Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie apparatuur hoe en wat

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 11:14 #220542

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
roelb schreef :
Slecht: NASA. Niet kopen. Goedkoop, maar ook echt rommel. Ik heb een GPS repeater van dit merk. Het werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Het ding is qua user-interface erg irritant en is 's erg slecht afleesbaar, zowel overdag als 's nachts. Alle babbelt NMEA maar als je meer van deze dingen koopt zul je zelf de onderlinge communicatie moeten regelen via een multiplexer oid.

Roel

Nou ja, dit is wel een beetje erg kort door de bocht! Ik heb de afgelopen jaren voor zo ongeveer 8.000 euro aan Nasa apparaatjes voor mensen van het Zeilersforum ingekocht. Daarbij heb ik welgeteld 1x tot nu toe een apparaat terug moeten laten sturen omdat er iets niet goed functioneerde. Om dat nou 'rommel' te noemen!
De Nasa apparaten zijn meer basic dan verschillende merken die allerlei mooie extra's bieden. Zo heeft de log geen geheugen voor de maximum snelheid. Maar de displays vind ik juist erg helder en goed leesbaar, met heel grote karakters. Als je de basis navigatie apparatuur wilt aanschaffen (log, diepte, wind) dan ben je met Nasa via de inkoop actie voor rond de 400 euro klaar. Ik denk dat je voor die prijs niet eens een Raymarine windunit koopt en al helemaal geen tacktick.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 11:48 #220553

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
snelem schreef :
Nou ja, dit is wel een beetje erg kort door de bocht! Ik heb de afgelopen jaren voor zo ongeveer 8.000 euro aan Nasa apparaatjes voor mensen van het Zeilersforum ingekocht. Daarbij heb ik welgeteld 1x tot nu toe een apparaat terug moeten laten sturen omdat er iets niet goed functioneerde. Om dat nou 'rommel' te noemen!

Ik heb ook niet gezegd dat ze niet functioneren. Wel dat het in vergelijking tot de (inderdaad veel duurdere) merkapparatuur in mijn ogen rommel is. Ik heb ook uitgelegd waarom. Wellicht dat er tegenwoordig betere schermpjes inzitten, maar die Nasa clipper repeater die ik heb is echt niet goed afleesbaar en absoluut onvergelijkbaar met de leesbaarheid van de Raymarine klokken er naast. Vooral in direct zonlicht of 's nachts is het rampzalig, en ik heb ook van anderen regelmatig die opmerking gehad over dat apparaat. Daarnaast heb ik er al een aantal keer vocht in gehad. Allemaal wel op te lossen, maar een hoop ergernis in vergelijking tot de Raymarine spullen. En dan nog de klap op de vuurpijl: de bijgeleverde afdekkapjes zijn niet UV bestendig en na een paar jaar volledig vergaan. Ook vervangbaar, maar toch, het is wel tekenend.
snelem schreef :
Als je de basis navigatie apparatuur wilt aanschaffen (log, diepte, wind) dan ben je met Nasa via de inkoop actie voor rond de 400 euro klaar. Ik denk dat je voor die prijs niet eens een Raymarine windunit koopt en al helemaal geen tacktick.

Dat klopt, alle waar naar zijn geld. Maar toch denk ik dat investeren in kwaliteit uiteindelijk beter is. "The Anger of poor quality remains long after the Joy of a Low Price" :-).

Overigens, met Raymarine ST40 spullen (bi-data) kom je een heel eind voor dat geld. Ook basis qua functionaliteit, maar kwalitatief echt een stuk beter.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 12:18 #220556

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Even van internet geplukt (aanbieding bij Kniest):
ST40 Wind: 349
ST40 Log: 229
ST40 Diepte: 219
of ST 40 Bidata: 319

Karakters op deze displays zijn max 28mm hoog. Die van Nasa Clipper 40mm.

Maar goed, zoals je zelf ook zegt, ieder het zijne.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 12:48 #220565

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
snelem schreef :
Even van internet geplukt (aanbieding bij Kniest):
ST40 Wind: 349
ST40 Log: 229
ST40 Diepte: 219
of ST 40 Bidata: 319

Karakters op deze displays zijn max 28mm hoog. Die van Nasa Clipper 40mm.

Maar goed, zoals je zelf ook zegt, ieder het zijne.

Groet Erik

Het enige instrument dat je nodig hebt is natuurlijk de bi-data. De losse log- en diepte zijn dan natuurlijk niet nodig. Op marktplaats zie ik overigens een handelaar die de bi-data voor EUR 200 aanbiedt. In combinatie met een windset inderdaad duurder dan Nasa spullen, maar goed, zoals ik al zei, alle waar naar zijn geld.

Kijk, jij handelt dus blijkbaar in die Nasa dingen en hebt daar een belang bij. Ik ben al 6 jaar gebruiker van zo'n Nasa ding /en/ van Raymarine apparatuur, zowel uit de ST40 als de ST60 serie, en dat ook naast elkaar. Ik heb verder geen enkel belang erbij, maar wel een mening gebaseerd op mijn ervaringen. En die is helder en duidelijk. Ik zal nooit meer zo'n Nasa ding kopen en als ik een keer veel zin heb dan gaat 'ie eruit en wordt vervangen door een ST60 graphic display.

Verder zegt de grootte van letters en cijfers natuurlijk niet zoveel. Contrast, gebruikte font, kijkhoek en de kwaliteit van de achtergrondverlichting zeggen veel en veel meer. Ik kan mijn Raymarine instrumenten overal in de kuip goed en duidelijk aflezen, ongeacht dag/nacht of zoncondities. Maar dat kan ik van die Nasa Clipper unit niet zeggen. En die opmerking krijg ik ook regelmatig van andere mensen die bij mij meevaren.

Mocht iemand zijn eigen mening willen vormen, je bent bij mij aan boord natuurlijk altijd welkom voor een bakje koffie en een gezellige babbel.

Nu weer terug naar de vraag van de OP om niet te verzanden in een pro/con Nasa discussie.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 13:00 #220571

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
roelb schreef :
Kijk, jij handelt dus blijkbaar in die Nasa dingen en hebt daar een belang bij.

Roel.

Goed, geen inhoudelijke discussie meer. Maar even over bovenstaande. Ik heb al drie keer ontzaglijk veel tijd gestoken in het voor het Zeilersforum gezamenlijk inkopen van deze apparatuur. Enige dat ik er zelf beter van wordt is dat ik mijn eigen apparatuur dan ook voor een scherpe prijs krijg. Verder belang heb ik niet.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 13:03 #220573

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik wil nog wel even opmerken dat Snelem/Erik absoluut geen belang heeft bij de NASA inkoopacties, die hij vrijwillig voor het forum regelt. Het hadden net zo goed Raymarine inkoopacties kunnen zijn, het is maar net bij welk merk er het meeste voordeel voor de forumleden te behalen valt (zolang het merk maar aan een redelijke kwaliteitsstandaard voldoet).
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 13:03 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 13:37 #220586

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12403
Fijn, on topic dan nog maar even??
Ik zeil nu zo'n 15+ jaar.

Bij mijn Comet vanaf begin aan boord:
Goed kompas en platte kaarten.
Verrekijker en los peilkompas.
Dieptemeter OUD- met zo'n ronddraaibalkje en mechanisch log
Simpel stuurautomaatje
Later een handheld GPS-je, dit jaar vervangen omdat de 1e gebarsten was

Die heeft ook een nmea uit naar een 2e hands laptopje met stenteckaart IJsselmeer en OpenCPN met 2010 ANWB kaarten.

Ik heb een aantal vaste -eigen - waypoints gemaakt en heb daar zát aan.
lappie is eigenlijk overkill dus voor de heb zeg maar.Via 3G stick AIS vanaf internet

Maar jah, ik vaar makkelijke koersen en in principe alleen met goed weer
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 14:00 #220589

Zo zie je maar zo veel mensen zo veel wensen en ieder heeft daar zijn eigen kijk op en persoonlijke voorkeuren niets mis mee. Ik koop bijvoorbeeld liever bij Albert Hein dan bij de Aldi niet omdat de Aldi slecht is maar ik vind de ander prettiger winkelen. Ik wil daar maar mee zeggen dat echte slechte apparaten niet meer gemaakt worden, slechte service kom je helaas nog regelmatig tegen.

Mijn basis blijft de plattekaart zo heb ik het geleerd en zo zal ik het ook blijven doen, dat is vertrouwd. koersje uitzetten je dev en var berekenen en je positie bepalen dmv kruispeiling en sextand met behulp van texas instruments rekenmachientje.

Daarnaast wil ik wel met mijn tijd meegaan tenslotte ben ik ook van rekenliniaal naar comp gegaan dus in het wonderlijke wereldje van het varen gaan we ook maar met onze tijd mee.

Waarom heb ik dit draadje geopend ? natuurlijk om er wijzer van te worden maar ook om een goede discussie te zien ON en OFF topic mag allemaal. De meeste van jullie ZF ers zijn meer van deze tijd en zijn meer thuis in deze materie dan ik, daarom.

Dus mijn basis blijft plattekaart met ondersteuning van de moderne techniek.

Marifoon.

AIS lijkt mij toch wel een nuttig apparaat maar dan stand alone is dan wel weer afleesbaar op mijn miniatx pctje van 12v

Heb ik voor me AIS dan wel een apparte antenne nodig ? dus extra draadje in de mast

Opensourch software heb ik naar gekeken maar daar snap ik even helemaal niets van, gedownload met kaarten en verder dan een zwartscherm kwam ik niet :woohoo: ligt aan mij niet aan de software dus daar moet ik wat investeren.
Digitalekaarten koop ik liever kant en klaar inplaats van scannen, komt niet goed.

Maar moet even zeggen geweldig hoe jullie inzet is, Top hier.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 14:30 #220597

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
@yellow boat.
Wat de boer niet kent etc.etc.
Die stand alone ais is een uitermate ,energiezuinige,super veilige ,makkelijk te hanteren en te intrepeteren instrument .
Ik vaar zelf met de ais watchmate van vesper marine.Met transponder uiteraard.
Groet,
Herman.
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 14:38 door Tusker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 14:40 #220600

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Revolution1 schreef :
Zo zie je maar zo veel mensen zo veel wensen en ieder heeft daar zijn eigen kijk op en persoonlijke voorkeuren niets mis mee. Ik koop bijvoorbeeld liever bij Albert Hein dan bij de Aldi niet omdat de Aldi slecht is maar ik vind de ander prettiger winkelen. Ik wil daar maar mee zeggen dat echte slechte apparaten niet meer gemaakt worden, slechte service kom je helaas nog regelmatig tegen.

Mijn basis blijft de plattekaart zo heb ik het geleerd en zo zal ik het ook blijven doen, dat is vertrouwd. koersje uitzetten je dev en var berekenen en je positie bepalen dmv kruispeiling en sextand met behulp van texas instruments rekenmachientje.

Daarnaast wil ik wel met mijn tijd meegaan tenslotte ben ik ook van rekenliniaal naar comp gegaan dus in het wonderlijke wereldje van het varen gaan we ook maar met onze tijd mee.

Waarom heb ik dit draadje geopend ? natuurlijk om er wijzer van te worden maar ook om een goede discussie te zien ON en OFF topic mag allemaal. De meeste van jullie ZF ers zijn meer van deze tijd en zijn meer thuis in deze materie dan ik, daarom.

Dus mijn basis blijft plattekaart met ondersteuning van de moderne techniek.

Marifoon.

AIS lijkt mij toch wel een nuttig apparaat maar dan stand alone is dan wel weer afleesbaar op mijn miniatx pctje van 12v

Heb ik voor me AIS dan wel een apparte antenne nodig ? dus extra draadje in de mast

Opensourch software heb ik naar gekeken maar daar snap ik even helemaal niets van, gedownload met kaarten en verder dan een zwartscherm kwam ik niet :woohoo: ligt aan mij niet aan de software dus daar moet ik wat investeren.
Digitalekaarten koop ik liever kant en klaar inplaats van scannen, komt niet goed.

Maar moet even zeggen geweldig hoe jullie inzet is, Top hier.


Voor standalone ais geen extra antenne nodig.Wel een splitter zodat je je marifoonantenne tweeledig kunt gebruiken.Zie de site van Nautic support.

Groet,

Herman.
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 14:42 door Tusker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 15:20 #220608

ik heb ook die stand alone AIS met eigen LCD, met plus en min en nmea van de gps als ingang, zodat ie weet waar ie is.
Het apparaat verbruikt hooguit 100mA. De backlight kan ook nog uitgezet worden.
Real time positie van alle schepen om je heen, die een transponder hebben.
We hebben een antenne op ons hekstag, die zat erbij (MP)

Verder deel ik je manier van werken volledig, ik doe het net zo. Ook aan het klooien geweest met downloaden van digitale kaarten, schiet allemaal niet op.

Wel heb ik laatst een succesvolle proef gedaan met geogarage.com
Kan je voor een tientje per maand -en per maand opzegbaar- alle up to date kaarten die van belang zijn online zien.
Ik vond dat heel handig ivm planning tripje lowestoft.
Ik had wel een overzeiler, maar geen details van het laatste stukje.
Niks stopt je natuurlijk om een print screen te doen via paint. (vanaf je computer thuis)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 15:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 16:34 #220617

roozeboos schreef :

En toplicht LED lamp licht al klaar , moet er alleen nog even in. Dat scheelt weer 1 Ah. Tijdens zeilen gaat koelkast uit.

ff of topic: Mag ik vragen wat je hiervoor gemaakt hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 16:39 #220618

oh die kan je gewoon kopen bij de watersportwinkel. Is een rondschijnende witte led (er zitten meerdere in). Gekeurd qua lichtopbrengst voor navigatie verlichting.Past in standaard bajonet.
Dus kappie eraf lampie eruit, effe opletten voor + en led lamp erin , kappie erop, klaar is kees!
Hij ligt aan boord, ik nog wel even kijken voor merk en type
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 16:51 #220621

@roozeboos Laat ze dat hier maar niet horen, er zijn hier hele discussies over gevoerd :evil:
Het resultaat schijnt namelijk nogal onveilig te zijn, dit heeft ons ervan weerhouden om een ledvervangingslampje te plaatsen.... en ik heb wel gezien wat er bedoeld word tijdens de afgelopen 24 uurs!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 17:10 #220625

Dan zijn de eisen niet goed. Als tie goedgekeurd is, dan is het wat mij betreft okay. Er zijn er ook die hem gewoon uitlaten, zo lees ik hier.

Tevens heb ik liever een wat zwakker ledlampje, als dat al zo is, met de huidige stand van LED techniek, waar je er niet eens meer tegenin kan kijken, dan een feller lampje die m'n accu leegtrekt. Het is gewoon niet in verhouding.

maar ik zal es zoeken op de site.

Terug on topic, wat mij betreft
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 17:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 17:26 #220629

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27161
YELLOW BOAT schreef :
Het probleem met laptops is niet alleen dat ze storingsgevoelig zijn. Het zijn ook echte stroomvreters! Laptops gebruiken toch al gauw 50 Watt( afhankelijk hoe druk ze het hebben) en dat is 4 Ah per uur uit je accu.
Een Plotter daarentegen gebruikt veel minder, afhankelijk van de schermgrootte. Een met een 7"scherm gebruikt maar 0,5-0,7 Amp.

Ad

Beetje overdreven, dat van de laptop. Wordt wakker en welkom in de moderne tijd!
Een 10"netbookje met ledverlicht scherm gebruikt max 12-15 watt, 1A op 13,8 volt, dat is al bijna hetzelfde als een plotter van 7-8". OpenCPN er op en klaar, GPS muisje eraan of een vaste GPS en meer is niet persie oodzakelijk. Zaken zoals windmeter, diepte meter zijn pureluxe voor de heb.
piloot bij alleenvaren is erg handig, maar vreet wel weer stroom.
Quicktide en Filo-kortweer en nopoints op de laptop en klaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 17:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 17:31 #220631

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1804
Ook ik vaar behoorlijk basic. GPS, papierenkaart met passer en plotter, kompas, marifoon, barometer, stroomatlas, logboek. Voor genoemde vaargebied meer als voldoende wat mij betreft. Zeker als er kennis is die hierop in het verleden is opgebouwd.

Om uit te proberen wat ik wil heb ik voor 40 euro een usb GPS muis gekocht en met open cpn met CM93 kaarten aan het klooien geweest. Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind, zowel het laptopdeel, als het principe. Een GPS plotter is toch wel verleidelijk, maar staat in het lijstje van wensen achter de stuurautomaat, verwarming, trimbare achterstag, nieuwe matrassen en een nieuwe fok ( niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde, mevrouw Dekadent wil ook invloed....).

Deze setup voor het eerst gebruikt tijdens de pinkstertocht naar Lowestoft. Toen zijn we toch ook keurig netjes overgestoken. Stroomgebruik met de laptop werd een issue, eerdere lange tochten zonder laptop waren wat dat betreft iets rustgevender.

Voor wat het waard is...

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 18:10 #220638

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
d32 gebruiker schreef :
@roozeboos Laat ze dat hier maar niet horen, er zijn hier hele discussies over gevoerd :evil:
Het resultaat schijnt namelijk nogal onveilig te zijn, dit heeft ons ervan weerhouden om een ledvervangingslampje te plaatsen.... en ik heb wel gezien wat er bedoeld word tijdens de afgelopen 24 uurs!

Ik heb het toch gehoord ;-)
en wat zag je dan, de 24uurs? verkeerde kleuren, grijze sectoren recht vooruit, veel te weinig licht?

@roozeboos, lees www.ziltmagazine.com/PDF/2008-zilt22.pdf pagina 34 e.v.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 18:24 #220639

Oja oke, nu snap ik jullie. Het overschijnen heb ik ook van gehoord en gelezen. Zorgwekkend.

Maar: ik heb een witte led (bestaande uit volgens mij betaande uit totaal 9 of 12 leds drie onder mekaar, rond geplaatst) gekocht.

De originele driekleuren kap blijft. Alleen het bulpje binnenin wordt vervangen. Het kan aan mij liggen maar volgens mij wordt het dan alleen maar beter.
Volgens mij was het overstralen alleen bij verschillende kleuren leds , dus in feite zonder drie kleuren kap.

overigens trekt toch nog ongeveer 200mA.

Of is het zo dat de niet helemaal zelfde witte kleur van de led t.o.v. de bulb de kap zelf een andere kleur lijken te laten geven? Daar kan ik niet zo mee zitten hoor. Dan kijken ze in ieder geval goed. WTF, wat zie ik nu???
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 18:28 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 18:44 #220644

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Overstralen komt ook juist omdat er meerdere leds in zitten in een rondje. Het is geen centrale lichtbron, het lampje dat eigenlijk voor het groene deel zit, schijnt ook door het rode deel en stuurt daarmee rood licht de verkeerde kant op. Snap je m'n uitleg een beetje? Hoe dichter de ledjes bij elkaar zitten hoe beter (betere benadering van 1 lichtbron) maar helemaal zonder overstralen wordt het niet. Thomas z'n verhaal in die zilt gaat ook over vervangbulpjes in bestaande, driekleuren behuizing.

Daarnaast heb je nog de verneukte kleuren. Niet alleen anders maar ook de lichtintensiteit kan drastisch afnemen. Een gloeilamp stuurt het volledige spectrum door en daar laat de kap alleen het rode en groene licht van door. Maar wat als een witte led een beperkt deel van het spectrum door stuurt waarin weinig rood zit? Dan krijg je een zwak, roodachtig lichtpuntje. En zo word groen ook wel blauwig. Dedicated groene en rode leds zijn dan wel een stuk beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 18:58 #220648

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Toplicht is driekleurenlicht? we zijn weer op de hoogte. :sick:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 19:08 #220652

@Philip, duidelijk verhaal. De plaatjes zag ik niet in de pdf, vandaar dat ik al een beetje begon te twijfelen.

Je hebt twee goede argumenten. Toch ga ik m erin zetten bij de volgende gelegenheid, en eens serieus kijken hoe het lijkt in het donker. En of het voordeel van minder vermogen daar tegenop weegt.

Dank , Opnieuw, terug on topic...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 19:09 #220653

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@rozeboos: het gaat om 2 dingen: 1) focussering en 2) lichtspectrum.

1) Een driekleuren toplicht is een optiek, zie het als een soort lens. Voor een goede focussering moet de vervangende lichtbron (dus niet het lampje maar het lichtuitstralende gedeelte zelf) exact dezelfde afmetingen hebben. Zonder de LED lamp te hebben gezien kan ik je zeggen dat het lichtuitstralende gedeelte van de LED lamp stukken groter is dan het gloeidraadje van de gloeilamp. Ook de positie zal wat afwijken. Zelfs bij een geheel matte kap zou je bij de voergangen al verschil moeten zien, maar als er een goede prismatische lensstructuur is gebruikt dan is je hele optiek naar de knoppen en is het uitstralingspatroon helemaal zoek. Theoretisch zou er zelfs een beetje groen licht naar bakboord kunnen worden gericht, en vice versa.

2) Kleurenspectrum. De kleuren groen en rood zijn zichtbaar omdat de andere kleuren worden weggefilterd. Die filtering is gebaseerd op het vrij brede kleurenspectrum dat een gloeilamp uitstraalt. Een LED lamp straalt alleen flarden van het spectrum uit, die zo zijn gemanipuleerd dat het wit licht lijkt. Er ontbreken dus hele stukken licht die een gloeilamp wel uitzendt. Als dat incomplete spectrum door de rode en groene filters wordt gestuurd, zou het kunnen dat er heel andere kleuren door komen dan de bedoeling is. Er ontbreken dus stukken van het lichtspectrum, en je verliest daarmee dus lichtopbrengst annex zichtbaarheid.

Wat betreft de kleuren zullen de verschillen wel meevallen, maar als je ook nog een compleet verstoord uitstralingspatroon hebt en een ook nog een lamp met een wat lagere lichtstroom, zou de effectieve lichtuitstraling zo maar eens minder dan de helft kunnen zijn.

Gebruik die LED lamp dus alleen maal voor het ankerlicht, daar kan die het minste kwaad.

Lang verhaal, maar ik kreeg 't niet korter én nog een beetje begrijpbaar.

(ik heb 10 jaar als lichtadviseur gewerkt, en heb daarbij met de nodige tailor made verlichtingsarmaturen voor redelijk complexe projecten als musea e.d. gewerkt, dus de wijsheid komt niet uit een boekje)


Philip is sneller, zucht...
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 19:10 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 19:25 #220657

geeft niet, ik snap het ook klip en klaar. Maaaaarrrrr, ik heb m toch gekocht, en wil dus eens kijken hoe het er uit ziet. Dat mag toch???

Ik zal het kapje dan ook goed bekijken, of het echt wel een optiek is, bij deze 27 jaar oude dame. Misschien zit het lampje er al zo lang in, schoonmaken en met led moet er in ieder geval meer licht uitkomen.

je tegenligger zal maar kleurenblind zijn... of nog erger een paar borrels op hebben. nog waarschijnlijker...

dank MK II , terug on topic :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 19:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 20:36 #220663

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
ANDO schreef :
Voor standalone ais geen extra antenne nodig.Wel een splitter zodat je je marifoonantenne tweeledig kunt gebruiken.Zie de site van Nautic support.

Dit moet ik echt afraden.

Gebruiken van de marifoonantenne in combinatie met een splitter heeft twee nadelen. Ten eerste: betrouwbaarheid. Een fout in de splitter betekent problemen met de marifoonontvangst of zendmogelijkheden, juist een apparaat waar je altijd op moet kunnen vertrouwen. En dat is zeker geen fictief probleem.

Het twee issue is dat de antenne voor marifoongebruik altijd zo hoog mogelijk gemonteerd is. Op een gemiddeld zeiljacht dus ergens tussen de 12 en 14 meter. Op die hoogte is de horizon een flink eind weg. Dat betekent dat je AIS transponders oppikt van schepen die heel ver weg zijn, informatie waar je helemaal niets aan hebt. En doordat je meer targets ziet wordt het - om technische redenen - ook nog eens minder betrouwbaar.

Een antenne voor AIS wil je dus juist laag op het schip houden. Daarmee hou je het aantal targets beperkt en binnen een cirkel waar het ook echt relevant is. Plus dat de betrouwbaarheid van ontvangst omhoog gaat. Er is minder kans dat je transmissies van transponders mist.

Of een AIS ontvanger standalone is (met eigen display) of gekoppeld aan een plotter of PC maakt voor de antenne verder niets uit. In combinatie met een plotter (of PC) heb je veel betere situational awareness dan bij een losse unit, die je qua user interface goed kunt vergelijken met een ouderwetse radar. Maar ook bij radar is de integratie met plotter/PC tegenwoordig heel normaal, juist omdat het veel intuitiever is en meer situational awareness geeft.

Verder lijkt een AIS ontvanger mij in dit geval echt het toetje, iets dat onderaan de lijst bungelt. Heel erg leuk en handig om te hebben, maar voor jachten toch vooral een hebbedingetje. Immers, niet ieder schip heeft een transponder dus je zult het ook altijd visueel (of met een radar) moeten aanvullen. Soms is het inderdaad wel erg handig. Vooral met het oversteken van drukke shipping lanes. Maar dat is voor de meeste schepen niet een dagelijkse situatie en daar kom je met gewoon gezond verstand en goede peilingen, eventueel aangevuld met de hulp van een VTS ook prima doorheen.

En als je vaak in dat soort gebieden vaart dan zou ik overigens niet een AIS ontvanger, maar juist een klasse B transponder aanraden. Daarmee verhoog je ook je eigen zichtbaarheid.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl