Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:37 #348312

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ Roberteb

helaas is je opmerking over oversteken bij Maasmond onterecht en getuigt niet van realiteitszin en/of beroeps blindheid.
Zoals je weet komen daar flinke jongens uit varen die de geul moeten houden.
Ze kunnen niet wijken en voor de veiligheid moet je je melden!

Haven bedrijf Rotterdam schrijft in de regels het volgende:

Gedragsregels voor het oversteken van de Maasmond

Volg de oversteekroute voor kleine zeevaart. Vanuit de zuid komend moet de lichtboei MV aan stuurboord worden gehouden. Vanuit de noord moet de MN1 aan stuurboord worden gehouden.
Meld u bij het passeren van deze boeien op marifoonkanaal 3 sector Maasmond. Noem uw scheepsnaam, de vaarrichting en uw positie ten opzichte van de MV of MN1. Blijf tijdens de gehele passage uitluisteren. U hoeft zich niet af te melden.
Houd rekening met het feit dat zeeschepen in de Maasgeul niet of nauwelijks voor u uit kunnen wijken. Houd daarom ruim vrij van deze schepen en maak eventueel uw bedoeling tijdig en duidelijk kenbaar via marifoonkanaal 3.
Het wordt afgeraden om de Maasmond onder zeil over te steken. Gebruik de motor of zorg er in ieder geval voor dat deze voor onmiddellijk gebruik gereed is.

Zoals eerder aangehaald, de beroeps vaart voor zijn brood en hebben haast.
Maar regels zijn regels.
Ik weet dat er een flinke dode hoek voor de boeg is en de afstand en wijken niet zomaar gaat.
Laten we rekening met elkaar houden en het gezonde verstand gebruiken.
En kijk regelmatig achterom :)
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 13:38 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:43 #348315

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Je melden is iets anders dan toestemming vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:45 #348316

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
En de ervaring leert dat Maasmond zeer welwillend en behulpzaam is, geeft prima aanwijzingen aan de pleziervaart bij de crossing, geeft info over en ook aan de grote vaart, ook loodsen communiceren met de verkeerspost.

Prima,
groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:01 #348319

Eemspoort schreef :
het is dus juist jouw soort volk, wat wij als beroeps niet kunnen luchten of zien.
Ohja, hij die onschuldig is, werpe de eerste steen. Jij doet nooit wat fout, zeker? :S

'niet kunnen luchten of zien', je zal hem onderweg maar tegenkomen, die eemspoort!
niks reglementen, gewoon bedreigen die watersporters, dan gaan ze wel uit de weg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 14:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:08 #348322

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Toch eigenaardig dat gedacht wordt vanuit de beroepsgedachte dat er altijd maar voorrang verleend moet worden in de vaargeul door pleziervaarders. Kortzichtig zelfs, want ze beseffen niet eens dat er ook jachtjes dieper kunnen steken dan een vrachtvaarder waardoor buiten de vaargeul varen niet eens mogelijk is. BPR geeft trouwens aan dat een schip, groot of klein, wat niet de stuurboordwal van het vaarwater houdt, voorrang moet verlenen aan het schip dat de stuurboordwal houdt. Het doordouwen kan wel eens verkeerd beschouwd worden door de rechter als er geen uitwijkmogelijkheid is om een aanvaring te voorkomen of door die uitwijk schade te ondervinden door het aan de grond lopen van een jacht. Het gaat om begrip van 2 kanten, niet als beroeps-of pleziervaarder doch als gezamenlijk gebruiker van de waterwegen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:09 #348324

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hier mag voor mij een slot op!
Het is allemaal wel aangehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:10 #348325

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
@Dehler

Delphi32 heeft al geantwoord. Je moet melden, geen toestemming vragen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:10 #348326

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
(@klusbaasje en Eemspoort) Zo dan, is het uurtje moddergooien aangebroken? :)

Ik heb geen idee door welke wespen er hier en daar gestoken is, maar volgens mij is het heel simpel: als iedereen zich aan de regels houdt is er weinig aan de hand. En het wordt nog gemakkelijker als iedereen zich realiseert dat al die anderen zich echt wel aan de regels gaat houden (anders waren er wel veel meer ongelukken te betreuren). Dus de beroepsjongens hoeven niet bang te zijn dat wij ze niet gezien hebben; als de beroepsvaart voor gaat dan laten we die wel. En andersom graag precies hetzelfde.

Dus niet het recht van de sterkste (of van de domste) maar het recht van de wet.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 14:11 door Delphi32. Reden: Tjee, ik typ 2 minuten, weer 4 reacties ertussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:17 #348330

Delphi32 schreef :

Dus niet het recht van de sterkste (of van de domste) maar het recht van de wet.

zo is dat.
ik reken erop dat noorderzon en eemspoort het daar ook mee eens zijn,
en niet meer schrijven dat zij 'niet op gelijke voet staan' met de kleine bootjes. Die terminologie komt in de wet niet voor.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:40 #348345

Pjetrow schreef :
killroy schreef :
EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.


Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart Binnenvaartpolitiereglement

Geldend op 18-12-2012

De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:

24. het Afgesloten-IJ;

25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;

Groet,
Frank

Tja, misschien moet ik, ook gezien de reactie van Arjaan een beetje toelichten. Bij het teruglezen was mijn post niet heel duidelijk. Allereerst ik heb een bootje van 6 mtr, zonder stroomvoorziening. Enkel voor dagjes/avonden zeilen. Ik kruis uiteraard niet op in de vaargeul. Ik steek deze alleen over als ik door de openining in de strekdam wil tegenover durgerdam. Als ik er bij de vuurtoren uit wil vaar ik naast de vaargeul en steek die bij de vuurtoren over. Soms kruis ik naast de vaargeul op (dat kan met mijn diepgang). Ik vroeg me af hoe dichtbij ik bij de grote jongens kan komen. Nu stuur ik meestal al lang voordat ik bij de vaargeul ben. Ik wil namelijk niet dat die grote jongens gaan wijken voor mij. Als ik het zo hoor is dat een prima tacktiek, gewoon uit de vaargeul blijven, dan stomen ze wel gewoon rechtdoor. Voor het oversteken van die vaargeul ga ik geen marifoon aanschaffen.[/quote]

Let wel .
Die marifoonverplichting gelkdt niet voor pleziervaartuigen hoor!
Alleen is uitluisteren en soms melden verplicht ( ook binnen de blokgebieden) maar alleen als je er een aan boord hebt.
In Nederland bestaat nergens voor pleziervaartuigen een marifoonplicht .
Trouwens nergens in Europa behalve ( jaja daar zijn ze weer :lol: ) in Belgie op de binnenwateren!
En ooke bijv. op charterboten met schipper in Duitsland.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:46 #348349

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Ik blijf het gevoel houden dat het blijft draaien om op tijd je intenties duidelijk te maken. Onder het mom van goed zeemanschap mag je immers afwijken van de regels. Wat ik ingewikkeld vind is dat schippers onderscheidt maken tussen voor je plezier varen of voor je brood. Ik snap dat wel, uiteraard zelfs, maar daar zijn de regels niet altijd op gebaseerd. Dan zorg je m.i. vooral voor verwarring, en dat is geen goed zeemanschap vind ik. K en V houden omdat het je brood is, is hetzelfde als voorrang nemen ipv krijgen. Zouden we de paralel trekken naar de weg dan ligt het toch ineens allemaal anders vrees ik.

Dat gezegd hebbende neem ik graag de regie over mijn eigen veiligheid op het water en streef er naar altijd alleen ruim voorlangs of ruim op tijd koers te zetten op de achterkant van een groot schip. Omdat dat past bij goed zeemanschap, en verder nergens om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 14:48 #348352

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Yellow Boat schreef :

Let wel .
Die marifoonverplichting gelkdt niet voor pleziervaartuigen hoor!
Alleen is uitluisteren en soms melden verplicht ( ook binnen de blokgebieden) maar alleen als je er een aan boord hebt.
In Nederland bestaat nergens voor pleziervaartuigen een marifoonplicht .
Trouwens nergens in Europa behalve ( jaja daar zijn ze weer :lol: ) in Belgie op de binnenwateren!
En ooke bijv. op charterboten met schipper in Duitsland.
Ad

Dank voor de toelichting, Ad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:12 #348366

Noorderzon schreef :
elixer schreef :
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul
Bij mijn weten is dit prima... Doe het zelf ook altijd zo, ook onder toeziend oog van het strenge Dover Coastguard.

Is dat zo? Volgens de regels moet je in de richting meevaren (10b) of onder een haakse hoek oversteken (10c). Dan is het , volgens mij, niet toegestaan om tegen de richting in te varen.

Maar misschien zijn er op het forum mensen die het weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:20 #348368

jaaph schreef :
Volgens de regels moet je in de richting meevaren (10b) of onder een haakse hoek oversteken (10c). Dan is het , volgens mij, niet toegestaan om tegen de richting in te varen.

www.clubracer.be/2007/07/02/Di...an-6000-pond-betalen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:20 #348370

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Mijn ervaring is dat er over correct gebruik van marifoons zonder Atis nooit moeilijk gedaan wordt. Netter is natuurlijk dat je netjes de certificaten hebt. Maar alleen voor uitluisteren is al super. Controle heb ik nog nooit gehad. Toch wil ik wel een keer een certificaat gaan halen voor de netheid

Trouwens best apart hoeveel marifoons geen atis hebbenals je uitluisterd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:26 #348372

jaaph schreef :
Noorderzon schreef :
elixer schreef :
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul
Bij mijn weten is dit prima... Doe het zelf ook altijd zo, ook onder toeziend oog van het strenge Dover Coastguard.

Is dat zo? Volgens de regels moet je in de richting meevaren (10b) of onder een haakse hoek oversteken (10c). Dan is het , volgens mij, niet toegestaan om tegen de richting in te varen.

Maar misschien zijn er op het forum mensen die het weten.

Ja , volgens mij wel. Vandaar dat ik dat ook al schreef,
Is eigenlijk ook logisch trouwens.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:34 #348376

hypervisor schreef :
Mijn ervaring is dat er over correct gebruik van marifoons zonder Atis nooit moeilijk gedaan wordt. Netter is natuurlijk dat je netjes de certificaten hebt. Maar alleen voor uitluisteren is al super. Controle heb ik nog nooit gehad. Toch wil ik wel een keer een certificaat gaan halen voor de netheid

Trouwens best apart hoeveel marifoons geen atis hebbenals je uitluisterd...

Het ATIS signaal hoor je allang niet meer hoor. Dat wordt tegenwoordig prima uitgefiltert.
Alleen in het begin had je nog omgebouwde marifoions zonder de toen verkeijgbaren ATIS killer ( of hoe ze dat ding toen ook noemden) maar die zullen langzamerhand wel uitgestorven zijn.

Uitzenden op de binnenwateren zonder ATIS is in verijwel de gehele EU verboden en strafbaar. Enneh , elke brug of sluiswachter die je oproept kan dat zien. Alleen zullen die er niet zo gauw wat van zeggen.

Maar even wat anders , bergrijp ik het goed en gebruik jij een amrifoon zonder certificaat en frequentietoewijzing ( daarmee krijg je je roepnaam en MMSI en ATIS).?
Als dat zo is kan ik alleen schande roepen! :evil:
Heb ej wel de nodige papieren, voor ATIS heb je niks extra's nodig hoor. Het ATIS nr. is nl precies hetzelfde als de roepnaam , alleen met een 9 en een landnummer erbij.
Zie : nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(scheepvaart)
Heb je een roepnaam , dan heb je ook een ATIS nr.
Ad

ps.
Ik blijf me af en toe verbazen over de schijnbaar toch vrij grote groepen onkundige ( wat betreft de regeltjes) watersporters hoor.
Sorry.... :ohmy:
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 15:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:35 #348377

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
hypervisor schreef :
Trouwens best apart hoeveel marifoons geen atis hebbenals je uitluisterd...

Op mijn marifoon, met atis en certificaten kan ik niet zien wie wel of geen Atiscode hebben :dry: :dry: :silly: ;)

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:39 #348380

Als je een marifoon met ATIS hebt doet die het alleen als er een ATIS nr. in is geprogrammeerd.
De moderne zijn meestal combi apparaten die op Binnen staan als je de ATIS erin zet en ook GMDSS kunnen als je de MMSI erin zet.
Zet je er niks in doen ze het niet eens.
Tenzij je een illegale ingevoerde hebt. :angry:
En als het geen marifoon met ATIS is mag je die niet eens gebruiken op de binnenwateren , dus ook niet op Ijsselmeer en Wadden!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 15:46 #348381

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Klusbaasje schreef :
ik reken erop dat noorderzon en eemspoort het daar ook mee eens zijn,
en niet meer schrijven dat zij 'niet op gelijke voet staan' met de kleine bootjes. Die terminologie komt in de wet niet voor.
En zo zijn we dan ongeveer terug bij het begin van dit draadje, waar over "beroepsvaart" versus pleziervaart werd gesproken.
Inmiddels is duidelijk dat er voor de wet slechts 'grote' en 'kleine' schepen zijn. De meeste zeilers zijn klein schip. De meeste beroepsschepen zijn groot schip.
Een van de basisregels van het BPR is dat een klein schip voorrang moet verlenen aan een groot schip. Daarmee is naar mijn idee in één keer duidelijk dat volgens de wet, waar iedereen hier zo graag mee schermt, kleine schepen en grote schepen 'niet op gelijke voet staan'. Zo simpel is dat.

Wat mijn persoonlijke ervaring betreft: al zo lang als ik vaar (dat is toch bijna een half mensenleven, inmiddels) verkeer ik in een omgeving met veel beroepsvaart. Dordrecht en omgeving. Veel drukker wordt het niet, wat beroepsvaart betreft. Ik heb dat nooit als een serieus probleem ervaren. Mijn eerste bootje was 22 voet. Klein genoeg om gewoon het idee te hebben dat ten allen tijde de beroepsvaart uit de weg blijven de beste manier was om het leuk te houden. Voor hen en voor mij. Nooit (nou ja; één of twee keer dan) is er aan scheepshoorn getrokken omdat ik domme dingen deed.
De vraag wie precies welke rechten heeft, heb ik mezelf in de eerste jaren nooit gesteld. Ik ging de beroepsvaart uit de weg en bleef ze uit de weg.
Ik heb geleerd wanneer ik nog ruim voor een binnenschip kan oversteken en wanneer niet. Kijken op het binnenwater begint al als de beroepvaart meer dan 1000 m weg is. Op een kruisende koers en met de wal erachter kun je dan al inschatten of er een probleem ontstaat wanneer jij en hij koers en vaart behouden. Dan al kun je een keuze maken. Op die manier komt het nooit op de laatste honderd meter aan.

In essentie sluit ik me aan bij de voorgaande scribenten, die aangaven met welke problemen de schipper/stuurman van een echt groot schip te maken heeft. Hun mogelijkheden zijn kleiner dan de onze. Als jachtschipper ben je wel een enorm uilskuiken als je jezelf laat overvaren. Als er nog 10 meter tussen jou en de boeg van het beroepsschip zit, kun je een niet te groot jacht nog een beweging laten maken die overvaren voorkomt en misschien zelfs aanvaren. De man op de brug of in het stuurhuis van het beroepsschip is dan misschien al aan een hartaanval bezweken.
Dáár moeten wij koekenbakkers aan denken. De stress voor de roerganger van een beroepsschip is meestal vele malen groter dan die van ons plezierkapiteins. Die wetenschap overruled voor mij alles.

Blijf de beroepsvaart uit de weg, behandel ze met clementie.
En scheld voor mijn part die éne beroepschipper die je op een parallele koers bijna de wal in meent te moeten drukken verrot door de marifoon, of beter: maak er melding van bij de dichtstbijzijnde verkeerspost (de marifoon staat al op dat kanaal, toch?).

Echt, er is ruimte genoeg, als jij zelf niet te belazerd bent om die te laten. Natuurlijk is er de wet. Maar erken dat er verschil is tussen jou en hen. Zij moeten het op het water verdienen. Jij geeft het al varend alleen maar uit. Jij hebt geen haast (toch?). Zij moeten varen omdat ze ergens naartoe móeten, of ze er zin in hebben of niet. Het is niet hetzelfde als op de weg.
Dwing respect af door goed anticiperen, door actief met het verkeer om je heen bezig te zijn. Communiceer indien nodig.

Feitelijk maak je dan pas echt deel uit van de varende gemeenschap en met een beetje geluk wordt je erin opgenomen.

Amen!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 16:03 #348386

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
lodewijk stegman schreef :
En scheld voor mijn part die éne beroepschipper die je op een parallele koers bijna de wal in meent te moeten drukken verrot door de marifoon, of beter: maak er melding van bij de dichtstbijzijnde verkeerspost (de marifoon staat al op dat kanaal, toch?).

Leuke anekdote :)

Hebben ze mij op een smal stuk ook eens gelapt waar ik met mijn diepgang wel stuurboord in de geul moest.
Meneer de binnenschipper wilde geen water geven, dus ik roep op op vhf, geen reactie.
Tijdje later moeten we schutten door dezelfde sluis. 2x raden? Het jachtje (ikke) mocht door de bijna lege sluis en de binnenschipper mocht een rondje wachten terwijl hij dezelfde draaiing had gevraagd :) keek er maar eentje heel boos toen ik 'm voorbij vaarde :)
Zo zie je maar, boontje komt meestal vroeg of laat om zijn loontje, maar gewoon elkaar respecteren, babbelen over VHF en zo kan je veel problemen voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 16:28 #348393

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Stegman heeft niet altijd gelijk, maar dit keer wel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 16:32 #348394

Als ex beroeps en nu zeil en motor pleziervaarder met een schip langer dan 20 meter met CVO. Er bestaat wel degelijk een marifoon verplichting voor pleziervaartuigen… namelijk zij die langer zijn dan 20 meter moeten in het ARA gebied twee marifoons hebben een voor het blokkanaal en een voor de overige ter zake doende kanalen, bij controle wordt daar ook naar gekeken.

Vroeger voor dat de afdeling communicatiemutsen de boel overnam was de intentie van het BPR nog in de titel

“ Regelement ter voorkoming van aanvaring of aandrijving op de openbare wateren in het Rijk die voor de scheepvaart openstaan.”

Groeten Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 16:43 #348397

jaaph schreef :
Noorderzon schreef :
elixer schreef :
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul
Bij mijn weten is dit prima... Doe het zelf ook altijd zo, ook onder toeziend oog van het strenge Dover Coastguard.

Is dat zo? Volgens de regels moet je in de richting meevaren (10b) of onder een haakse hoek oversteken (10c). Dan is het , volgens mij, niet toegestaan om tegen de richting in te varen.

Maar misschien zijn er op het forum mensen die het weten.

Tja, wat zijn de overige opties? Als je een TSS kruist en je ligt op ramkoers met een schip die dat TSS volgt, dan moet je wel uitwijken. Een TSS is geen voorrangsweg voor gelijkwaardige schepen. Als er geen schepen zijn waar je voor uit moet wijken dan is het wel zaak dit haaks te doen, anders heb je heibel.

Ik kan het je nog sterker vertellen: Als je vanaf het Engelse Kanaal in het TSS vaart en je wilt naar oostkust Engeland. Dan moet je ergens bij Dover de tegengestelde lane kruisen. Je komt dan dus aanvaren en moet op een bepaald moment haaks naar BB draaien om de tegengestelde lane haaks over te steken. Ik probeer dan als er schepen in tegengestelde richting varen op zo'n moment de haakse bocht naar BB te draaien zodat ik precies op ramkoers kom te liggen met een schip wat in die tegengestelde lane vaart. Waarom? Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. Maar niet als er geen schepen aankomen. Dan hoor je ze direct als je niet haaks gaat.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 16:50 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 17:27 #348428

Noorderzon schreef :

..... Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. ...

Dus op dat moment vaar je in de lane tegen het verkeer in.
Interessant! Eerste keer dat ik dit hoor, maar je zal als beroepschipper de regels wel kennen. Geldt dit ook voor jachtjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl