Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie apparatuur hoe en wat

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 07 sept 2011 20:42 #220664

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
FSD schreef :
Zaken zoals windmeter, diepte meter zijn pureluxe voor de heb.

Een windmeter, alla, dat is in niet-wedstrijdsituaties inderdaad pure luxe. Maar zonder een dieptemeter zou ik toch echt niet willen varen. Als er (naast het kompas) een essentieel navigatieinstrument is in sommige vaarwateren dan is het wel een dieptemeter.. Liever een dieptemeter en geen GPS dan andersom wat mij betreft. Maar bij voorkeur natuurlijk gewoon beide :-).

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 05:06 #220693

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Alleen het bulpje binnenin wordt vervangen. Het kan aan mij liggen maar volgens mij wordt het dan alleen maar beter.

het wordt ontzettend veel slechter.
je wordt een gevaar voor jezelf (moet jij weten) maar ook voor anderen. En dat vind ik, gegeven alle kennis die er nu over die lampjes is, niet erg aardig van je :evil: Eigenlijk zelfs erg dom.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 05:09 #220695

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als we het bovenstaande samenvatten kom je dus zo'n beetje op deze volgorde uit:

0) Windex (altijd nodig!)
1) Kompas, peilkompas, papieren kaarten, pilot, almanak
2) Dieptemeter/fishfinder
3) GPS (in welke vorm dan ook)
4) Log
5) Marifoon
6) Windset (maar dan vooral met wedstrijden)
7) AIS
8) Radar

Wat betreft de GPS zijn er meerdere oplossingen.
Netbook: Als er al een netbookje voorhanden is dan koop je bij DealExtreme.com voor 3 tientjes een GPS muis, installeer je SeaClear of OpenCPN en scan je je kaarten in, die programma's zijn gratis en dan heb je zo een low budget kaartplotter (die je wel in je kajuit moet houden, niet waterdicht) die je ook voor andere dingen kunt gebruiken. Doe er nog wel een autolader of omvormer bij (vanaf 2 tientjes).
Leuk om tijdens lastige situaties (kruispunten van vaarwegen, slingerende vaargeulen, of kijken of je wat af kan snijden en hoeveel) waar je je bevindt. Maar eigenlijk is zo'n configuratie vooral voor de voorbereiding en/of gebruik op de navigatietafel bedoeld. Een iets degelijkere oplossing is het gebruik van een energiezuinige vaste boordcomputer, al zijn ook die altijd onderhevig aan de vochtige omstandigheden aan boord.

Handheld: hier is de keus uit een simpel ding dat alleen je positie en snelheid aangeeft, en de koers/tijd naar een waypoint, of een wat luxere versie zoals de Garmin Etrex waar je ook nog een (beperkte) plotfunctie met kaart hebt. Die Garmin gaat lang mee op een setje batterijen en lijkt me voor een kleinere boot echt een prima oplossing. Mocht je later een stap groter gaan dan is het gelijk ook een prima back-up apparaat, dat je bovendien ook als opstapper makkelijk mee kunt nemen voor 'het geval dat'.

Een vaste kaartplotter is natuurlijk prachtig, maar de prijzen ervan beginnen bij 500 euro, en je kunt geen betaalbare/ingescande kaarten meer gebruiken, dus je moet zo nu en dan wel eens een nieuwe, kostbare kaart aanschaffen. Helemaal gaaf, zo'n ding, maar het lijkt me een beetje overkill.

Ik zou wat betreft de GPS, ook omdat je zelf aangeeft dat je de papieren kaart (heel verstandig)) nog vaak zult gebruiken, lekker beginnen met een netbookje, en er later een Garmin Etrex bij kopen. Eventueel kun je het netbookje nog vervangen door een vast computertje, wat in jouw geval ook handig is omdat je geen echte navigatiehoek hebt, zo'n netbookje beland dus absoluut een keer op de grond (en dan weet ik wel een adresje voor een goedkoop vervangingsbeeldscherm..). Een PC aan boord is natuurlijk ook fijn voor andere zaken, zoals TV kijken, een filmpje draaien, internetten, Quicktide, het BPR kun je er op zetten, en er ook een soort van informatiecentrumpje van maken met ingescande manuals etc.

EDIT: een lowcost windmetertje: www.dealextreme.com/p/1-4-lcd-...r-yellow-black-93038
Laatst bewerkt: 08 sept 2011 06:11 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 06:15 #220722

Capolavoro schreef :
roozeboos schreef :
Alleen het bulpje binnenin wordt vervangen. Het kan aan mij liggen maar volgens mij wordt het dan alleen maar beter.

het wordt ontzettend veel slechter.
je wordt een gevaar voor jezelf (moet jij weten) maar ook voor anderen. En dat vind ik, gegeven alle kennis die er nu over die lampjes is, niet erg aardig van je :evil: Eigenlijk zelfs erg dom.

groet
t
Juistem! Dat geklooi met die vervangingsleds, kosten toch ook een euro of wat. Je hoeft niet meteen een Lopolight te nemen, een Hella of Nasa (in aflopende prijs) zijn ook goed (-gekeurd). Je hoeft maar één keer de mast in, want geloof me die vervangingsdingen gooi je er toch uit, zeker na een aanvaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 06:19 #220724

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor een ankerlicht is een LED lamp natuurlijk een aardig idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 06:31 #220727

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Free Bird schreef :
Juistem! Dat geklooi met die vervangingsleds, kosten toch ook een euro of wat. Je hoeft niet meteen een Lopolight te nemen, een Hella of Nasa (in aflopende prijs) zijn ook goed (-gekeurd). Je hoeft maar één keer de mast in, want geloof me die vervangingsdingen gooi je er toch uit, zeker na een aanvaring.

Ik heb een jaar of 6 geleden geinvesteerd in een Lopolight (driekleur + ankerlicht). De initiele aanschafkosten ben ik allang vergeten en heb er sinds die tijd alleen maar heel erg veel plezier van gehad. Het energieverbruik is zeer laag, het ding doet 't altijd en in combinatie met de windex-top heb je 's nachts ook nog altijd een zichtbare windex.

De verlichting op dekhoogte zijn gewoon nog gloeilampen, maar dat maakt ook niet zoveel uit. Die zijn bereikbaar voor vervanging en als die branden draait toch de motor.

Ik heb geen ervaring met de andere merken, maar ik kan in ieder geval zeggen dat je van Lopolight geen spijt zult krijgen.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 06:34 #220730

Nu dealextreme zo vaak zien staan hier toch maar eens gaan kijken... weet iemand of ze daar ook een autolader hebben voor de eee pc?

de usb gps gevonden.


EDIT: nu de zoekfunctie goed gebruikt en daar al gevonden.
Laatst bewerkt: 08 sept 2011 06:56 door HoutenKlaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 07:44 #220743

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
beewee schreef :
Een iets degelijkere oplossing is het gebruik van een energiezuinige vaste boordcomputer, al zijn ook die altijd onderhevig aan de vochtige omstandigheden aan boord.

Ik ben toch echt voorstander van een vaste PC. Zo duur hoeft het helemaal niet te zijn en het heeft een hoop voordelen. Het ding zit bij mij overigens al 6 jaar aan boord, zomer en winter, dag en nacht, zonder enig probleem. Ik kan me bij vochtproblemen dus niet zoveel voorstellen.

Voordelen zijn legio: Het ding is er altijd en staat altijd klaar. Een laptop zal toch regelmatig van de boot afgaan en voor andere zaken gebruikt worden. En daardoor vermoedelijk ook meer onderhoud vergen en je loopt het risico dat je met het installeren van die laatste update net iets stuk hebt gemaakt waardoor je navigatie het niet meer doet.

Een vaste PC kun je uitrusten met een vast scherm dat geen plek inneemt op de kaartentafel. En dat niet door de boot kan vliegen als je onverhoopt eens broached of in een heftige grondzee terecht komt.

De combinatie met een touch screen is helemaal perfect. Dan kun je de meest basale taken ook uitvoeren terwijl je je met een hand vast houdt in een slingerend schip.

Zo'n systeem kun je eenvoudig zelf samenstellen. Mini-ITX of pico-itx zijn ideaal. Het zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit:

- Jetway JNC96-525 moederboardje 12V/15W (GBP 89)
- 2GB DIMM (GBP 35)
- Wall mount mini-ITX case (GBP 49)
- 2,5" disk (250 of 500GB) (GBP 39)
- Trust media center keyboard (EUR 39)

Totale prijs ca EUR 280. Zonder monitor dan. En er komt nog een tientje verzendkosten bij. Een touch screen kost ca EUR 250, maar een eenvoudige non-touch screen monitor hoeft vrijwel niets te kosten (er is genoeg te koop op marktplaats of wellicht thuis in de kast met oude rommel). Wellicht is het wel verstandig om een 12v-12v DC converter te kopen voor de monitor. Meestal werkt het wel, maar niet alle monitoren kunnen de 13 tot 14 volt hebben als er geladen wordt.
Een vaste kaartplotter is natuurlijk prachtig, maar de prijzen ervan beginnen bij 500 euro, en je kunt geen betaalbare/ingescande kaarten meer gebruiken, dus je moet zo nu en dan wel eens een nieuwe, kostbare kaart aanschaffen. Helemaal gaaf, zo'n ding, maar het lijkt me een beetje overkill.

Behalve als je vaak lange routes vaart (meer dan 12 uur) en niet continu een PC aan wilt hebben staan. Een GPS of eenvoudige plotter (waarvan je dan niet de plotter functies gebruikt) verbruikt veel minder stroom dan een PC en is daarmee veel betrouwbaarder. Ik heb regelmatig de route in Seaclear voorbereid om hem daarna op te slaan in de kaartplotter en die te gebruiken om de route te volgen. Dan kon de PC uit.

Ander bijkomend voordeel van zo'n plotter is dat je binnen ook altijd een handig repeater display hebt voor snelheid, diepte, positie, koers, wind, etc. Ook dat kan wel weer op de PC, maar toch, zo'n apparaat dat bijna geen stroom verbruikt en waar verder niets aan stuk kan en dat altijd op zijn plek zit is toch wel prettig. Zeker als het goed integreert met de rest van de instrumenten aan boord. En ook wel erg prettig: een ankeralarm.

Ik heb inderdaad geen kaarten in mijn kaartplotter. Ik gebruik hem dus eigenlijk als eenvoudige GPS en repeaterdisplay. Helaas zijn er geen apparaten in de handel die alleen die functies hebben maar geen kaartplotter zijn. De Furuno GPS 32 lijkt erop, maar die heeft helaas niet de mogelijkheid om externe data weer te geven en kan dus niet als repeater display gebruikt worden.

Uiteindelijk zullen er vaak budgetaire keuzes gemaakt worden. Een laptopje met GPS muis kan dan een goedkoop begin zijn. Maar als er na verloop van tijd toch geinvesteerd wordt in vaste apparatuur dan is het wel erg verstandig om vooraf een toekomstperspectief te schetsen en daar naartoe te werken. Zo voorkom je dat je uiteindelijk een allegaartje aan apparatuur aan boord hebt die niet of niet goed met elkaar samenwerken.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 07:59 #220749

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
We worden het aardig eens, Roel. Besef wel dat dit om een boot van iets meer dan 7 meter gaat, met hooguit tochten langs de kust, hij wil het wel goed doen, maar niet overdrijven. Vandaar mijn voorkeur voor een Garmin Etrex. Die voldoet net aan wat je in zulke situaties nodig hebt (positie, snelheid, en even snel controleren waar je ongeveer bent op de kaart), en is een betrouwbaar, waterdicht apparaat. Maar als je een leesbril op moet zetten om het kaartje te lezen, zoals ik, is ie misschien aan de kleine kant..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 08:16 #220757

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
beewee schreef :
We worden het aardig eens, Roel. Besef wel dat dit om een boot van iets meer dan 7 meter gaat, met hooguit tochten langs de kust, hij wil het wel goed doen, maar niet overdrijven.

Hmmz, 7 meter, dat is inderdaad wel een klein bootje. Dan zou ik ook wat terughoudender worden met apparatuur. Ik ging puur even af op het genoemde vaargebied (Zeeuwse stromen, noordzee, ook 's nachts) en had daarbij inderdaad een wat groter schip in gedachten.

Trouwens, zo'n etrex (of vergelijkbaar) is natuurlijk nooit weg. Als er ooit een groter schip komt met vaste apparatuur dan kan die handheld altijd nog een plekje krijgen in de grab-bag, samen met een pakje batterijen.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 08:50 #220770

In relatie met de grootte van de boot en het vaargebied zou mijn lijstje er iets
anders uitzien: log/dieptemeter, 3G ipad, VHF
Eventueel uit te breiden met aan actieve radar-reflector.
Uiteraard kun je alle toeters en bellen aan boord halen: AIS, radar, PLB, Epirb,
windset, close hauled etc., maar gezien het vaargebied en bootmaat is dat m.i.
pure overkill.
Toelichting op de iPad: plotter met voordelige kaarten en GPS in een. Met een
duo-sim telefoonkaart erin haal je ook overal je weerinfo op.
iPad 1 3G koop je op mp rond de €400,- kaarten en weer-app´s €50,-.
Ik heb een (spat)waterdichte hoes om de iPad en gebruik hem uitsluitend binnen.
Hij is niet geschikt om in de kuip te gebruiken. Maar ja, die vast ingebouwde PC
of laptop zijn ook niet kuip-bestendig...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 09:01 #220774

Hoi Roel en beewee,

Klopt het is een 24ft dus niet al te groot maar wel altijd gebruikt om wedstrijden te zeilen op zee en ook zodanig uitgerust (dubbele zeilen)

Het schip is een Reve de Mer (zeedroom) werf Mallard heeft nog een hollander aan het ontwerp meegewerkt.

Kwam op MP een Geonav 5C Touring tegen met naviotronic goldkaart.

Een vaste mini atx 12v Pc is wel handiger dan het gesleep met een laptop
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 09:26 #220787

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
har.vogel schreef :
Maar ja, die vast ingebouwde PC
of laptop zijn ook niet kuip-bestendig...

Klopt, maar ik heb sinds dit jaar wel een extra schermpje voor de PC voor onder de buiskap. 8" touch screen monitor, alles via USB (Een Lilliput). Bespaart je het naar binnen lopen en op zich wel grappig. Maar de door jou genoemde iPad kun je ook prima onder de buiskap ergens kwijt. Enige nadeel is dat je wel telkens moet nadenken over opladen.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 09:43 #220792

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ipads kun je toch gewoon met een autoaansteker stekker in je boordnet knopen??
Bovendien schijnen die dingen vrij lang te doen op een volle accu
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 09:54 #220795

Inderdaad is het opladen van de iPad aan boord geen probleem. Via een
12V stopcontactje laad je hem makkelijk op met een auto-opladertje.
De meeste opladers voor de iPhone zijn niet geschikt voor de iPad. Het
lijkt wel te werken maar het opladen duurt erg lang. Je hebt een oplader
nodig met een hoger vermogen. (Belkin en Kenwood hebben speciale
iPad laders).
Mijn iPad blijft het urenlang doen (spaarmodus uit, volledige helderheid).
Hoe lang weet ik niet precies want meestal hang ik hem op tijd weer aan die
lader. Laatst zeilde ik een dagje (ongeveer 6 uur iPad-gebruik) zonder
opladen. Er was nog ongeveer een kwart "energie" over. (van de iPad, niet
van mij: ik was gesloopt.....)

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 09:55 #220797

tja, als ik dit topic zo lees, ook andere topics hoor, vraag ik me toch af hoe die noormannen het vroeger deden, o ja er verdwaalden wel eens een paar, maar de meesten die niet door vechten omkwamen, zijn toch terug gekomen.
maar voor het vaargebied van rob is een goed kompas, alhoewel je altijd wel een kant ziet, een dieptemeter aflees baar in de kuip, kun je voorspellen wanneer je vastloopt en een goede kaart.

dan is een gps ( desnoods dat ding uit je auto he bee wee) gewoon nog handig, weet je waar je bent, hoe hard je gaat( of juist niet) , misschien kun je er ook nog mee bellen en fotos maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 10:57 #220808

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@roelb.
Ik vermoed dat je niet helemaal op de hoogte bent van de ais watchmate van Vesper Marine.Bij mij op de boot aangesloten op een splitter.
Het is niet zo ,dat door de hooggeplaatste antenne je een overkill aan targets krijgt,zoals jij beweert.Je kunt n.l.een plottingrange instellen van minimaal 0,75 mijl.oplopend tot ik meen 48 mijl.Alles buiten de ingestelde range wordt weggefilterd en houdt het beeld dus zeer overzichtelijk.Ook kun je een profile selecteren voor wat betreft het gebied waar je je bevindt.Alleen relevante informatie wordt dan weergegeven.
Is de moeite waard om je er iets meer in te verdiepen.

Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 11:40 #220812

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
ANDO schreef :
Je kunt n.l.een plottingrange instellen van minimaal 0,75 mijl.oplopend tot ik meen 48 mijl.Alles buiten de ingestelde range wordt weggefilterd en houdt het beeld dus zeer overzichtelijk.Ook kun je een profile selecteren voor wat betreft het gebied waar je je bevindt.Alleen relevante informatie wordt dan weergegeven.
Is de moeite waard om je er iets meer in te verdiepen.

Probleem is wel dat je ze nog steeds ontvangt. En dus een veel grotere kans op interferentie/collissions hebt en daarmee het risico dat je informatie mist. Zeker als in de aankomende jaren het aantal class-B transponders toeneemt is dat geen ondenkbaar scenario. Beter dus de horizon van je AIS antenne beperken in plaats van pas na ontvangst wegfilteren. Gewoon een kleine extra antenne op de hekstoel, heb je meteen een nood-marifoon antenne. En geen risico op antenneproblemen met de marifoon, ook niet onbelangrijk.

Roel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 18:57 #220966

roelb schreef :
beewee schreef :
We worden het aardig eens, Roel. Besef wel dat dit om een boot van iets meer dan 7 meter gaat, met hooguit tochten langs de kust, hij wil het wel goed doen, maar niet overdrijven.

Hmmz, 7 meter, dat is inderdaad wel een klein bootje. Dan zou ik ook wat terughoudender worden met apparatuur. Ik ging puur even af op het genoemde vaargebied (Zeeuwse stromen, noordzee, ook 's nachts) en had daarbij inderdaad een wat groter schip in gedachten

Roel.

Kwam op internet nog wat tegen over de Revolution.

1979
REVOLUTION
winner classe II RORC for the fourth successive time
winner Course de l'Aurore
half tonner first " Semaine des Minquiers"
Mini Ton Cup : best French boat

1978
REVOLUTION
winner RORC, third time

1977
REVOLUTION
winner Course de l'EDHEC"Petite Fleur"
"Haro" 2nd Mini-Transat , steered by H.Mabire
"Transat en Solitaire" done by "Dragon"Michel Bourgeois
Champion RORC second time

1976
REVOLUTION
1st Championship RORC
winner Morgan Cup,
Channel Race et Cowes-Dinard
1st Miniton Cup, serial boat

Mijn kleine bootje heeft toch wel grote daden vericht :silly:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:03 #220972

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou maar gauw een prijzenkast in je nieuwe interieurontwerp inplannen! En ze is best zeewaardig, aan de (Mini) Transat te zien. Transat = Trans Atlantic (niet helemaal naar de overkant, maar toch).

Als de vorige eigenaar hem een beetje op had laten poetsen en deze historie in de advertentie had vermeld, was ie voor minstens het tienvoudige verkocht....

You Lucky Bastard!
Laatst bewerkt: 08 sept 2011 19:05 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:07 #220976

maar rob, dat waren in die tijd ook helemaal geen kleine bootjes, ik ben rond die tijd ook even naar engeland geweest met een hurly 700, vanaf 8 meter waren het rijke "stinkers" die blijkbaar teveel geld hadden :evil:

als je in het weekend in de havenkom van de ene kant naar de ander kon lopen deed je dat over 7 meter boten.

maar ja , alles wordt groter, de golf 1 is kleiner wat nu de polo is.
zo gaat dat dus ook met boten, alleen moet ik wel zeggen, nu schop ik er een paar voor hun schenen, wat we toen met 7 meter durfden te doen op een kompas en een natte vinger, durven velen nu niet met een 35 voeter afgeladen met electronica. en dat vind ik nu jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:14 #220979

@beewee, van de RORC heb ik de originele meetbrieven nog.

@Sietse, daar heb je helemaal gelijk in.

Vond het wel leuk om het even te vermelden wat een beetje struinen op het internet opleverd.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:18 #220983

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En je bent nu natuurlijk helemaal apetrots op je boot :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:22 #220985

beewee schreef :
En je bent nu natuurlijk helemaal apetrots op je boot :)

hij gaat :whistle: straks allemaal bekers en vlaggetjes op de zijkant schilderen, net zoals die jacht vliegers dat doen, kill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Navigatie apparatuur hoe en wat 08 sept 2011 19:33 #220989

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
de volgende oplossing nog niet gezien voor een poor-mans kaartplotter: een waterdichte Chinese "TomTom" met ingebouwde GPS die op kompaspaal gemonteerd kan worden, maar ook in je auto dienst kan doen (Google op Peaklife). Zie URL:

chinagrabber.com/peaklife-wate...-motorcycle-gps.aspx

Deze is ontworpen voor op motorfiets gebruik met een verstelbare houder en 12V-5V converter die je evt. kan inbouwen. Hiervoor heb ik een speciale voetje gemaakt dat op de normale kompasvoet past. Zo kan je de plotter eenvoudig richten zoals je wilt: BB/SB/hoger/lager .... mee in de auto, enz.

Kosten ongeveer 110 euro, verbruik ongeveer 3 Watt (op 12 volt aansluiting dus 250 mAmp)

Nu geladen met
- OZIexplorer + 1800 serie
- Ctide
- IGO-navigatie
- TomTom navigatie

Zoals bekend kan je OZIexplorerCE volledig configureren naar je eigen wensen met vele layouts als de standaard niet bevalt; b.v. moving-map met actueele snelheid, display van een kompas met route / snelheids / koers info, enz. Kosten voor de kaarten / programma's hangt sterk af de leverancier ....... Leesbaar in de zon beter dan vele andere schermen maar kan zeker nog beter.
Laatst bewerkt: 08 sept 2011 19:38 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl