Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie apparatuur hoe en wat

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:35 #220991

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Wat mij betreft hebben we:

Informatie systemen (Log, diepte, Navtex, AIS, Radar, Almanak, etc)
Communicatie systemen (VHF/DSC, Mobiel, etc)
Navigatie systemen (Kompas, GPS, plotter, ook weer Radar, etc)

Welke navigatiesystemen bij ons?
Gecalibreerd Kompas met deviatietabel en een een GPS met recente papieren kaarten! Brengt ons overal tot aan de Finse eilanden.

Wil je het profie kan je systemen zat kopen die e.e.a combineren tot aan bijna alles op 1 scherm.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 20:09 #221006

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Jochem Visser heeft een jaar of wat terug de Fastnet gewonnen navigerend op alleen een pols-gps omdat alle boord-elektronica uitgevallen was. Dat illustreert maar weer dat je niet moet overdrijven met wat je aan boord haalt. Goede actuele bijgewerkte kaartposities (op papier of digitaal) zijn eigenlijk het belangrijkst onder het credo "rubbish in rubbish out". Ook tijdens de 24-uurs bleek de simpele pols-GPS bij ons aan boord eigenlijk het meest nuttige instrument op weg naar een podiumplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 09 sept 2011 08:39 #221164

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dit belooft ook de nodige mogelijkheden: chinagrabber.com/wireless-gps-...-monitor---m354.aspx (maar gebruik 'm niet in de auto, met radar-detector-detector, wat de plietsie heeft weer radar-detector-detector-detectors..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 18 sept 2011 07:35 #223393

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Revolution1 schreef :
Weet niet of het hier goed staat.

In de tijd dat ik op de commerciele vaart zat hadden we nog niet veel, kruispijling, sextant en op de noordzee een waardeloossysteem met lijntjes kan even niet op de naam komen. Op de binnenvaart voeren we gewoon op de kaart, verder radar en marifoon en meer was er niet.
Mijn taak op zee als 2e was oa koers uit zetten en de variatie en deviatie berekenen.
Toen ik 15 jaar geleden stopte met zeilen hadden we een vlaggetje boven in de mast om te zien waar de wind zat verder gewoon kaarten en verder was er nog niets.

Nu is er wel zoveel veranderd dat ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer zie. GPS, AIS digitale kaarten etc etc te veel om op te noemen.

Mijn zeil gebied gaat de eerste jaar 2 jaar de zeeuwse wateren worden en denk dan vooral Oosterschelde en later ook de Westerschelde dag en nacht vaart en dan wat uitstapjes richting Noordzee.

Nu is alle apparatuur tegenwoordig best wel duurzaam dus ook over te zetten naar een volgende boot of de techniek gaat zo snel dat je na een paar jaar toch nieuw wil, iets om rekening mee te houden denk ik.

Mijn vraag is wat heb je tegenwoordig nodig, wat is jullie ervaring met bepaalde merken, wat heb jezelf en zou je het weer aanschaffen of juist niet.

Ik persoonlijk zou het prettig vinden als ik alles zou kunnen regelen via een centrale computer, wat zijn daar oa de mogelijkheden in, en wat zijn de voor en tegens.

Bestook me met info om tot een goede keuze te komen.

Alvast bedankt Rob
Dat "waardeloze systeem" waar je het over had was Decca, natuurlijk niet waardeloos want je wist exact waar je je bevond.
Een eenvoudig kaartplotterje zou nu voldoen als basis. maar zorg wel voor backup.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 sept 2011 07:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 18 sept 2011 08:11 #223402

Zo betrouwbaar was Decca in die tijd niet hoor, regelmatig meegemaakt dat we ruim naast onze koers zaten of dat Decca een verkeerde positie aangaf.

Maar wij voeren dan ook maar 2x in de week de Noordzee over van Rozenburg naar schotland en terug.

Was voor die tijd natuurlijk wel een revolutinair systeem alleen jammer genoeg met veel storing, praat wel over ruim 30 jr geleden zal daarna best wel verbeterd zijn maar inmiddels niet meer bestaan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 18 sept 2011 12:01 #223446

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Revolution1 schreef :
Zo betrouwbaar was Decca in die tijd niet hoor, regelmatig meegemaakt dat we ruim naast onze koers zaten of dat Decca een verkeerde positie aangaf.

"lane slip"

dat was niet leuk, ineens alle info weg en geen idee of het weer goed kwam....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 18 sept 2011 17:01 #223499

Capolavoro schreef :
Revolution1 schreef :
Zo betrouwbaar was Decca in die tijd niet hoor, regelmatig meegemaakt dat we ruim naast onze koers zaten of dat Decca een verkeerde positie aangaf.

"lane slip"

dat was niet leuk, ineens alle info weg en geen idee of het weer goed kwam....

groet
t


klopt
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl