Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie apparatuur hoe en wat

Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 18:48 #220348

Weet niet of het hier goed staat.

In de tijd dat ik op de commerciele vaart zat hadden we nog niet veel, kruispijling, sextant en op de noordzee een waardeloossysteem met lijntjes kan even niet op de naam komen. Op de binnenvaart voeren we gewoon op de kaart, verder radar en marifoon en meer was er niet.
Mijn taak op zee als 2e was oa koers uit zetten en de variatie en deviatie berekenen.
Toen ik 15 jaar geleden stopte met zeilen hadden we een vlaggetje boven in de mast om te zien waar de wind zat verder gewoon kaarten en verder was er nog niets.

Nu is er wel zoveel veranderd dat ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer zie. GPS, AIS digitale kaarten etc etc te veel om op te noemen.

Mijn zeil gebied gaat de eerste jaar 2 jaar de zeeuwse wateren worden en denk dan vooral Oosterschelde en later ook de Westerschelde dag en nacht vaart en dan wat uitstapjes richting Noordzee.

Nu is alle apparatuur tegenwoordig best wel duurzaam dus ook over te zetten naar een volgende boot of de techniek gaat zo snel dat je na een paar jaar toch nieuw wil, iets om rekening mee te houden denk ik.

Mijn vraag is wat heb je tegenwoordig nodig, wat is jullie ervaring met bepaalde merken, wat heb jezelf en zou je het weer aanschaffen of juist niet.

Ik persoonlijk zou het prettig vinden als ik alles zou kunnen regelen via een centrale computer, wat zijn daar oa de mogelijkheden in, en wat zijn de voor en tegens.

Bestook me met info om tot een goede keuze te komen.

Alvast bedankt Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 19:01 #220351

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Begin met een kompas, dieptemeter en een log, en ga eerst weer lekker met de papieren kaart oefenen. Ik heb nog een goed schotkompas te koop, mocht je dat nog zoeken. Verder regelt forumlid iedere winter een inkoopactie van navigatieapparatuur van NASA.

Als je veel solo zeilt is een stuurautomaatje verdomd handig, ieder standaard model van Raymarine of Simrad voldoet voor jouw boot, de op één na goedkoopste modellen kun je eventueel ook aan je GPS knopen zodat ie als automatische piloot fungeert (en desgewenst je boot feilloos tegen een boei aan stuurt..).
Daarna zal ongetwijfeld de GPS/kaartplotter in beeld komen. Dat kan een handheld, of vaste zijn, of een tablet, smartphone, of gewoon via een netbook. Een windset vind ik persoonlijk wat overdreven, dat geld zou ik liever aan bijvoorbeeld een set lekkere kussens voor de kuip of een goed zeilpak besteden.
Als je de Westerschelde, met nogal wat scheepvaart, op gaat dan kan een AIS ontvanger met slecht zicht een uitkomst zijn. Kort uitgelegd: veel (grotere) schepen hebben een AIS transponder aan boord, waarmee ze een signaal uitzenden, dat hun naam, positie, koers en snelheid bevat. Dat signaal ontvang jij weer en kun je als extra laag in je kaartplotter in beeld krijgen.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 19:02 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 19:05 #220354

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6138
Rob,

Ik vaar de laatste 10 jaar vanaf het Veerse meer in het Zeeuwse, de Belgische kust, en naar de Wadden en Ijselmeer. Een GPS en een dieptemeter/Fishfinder is voor mij voldoende. Later heb ik er een marifoon bijgenomen. Op puur hobby interesse knutsel ik er op een Laptop bij met het programma Seaclear, Quicktide en windguru erop.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 19:35 #220362

@beewee, kompas heb ik en een dieptemeter ook, neem zo wie zo gewone kaarten omdat ondanks alle apparaten je toch goede kaarten aan boord moet hebben.
Marifoon komt er ook en AIS vind ik zeker een noodzakelijk kwaad vooral als er veel verkeer is (zie het een beetje als radar)

Mooiste is als ik alles via de comp kan regelen en zo kan uitbreiden.

@Jutter, ben daar heel erg geintreseerd in. Jouw geknutsel je bevindingen en de werking er van.

Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 19:50 #220368

rob, ik ben nog van de platte kaart, passer paralel en potlood en gummetje. ook een goed kompas en een peilkompas had ik ook.
eerst niet maar later had ik ook een diepte meter die ik BUITEN kon aflezen. ik ben vertrokken met een decca met een schermpje, dus geen lijnen, later een gps . maar als je voorlopig binnen nederland blijft, hou het eenvoudig. ga je shoppen met je gold kaart dan ben je zomaar het meervoud van de aanschaf van je boot kwijt.
en weet je , (zout) water en electronica zijn en (waarschijnlijk) worden ook geen vriendjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 20:02 #220374

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Hier een bootje van 24ft, wil er in de toekomst ook eens mee op zee varen. Wat navigatie betreft, ik heb hier een kompas liggen die ingebouwd moet worden, en een log, zelfde verhaal. Dan ligt er nog een DSC-marifoon te wachten tot die in de boot mag. Hieraan komt een aparte GPS voor de alarmering. Momenteel gebruik ik op het Haringvliet een hand-GPS als snelheidsmeter, voor navigatie niet nodig omdat de kant altijd in het zicht is en er boeien liggen, wel makkelijk soms. Tevens aan het klooien met en oude ASUS EEE-pc. Dit wordt mijn boord-pc, software voor mijn wetterbox3 navtex ontvanger(voor heel weinig op de kop getikt) en de EEE kan ook nog dienst doen als tv-ontvanger met een usb-ontvangertje. Dan ligt hier nog een AIS ontvanger(ook voor weinig gevonden) die hierop aangesloten moet worden. Als gps ontvanger op de EEE gebruik ik een USB ontvanger van Dealextreme, de BU-353. Allemaal leuk speelgoed, en een poor man's chartplotter. Voor NL evt te updaten met een boeienbestand van Filo.nl Al met al een hoog hobby gehalte! Wel veel redundancy.
Voor het serieuze navigatiewerk zijn er dan natuurlijk ook bijgewerkte papieren kaarten, de waterdichte hand-gps, kompas, verrekijker met peilkompas en binnenkort het log. Komt waarschijnlijk nog een keer een PLB bij voor calamiteiten. Radar lijkt me best leuk en absoluut handig bij slecht weer(je kunt de buien zien aankomen) mist en bij nacht, komt er nog wel een keertje op als er een goed exemplaar voor weinig voorbij komt op marktplaats of zo, en de rest allemaal werkt en ingebouwd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 20:13 #220376

sietse-ten schreef :
rob, ik ben nog van de platte kaart, passer paralel en potlood en gummetje. ook een goed kompas en een peilkompas had ik ook.
eerst niet maar later had ik ook een diepte meter die ik BUITEN kon aflezen. ik ben vertrokken met een decca met een schermpje, dus geen lijnen, later een gps . maar als je voorlopig binnen nederland blijft, hou het eenvoudig. ga je shoppen met je gold kaart dan ben je zomaar het meervoud van de aanschaf van je boot kwijt.
en weet je , (zout) water en electronica zijn en (waarschijnlijk) worden ook geen vriendjes.

Hoi Sietse, klopt Decca heette dat systeem we hadden daar speciale kaarten voor aan boord op de decca las je de getallen af die correspondeerde met de lijnen op de kaart, als ik me nog goed kan herinneren geel, rood en groen alleen altijd goed nashecken keer bijna een gemicalien tanker aan de grond gezet door storing in het systeem en storing gaf dat kreng regelmatig en ik liep altijd de hondewacht van 12 tot 18 en van 00 tot 6 uur, gelukkig snachts altijd met matroos op de brug.

Shoppen met de gold kaart was ik niet van plan maar wil graag weten wat de mogelijkheden zijn en de bevindingen van anderen, zal op mijn dobber geen radarinstallatie zetten :S maar er is de techniek wel een hoop veranderd van de oude sailor marifoon die logge groene dingen naar wat je nu hebt met AIS en GPS aantesluiten op plotter en ga zo maare door.

Dus als ik een marifoon aanschaf wat is dan nu het beste naar welke mogelijkheden moet ik uitzien AIS appart of via marifoon en dat soort zaken meer.

Koersje uit zetten op de plattekaart zal ik altijd wel blijven doen oude vaardigheden blijf je bijhouden.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 20:20 #220378

Hoi Vince, hier ook een 24 ft dobber. Ik struin ook graag sites af als MP en ebay ed en zeker voor deze dobber zal ik niet het duurste van het duurste aanschaffen maar gewoon lekker rondneuzen en kijken wat ik tegen kom net wat jij zegt hoog hobby gehalte. Zeeuwsewateren en noordzee kan je daar wel mee bevaren anders word het als je de oceaan oversteek dan ga je meer nar het grote dure en proffesionele spul wat nu zeer zeker niet mijn bedoeling is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 20:29 #220379

weet je rob, iedereen heeft het maar over die OCEAANOVERSTEEK, mensen dat is een eitje( mits in het goede seizoen natuurlijk), van nederland het kanaal door, dat is tricky, heb je goede hulp aan een ais ontvanger, gebruik je ook een marifoon. maar eenmaal op het ruime water kom je bijna niets meer tegen en wat je tegen komt heeft geen marifoon aan staan.
ik ben indertijd van noorwegen overgestoken naar schotland, je struikeld over de boor eilanden en die (rot) bevoorradings schepen varen van hot naar her. met andere woorden je leert meer van navigatie op de zeeuwse wateren en even een lowestoftje doen dan op een oceaan oversteek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 06 sept 2011 20:39 #220380

sietse-ten schreef :
weet je rob, iedereen heeft het maar over die OCEAANOVERSTEEK, mensen dat is een eitje( mits in het goede seizoen natuurlijk), van nederland het kanaal door, dat is tricky, heb je goede hulp aan een ais ontvanger, gebruik je ook een marifoon. maar eenmaal op het ruime water kom je bijna niets meer tegen en wat je tegen komt heeft geen marifoon aan staan.
ik ben indertijd van noorwegen overgestoken naar schotland, je struikeld over de boor eilanden en die (rot) bevoorradings schepen varen van hot naar her. met andere woorden je leert meer van navigatie op de zeeuwse wateren en even een lowestoftje doen dan op een oceaan oversteek.

Ja daar heb je wel gelijk in toen ik als 2e op de Dutch Spirit voer deden we veel Rozeburg naar Middlesbrough vissersbootjes en bevoorradingsschepen waren een regelrechte crime. Maar heb daar wel leren varen later overgeplaatst naar boten die meer naar het zuiden zaten en idd stukken rustiger.

edit link link.marktplaats.nl/480988388 Vince is dit wat ??
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 20:51 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 05:57 #220419

ik ben nu ook bezig mijn eeepc klaar te maken anders ligt ie thuis ook maar stof te happen. en de kompas moet er nog komen. Diepte meter is er al ( systeem heeft 3 opties diepte log en snelheid) helaas is er nog niets aangesloten voor de log en snelheid. Eens kijken wat ik daar nog voor nodig heb is natuurlijk wel leuk om te kunnen zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 06:23 #220435

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
log
dieptemeter
kompas
papieren kaarten
en voor Zeeland de HP33

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 06:32 #220439

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6138
Rob,

Gezien je ervaring op de Broere vloot kun je beamen dat niet alles werkelijk nodig is, maar in de categorie "nice to have" valt. AIS is leuk maar niet alles wat vaart heeft dat, met name vissers en andere struiners in het Zeeuwse laten niet graag zien waar ze zijn en hebben het niet of het staat uit. Wat ik niet zou willen missen is een GPS met plot functie. Als je niet aan het (dure) elektronische kaarten bestand wil vastzitten, dan kun je altijd nog langs alle boeien en andere markeringen (havenhoofden enz) varen en deze als markering in je waypointlist zetten. Dat deed ik met een Garmin 126 en zo kun je je eigen kaart bouwen op je plotscherm. Gewoon iedere keer als je langs een boei vaart deze erin zetten. GPS geeft ook direct koers en snelheid over de grond en dus geen omrekenen meer nodig voor stroom, drift en andere verstoringen. Een log heb ik nog nooit gemist, dat geeft toch bijna nooit goed aan.
Het knutselen met Seaclear op een laptop vind ik leuk en bestaat uit een verbinding van de gps met een kabeltje naar de laptop voor de positie en een kaarten bestand van gescande kaarten. Dat scannen is wel veel werk maar in club verband is het goed te doen. Uitwisselen van kaarten in wci formaat komt (nog) niet erg van de grond op het net, maar ik kan je wel helpen aan wat kaarten als je zover bent. Zijn niet de meest recente versies maar het is maar voor erbij. Als dieptemeter vind ik een Fishfinder het meest nuttig vanwege de weergave van de bodem stijging - en dalingprofiel.
Marifoon is op de drukbevaren Westerschelde een must om de scheepsbewegingen te volgen en (verplicht) uit te luisteren op het blokkanaal van waar je bent, en zeker in Belgie verplicht. Het is ook makkelijk voor een weerbericht.
Quicktide is een makkelijk te gebruiken programma voor alles wat met getij en waterhoogten te maken heeft in Nederland. WXtide32 voor getij in het buitenland. Alles gratis te benedenladen!
Verder maak ik veel gebruik van de HP33 getij atlas.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 07:16 #220456

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Ga eens mee varen met iemand die van alle gemakken voorzien is, probeer daar eens te kijken wat jij echt als noodzakelijk ziet.

Wat voor de ene een gadget is, is voor de andere een noodzakelijk (kwaad)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 07:40 #220462

Toxicated schreef :
Ga eens mee varen met iemand die van alle gemakken voorzien is, probeer daar eens te kijken wat jij echt als noodzakelijk ziet.

Wat voor de ene een gadget is, is voor de andere een noodzakelijk (kwaad)

@T, en dan maar kwijlen LOL, moet ik wel slabbetje meenemen. Maar zit wat in alleen hoef ik de boot niet uit te rusten met tientalle metertjes.

Conclusie tot nu toe.

Kompas heb ik
Passer en geodriehoek heb ik
plattekaarten heb ik

Dieptemeter seafarer 301 heb ik eventueel vervangen voor fishfinder makkelijk voor me vrouw weet ze waar ze haar hengel uit moet gooien :wisthle:

Marifoon alleen welk merk en met of zonder AIS en aantesluiten op comp

AIS appart of gecombineerd met bv Marifoon

GPS, Digitale kaarten Opensours of wingps of ander merk Muis of Garmis

Windvaan simpel of iets uitgebreider en welk merk

Log ja of nee welk merk

Alles compatible met computer zodat je via een klik met de muis alles kan zien zonder dat je een aantal losse meters heb.

Zag laatst dat je zelfs al een radarscherm op je comp kan krijgen dus dat is een mooie gadget voor de toekomst dus alles computer compatable is wel een fijne optie met oog op de toekomst.

Basis zal zijn en altijd wel blijven "Old school" platte kaarten en goede communicatie.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 08:35 #220480

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Tja een slabbetje kan natuurlijk een risico gaan vormen, maar als je daar niet door verleiden kan het wel handig zijn.

Kompas, passer, platte kaarten is goed

Hou er rekenening mee dat alles wat je via de pc doet extra gevoelig is voor storing: lege accu's, windows gecrashed, laptop stuk etc.

log is niet direct noodzakelijk, je kunt ook je snelheid via gps zien (SOG) een usb gps muis koop je al voor een paar tientjes, maar ook hier weer...computers zijn meer storing gevoelig, als je niet zo heel erg hangt aan die snelheid is dat geen probleem.

Ais in je marifoon lijkt mij niet erg handig, dit zijn relatief kleine schermpjes, maargoed....beter IETS dan niets, je zult wss meer tijd moeten nemen om even goed te kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 08:45 #220484

Het probleem met laptops is niet alleen dat ze storingsgevoelig zijn. Het zijn ook echte stroomvreters! Laptops gebruiken toch al gauw 50 Watt( afhankelijk hoe druk ze het hebben) en dat is 4 Ah per uur uit je accu.
Een Plotter daarentegen gebruikt veel minder, afhankelijk van de schermgrootte. Een met een 7"scherm gebruikt maar 0,5-0,7 Amp.
Zelfs de beruchte stroomvreter koelkast gebruikt i.h.a. minder dan een laptop.
En een log samen met een gps is wel mooi om de stroming te bepalen.
GPS is snelheid over grond en Log is snelheid door het water.
Vooral om op stromend water te zien of je zeilen optimaal staan is een log erg prettig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 08:53 #220486

Een log is natuurlijk wel noodzakelijk, al is het maar om de stroom te berekenen die je daadwerkelijk tegen of mee hebt. Dieptemeter ook, maar dan om mee te navigeren, niet om te zien dat je bent vastgelopen.
Kompas, stuurtafel (indien nodig) en platte navigatie is meer dan voldoende voor de gebieden die je noemt.
Verder valt het me op dat de "minimale lijst voor veilig varen"per jaar groter wordt.
AIS, niet nodig en enorm gevaarlijk om op te vertrouwen als radar. Veel visschepen hebben het sowieso niet aanstaan, en ongelukken met beroepsvaart komen veel minder voor dan met pleziervaart. Beroepsvaart blijft op de westerschelde bijvoorbeeld in de betonning. Moet je trouwens wel gaan varen met mist? In het RPR is het bijvoorbeeld verboden, tenzij een deugdelijke radar, en die heeft geen enkel pleziervaartschip.
Een computer is leuk om mee te spelen, maar voor veilig varen niet noodzakelijk.Daarnaast moet ik altijd lachen op de oosterschelde dat mensen op een computerschermpje aan het staren zijn waar ze nu zijn, terwijl ze gewoon in een vaargeul varen en een miljoen herkenningstekens op de kant hebben.
Een reeds almanac voor de kustwateren is 10 maal nuttiger dan een of ander appje of programmatje.
Gps is natuurlijk wel handig, net zoals een peilkompas en een goede voorbereiding.

Je kunt de lijst net zo gek maken als je wilt. Heb je een reddingsvlot? En een noodplaksetje voor het reddingsvlot als het lek raakt?En zeeziektepillen en een hechtsetje in het reddingsvlot voor het geval je gewond raakt? En een woordenboek voor het geval je naar portugal afdrijft.... Ik bedoel maar, je kunt eindeloos bezig blijven, maar zeilen doe je met de natuur en je gezond verstand en ervaring. Al het andere maakt het hooguit wat makkelijker.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 09:14 #220493

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
sleepgenerator, windgenerator, zonnepanelen....dan kom je de dag wel rond :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 09:28 #220498

Ik ben wel een AIS man. Je moet er niet blindelings op vertrouwen, maar dat kan je ook niet op een radar.
Het is wel veel eenvoudiger in te lezen en uiteraard goedkoper dan radar. En ook nog minder vermogensopname.
Zou je 80% van het verkeer op je schermpje zien, heb je dat in ieder geval te pakken. Hoef je je alleen te concentreren op de andere 20%.

Wij hebben :
gps, (zo'n furuno 32 van MP)
ais
marifoon
stuurautomaat
log
dieptemeter
papieren kaarten, met passer etc.

Geen plotter.

En toplicht LED lamp licht al klaar , moet er alleen nog even in. Dat scheelt weer 1 Ah. Tijdens zeilen gaat koelkast uit.

Heb het gevoel in ieder geval dat ik zo vertrouwd de zee op ga.

oja, heb zelf een draadloze nmea repeater gemaakt, elke seconde wordt de data op het nmea draadje door het schip verstuurd. Op het display kan je dan buiten zien hoe te varen, en wat de snelheid etc is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 sept 2011 09:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 10:09 #220511

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Revolution1 schreef :
Weet niet of het hier goed staat.
Mijn zeil gebied gaat de eerste jaar 2 jaar de zeeuwse wateren worden en denk dan vooral Oosterschelde en later ook de Westerschelde dag en nacht vaart en dan wat uitstapjes richting Noordzee.

...

Mijn vraag is wat heb je tegenwoordig nodig, wat is jullie ervaring met bepaalde merken, wat heb jezelf en zou je het weer aanschaffen of juist niet.

Zoals in veel andere antwoorden al gezegd: "nodig" is een subjectief begrip. Ik denk dat een kompas en een verrekijker wel door iedereen als echte basisuitrusting worden beschouwd voor navigatie. Voor de rest is en blijft het persoonlijk.

Als ik naar je vaargebied kijk zou ik je in ieder geval het volgende aanraden, in volgorde van prioriteit:

- Kompas, goed af te lezen in de kuip en verlicht!
- Verrekijker. Eentje met peilkompas ingebouwd is wel erg fijn.
- Dieptemeter, af te lezen in de kuip.
- Log, af te lezen in de kuip
- Eenvoudige GPS ontvanger of kaartplotter met de mogelijkheid om waypoints en routes te programmeren en te volgen.
- GPS repeaterdisplay in de kuip
Revolution1 schreef :
Ik persoonlijk zou het prettig vinden als ik alles zou kunnen regelen via een centrale computer, wat zijn daar oa de mogelijkheden in, en wat zijn de voor en tegens.

Zoals je ziet adviseer in bovenstaand lijstje als basis een eenvoudige plotter, geen PC. Waarom? Dat zal ik proberen uit te leggen: Een PC is perfect voor routevoorbereiding. Echter, een PC verbruikt ook veel meer energie dan een eenvoudige plotter en is veel storingsgevoeliger. Ik ben van mening dat de basis 100% betrouwbaar en simpel moet zijn. Een eenvoudige plotter, bij voorkeur aangevuld met een repeater display in de kuip voldoen prima. Je kunt vooraf je route inprogrammeren, eventueel met hulp van de PC, en tijdens het varen heb je in de kuip alle informatie die je nodig hebt: koers en afstand tot waypoint en de cross track error.

Als je naast de basis GPS ontvanger ook nog een PC hebt dan heeft dat zeker meerwaarde. Zoals hierboven gezegd bijvoorbeeld voor de routevoorbereiding, maar zeker ook voor "situational awareness" in lastige situaties. Een voorbeeld: als je midden in de nacht, ook nog met slecht zicht een lastige aanloop op zee moet doen dan is het wel heel fijn om met een blik op de monitor te kunnen zien dat je inderdaad nog prima in de geul vaart. Hoe goed je dan ook je route hebt geplot, die ene blik op het scherm waarop je jezelf op de goede plek op de kaart ziet varen doet wonderen voor je gemoedstoestand :-).

Natuurlijk kan dat ook op een kant-en-klare kaartplotter, maar voordat je iets hebt dat net zo snel en fijn werkt als een PC dan ben je een aardig bedrag kwijt. En het energieverbruik van die plotter begint dan ook weer op te spelen. Ook het gebruikte kaartmateriaal is vaak kostbaar, terwijl je op de PC al snel meer keuze hebt.

Die PC kun je in de door mij geschetste situatie ook gewoon uitzetten - je hebt dan nog steeds je positie en navigatiemogelijkheden op je eenvoudige GPS of plotter.
Revolution1 schreef :
Bestook me met info om tot een goede keuze te komen.

:-). Bij deze.

In het oerwoud van apparatuur zijn er natuurlijk ook nog slechte, betere en goede keuzes. Ik kan je iig op basis van mijn eigen ervaring hierin wat advies geven. In alle gevallen geldt: ga geen merken combineren. Kies een merk en hou je daarbij. Dat heeft een hoop voordelen voor wat betreft de samenwerking tussen de apparatuur.

Slecht: NASA. Niet kopen. Goedkoop, maar ook echt rommel. Ik heb een GPS repeater van dit merk. Het werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Het ding is qua user-interface erg irritant en is 's erg slecht afleesbaar, zowel overdag als 's nachts. Alle babbelt NMEA maar als je meer van deze dingen koopt zul je zelf de onderlinge communicatie moeten regelen via een multiplexer oid.

Goed: Raymarine ST60+ serie of de goedkopere ST40 serie. Perfect afleesbaar, goede achtergrondverlichting, niets op aan te merken. Plug and play. Communicatie: Seatalk. Koppeling naar PC/NMEA: via Raymarine plotter of via Miniplex multiplexer.

Goed: Garmin GMI 10 display met allerhande gevers. Positieve dingen over gehoord, niet zelf ervaren. Communicatie: NMEA 2000.

Goed: Tacktick micronet. Communicatie: draadloos. Koppeling naar PC/NMEA: NMEA interface (EUR 300).

Daarnaast heb je ook nog Silva Nexus en Advansea, maar daar kan ik je niet zoveel zinnigs over zeggen. Met Nexus heb ik ooit wel gevaren, en dat zag er op zich allemaal prima uit.

Afhankelijk van het budget en de gewenste functies zijn er bijna oneindig veel oplossingen mogelijk.

Voor wat betreft de PC heb ik nog wel de volgende adviezen:

Zorg voor een vaste PC aan boord, geen laptop dus. Dat staat altijd maar in de weg en verbruikt ook nog meer energie. Gebruik als PC een zuinig mini-ITX systeem, bijvoorbeeld op basis van een intel Atom processor. Kijk eens bij www.mini-itx.com. Er zijn tegenwoordig ook moederboardjes die een ingebouwde 12V voeding hebben. Hang verder een touch screen monitor op (vast gemonteerd) boven de kaartentafel. Je hebt dan voor eenvoudige dingen niet meteen een keyboard of muis nodig. Denk bij het kiezen van de plek ook meteen aan dubbelfuncties, bijvoorbeeld voor het kijken van TV of film of om te browsen. Koop tot slot een draadloos toetsenbord met geintegreerde muis en plak er wat antislip op aan de onderkant. Trust maakt zo'n ding (Trust media center keyboard).

Qua software zijn er veel keuzes. E.e.a. hangt ook af van het kaartmateriaal wat je gaat gebruiken. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld tot volle tevredenheid Seaclear in combinatie met zelf gescande kaarten. Met NavMonPC kun je verder heel handig je tracks automatisch loggen.

Er valt nog zoveel meer over te vertellen. Maar werk e.e.a. goed op papier uit voordat je gaat kopen. Dat voorkomt dat je voor verassingen komt te staan rondom de communicatie tussen de apparatuur.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 10:19 #220518

Heb de Nasa Target2 log en dieptemeter.
Dieptemeter was even zoeken, vanwege plaatsing binnenzijde hull. Maar een beetje olie ertussen en werkte prima.
Dus geen klachten hier over werking en gebruiksgemak met de Nasa.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 10:55 #220531

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
roozeboos schreef :
Heb de Nasa Target2 log en dieptemeter.
Dieptemeter was even zoeken, vanwege plaatsing binnenzijde hull. Maar een beetje olie ertussen en werkte prima.
Dus geen klachten hier over werking en gebruiksgemak met de Nasa.

Tja, smaken verschillen. De kijkhoek van die clipper repeater is veel en veel te klein, het contrast is zo laag dat je bij een beetje zonlicht het schermpje al niet meer kunt lezen en 's nachts heeft het ding rode achtergrondverlichting en dat verhoogt de leesbaarheid in combinatie met het grijs/zwarte LCD display ook al niet. Dat voor wat betreft de leesbaarheid.

Dan de user interface: de repeater geeft op het "steer" scherm standaard distance to waypoint, course to waypoint en course over ground aan, in combinatie met /of/ cross track error info /of/ speed over ground. Prima, behalve dan dat de helft van de informatie op dat scherm knippert - lees: het staat een paar seconden uit, en dan weer een paar seconden aan. Als je dus even een snelle blik wilt werpen op dat scherm voor je SOG of XTE dan heb je grote kans dat het er niet staat en dat je moet wachten. Heel erg irritant en totale onzin. De "snelweg" view is onleesbaar en het gebruikte font is ook niet erg leesbaar - zeker voor wat betreft de "grote" cijfers in het "position" screen.

Maar goed, alle waar naar zijn geld. Het ding was goedkoop en doet wat het moet doen, alleen ik zou er nooit meer voor kiezen en een volgende keer gewoon voor de kwaliteit kiezen. Hij staat bij eigenlijk ook al sinds een maand na de aanschaf 6 jaar geleden op de nominatie om te vervangen door een Raymarine ST60+ grafisch display. Maarja, die zijn nog steeds flink aan de prijs en zolang er nog geen noodzaak tot vervanging is... :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 10:59 #220533

rob toen je indertijd beroeps matig het zilte nat overvoer, wat had je toen tot je beschiking en ben je wel eens in noorwegen aan gekomen terwijl de kapitein wou dat het schotland zou zijn?? :evil:

ga nu je boot niet zo ingewikkeld maken dat het je straks wel overkomt.
als je teveel gaat vertrouwen op de electronica verleer je het handwerk.
ik heb( jij vast ook) geleerd hoe je op de sterretjes en de zon kunt navigeren. heb het op mijn eigen boot ook steeds weer gedaan om te kijken wie er gelijk had, ik of de gps.

in het voorjaar een boot naar de caraib gebracht, lag een sextant aan boord, :blush: :blush: , moest wel het boekje(reeds) er bij pakken :blush:

nog een kleine anecdote, mag wel he mods.
ik reed met mijn auto vanuit saoedie arabie naar nederland. in syrie werd er me gezegd dat door turkye rijden niet te doen was, onveilig. dus met de ferry naar griekenland.twee prive autos verder allemaal vrachtjongens.
zitten we te eten op zee komt de eerste stuur inzicht, roept een van de vracht jongens wanneer we op kreta landen, waaat.
bleek dat twee reizen eerder de tweede de automaat had ingesteld en toen een litertje aqua vite(zweedse boot) genuttigd, totdat het ho was op het strand. de kettingen waren uit het dek getrokken. ik heb de stuur niet meer gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 11:10 #220539

Ik gebruik al vele jaren ( meer dan 20 ) Nasa instrumenten ( log , wind ,ais , diepte en navtex) en ben daar altijd heel tevreden mee geweest. Goedkoop , onderdelen bij defecten zelfs heel goedkoop ( waar koop je een compleet nieuwe loggever of dieptetransducer voor £25?, althans in Engeland bij de Nasa webshop) en , als er een kapot gaat valt de schade tenminste mee.
Wat AIS betreft, de stand alone dingen met een eigen schermpje zijn inderdaad niet zo geschikt. Het interpreteren is vooral in het begin erg lastig.
Maar AIS met weergave op een plotter is een echte eyeopener! Je ziet in één oogopslag waar de gevaren zitten. En van het feit dat veel kleinere schepen zoals vissers hem niet aan hebben staan is mij nog nooit iets gebleken. Toen ik vorig jaar 1500 zeemijl op Noord en Oostze onderweg ben geweest ben ik alleen een paar hele kleintjes voor de deense kust tegengekomen die er geen hadden ( kleiner dan 10 meter!) en een supertanker die hem vergeten was en op mijn aanroepen direct reageerde door de AIS aan te zetten!Voor de rest had vrijwel iedereen
(beroepsvaart dan) hem aanstaan. Een groot voordeel is ook dat je nast de naam ook de MMSI van de bereffende schepen kunt zien en je dus een "individual call" kunt geven.
Overigens wordt zoals het er nu uitziet AIS ook op de binnenwateren voor alle beroepsvaart verplicht, waarschijnlijk in 2013.(www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...is-verplichting.html ).
AIS kan ,bij juist gebruik natuurlijk, een enorme hulp zijn.
Wie AIS onzin vindt valt m.i. onder de categorie "wat de boer niet kent dat vreeet hij niet".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl