Inderdaad: met mooi-weer-boot bedoel ik weinig wind. Er is nog geen zeereling (grootste deel inmiddels besteld), geen zwemtrap, nog geen bevestigingspunten voor de lifelines en ook de handgrepen op de kajuit moeten nog worden gemonteerd. Als de boot zelf nog 9 bft nog aan kan (dat kan ie vast wel), moeten wij wel nog aan boord zien te blijven. Helaas is er na onze vakantie nog een noodlottig ongeval te betreuren geweest bij de 200 myls die zijn zaakjes vast beter voor elkaar had dus ik ben erg blij dat we voorzichtig zijn geweest. Met meer dan 4 bfrt blijf ik nog even binnen. Binnenin is het met een paar lekkere kussens prima uit te houden dus dat houdt me niet tegen

Gelukkig hebben we met de eerste twee weken van september zowat de mooiste week van afgelopen zomer te pakken gehad en hebben we maar 1 dag verwaaid in Lemmer gelegen. Voor de rest ging dat zo:
(jaja de trim is nog niet optimaal)
Onderweg nog even wat klussen in de ZF-thuishaven.
Maar het zeilen op zich bevalt wel. Het is nog even uitzoeken omdat ik nog niet eerder met een kottertuig gevaren heb maar op zich bevalt dat prima al is de plaatsing voor de genuarails van de kotterfok nog niet optimaal. Ik heb van Lady Elsa al een setje rails gekregen dus dat gaat nog goed komen. Maar daar komt TZT nog wel een draadje over.
De boot gaat bij wat meer wind (nog?) vrij snel op een oor liggen maar dat is misschien nog gevoelsmatig omdat er nog geen reling is en het snel als veel helling aan voelt. Er is ook nog het nodige aan trim te verbeteren en het gebrek aan tanks en interieur binnen helpt niet mee, net als een scheve, iets stampende boot door véél gereedschap, spullen en zelfs twee racefietsen (nu past het nog) in de voorhut en een verder lege romp.
Wel gaat de boot ook bij zwakke wind toch al aardig vooruit, ik had verwacht dat ie wat ondertuigder zou zijn dus dat valt nog mee, tot de boot volledig op gewicht is?
Wat gedaan is en wat nog gedaan moet worden buiten lijken allemaal kleine klusjes maar alles bij elkaar duren dit soort dingen toch vrij lang omdat je het hout goed moet beschermen (epoxy, drogen, kit) en bij een one-off als deze van veel dingen toch zelf de positie moet gaan bepalen. Uiteindelijk is in het weekend voor de vakantie nog redelijk wat essentieel beslag er op gekomen en op de ochtend van vertrek zelf nog het lummelbeslag gemonteerd odmat ik nergens een groooote poptang kon huren. De vakantie werd dan ook echt de maiden trip onder zeil.
Komende weekenden staan dus in het teken van reling en ook voor het bevestigen van extra lieren op de kuiprand en wat vastoppers op de mast die het leven wat makkelijker moeten maken. Ook gaan we komende zaterdag SRC doen zodat die marifoon die al lang klaar ligt thuis, ook echt aan mag
Oja: met kamperen bedoel ik ook echt kamperen. het is verdorie net de vorige boot