Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:47 #347534

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
hoe zat het ook al weer bij tegengestelde koersen en een engte ?
Klein schip stroom mee, grootschip tegen de stroom in....
Of een zeilboot die met de stroom mee de engte nog niet heeft bezeild
moet die nou wel of niet het kleine motorschip voor laten gaan.

pfff wordt er helemaal duizelig van.............
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:48 #347536

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ik ga er maar van uit dat niet iedereen voldoende kennis van de regels heeft. Goed zeemanschap vereist dat ook en op die wijze voorkom je moeilijke situaties. B)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:51 #347538

Precies. Hoe staat het ook weer in het cursusmateriaal, goed zeemanschap betekent vooral GEEN schade maken. Bij twijfel wijk ik gewoon. En ik twijfel nogal veel dus moet vaak wijken, het zij zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:52 #347541

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Mevrouw Moos schreef :
Kwestie van regeltjes lezen/leren en niks discussie:
knrm is beroepsvaart, je losvarende sleepboot is pleziervaart en de 40 voeter is een passagiersschip, dus beroeps...

Edit:

Mvr Moos heeft het ingezien :)

Je hebt een heel bijzonder beleving van de wereld om je heen denk ik?
KNRM is helemaal geen "beroepsvaart", nog los van het feit dat deze term "beroepsvaart" niet bestaat in de wet. Verder duidt je een passagiersschip héél vreemd aan? 40 voet zijn 20 personen denk ik, en ja dat zijn er meer dan 12 en is dus "groot vaartuig". Verder leef ik en de wetgever in een metrische wereld, dus staat er gewoon 20 meter of groter in het BPR.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 11:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:54 #347542

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Ronaldl schreef :
hmmm hoffelijkheid, sociaal, regeltjes. Ik denk dat ik me maar gewoon aan de wet houd. Is veel eenvoudiger. Maar dat neemt niet weg dat ik als angsthaas natuurlijk zodanig vaart en koers behoud of juist tijdig verander dat grote schepen vrij van mij blijven. Maar soms is de situatie anders en kan ik niet mijn koers of vaart veranderen of is de intentie van dat grote schip niet duidelijk en dan poog ik contact te nemen via de VHF.

Prima!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:55 #347544

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Evaluationcopy schreef :
Precies. Hoe staat het ook weer in het cursusmateriaal, goed zeemanschap betekent vooral GEEN schade maken. Bij twijfel wijk ik gewoon. En ik twijfel nogal veel dus moet vaak wijken, het zij zo.

Bijna:
Ook geen opvarenden aan onnodige gevaren blootstellen of risico's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 10:59 #347547

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
pantaleimon schreef :
op de westerschelde mag je verwachten dat de beroepsvaart in de vaargeul blijft maar....



Waar staat dat, voor binnenwater? Ik kan me wel voorstellen dat binnen de "vaarweg" moet blijven, maar je mag gewoon naast de "vaargeul" varen met een groot schip. Ik heb in het verleden en nu nog vele collega's alleen maar buiten de geul gevaren.
Als jacht moet je daar altijd op voorbereid zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 11:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:00 #347548

Er wordt trouwens nooit over "voorrang" gesproken maar over "recht van de weg " of zoiets.
Een van de belangrijkste regels , of misschien wel de allerbelangrijkste is die die ongeveer luidt:

Als er een gevaar voor aanvaring dreigt moet ieder schip die maatregelen nemen die nodig zijn om een aanvaring te voorkomen.

Dus nooit voorrang nemen ook al heb je het recht van de weg , tenzij de ander duidelijk voorrang verleent.
Vandaar dat je zelf ook altijd duidelijk moet uitwijken als de ander het recht van de weg heeft en niet alleen een beetje snelheid verminderen.Even een flinke stuurcorrectie maakt e.e.a. duidelijk voor de ander. Eventueel kun je uiteraard ook het van toepassing zijnde geluidssignaal geven. Wie weet trouwens nog welk ik dit geval?

Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2012 11:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:01 #347549

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
1x lang?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:03 #347551

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Akkoord, maar mij hebben ze op cursus ooit verteld dat ze bvb op de westerschelde enkel in hun "beboeide vaargeul" hun voorrang hebben en dat ze erbuiten ook gewoon rekening moeten houden met de rest en dat als een jachtje (buiten de boeien) stuurboordwal houdt, ze ook de voorrang moeten geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:04 #347552

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Mevrouw Moos schreef :
ff checkuhhh...

De knrm valt, met (oranje?) zwaailicht aan toch onder snelle schepen? Net als de connexxion boot bij Amsterdam? Ik heb onthouden (als ezelsbruggetje) dat zij zo snel varen dat zij niet kunnen verwachten dat wij, gewone bootjes, daarop kunnen anticiperen en wij dus geen voorrang hoeven te verlenen aan hen.... Misschien een kromme redenering van de regel, maar hij klopt wel? Of haal ik weer 2 dingen door elkaar?
Vanavond mijn VB-boek weer eens opzoeken.... :blush:

Het oranje zwaailicht op een reddingboot is niet bedoeld als aanduiding van een snel schip. Het oranje licht voldoet uberhaupt niet aan de wettelijke eis. Het is bedoeld om aandacht te vestigen bij bijzonder situaties in de scheepvaart of ongevallen. Binnenkort komen er ook blauwe zwaailichten op alle reddingboten, deze mag uitsluitend gebruikt worden na toestemming van de vaarweg beheerder en dan moet je een reddingboot mogelijk wél beschouwen als een groot vaartuig onder de uitzonderingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:15 #347559

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Yellow Boat schreef :
Proost schreef :
Een klein schip is een klein schip, ook al gaat het om een sleepboot of een passagiersschip. Dat er beroepsmatig eisen aan gesteld worden (bedrijfsmatige vaart) heeft er niets mee te maken.

Dan heb je toch echt niet goed gelezen. Er staat letterlijk in het BPR:



4°. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van
a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;
b. een passagiersschip;
c. een veerpont;
d. een vissersschip;
e. een duwbak;

En aangezien een passagiersschip een schip is met meer dan 12 passagiers ( dus meer opvarenden inclusief bemanning!) is dat dus geen klein schip!
Dat staat er letterlijk zo:

6°. passagiersschip: schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;

Ad


Om hieraan te voldoen heeft het schip een verplichting.
Om een schip te herkennen als passagiersvaartuig en om dat vaartuig in aanmerking te laten komen voor de klassering " Groot Schip" moet het een gele ruit voeren. Zonder dat is een schip ook al heeft het een capaciteit van 25 passagiers maar met de afmetingen van een klein schip, gewoon een klein schip. Een en ander is al in andere posts geschreven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 11:42 #347574

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
het is net als in het verkeer
voorrang hebben is anders dan krijgen
die juppebakken geven het niet aan onze aygo, maar wel aan m'n LT35
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 14:24 #347640

WADnWIND schreef :
pantaleimon schreef :
op de westerschelde mag je verwachten dat de beroepsvaart in de vaargeul blijft maar....



Waar staat dat, voor binnenwater? Ik kan me wel voorstellen dat binnen de "vaarweg" moet blijven, maar je mag gewoon naast de "vaargeul" varen met een groot schip. Ik heb in het verleden en nu nog vele collega's alleen maar buiten de geul gevaren.
Als jacht moet je daar altijd op voorbereid zijn.

mischien valt de westerschelde niet onder het bpr maar ondr het srw,maar ik kan het ook mis hebben
maar je moet altijd voorbereid zijn
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 17:08 #347710

vanpupi schreef :
Ik spreek over de plaatsen waar ik met 2,25m even niet buiten de geul kan en voornamelijk enkel problemen met binnenschippers :) de grote jongens houden zich aan hun regels.
Nu in geval van aanvaring kan ik dan wel aantonen dat ik stuurboordwal vaar (en dat ze mij in dat geval ook plek moeten geven) maar voor de rest hou ik altijd koers en vaart aan.
Maakt ook niet veel uit, wil gewoon even laten weten dat zelfs beroepsvaart zich niet altijd aan de regeltjes houdt. Maar dat is eigenlijk net zo in't verkeer op de weg vrees ik.
Geef mij maar de vrijheid van de zee :)

Ik zie als beroeps-schipper alleen niet in, wat voor regel er door de beroepsvaart is overtreden in jouw voorbeeld. Als er nog 10 meter ruimte was, kon ik daar nog tussendoor met mijn 8,20 breedte. Volgens mij heb je gewoon een beetje last van "pleinvrees op het water"?
Hij had wellicht wat verder af kunnen houden, maar een regel is er niet overtreden.

Uiteraard zijn er ook beroepsvaartuigen, die de regels overtreden. Immers, ook die worden bestuurd door mensen. En mensen hebben nu eenmaal de neiging om in de fout te gaan. Maakt niet uit in welke tak van sport. ;)

Even over het herkennen van beroepsvaart.
Deze worden idd niet genoemd in de reglementen, daar gaat het mij dan ook niet om.
Het gevalletje "passagiersschip" is al genoemd.
Verder kun je beroepsvaart vooral herkennen aan het voeren van een Europa- of IMO-nummer.
Zie je een sleepbootje onder de 20 meter (dat zijn de meeste) en hij voert geen Europanummer? Dan is het pleziervaart. Voert hij wel een Europanummer? Beroepsvaart.
Maakt verder dus voor de reglementen niet uit, maar voor de geïnteresseerden wellicht leuk om te weten. :)

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 17:29 #347718

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
dag Ed,

hoe is het met de camper?
ik ben uit dat forum gestapt omdat er veel te veel "rotte appels" bij zaten

mvg. Hanno VW LT35
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 17:29 #347719

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Eemspoort schreef :
Hij had wellicht wat verder af kunnen houden, maar een regel is er niet overtreden.

Volledig akkoord, maar als je hem oproept op 't juiste kanaal zouden ze wel tenminste de beleefdheid kunnen hebben te reageren en antwoord te geven op de vraag welke bedoeling ze hebben.
Marifoontest naar de centrale leverde toen 5/5 op en op de aanmaning van de centrale reageerde meneer wel.
Och ja ... Net als truckchauffeurs zeker? Cowboys van't water ipv cowboys van de weg.

Versta me niet verkeerd mensen, ik ben niet haatdragend en zeker niet perfect maar sommige van die binnenvaartschippers zijn gewoon echte cowboys.
Waarschijnlijk komt dat door jachtjes die 't niet zo nauw nemen, maar vooral oosterschelde en westerschelde heb ik meer negatieve dan positieve ervaringen met hun terwijl ik bij navraag bij de centrale toch geen fouten heb gemaakt.

Maakt niet uit, ik vaar terug naar 't zeetje. Daar nooit problemen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 17:52 #347725

Hanno schreef :
het is net als in het verkeer
voorrang hebben is anders dan krijgen
die juppebakken geven het niet aan onze aygo, maar wel aan m'n LT35

Ik greeg ooit mee tijdens mijn rijlessen. Iedereen van rechts heeft voorrang en alle idioten van links. Lekker kort door de bocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 18:02 #347729

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
die in die juppebakken hebben ook rijles gehad (hoop ik)
maar aan een Aygo van rechts hebben ze gewoon schijt
met m'n LT bus durven ze dit niet

op het water is het gewoon goed opletten voor de beroepsvaart
ook regelmatig even omkijken
ze zijn sneller bij je ,dan je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 19:17 #347747

vanpupi schreef :
Waarschijnlijk komt dat door jachtjes die 't niet zo nauw nemen

De spijker op zijn kop. Niet dat ik jachtjes expres dwars ga zitten, dat vind ik nergens voor nodig. Maar zoals jij frustraties en slechte ervaringen hebt, zo hebben beroeps-schippers die nog wel meer, aangezien we dag in dag uit op het water zitten, en met allerhande idioten te maken hebben. En natuurlijk niet alleen op jachtjes, ook op beroesp-schepen, laten we wel zijn. ;)

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 16 dec 2012 20:45 #347764

Zo moet het iig niet
Bijlagen:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 17:33 #348020

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Ik vaar ook wel eens op een groot pleziervaartuig. (ton of 415)
En er is elke keer wel weer eentje die er tussendoor wil, voorlangs wil, etc.
Nu zijn die situaties voor ons niet zo gevaarlijk, maar voor de mensen op de kleine bootjes mogelijk wel. En reken maar dat wij de regeltjes wel kennen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 18:21 #348043

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Eemspoort schreef :

Even over het herkennen van beroepsvaart.
Deze worden idd niet genoemd in de reglementen, daar gaat het mij dan ook niet om.
Het gevalletje "passagiersschip" is al genoemd.
Verder kun je beroepsvaart vooral herkennen aan het voeren van een Europa- of IMO-nummer.
Zie je een sleepbootje onder de 20 meter (dat zijn de meeste) en hij voert geen Europanummer? Dan is het pleziervaart. Voert hij wel een Europanummer? Beroepsvaart.
Maakt verder dus voor de reglementen niet uit, maar voor de geïnteresseerden wellicht leuk om te weten. :)

Gr. Ed

Hoe herken ik een europa of IMO nr? Waar zijn die over het algemeen te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 18:46 #348057

Het Europanummer van de Eemspoort is 02204709.
Een nummer bestaande uit 8 getallen, en dient duidelijk zichtbaar op het schip te staan. Dat dit in de praktijk nog wel eens tegevalt....:(

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 17 dec 2012 20:14 #348101

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
koko schreef :
Hoe herken ik een europa of IMO nr? Waar zijn die over het algemeen te vinden?

Als dat schip je zo ongeveer gepasseerd is, staat meestal aan beide zijden van de stuurhut cq. opbouw, soms ook op de spiegel.
Europnanummer: nl.wikipedia.org/wiki/ENI-nummer
IMO-nummer: nl.wikipedia.org/wiki/IMO-nummer
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 17 dec 2012 20:36 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl