Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Sailing Performance Dashboard

Sailing Performance Dashboard 12 sept 2021 10:29 #1324420

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Voor zover ik weet doet Sailmon hetzelfde als B&G, nke, adrena en expedition. Bij B&G (H5000) is aan de windmeter maar 1 ding in te stellen, en dat is alignment, alle berekeningen/correcties komen daarna.
Dat wind acceleert bij ruime koersen is vooral bij getrokken spi, zo stelt men.
Sensors zijn niet perfect, hoe minder je er aan corrigeert hoe consequenter je verdere berekeningen. Althans dat denk ik.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 sept 2021 10:41 #1324426

3Noreen schreef :

Even op het internet zoeken naar wingtip vortices. ;)

Wing tip vortexen zullen er op alle koersen zijn.

Dit gaat specifiek over het idee dat op (heel) ruime koersen de gemeten TWS hoger wordt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 sept 2021 10:47 #1324428

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :

Even op het internet zoeken naar wingtip vortices. ;)

Wing tip vortexen zullen er op alle koersen zijn.

Dit gaat specifiek over het idee dat op (heel) ruime koersen de gemeten TWS hoger wordt.

Jawel maar ze zitten altijd aan de lijkant. ;) Alls je wind meter daar niet zit merk je daar niets van dus. Maar als je ruimwind vaart dan zit daar opvallend vaak nu net je windmeter.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 sept 2021 10:49 #1324429

En dan? Die vortex draait, en gemiddeld zou dat geen andere TWS geven....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 12 sept 2021 11:09 #1324440

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Baasklusje schreef :
En dan? Die vortex draait, en gemiddeld zou dat geen andere TWS geven....

In het Engels meestal aangeduid met turbulent flow. Meten en rekenen aan een turbulent flow is bijna onmogelijk. Op zijn minst heb je daar een super computer voor nodig. Met andere woorden je meetinstrument die in een wingtip vortices zit is zo goed als nutteloos. Vandaar die hele dure lange stokjes om je meter boven de wingtip vortices uit te krijgen. Of een tweede windmeter ergens boven je hekstoel.

Nu denk ik dat het met een pinhead grootzeil wel eens mee zou kunnen vallen. Maar bij een modern square top grootzeil wordt je windmeting down wind problematisch.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 sept 2021 11:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 08:11 #1324654

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar hoe de stw zich verhoudt tot sog bij andere schepen, op niet stromend geacht water natuurlijk.

Bij ons tussen 0 en 0,3 kts verschil op vlak water. Persoonlijk lijkt mij dat alleszins redelijk. Hoe ligt het bij andere schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 08:17 #1324656

Is dat onder helling, rechtop, aan-de-wind, onder spi, motorend? Dit kan allemaal een effect hebben op de afwijking...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 08:22 #1324658

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dit was bij weinig wind, wel wat helling, maar zo weinig dat we zelfs aan de lage kant zijn van zitten. Of onder spi, twa160 ongeveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 08:32 #1324662

Als je onder alle omstandigheden (motor maakt niet uit natuurlijk) 0.3kn onnauwkeurigheid haalt, lijkt mij dat netjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 08:55 #1324668

Hier over de hele 24uurs: (80.000 waarnemingen)
- gemiddelde van SOG - STW + correctie: -0,04 kts (dus plus-en min-afwijkingen gemiddeld)
- gemiddelde van de absolute waarden ervan: 0,34 kts

Ik denk dat de golven veel schelen.
Zo'n golf is tenslotte een bewegende bult water die bovenin draait in de richting van de wind (en golven).
Dus zo lang je niet precies haaks op de golven vaart krijgt je log er elke keer een tik van mee....

En als dat zo is zal een ultrasoon log niet helpen, dat werkt op echo van kleine deeltjes in het water een stukje onder de gever. Die deeltjes zullen net zo hard bewegen als de golf zelf....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 08:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 09:18 #1324674

Ultrasoon meet tot een meter diep. Electromagnetisch net als een paddlewieltje in de grenslaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 09:38 #1324683

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nachtvlinder schreef :
Als je onder alle omstandigheden (motor maakt niet uit natuurlijk) 0.3kn onnauwkeurigheid haalt, lijkt mij dat netjes.
Niet onder alle omstandigheden helaas. Bij de 24uurs was het meer door de golven enz enz. Daar denk ik van: dat is met een paddlewheel niet te ondervangen en een correctietabel daarvoor maken lijkt me ook zeer lastig.

In het rijtje van afgelopen woensdag komt van alles voorbij van 0 tot 0,3. Een heel enkele seconde 0,4. Lijkt mij ook best acceptabel idd.

Hoe groot is de invloed van een dergelijke afwijking op de andere data die word uitgerekend door SPD? Welke foutmarge zou je rekening mee moeten houden?
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 09:41 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 10:20 #1324697

Golven kun je niets meer mee dan platfilteren, denk ik. Dat zal met US net zo zijn: boot accelereert en remt ook daadwerkelijk af. Zó dynamisch kun je sowieso niet trimmen; is mi niet erg dus als er wat gefilterd moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 10:26 #1324702

koko schreef :
Hoe groot is de invloed van een dergelijke afwijking op de andere data die word uitgerekend door SPD? Welke foutmarge zou je rekening mee moeten houden?

Destijds kwam ik tot onderstaande gevoeligheidsanalyse:
Nachtvlinder schreef :
Heb in mijn programsel PolarPlot eens zitten spelen in de simulatiemodus; daarin kun je voeden met zelf gekozen data, al of niet met ruis.

Ik heb in 3 scenario's (hoog aan-de-wind, halve en ruime wind) telkens dezelfde meetfouten gesimuleerd:
  • Een 5% afwijking van de logspeed in dat scenario
  • Een afwijking van 1.5 knoop op de gemeten windsnelheid (die in alle scenario's gelijk is)
  • Een afwijking van 3 graden van de gemeten windhoek

Hieronder de resultaten:



Enkele conclusies:
  1. In alle scenario's is de invloed van een afwijking in het log niet heel gevoelig: ondanks dat TWS en TWA wat afwijken, blijkt de fout in de performance, relatief gezien, gelijk aan de fout in de gemeten bootsnelheid
  2. Een afwijking van 1.5 kn in de gemeten windsnelheid heeft overal een belangrijk effect, echter het grootst bij aan-de-windse koersen.
  3. Een afwijking van 3 graden in de gemeten windhoek heeft nauwelijks effect bij ruime koersen, tot een extreem effect bij aan-de-windse koersen. Houd er rekening mee dat juist bij deze koersen drift en upwash deze meting behoorlijk kunnen verstoren. Ook uitlijning is dus erg belangrijk!

PS: Nu wordt mij ook duidelijker waarom de racecomputers juist onderstaande calibraties toepassen:
  • Down-wind acceleration correctie (windsnelheid is daar belangrijker dan richting)
  • Upwash correctie voor hoge koersen (windrichting is daar belangrijker dan op andere koersen)

Kunnen we al door naar de nauwkeurigheid van wind sensoren trouwens? Daar hebben we géén GPS om naar te ijken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 15:37 #1324796

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Baasklusje schreef :
In ons geval:
- WV12-VFB TWA 58 graden, TWS gemiddeld 19,95 kts
- VFB-WV19 TWA 123 graden, TWS gemiddeld 20,47 kts
- WV19-FIN TWA 158 graden, TWS gemiddeld 19,86 kts

Half knoopje minder voor de wind dan op de 123 TWA, en zelfs minder dan op het 58 TWA-rak.
Ik zie geen Downwind Acceleration.....

Kan de PDLog van de Scarabee hier nog iets over zeggen?

Ja. Maar...


Geel = COG op 1/10 schaal, 60s moving average
Groen = TWS10m, 60s moving average
Blauw = TWA, 60s moving average


Links van SB8 naar WV19, TWA ~85.
Rechts het finishrak.
Hier is iets interessants aan de hand.

Op een piekje tijdens de draai na, blijft de TWS trend vrijwel onverstoord.

18.41 kn gemiddeld van 17:37 tot 17:47 (voor de ton)
19.01 kn gemiddeld van 17:50 tot 18:00 (na de ton)

Tot 10 minuten later. Daar komt ie alsnog omhoog.

21.50 kn gemiddeld van 18:00 tot 18:10 !

Wat is er gebeurd? Een echte toename van de wind? Uitbomen van de fok? Vrije wind gevonden?
Even in jouw data snuffelen... ;)
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 16:04 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 15:52 #1324802

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Uit jouw log:



Daar hetzelfde beeld. TWS neemt eerder af dan toe, rond de ton. En rond 18:00 gebeurt er helemaal niks, dus een echte toename is onwaarschijnlijk.

Vijftien minuten later komt er ook bij jou een knoop of twee bij.
Interessant is echter, dat dat exact gelijk opgaat met een koerswijziging. Dat wijst erop dat "user input" hier meespeelt.

Vragen, vragen...
- Duurde het een kwartier om de spi op te diepen uit het vooronder? ;) (Dan is dus het grootzeil niet, maar de spi wel verantwoordelijk voor een lichte "Downwind-Acceleration")
- Was het drukker, zodat jij vijf minuten later dan wij wat meer vrije wind had?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 15:54 #1324803

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
666 schreef :
Dat wind acceleert bij ruime koersen is vooral bij getrokken spi, zo stelt men.

Dat dus. Maar blijkbaar doen melkmeisjes ook mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 15:57 #1324804

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Nachtvlinder schreef :
Golven kun je niets meer mee dan platfilteren, denk ik.
Je zou ze moeten detecteren om enige hoop te hebben, want ook het platgefilterd gemiddelde is beduidend anders dan op vlak water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:00 #1324808

Dat valt toch wel mee, als je naar de 24h gemiddelde en max. afwijking van BK kijkt?
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 16:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:05 #1324810

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Bij hem wel, ja.
Al weten we natuurlijk niet wat zijn log op vlak water doet. Misschien is ie op de 1 of andere manier toch gunstiger geplaatst om minder last van golven te hebben.

We kunnen de STW van Scarabee ook wel calibreren om platgefilterd redelijk te kloppen tijdens de 24uurs, maar dan klopt er op het Eemmeer niks meer van.
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 16:06 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:06 #1324811

Logje snuffelen....

Laatste boei om (zie TWA van 120 naar 160) (oranje) en dan tot aan de finish.
Blauw is TWS.
Beide 60 sec moving avg.

De spi ging erop na een paar minuten, misschien daardoor die TWS omhog na ca 1000 seconden (X-as).
Maar het was een rommelig rak, boten in de weg, inklappende spi, halverwege er weer af.
Ik zie niet per sé een downwind acceleration....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:09 #1324813

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ik wel, als je spi er van 18:38 tot 18:52-53 ofzo op stond...

Logt SPD de zeilvoering niet? ;)
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 16:10 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:22 #1324816

Ik zie ook niets. Maar om een correlatie aan te tonen in deze verruisde data zijn heel veel gijpjes, spidrops nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:34 #1324817

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
web schreef :
18.41 kn gemiddeld van 17:37 tot 17:47 (voor de ton)
Op datzelfde laatste stukkie voor de WV19 (18:10-18:20) mat jij overigens 18.39kn TWS10m
Dat ontloopt elkaar precies niks.

Van 17:37 tot 17:47 mat je dan weer 17.06kn gemiddeld, maar dat moet een stuk oostelijker op het meer geweest zijn waar inderdaad iets minder wind zat.

Afkomstig van de VFB, vermoed ik dat wij zo tussen 17:00-17:10 op dezelfde breedtegraad voeren, maar dan wat zuidelijker, vanaf SB8. Daar woei het dan weer 20 knopen volgens ons SPD. Dan zit er opeens weer drie knopen tussen.

Helaas waren we nooit op dezelfde plek op dezelfde tijd :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailing Performance Dashboard 13 sept 2021 16:39 #1324818

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Nachtvlinder schreef :
Ik zie ook niets. Maar om een correlatie aan te tonen in deze verruisde data zijn heel veel gijpjes, spidrops nodig.

Ik keek wel alleen naar de kabbelende lijntjes, de uitschieters compleet negerend, en dan zie je toch wel iets gebeuren. Maargoed, je hebt inderdaad meer data nodig voor een betrouwbaar beeld. Bijvoorbeeld een log van zeilvoering ;)

Bij ons kan de "downwind acceleration" het gevolg zijn van het uitbomen van het voorzeil. Dat is vast wel ongeveer na 10 minuten gebeurd en is er niet meer af gegaan. Klopt toch heel aardig.

Ik heb misschien nog wel een datapuntje uit de WAC, waar ik nog wel ongeveer de hijsmomenten weet. Nog ff snuffelen...

EDIT: Nope, in dat ~6kn WAC logje is niks te zien.
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 16:53 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.801 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl