Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hurley 24/70

Hurley 24/70 29 feb 2020 13:19 #1131031

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Afgelopen zomer hebben wij een Hurley 24/70 gekocht in Friesland.
Met eigenlijk zo goed als nieuwe zeilen. veel sta hoogte veel ruimte en veel potentie!

Na aankoop hebben we de motor in onderdelen mee naar huis genomen op onderblok en keerkoppeling na.
Om de motor klaar te maken voor de reis terug naar huis (Wanssum).
De lage bruggen werden wel nog een uitdaging dus er werd een spieboom gemaakt om de mast te kunnen laten zakken .

Eind augustus hebben we ons weg laten brengen naar de boot en zijn we begonnen aan de terug reis .
Waarbij mijn telefoon ter water ging voordat we goed en wel onderweg waren.Lekker rustig !
Bij de terug reis hebben we hier en daar een toeristische route genomen, we zijn begonnen in Terherne vervolgens naar Woudsend,Lemmer,Kampen,Hattem,deventer,zutphen,doesburg,Heijen en als eindbestemming Wanssum.
De motor liep perfect en we zijn zonder enige problemen thuis gekomen in 9 dagen en met 18Liter diesel !

Nu het weer een beetje beter begint te worden zijn we begonnen met het leeg halen van de boot, de boot ligt er nu zo bij :





Lijst van punten ( tot nu toe ) :

- Ramen verwijderen schoon maken en terug kitten.
- ingang hout werk vernieuwen.
- Diverse kleine reparaties opnieuw uitvoeren omdat dit niet goed gehecht heeft.
- De boot goed schoonmaken .
- Nieuwe buiskap maken en hoes voor over het grootzeil.
- Interieur goed schoonmaken en diverse delen opknappen.
- Motor verwijderen en vervangen voor een elektrische aandrijving.
- Helmstok schilderen (Gedaan).
- Vloer delen en bakkist deksels verven (Gedaan).
- Zijkant poetsen/schilderen.
- Nieuwe antifouling aanbrengen.
- wandputtingen en scepters voorzien van rvs onderplaat ( laten laseren).

Voor de rest is het een super leuke boot waar zeker wat van te maken is .
We zijn de hele boot aan het strippen omdat het kwa elektra etc niet veel inhoud.
De boot is ondertussen redelijk leeg gestript en vandaag de motor los gehaald en in het midden van de boot gezet .
Zodat we morgen met een paar man de motor naar de auto kunnen slepen, dit was alleen onbegonnen werk.




Daarna maar eens flink schoonmaken :silly:


De reden voor de elektra ombouw is dat het natuurlijk een leuke uitdaging is .
Maar vooral omdat de motor nog in goede staat is maar alle aanbouw delen uitlaat etc zeer slecht geplaatst zijn en ook vervangen dient te worden .
Als de boot klaar is gaan we deze verplaatsen richting het Hollandsdiep om daar de winterstalling te regelen en de vaarseizoenen door te gaan brengen .
Laatst bewerkt: 29 feb 2020 21:50 door Pascal91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 16:45 #1131047

Leuk! En welkom op het forum. Zo te lezen gaan jullie voortvarend aan de slag. Mooi verhaal ook met foto’s, ik zie uit naar het vervolg met jullie ‘echte’ Engelse Hurley!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 18:00 #1131069

Yeah! Nog een elektrieke!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 20:20 #1131099

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Dankjewel ! Oriëntatie van de foto's moet ik wel nog even veranderen maar dit komt door mijn telefoon.

Wordt geregeld !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 20:49 #1131102

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Wat voor motor ga je er in zetten met wat voor accu pakket?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 21:36 #1131110

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Alsjeblieft.






A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 22:06 #1131113

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Super ! Dankjewel. Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag ? Ik heb diverse oriëntaties geprobeerd maar alles zonder succes.

Betreft de aandrijving dat wordt:

5kw (9kw piek) borsteloze motor watergekoeld met daarbij behorende regelaar.
Regulateur/gashendel ben ik nog aan het maken en programmeren.

Accu pakket voor nu 4x agm deepcycle 120ah 12V
In mijn modelvliegtuig heb ik 12S 12000mah liggen. Maar om dit door te voeren voor de boot is mij toch even teveel van het goede.

En de boot ligt waardeloos in het water dus trim mogelijkheid is zeer welkom .

Als laad mogelijkheid wil ik een 48V Victron ppmt controller kopen met 2of3 kleine panelen.
En met wal stroom uiteraard een goede lader!
Om te voorzien in 12V ga ik een stepdown converter aansaffen.

Verwachte vaartijd zo ronde de 3/4 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 29 feb 2020 22:20 #1131115

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Pascal91 schreef :
Super ! Dankjewel. Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag ? Ik heb diverse oriëntaties geprobeerd maar alles zonder succes.

Met een Mac openen met voorvertoning, dan naar extra's en roteer 180 dgr.
Dan OPSLAAN..
Met Windows, openen in Paint en ff zoeken naar de rotatiefunctie. En weer
OPSLAAN..
Groots gemaakte fout is dat mensen vergeten de afbeelding op te slaan.
Verlaat je het programma dan is alles weer als vanouds.
A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 01 mrt 2020 09:51 #1131191

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Welke motor heb je gekozen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 01 mrt 2020 19:16 #1131382

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ben voor de 5 kw variant van Goldenmotors (watergekoeld) gegaan met bijbehorende regelaar.
Aansturing hiervan via arduino nano met DAC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 01 mrt 2020 19:42 #1131405

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Ga je hem ook aansturen dat hij regeneratief remt tijdens het zeilen? De controller kan het, ik kan alleen niet zo snel vinden of je kan regelen hoeveel vermogen hij moet remmen en dus terugleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 01 mrt 2020 19:47 #1131409

Pascal91 schreef :
Ben voor de 5 kw variant van Goldenmotors (watergekoeld) gegaan met bijbehorende regelaar.
Aansturing hiervan via arduino nano met DAC.

Met wat voor reductie en wat voor schroef?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 01 mrt 2020 20:38 #1131426

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ben nog behoorlijk aan het rekenen.
Maar de originele schroef draaide 1630 toeren 2 blads met veel spoed (speedschroef).

Gezien de curve van de motor zal ik op 3:1 uitkomen tot nu toe . Ik ga een compleet pakket maken met 2 stuw druklagers met 25 mm rvs as daarop een poulie met taperlock .
En op de motor as een poulie met spiebaan.
Getande riem zal 20mm breed worden.

Zodat alles makkelijk te wisselen is.
Het mooiste is direct aangedreven maar ik denk dat het amperage dan te snel oploopt.

Waterkoeling ga ik niet van buitenboord pakken .gezien de warmte afgifte gaat een radiator voldoende zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 07 apr 2020 07:08 #1144085

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Update 07-04-2020

Zoals velen van jullie ervaren is het allemaal wat moeilijker geworden om bezig te zijn met onze hobby.
Toch proberen wij gestaagd door te gaan en te zorgen dat we in juni klaar zijn om te gaan varen , zodra het weer mag uiteraard .

Afgelopen week is weer het een en ander gebeurd , we hebben de mast er afgehaald en zijn begonnen aan de grote schoonmaak . het is de bedoeling om deze week alle rvs onderdelen van dek af te halen en dan te beginnen met schuren en plamuren .
Ook staan er 3 reparaties op de planning : wand putting bakboord voor begint uit het dek te scheuren, mastvoet is al eens een keer gerepareerd met polyester maar dit begint los te laten en de zee railing sceptor bij de kuip is los gebroken.

Voor de wand puttingen,sceptors en kikkers worden platen gelaserd van rvs die onder het dek in gelamineerd gaan worden .

Ook hebben we een mooi stukje hardhout kunnen scoren waarmee we de ingang hebben vernieuwd .

Netjes gezaagd en gefreesd,de vorige constructie was redelijk kwetsbaar dus hiervoor in de plaats een dikke onder balk gemaakt met afwatering sleuven.




Afgelopen weekend geplaatst en netjes afgewerkt . Er komt nog een kleine filet rand rondom om er voor te zorgen dat alles water dicht blijft .
De luiken die erin horen zij nu op maat gemaakt aan de nieuwe situatie en worden geverfd.
Wij verven eigenlijk al het hout werk met G4 stinkt enorm maar blijft jaren netjes.

De balk onder de geleiding wordt uiteraard ook vervangen.



Het uitzicht van binnen.



Nieuwe situatie met de afwatering.



Daarnaast is de motor+controller geleverd.



De motor die er rechts van staat is ter vergelijking deze motor is bestemd voor een P51D mustang van 230 cm spanweite .

Ook is de rvs motorsteun uitgetekend en inmiddels terug van de laser snijder. Deze zit nog netjes in de doos en ga ik komende week in elkaar lassen.





Deze motorsteun is zo ontworpen dat er nog een as onder de motor komt te zitten die vervolgens met een vertraging van 1 op 3 aan de motor wordt gekoppeld.
De as wordt uiteraard voorzien van een stuwdruk lager aan de kant van de koppeling en aan de kant van de motor een axiaal lager om de zijdelingse trek krachten op te vangen .
Spannen is mogelijk met de motor .

Het stuw druklager wordt gemaakt met een hoekcontact lager dubbel rijig en een gefreesd huis. Dit ga ik nu even uit aluminium maken als prototype maar als straks mijn freesbank weer is uitgerust met servo motoren ga ik deze van rvs maken.

het wordt in ieder geval een compleet pakket wat zo in de plaats van een Yanmar yse8 geplaatst kan worden.

Zoals eerder benoemd gaan wij verder met schoonmaken en de boot strippen . om haar komende maand te voorzien van een nieuwe laklaag.

Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: 07 apr 2020 07:20 door Pascal91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 07 apr 2020 10:26 #1144152

Heel mooi, dank voor het delen!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 07 apr 2020 11:25 #1144173

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Pascal91 schreef :
Nieuwe situatie met de afwatering.
.
Goed bezig. Ik vind je nieuwe ingang heel mooi gemaakt, maar ik ben toch bang dat er altijd water in één van de hoeken zal blijven staan. Een boot ligt zelden waterpas. Of heeft de sponning zelf ook nog afschot richting de afwateringssleufjes?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 07 apr 2020 13:26 #1144208

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Dankjewel , de gehele onderste balk ligt op afschot, het was een behoorlijk gereken om de zaag op de goede hoek in te stellen. ten opzichte van de waterpas ligt deze balk 1.5 cm achterover.
De afwatering gootjes lopen zelf ook af.

Maar mocht er inderdaad water in blijven staan wil ik een ander versie maken . ik had hier toch nog 1.5 mm speling in mijn zaagwerk.
Laatst bewerkt: 07 apr 2020 13:32 door Pascal91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 17 mei 2020 12:01 #1161179

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Update 17-05-2020

Afgelopen tijd niet zoveel tijd gehad om verder te gaan met de boot .

We hebben wel alvast alle verf en epoxy spullen gekocht om komend weekend een grote slag te slaan.

inmiddels is de motorsteun gelast en gebeitst en zit de motor erin .











Om dat de standaard stuwdruk lagers behoorlijk aan de prijs zijn en die van rvs al helemaal heb ik besloten om dit zelf te ontwikkelen . met een dubbelrijig groefkogel lager.
Deze is vandaag naar de Cnc frezer gestuurd en zal naar verwachting eind deze week klaar zijn.
Dan kan ik de rest van de aandrijving klaar maken.

Ook ga ik deze maand de bestelling plaatsen voor de 16cels lithium accu ( 135 ah)+lader en bms.

Betreft het epoxy werk is er begonnen met het opnieuw lamineren van de onderkant van de watertankdeksel.
Deze was poreus en vertoonde schimmelsporen .
Dus netjes geschuurd en opnieuw gelamineerd , deze krijgt komende week een voedsel veilige coating en zal dan na wat aanpassingen aan de water tank weer terug geplaatst worden.




Al het beslag is inmiddels van de boot af en de reparatie punten zijn voorbereid en zijn helemaal droog.
Deze worden komend weekend aangepakt .
De mast top is ook gedemonteerd en zal voorzien worden van rvs kogellagers i.p.v geleidebussen.

Zoals het er nu naar uit ziet gaan we halverwege juni de mast er terug op plaatsen en gaan we afwerken e test varen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 17 mei 2020 14:52 #1161207

Bedankt voor de tip gebruik van G4: ik ken het alleen als hechtprimer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 19:46 #1206476

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Zo weer even een update.

Ik merk dat ik het telkens vergeet om foto's te maken en deze toe te voegen aan mijn project.
Inmiddels is de eerste fase van het project afgerond en hebben we heerlijk twee weken rond gezeild en zijn we beland in Noordschans waar de boot nu op de kant staat om het onderwaterschip eens goed aan te pakken.

De elektrische aandrijving was alleen theoretisch uitgerekend en omdat er geen tijd was voor een gedegen test vaart zijn we gewoon vertrokken, de installatie heeft boven verwachting gefunctioneerd en ik heb onderweg de motor begrenst om niet een veel te hoge snelheid te bereiken. Ook de duur van de accu was boven verwachting. Dit heeft er dan ook toe geleid dat ik een eigen onderneming ben begonnnen in deze aandrijvingen, en nog veel meer. Maar dit wil ik via de admin bekend maken in het advertentie gedeelte.

Om jullie toch een beetje mee te nemen in mijn verhaal van het opknappen van deze hurley heb ik de geprobeerd een aantal foto's te maken.

na alles compleet gerefit te hebben ziet het er zo uit.









Daarna de mast voorzien van een nieuwe laklaag,



De motor geplaatst in een test opstelling.



Vervolgens een accu bak gemaakt.








En als slot een foto genomen op het Grevelingen meer nadat we bijna 300 km hadden gevaren.




Kort samen gevat ben ik heel tevreden met de aandrijving. met 15 ampere halen we een snelheid van 9 km per uur. en kunnen we op de huidige accu van 27 kg 8 uur varen. Aangezien dit veel is laden we ongeveer om de 3 dagen de accu en kunnen we voor de rest heerlijk door varen.

Ook heb ik een systeem ontwikkeld om gebruik te maken van de bestaande gashendel.





Nu staat de hurley op de kant en zal de onderkant veel aandacht krijgen.
ik ga mij nu dan ook volledig focussen op mijn nieuwe onderneming.
uiteraard was de volledige installatie ingericht op diverse metingen. de definitieve aandrijving staat op rubbers en is alle electronica verwerkt in de extra ruimte in de accu's
Het doel is om een zeer compact systeem te maken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 20:19 door Pascal91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 19:56 #1206482

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
tof! Zijn dat AL je motor accu's?
(waar je 8 uur lang 9 km per uur op kunt varen) Dan valt de grootte en 27 kg me echt goed mee.
Pascal91 schreef :
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 19:57 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 19:59 #1206484

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
TuuLeVi schreef :
tof! Zijn dat AL je motor accu's?
(waar je 8 uur lang 9 km per uur op kunt varen) Dan valt de grootte en 27 kg me echt goed mee.
Pascal91 schreef :

klopt dat is alles 8 uur is dan wel echt de max dit heb ik getest door alles tot in de beveiliging leeg te varen. dit om mijn software te testen.
normaal varen wij een uur of 6 voordat wij herladen.

de maximale snelheid ligt nu ronde de 15 km per uur.

ben nu bezig met een pakket van 280 Ah zodat bijvoorbeeld de staande mast route in een keer gevaren kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 20:12 #1206490

Dat zijn indrukwekkende waarden! Al met al ziet het er goed uit.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 20:27 #1206497

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Prachtig project.
Waar gaat de warmte van de elektro-motor heen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 14 sept 2020 21:13 #1206526

wow...wat een gaaf project. Het gewicht van de accu's valt inderdaad mee, en zit op de goede plek in de boot. Ik denk dat je per saldo nog lichter uit bent dan met de oude Yanmar? Die 15km/h ( dik 8 knoop) is belachelijk snel :P . Maar goed, actieradius is belangrijker, en die is ook erg goed. Ik denk zeker dat hier een markt voor is. Ben benieuwd wat zo'n elektro-refit moet kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl