Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:28 #348254

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
klusbaasje, 't is door zo'n mentaliteit dat de watersporters een "slechte naam" krijgen.
Eemspoort en Noorderzon zijn zo vriendelijk om even toe te lichten wat er juist aan frustraties leeft onder de beroepsschippers. Als wij watersporters daar even een klein beetje rekening mee kunnen houden dan worden alleen beide partijen daar beter van.

Iedereen maakt fouten hou daar even rekening mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:36 #348257

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Maar als puntje bij paaltje komt geldt wel gewoon de figerende regelgeving.
Reageren zoals @Eemspoort doet hoeft natuurlijk ook niet.
Zou het toch een ietwat typeren?

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:46 #348263

Wat is er mis met mijn reactie? Ik kan gewoon niet tegen zulke kortzichtige, rechtlijnige types, sorry hoor. Ook ik ben maar een mens.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 11:55 #348266

vanpupi schreef :
klusbaasje, 't is door zo'n mentaliteit dat de watersporters een "slechte naam" krijgen.
Eemspoort en Noorderzon zijn zo vriendelijk om even toe te lichten wat er juist aan frustraties leeft onder de beroepsschippers. Als wij watersporters daar even een klein beetje rekening mee kunnen houden dan worden alleen beide partijen daar beter van.

Iedereen maakt fouten hou daar even rekening mee.
+1

Maar eigenlijk is het heel simpel. Je hebt de reglementen op de verschillende wateren, en die voorzien in alles. Het is echter aan ons, als zwakke verkeersdeelnemer, om een zo groot mogelijke veiligheidszone in te bouwen. Dat hoeft niet, maar mag wel.
En aangezien wij pleziervaart zijn, zou ik er voor kiezen om zoveel mogelijk plezier te beleven. Een slagje extra voor de duidelijkheid, net buiten de betonning voor duidelijkheid etc.
En natuurlijk anticiperen op je vaargebied en de risico's. Want die mast die overboord gaat, die motor die ineens weigert, de hond die ineens overboord gaat, die gaan heel toevallig meestal op een verkeerd moment stuk. Niet in de haven, maar net in de vaargeul waar die grote duwbak aan komt. Jawel , Murphy is zeker ook een watersporter. Vaak beginnen grote rampen, bij iets eenvoudigs en klein. Een touw in de schroef etc. En dan is het gewoon verstandig om een participerende watersporter te zijn, ipv een reagerende.
En gelijk hebben, en gelijk krijgen, zijn niet hetzelfde.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:02 #348270

Goed gezegd. En de meeste beroeps-schippers zullen in zulke pech-gevallen ook wel een helpende hand bieden. Zo zijn "we" dan ook wel weer. ;) Op zee gaat dat natuurlijk wat lastiger met die grote jongens, maar in de binnenvaart zijn we vaak de beroerdste niet.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:02 #348271

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Eemspoort schreef :
Wat is er mis met mijn reactie? Ik kan gewoon niet tegen zulke kortzichtige, rechtlijnige types, sorry hoor. Ook ik ben maar een mens.

Gr. Ed

Ed, dit:

" Moet je ook niet willen, want het is dus juist jouw soort volk, wat wij als beroeps niet kunnen luchten of zien."

Ik weet wel dat een binnenschip als waar jij op vaart lastiger wendbaar is, dat je over de boeg lastiger uitzicht hebt op korte afstand, een hogere snelheid ontwikkelt en niet zo maar op een rempedaal kunt drukken en dan stil ligt.
Het is nodig om begrip te vragen en wat minder de suggestie te wekken dat er willens en wetens wordt doorgedrukt.
Aan de andere kant heb je de pleziervaarder die anderszins wellicht wat minder ervaring heeft, minder kennis, de positie van binnenschipper minder kan aanvoelen, niet met zo'n schip de ervaring heeft en het gevoel kan delen.
Maar per saldo zijn er wel regels op het water, daar past de suggestie niet dat er het achterste mee kan worden afgeveegd.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:04 #348272

La Mavare schreef :
Pjetrow schreef :
Ha Noorderzon, interessant verhaal. Ik heb een specifieke vraag in deze kwestie. Ik zeil veel vanuit Durgerdam en heb zodoende regelmatig te maken met binnenvaartschepen die vanaf het ARK naar het Markermeer gaan. Ik weet dat het een druk stuk is, en let altijd goed op. Ik geef de beroepsvaart alle ruimte. Ik vraag me een ding af: voornamelijk bij het opkruisen wil ik natuurlijk zo min mogelijk hoogte verliezen. Daarom wil ik niet extreem vroeg wijken. Uiteraard laat ik veel ruimte over, maar ik vraag me af op welk moment een binnenvaartschipper nerveus wordt. Heeft het zin om even te zwaaien ten teken dat ik ze gezien heb? Nu ga ik meestal eerder overstag dan noodzakelijk voor de veiligheid, omdat ik de beroeps niet nerveus wil maken. Dat zwaaien lijkt me een aardig idee maar kan natuurlijk ook verkeerd opgevat worden (hulp) of, nog waarschijnlijker, ziet de beroepsschipper dat helemaal niet.

groet Pieter

EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.


Erg onverstandig om daar te kruisen, je hebt toch een motor en blijf daar netjes stuurboordwal of ga buiten de vaargeul als de diepte dat toelaat.
En geen marifoon! Sint is al geweest, maar als ik de Kerstman mag adviseren: kopen!

Mag je daar trouwens überhaupt wel kruisen? Op o.a. het PM kanaal is het immers ook verboden.

En tja , Sinterklaas en de Kerstman hebben het geld nodig om een of meerdere keren per jaar de nieuwste Iphones te kopen voor het hele gezin.
Dan kan een marifoon natuurlijk niet meer. :unsure: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:04 #348273

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:09 #348276

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Noorderzon schreef :
Klusbaasje schreef :
fraai is dat.
Beide grotebootjesvaarders eemspoort en noorderzon adviseren ons kleine jachies om toch vooral weg te wezen als zij eraan komen denderen, reglement of geen reglement, zij varen namelijk door.

ik hoop jullie nooit tegen te komen.
Eemspoort en Ik zijn het er anders over eens dat dit het algemene gevoel is in de beroepsvaart. Dat is ook wat ik alleen maar wilde aangeven: de algemene kijk van beroeps of pleziervaart. Als ik met mijn jachtje op pad ben zorg ik dat ik in ieder geval uit de weg ben, omdat ik weet hoe het er "vanaf de andere kant" uitziet.

Boem, spijker op z'n kop !!!

Alle zeil/motor boot papiertjes die je kan halen ten spijt, je zal altijd het inzicht missen "vanaf de andere kant"....

Zelf ook altijd gevaren (zee) met de algemene instelling, ik wijk niet voor Tupperware... bedoel ik niet alleen 25', maar ook veel groter...

Waarom? Gaf wel eens een paar graden, ruim van te voren... Hoe vaak tupperware niet op het laatste moment, door geen inzicht, angst, nog even snel overstag ging.... tja en dan, lig je weer op aanvaringskoers..

Ik ga zelf ook op zee aan de kant voor beroepsvaart en/of geef duidelijk aan wat ik van plan ben. Ik heb wel eens vaker aangehaald op dit forum:
- Ik weet dat mijn bootje niet/slecht wordt gezien. Niet alleen bij slecht weer (radar clutter, niet opvallen tussen zeegang), maar ook het hoger zichtveld. Op zeeschepen kijk je vaak letterlijk over het kleine grut heen, want zijn laat in zicht.
- Je zeilt vaak niet koersvast, dus je AIS/Radar aflezingen (cpa/tcpa) zijn niet goed (te kort interval voor gemiddelde)...

Zelf gevaren pre-AIS tijdperk, maar wat mij nu opvalt:
- Te pas en te onpas worden schepen aangeroepen
- geen nautisch engels over VHF (en lange verhalen)
- zichtbaarheid (veiligheid) mag weinig kosten, liever een pruts led lampje van 130 Euro ipv goedkeurde 400 Euro..
- zeilclubjes die elkaar oproepen op kanaal 16 om elke 2 uur te melden?!? Als je 14:00 afspreekt, ga dan al naar afgespreken kanaal. Loop niet te blerren op 16
- 95% vraagt bij maasmond toestemming om over te steken !?! Waarom? Om je handje vast te houden? Maasmond kan niet eens toestemming geven!
- en nog veel meer irritaties :-)

Als laatste voorbeeld, Eemspoort postte een paar weken geleden filmpje over het 'slecht weer' op Volkerak. Ik herkende gelijk de lichtenlijn..

Ik zie zomers vaak jachtjes geen idee hebben dat de beroepsvaart (komend uit de noord) tov de NV14 naar BB draaien, richting andere lichtenlijn (ingang SRK).

'Moraal' van mijn verhaal, je blijft of het algemeen een hobbyist op het water met weining inzicht.. en bij een aanvaring hebben altijd twee schuld, ook al denk je voorrang te hebben..

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:13 #348278

ik weet niet hoe de engelse/belgische/ franse en nederlandse kustwacht denkt.
maar ik ben in de caraibe in een haven aan boord geweest van een amerikaanse kustwacht boot. leek meer een oorlogs schip, maar ze kijken daar niet op een paar meter. bovendien beschouwen ze de caraibe als hun binnen zee dus mag het ook wat groter zijn.
zij hanteren de regel dat ze niet ingrijpen als het opgelost wordt tussen de schepen onderling, pas als het fout gaat wordt het boekje erbij genomen. dat antwoord kreeg ik naar aanleiding van mijn vraag of die flitser die ik in de zaling had staan voor hun een aanleiding zou zijn mij op de bon te slingeren, was verboden . zij: als je daardoor beter zicht baar bent, so what.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:15 #348279

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Dover strait is zo'n bekende stek waar heel goed vanaf de wal toezicht wordt gehouden.
Maar zoals ik meen te weten geldt: "zo haaks als mogelijk", eigenlijk zegt dat genoeg.

kleine afwijkingen worden toegestaan en dat je achter een vrachtvaarder langs gaat wordt alleen maar toegejuichd, afslekken kan natuurlijk ook.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:15 #348280

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.[/quote]


Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart Binnenvaartpolitiereglement

Geldend op 18-12-2012

De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:

24. het Afgesloten-IJ;

25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;

Groet,
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:16 #348281

@Hans: Ik zie nog steeds niet in, wat er verkeerd is aan die reactie. Ik geef gewoon mijn mening, net als hij.
Figuren die vinden dat ze voorrang moeten nemen, i.p.v. het te krijgen (zoals het natuurlijk hoort) mogen wat mij betreft thuis blijven.
Die zijn nog gevaarlijker dan mensen die onbewust een foutje maken. Omdat ze willens en wetens een gevaarlijke situatie creëren, zonder te weten wat de ander kan, ziet of denkt.

Daarbij heeft Noorderzon alles netjes en uitgebreid uitgelegd, wat ik alleen maar hoefde bevestigen. Hiermee hopen we dus duidelijkheid te verschaffen in het hele gebeuren.
De meesten begrijpen dit, een enkeling niet.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:19 #348283

Eemspoort schreef :
Figuren die vinden dat ze voorrang moeten nemen, i.p.v. het te krijgen (zoals het natuurlijk hoort) mogen wat mij betreft thuis blijven.
Die zijn nog gevaarlijker dan mensen die onbewust een foutje maken. Omdat ze willens en wetens een gevaarlijke situatie creëren, zonder te weten wat de ander kan, ziet of denkt.



Dit is volgens mij niet wat klusbaasje bedoelde. Maar, dat veel beroepsvaarders vinden dat ze meer rechten hebben dan de reglementen aangeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:24 #348284

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
"Zelf ook altijd gevaren (zee) met de algemene instelling, ik wijk niet voor Tupperware... bedoel ik niet alleen 25', maar ook veel groter..."

Verkeerde instelling dus..... :(
Ik deed dat wel als daar aanleiding voor was, zo zie je maar, verschil in mentaliteit wellicht.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:31 #348285

jaaph schreef :
Dit is volgens mij niet wat klusbaasje bedoelde. Maar, dat veel beroepsvaarders vinden dat ze meer rechten hebben dan de reglementen aangeven.


Zo kwam het anders niet over. Maar goed, wij beroepsschippers vinden niet dat we boven de regels staan of meer rechten hebben.
Maar we vinden het niet meer dan billijk dat wij onze koers en snelheid kunnen aanhouden teneinde zo vlot mogelijk van A naar B te komen, daar wij voor ons brood bezig zijn. Als we moeten uitwijken voor elk jacht wat ons wil kruisen, komen we nooit op tijd aan.
Daarbij ben ik van mening (en ik vermoed de reglementen ook wel, maar ik heb nu even geen zin om het op te zoeken), dat als wij in de vaargeul zitten, wij gewoon voorrang hebben op alle koerskruisers. En aangezien wij (de beroepsvaart) vrijwel altijd in een vaargeul varen vanwege onze afmetingen en/of diepgang, zou het voor de meeste andere varenden toch ook duidelijk moeten zijn, wat onze intenties zijn.
En in de gevallen dat het niet duidelijk is, pak de marifoon en maak een afspraak.

Gr. Ed
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 12:33 door Eemspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:38 #348286

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ed,

Mij viel de woordkeuze op.

Natuurlijk, ik heb zelfs meerdere keren aangegeven te wijken, ik ken ook de wereld (op zee), maar ik meen dat het een volstrekt foute suggestie is
om de regelgeving naar eigen inzicht te willen toepassen, onder het mom van mij gebeurt niets, want ik is groot en zij zijn klein.

Vraag gewoon begrip, meer hoeft toch niet, dat bedoel ik....
Maar per saldo blijf ik zeggen dat er niet voor niets regelgeving is.

Ik heb zelf ook wel eens even koffie beneden gehaald en bij terugkomst
toch een plastiekje gezien die ik niet eerder op de radar had waargenomen.
Zelf heb ik (op zee dus) veel meer kromme tenen gehad met vissertjes onder de diverse kusten.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:49 #348287

elixer schreef :
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul

Als ik me goed herinner is dat uitwijken naar om achterlangs te gaan eigenlijk niet toegestaan!
Immers , er staat voor zover ik weet ergens in het ZAR naast dat over dat haakse oversteken ( let wel op dat het daarbij om de kompaskoers gaat en niet om de kaartkoers!) ook dat je in een shipping lane ( in een TSS dus) nooit een koers tegengesteld aan de voorgeschreven vaartrichting mag volgen. En aangezien koersveranderingen altijd ruim en duidelijk moeten zijn doe je dat dus als je achterlangs gaat.
Volgens mij moet je óf de voorgeschreven vaartrichting gaan volgen ( 90 graden koers veranderen dus) óf de snelheid zodanig verminderen dat je achterlangs kunt.
Dat alles geldt uiteraard niet als een uitwijkprocedure een laatste middel is om een aanvaring te vermijden.
Maar om de waarheid te zeggen, ik ga er eventueel ook achterlangs hoor.
Enneeh , zo precies herinner ik me de lessen van de cursus Kustnavigatie en later VB2 ook niet meer. :blush:
Ad

ps.
Die controle geldt echt niet alleen in het Engelse Kanaal hoor.
Eigenlijk ben je overal in roond een TSS in beeld.
Let vooral maar ook op boven de Duitse waddeneilanden.
Ook daar wordt je konstant op de radar in de gaten gehouden rond de TSS. Doe je daar wat fout kan het knap duur worden!
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 12:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:50 #348288

Ik zelf heb voldoende begrip voor recreanten. Ik wijzig ook wel eens mijn koers, als ik een zeilboot zie op een mooi rakje.
Ik verwacht ook niet dat men altijd voor mij aan de kant gaat.
Er word hier begrip gevraagd voor beide kanten. Dat is prima en daar wil ik best aan mee werken. Maar dan moet ik niet persoonlijk onderuit worden gehaald. Dan is de lol er gauw af.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 12:58 #348291

Bestaat er niet een regel--- Wanneer ´t niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan
?

Op ´t water hebben we de marifoon en kunnen met elkaar praten.
Op de weg hebben we zoiets niet. Laten we liever de nuttige dingen gebruiken ipv de glimmende.

Op de weg hebben overigens ALLE vrachtwagen bestuurders een personenauto rijbewijs, omgekeerd is dat wel even anders!!!
Vele ongevallen waar vrachtwagens bij betrokken zijn, hebben in de het traject er naar toe zeer frequent een personen auto als inleiding tot het ongeval!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:11 #348297

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Ik kan mij wel vinden in wat de heren beroepsschippers stellen. Los van alle regels is het heel plezierig als wij als pleziervaarders gewoon wat meer rekening zouden houden met de beperkingen van de beroepsvaart, en met het feit dat zij "om den brode" vragen en vaak dus ook haast hebben.

Nu heeft op het binnenwater een groot schip ook meestal (niet altijd) voorrang, maar een goed samenspel blijft belangrijk.

Zelf zeil ik veel op het Hollands Diep en het Volkerak. Zeker in de avond is niet altijd duidelijk wat de beroepsvaart wil. Gaat men aan het eind van het Hollands Diep, naar de Kil, naar de Moerdijkbrug, of toch de haven in. Is het te veel gevraagd aan de heren beroepsschippers om ook op een marifoonoproepje van jachten te reageren? Als men weet wat de ander van plan is, is het gemakkelijker daar op in te spelen.


Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:17 #348301

elixer schreef :
Een vraag aan de beroeps en de rest.
Op de Noordzee dien je als (klein) vaartuig de scheepvaartroutes haaks over te steken.
Dat is de regel. Als ik die geulen oversteek dan probeer ik dat zo haaks mogelijk te doen. Echter bij het naderen van een groot schip stuur ik ruim en duidelijk van te voren op de kont van het naderende schip aan, om zodra deze gepasseerd is weer op de haakse koers te gaan liggen. Ik zal dit blijven doen, doch ik vraag me daarbij wel af of ik daarmee niet de haakse regel overtreed.

Paul
Bij mijn weten is dit prima... Doe het zelf ook altijd zo, ook onder toeziend oog van het strenge Dover Coastguard.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 13:29 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:18 #348302

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
op bepaalde wateren zoals het zwarte meer vaar ik als ook in de vaargeul, simpelweg omdat als ik buiten de boeien kom vast loop.

ik blijf wel altijd stuurboordswal in de geul.

echter hebben wij daar een mindere ervaring in het verleden met een groot schip.

een aantal van onze lelievletten (met op elke boot 2 ervaren zeilers (cwo 2/3)) zeilden daar net buiten de vaargeul (een metertje of 15-20, niet ver want het is er gewoon ondiep) met een flink windje, niet extreem, of meer als waarmee ze ervaring hadden, maar net dat er 2 slagen rif in moest.

er kwam een groot schip voorbij op een dermate afstand dat de wind van 4 van de vletten volledig uit de zeilen genomen werdt.

door de boeggolven werden de schepen net anders gepositioneerd waardoor ze op het moment dat de wind achter het schip vandaan kwam massaal om gingen.

Met als gevolg dat er 20 kinderen in het water lagen. vlak trekken kregen ze niet voor elkaar omdat de masten in de drek zaten.

ook lag de inhoud van de vletten op de bodem. tassen met kleding en spullen voor het zomerkamp.

de 3 vletten die een meter 100 verder waren waar het iets breder was, en dus iets verder (meter of 30) uit de boeien van geul lagen zijn niet om gegaan. en zijn omgekeerd onder zeil naar de vletten toe om assistentie te verlenen.

aangezien het een trektocht was van kampen naar sneek vaarde de leiding er een stuk achter als bezem. de meegenomen vaartuigen waren icm de wind niet in staat om snel ter plekke te komen, dus is de knrm er bij geroepen.

als het grote schip niet zo strak stuurboordswal in de geul had gehouden en rekening had gehouden met de harde wind icm de zeilbootjes buiten de geul en dus een metertje of 20 de geul in was gestuurd had er niets aan de hand geweest.

de vletten konden gewoon niet verder stuurboords wal als ze zeilden
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 13:19 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:21 #348303

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
killroy schreef :
EDIT: een marifoon heb ik niet aan boord.


Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart Binnenvaartpolitiereglement

Geldend op 18-12-2012

De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:

24. het Afgesloten-IJ;

25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;

Groet,
Frank[/quote]

Tja, misschien moet ik, ook gezien de reactie van Arjaan een beetje toelichten. Bij het teruglezen was mijn post niet heel duidelijk. Allereerst ik heb een bootje van 6 mtr, zonder stroomvoorziening. Enkel voor dagjes/avonden zeilen. Ik kruis uiteraard niet op in de vaargeul. Ik steek deze alleen over als ik door de openining in de strekdam wil tegenover durgerdam. Als ik er bij de vuurtoren uit wil vaar ik naast de vaargeul en steek die bij de vuurtoren over. Soms kruis ik naast de vaargeul op (dat kan met mijn diepgang). Ik vroeg me af hoe dichtbij ik bij de grote jongens kan komen. Nu stuur ik meestal al lang voordat ik bij de vaargeul ben. Ik wil namelijk niet dat die grote jongens gaan wijken voor mij. Als ik het zo hoor is dat een prima tacktiek, gewoon uit de vaargeul blijven, dan stomen ze wel gewoon rechtdoor. Voor het oversteken van die vaargeul ga ik geen marifoon aanschaffen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 13:22 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 13:32 #348310

  • EricV
  • EricV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Sjonge...wat een gedoe en pittige discussie nou toch weer. Zelf zit ik vooral op het water om te ontsnappen aan mijn drukke baan (en leven). In die drukke baan worden allerlei principiele besluiten en slimme oplossingen in principiele discussies van mij verwacht. Ik vind niets fijner dan als ik niet aan het werk ben ontspannen mijn weg te zoeken op het water.

En dat doe ik door als snel voorrang te verlenen aan alles wat groter is dan ikzelf, en ZEKER aan de beroepsvaart. Want hoewel ik heel ander werk heb weet ik hoe graag ik in mijn eigen werk ook graag de kortste en meest efficiente route 'vaar'.

En verder zoek ik graag (oog)contact, steken we even de duim op en maken we met een gebaar, of anders met een duidelijke koerswijziging de intenties duidelijk.

En niet omdat ik de regels niet ken... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl