Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 30 juli 2021 20:22 #1309972

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4294
Baasklusje schreef :
Het kan wel....
Ik zie het nog even niet, maar kan je stentec even uitleggen hoe?
In wingps moet ik volgens mij kiezen tussen leeway of drift agv stroom..
Laatst bewerkt: 30 juli 2021 20:23 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 juli 2021 20:49 #1309985

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
roozeboos schreef :
[off topic]
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel lezers dit nog snappen.... :blink:
Toch niet meer dan een handjevol.
[/off topic]

Dat maakt toch helemaal niks uit :) Thomas zit lekker te hersengymnastieken, deelt het resultaat en stelt de techniek gratis ter beschikking. Een paar anderen kraken daar hun hersens weer op om de boel nog wat aan te scherpen. Iedereen blij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 juli 2021 21:14 #1309993

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 851
Ik hoop dat hij zijn copyright goed geregeld heeft.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
I will appreciate feedback wether this is a known problem, or the black cloud that appears regularly when I undertake projects on my sailboat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 31 juli 2021 08:43 #1310051

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7954
roozeboos schreef :
[off topic]
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel lezers dit nog snappen.... :blink:
Toch niet meer dan een handjevol.
[/off topic]

Dat valt reuze mee hoor. Uiteindelijk meet je met je instrumenten maar drie vectoren.

Je verplaatsing t.o.v. de grond. (COG & SOG)
Je verplaatsing t.o.v. het water. (HDG & STW)
De waargenomen wind t.o.v. de Boot (AWA & AWS)

Die metingen kun je proberen van een correctie te voorzien en over tijd wat middelen c.q. dempen.
Die gecorrigeerde metingen kun je dan lekker van elkaar aftrekken of optellen.

-Zo is vector(COG & SOG) - vector(HDG & STW) stroom en drift bij elkaar opgeteld.
-voor ware wind is dan vector(AWA & AWS) - scalair(STW). Je kunt hier HDG weg laten omdat AWA en AWS al t.o.v. HDG zijn.
-De geo wind is vector((AWA+HDG) & AWS) - vector(COG &SOG)

Het wordt pas echt ingewikkeld als je verschillende tracks die een behoorlijke hoek met elkaar maken in water wat min of meer de zelfde stroom snelheid heeft met elkaar gaat vergelijken om zo de stroom te kunnen uitrekenen. Als je de stroom namelijk eenmaal weet kun je die aftrekken van de som stroom en drift om zo je drift te krijgen.
Of je moet het geluk hebben dat je niet op stromend water vaart.

Alles bij elkaar in theorie heel duidelijk. Totdat je ontdekt dat je metingen een behoorlijk grote fout marge hebben en het spul behoorlijk in de war schopt. Het gevaar sluipt er dan in dat je de metingen gaat aanpassen zodat ze gaan kloppen met je theorie. Dat is de omgekeerde wereld.
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 08:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 31 juli 2021 08:47 #1310053

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19619
Oh okay. Ja, dat gaat nergens over dan.
En ik maar denken dat BK heel slim is. Maar dat is schijn dus. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 31 juli 2021 08:51 #1310055

roozeboos schreef :
En ik maar denken dat BK heel slim is. Maar dat is schijn dus. :)

Ik doe alsof.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 31 juli 2021 15:56 #1310145

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
Baasklusje schreef :
Versie 2.0.0 online.

belangrijkste wijzigingen:
- leeway wordt nu goed berekend, negatief met wind van SB, positief met van BB. (dus niet meer altijd positief....)
- leeway op scherm, in log en records is nu exclusief de invloed van stroom
- stroom-impact staat nu erbij in het current-window,na de current From, To nu ook Impact. Dat zijn graden die je door stroom verzet wordt naar BB (negatief) of SB (positief)
- twee nieuwe post-processors die Leeway analyseren. Kun je de K-factor aanpassen ;-)

Thomas, is er ruimte om van Im, Imp te maken? Dan rolt Imp(act) net iets lekkerder door in de hersenen :)

Het is al prachtig, en wordt steeds beter. Lekker bezig hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 31 juli 2021 19:01 #1310186



En ik heb ook even een hulpmiddeltje gemaakt om eenvoudig allemaal aparte PDlogs samen te voegen tot 1 grote.
Is veel makkelijker om veel logs te post-processen in 1 keer.
Geen gedoe met Kladblok etc.

Zeer binnenkort in V 2.0.1
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 aug 2021 04:56 #1310281

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ik heb geen RS232 tussen de mux en laptop.

Kan ik als input ook een udp poort gebruiken?
Kan je een voorbeeld config geven?

Alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 aug 2021 11:40 #1310417

Sjoerd02 schreef :
Ik heb geen RS232 tussen de mux en laptop.

Kan ik als input ook een udp poort gebruiken?

Nee, SPD wenst alleen met een COM of TTY te communiceren ;-)

Heb je een wifi-only mux? Geen USB?
Je kunt met NavmonPC of met Franson GPSGate ertussen werken.
Die met wifi aan de mux, en dan alles laten doorgeven aan de COM van SPD.

Ik denk dat OpenCPN dat ook kan.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 01 aug 2021 12:41 #1310431

Versie 2.0.1 online.
Daarin de mogelijkheid om even snel een heleboel PDlogs (max 100 stuks) te combineren tot 1 grote, handig voorpost-processing en andere analyses.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 aug 2021 08:01 #1310620

De leeway-data zien er nu veel beter uit.
Hier wat data van de Jumpinjack van gisteren:



Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 aug 2021 09:43 #1310662

Ook even een post processor voor het vergelijken van target-Leeway (obv de K-constante) en de echte leeway gemaakt. Kijkt alleen naar TWA < 90.

Jumpinjack kan zijn K (nu 11) iets lager zetten ;-)

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 aug 2021 10:59 #1310687

Done :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 02 aug 2021 18:53 #1310897

Nog een leuke post-processor: die haalt uit de PDlog de actuele, gemeten helling per TWS en TWA, Apart voor SB en PT.
Deze uit de log van Jumpinjack.
Nullen zijn TWA-TWS-Boeg combinaties die niet in de PDlog zaten.
Het is geen kant-en-klare heelpolar, maar kan wel helpen er een te maken.
Nu in v2.0.2

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 02 aug 2021 19:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 05 aug 2021 07:38 #1311652

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
tussen alle mooie update's en upgrades door.....

tijd geleden vroeg iemand zich af of het nou echt zo nuttig is, zo'n performance meter. Wordt je er een betere zeiler van? Ja en Ja was toen mijn antwoord.
Afgelopen weken weer mogen ervaren hoe lekker een performance meter is.
Sinds begin dit seizoen hebben we nieuwe zeilen en is voor mij de pret pas echt begonnen. We hebben de boot nu voor het tweede seizoen en qua zeiluitrusting/techniek is hij nu ook heel ver op orde. Ik weet dat ik heel behoorlijk kan trimmen en toch hield ik het gevoel dat we er niet uit haalden wat er in zit. Na alle tijd, geld en moeite een lastig gevoel kan ik vertellen.
In de vakantie een paar goeie zeildagen gemaakt en kon ik mijn gevoel vergelijken met de performancemeter. En dan komen de nuances vanzelf boven drijven. Onder de 8 kts ware wind halen we niet de snelheden die mogelijk zijn, bij 10+ wel. Het onderwaterschip staat deze winter op de to do lijst, dus dat klopt wel. In perspectief: onder de 8 kts is 90% haalbaar. Nog lang niet gek en veel beter dan mijn gevoel me deed beleven.
De High Aspect doet het ook heel goed bij minder wind. Wisselen voor de G2 loont zeker, maar in vakantie stemming hoeft dat niet.
Bij wat meer wind en helling viel me op dat het roer bij een uitslag van >15gr begint te bruisen. Het is dan nog geen stallen wat er gebeurt maar performance loopt dan terug. Grootzeil iets meer uit laten lopen of wat lager op de overloop. Helling neemt wat af, roeruitslag loopt terug naar 10 en performance loopt weer op. Ik weet nu dus dat het bruisen teken is te kijken naar de druk in het grootzeil en vooral: dat het zin heeft. Daar zal nog wel iets meer nuance in te maken zijn (bij grotere snelheden zal het bruisen aanhouden).
Het leert me ook dat het roer meest waarschijnlijk niet helemaal het juiste profiel heeft. Maar das een ander topic ;)

Met de performancemeter dus niet alleen mijn gevoel positief kunnen bijstellen, maar ook mijn boot weer beter leren kennen. (En een paar "klusjes" op de lijst er bij).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 aug 2021 07:59 #1313601

Rustig hier.... dan werkt het overal goed, neem ik aan.

Ben momenteel "Noise" aan het lezen, van de onvolprezen Daniël Kahneman.

Over bias en ruis in besluitvorming (rechters, sollicitatiegesprekken, medische diagnoses etc).
Een aanrader.
Je schrikt je weer dood over hoe afgrijselijk slecht mensen zijn in logisch redeneren en besluiten.
Niet veel beter dan een pijltjes gooiende chimpansee.

Boek gaat over het reduceren van bias (fouten in een bepaalde richting) en noise (willekeurige fouten).

En daar hebben we aan boord ook mee te maken.....

Bias wordt in SPD bestreden door
- correctietabellen voor STW-afwijking
- deviatietabel voor heading
- AWA-afwijking bij helling door te corrigeren voor helling
- AWS-afwijking bij helling door scheve cupjes: idem
- AWS-afwijking door masthoogte (en dus ook helling): idem

En dan is er noise...
Kahneman geeft een formule voor het reduceren van noise door het aggregeren van waarnemingen (middelen).
De overblijvende noise in een reeks waarnemingen is de oorspronkelijke nois gedeeld door de wortel van het aantal geaggregeerde waarnemingen.

Concreet: als je 4 waarnemingen middelt dan halveer je de noise.
(dat doet SPD voor AWS, AWA en stromingskenmerken).
En als je 100 waarnemingen middelt verwijder je 90% van de ruis.
De filters voor wind en performance lopen in SPD van 2 (1 voor ruwe performance) tot 512 (64 voor performance.

Met die filters (wind en performance) op maximum (512 resp 64) verwijder je dus ruim 95% resp 88% van de ruis.

Het belang van bias goed verwijderen wordt steeds groter ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 aug 2021 08:33 #1313621

Ehm, strijk je met al dat filteren de zaak ook niet (te) plat? Dan is de ruis er wel uit, maar ben je wat anders kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 11 aug 2021 08:36 #1313625

Zeker. De knopjes met beleid hanteren!

Maar een filter van 16 seconden haalt al 75% ruis weg.
Dat lijkt me te doen ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 12:16 #1319964

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Baasklusje schreef :
Rustig hier.... dan werkt het overal goed, neem ik aan.
Oh, als je je verveelt... ;)

SPD heeft 24 uur zeilen feilloos gelogd, in tegenstelling tot WinGPS wat steevast ergens tijdens de rit wel een keer vastloopt. Mooi stabiele tool dus.

Hij logt keurig één regel per seconde, het zijn er dus in totaal 86-duizend-nogwat, maar de timestamps (seconden) gaan een beetje van:

01 01 03 03 05 06 07 07 09 10... enz. Het zijn er dan wel tien, maar door die dubbelingen raak je datapunten kwijt in post-processing en grafische weergave.

Ik zal eens kijken of ik dat achteraf kan normaliseren zonder verschuivingen, maar misschien is het te ondervangen in SPD zelf, of door ook secondes achter de komma te loggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 12:26 #1319968

web schreef :
de timestamps (seconden) gaan een beetje van:

01 01 03 03 05 06 07 07 09 10... enz. Het zijn er dan wel tien, maar door die dubbelingen raak je datapunten kwijt in post-processing en grafische weergave.

Te slome GPS....
Ik heb er geen last van, zie stukje log:
TIME	       GEO	GEOkts	AWS	AWA	S--P	TWS 10m	TWA	UPWASH	tHEEL	HEEL	tLEEWAY	LEEWAY	COG	HDG	DEV	SOG
18:41:15	1	11,1	10,9	78	S	10,7	112	1	-15	-10,5	-2	0	253	252	2,8	6,6
18:41:15	1	12,2	12	81	S	11,9	112	1	-17	-8,9	-2	0	254	252	2,8	6,6
18:41:16	1	12,9	12,7	84	S	12,8	113	0	-16	-7,8	-2	0	254	251	2,8	6,6
18:41:17	1	13	12,6	86	S	12,9	114	0	-16	-7,4	-1	0	254	251	2,8	6,6
18:41:18	1	12,9	12,5	85	S	12,7	114	0	-17	-6,9	-1	0	254	251	2,8	6,6
18:41:19	1	11,5	11,5	80	S	11,4	112	1	-17	-6,7	-1	0	253	250	2,8	6,5
18:41:20	1	10,9	10,8	78	S	10,6	112	1	-15	-6,5	-1	0	253	251	2,8	6,5
18:41:21	1	10,1	10,1	76	S	9,9	112	1	-15	-7	-1	0	252	250	2,8	6,5
18:41:22	1	10,2	10,5	73	S	9,9	109	1	-22	-8,2	-1	0	251	250	2,8	6,5
18:41:23	1	10,5	11,1	70	S	10,1	105	1	-21	-10,4	-2	0	251	251	2,8	6,5
18:41:24	1	10,8	11,3	71	S	10,4	105	1	-20	-12,6	-2	0	251	252	2,8	6,5
18:41:25	1	10,8	11,1	73	S	10,4	107	1	-20	-14	-2	0	252	252	2,8	6,5
18:41:26	1	11,1	11,3	77	S	10,9	110	1	-20	-13,8	-3	0	254	251	2,8	6,6
18:41:27	1	11,7	12	77	S	11,6	109	1	-12	-12,4	-3	0	254	251	2,8	6,7
18:41:28	1	12,7	12,7	80	S	12,4	110	1	-13	-12,5	-2	0	253	251	2,8	6,7
18:41:29	1	12,9	12,4	83	S	12,5	113	0	-17	-13,1	-2	0	252	251	2,8	6,8

De tijd is de tijd zo uit een RMCrecord uit de GPS.
Bij mij staan daarin de decimale seconden allemaal op 00 (uit de GPS van de Transponder).
Bij post-processing heb je geen last van die dubbele tijden.

Fijn dat het stabiel is! Ik heb ook geen enkel probleem gehad. Het draait gewoon door!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 12:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 12:46 #1319974

Een van de holy grails van SPD is het berekenen van de juiste geowindrichting (over de grond), uitgaande van een HDG, een AWA en de helling (want meer input is er niet.)
Helling maakt de AWA kleiner, en SPD corrigeert dat.

Uit de log van de 24uurs blijkt dat dat soms na een manoeuvre (overstag, gijp) prima gaat, en soms gaat en zo'n 10 graden fout.
In onderstaand plaatje in blauw de COG met de linker as, in oker de berekende GEOwind.
De 200 (COG) is de 0-as voor de geowind. Die staat er als + als ie oost van noord zat, en als min igv ietsje westelijk.
Bovenin in tekst de rakken (boei naar) en daar vlak onder de TWA.
Soms verspringt de Geowind bij een manoeuvre (van EZCD naar KG, van KG naar EZC).
Dan gaat het een hele tijd prima, maar bij WV19-SB8-WV12 gaat het weer niet netjes.
Beide een groen streepje gezet....
Het is niet veel, een graad of 10, maar toch mag dat niet.
Het lijkt erop dat het bij hogere koersen wel goed gaat, en dat de afwijking vooraf zit bij ruimer dan TWA90.
Iemand een helder inzicht? Moet de AWA-correctie aangepast aan TWA en/of TWS?? (Gentry doet dat niet....)
Het kan ook zijn dat de windset bij ruimere hoeken een afwijking heeft (geen rondjes gedraaid voroaf, met die klotsgolven....)
Upwash ook een verdachte? Maar waarom dan niet altijd.....

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 12:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 13:06 #1319982

Heel beroerd vind ik dit niet hoor ;)

Maar de TWD schatting is de lakmoesproef voor alle daarvóór uitgevoerde calibraties, correcties en berekeningen. Het is niet mogelijk hier één foutbron voor aan te geven. Ik heb ooit eens een gevoeligheidsanalyse hiervan gemaakt, staat nog wel ergens in het PolarPlot draadje.

Zelfs de kostbaarste commerciële systemen lossen dit “The True Wind is tacking with me!” fenomeen op met tabellen (empiri dus!); ik zou niet te lang zoeken naar root-cause oorzaken dus :)

Zie ook de laatste alinea’s:
www.sailingworld.com/how-to/st...ts-good-calibration/
The holy grail of any instrument system is to be able to provide an accurate true-wind direction—reliably spotting a small shift can be worth significant mileage. Now that your four core sensors are well calibrated, your instrument system should work perfectly, with two exceptions:

The true-wind speed will over-read when sailing downwind, and the true-wind direction and angle will read differently from tack to tack. The increase in true-wind speed is simple to deal with; the cause is the wind accelerating over the masthead unit due to the influence of the sails when sailing downwind. The good news is that the effect is constant, and by applying a correction of between 12 and negative 15 percent to the true-wind speed downwind, you will solve the problem.

The difference in true-wind direction or true-wind angle from tack to tack is not so straightforward to explain. There are a combination of factors at play including mast twist, deflection of the wind by the sail plan, air temperature, humidity, and barometric pressure. We usually refer to the combination of these factors as upwash, and it is most visible in the true-wind direction.

High-end instrument systems have a true-wind correction table available to make corrections. Unfortunately, the corrections are not constant; they differ according to windspeed and point of sail, so a significant amount of effort must be put into creating a table for corrections across the windspeed range, and for upwind, reaching, and downwind.

The basic rule for true-wind correction is as follows: If the true-wind direction is lifting tack-to-tack (when you exit a tack, the true-wind direction indicates you’ve been lifted), then the true-wind angle is reading too wide and half the error should be subtracted. If the true-wind direction is heading tack-to-tack (the true-wind direction indicates you have been headed on the new tack), then the true-wind angle is reading too narrow and half the error should be added.

Calibration and refinement of the true-wind direction is a continuous process. Differences in the true-wind direction can change from morning to afternoon as sea breezes build and the wind gradient changes. If all else fails, once again, you can always blame wind shear.
Laatst bewerkt: 30 aug 2021 13:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 13:08 #1319983

Nachtvlinder schreef :
Heel beroerd vind ik dit niet hoor ;)

Ik ook niet hoor, 2 rakken op 29 een 10 graden foute Geowind....
Ik zal de windset eens nakijken.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 30 aug 2021 13:11 #1319984

Plot de TWS (geo!) ook eens mee!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.703 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl