8.5 '' spoed.

Chris, eerst eens onder die boot duiken, (mag ook op de kant) want ik twijfel nu toch sterk of je wel een zware schroef hebt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 18:28 #1255819

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peter schreef
met die lifepo4 prijzen ga ik over een tijdje mijn T7 ook electrisch uitvoeren.

de E- motor in de bun is het duurste geloof ik, de accus worden al betaalbaarder.

Bij die maat boot:Lekker simpel houden en zoiets doen?

www.elektrische-buitenboordmotor.nl/epropulsion-spirit-1-0-s

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 22 feb 2021 18:40 #1255823

Dit is de mail die ik kreeg, tijdens de reparatie van de kromme as, met de toenmalige yanmar:

wij hebben een schroef berekening gemaakt.
u heeft een keerkoppeling van 1 : 3,2 dit betekent dat de schroef 1/3 van het toerental draait van de motor
dit betekent weer dat na de schroef berekening er een schroef onder hoort te zitten van 18 “ x 12

er kan bij u max een schroef onder van 13 “ misschien met aanpassing van het laminaat 14 “
er zit nu een 13 x 10 onder, deze is eigenlijk te klein voor de situatie ...
advies is om er een 14 “ onder te zetten met een zo zwaar mogelijke spoed .


het zou een flexofold zijn
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 18:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl