Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 09:21 #349357

Deze is ook wel handig.




colregs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 10:01 #349369

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
PvO schreef :
jaaph schreef :
Noorderzon schreef :

..... Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. ...

Dus op dat moment vaar je in de lane tegen het verkeer in.
Interessant! Eerste keer dat ik dit hoor, maar je zal als beroepschipper de regels wel kennen. Geldt dit ook voor jachtjes?

Als ik tijdens het oversteken van een lane op aanvaringskoers lig met een een ander schip, dan verleg ik mijn koers bijna altijd tegengesteld aan het betreffende schip.
Dit is dus tegen de vaarrichting in.
Zo is het schip het snelst gepasseerd, en verkort je dus de tijd dat je in de lane vaart.

In het donker is dit naar mijn idee ook het duidelijkst, omdat het schip dan je andere boeg (is ander boordlicht) te zien krijgt en dus ziet dat je bent uitgeweken.

Ik heb hier nog nooit commentaar opgehad.
Mochten er onder ons zijn die op 'de grote vaart' varen en hier een ander idee over hebben hoor ik het graag ;)
Stel je voor; Twee vrachtschepen die 15 kn lopen die voor elkaar uit moeten wijken en dan met elkaar meegaan liggen. Nee ook tijdens uitwijken voor een schip in de lane zal het overstekende schip echt wel even tegengesteld aan de voorgechreven vaarrichting uitwijken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 11:23 #349389

douwe schreef :

Stel je voor; Twee vrachtschepen die 15 kn lopen die voor elkaar uit moeten wijken en dan met elkaar meegaan liggen. Nee ook tijdens uitwijken voor een schip in de lane zal het overstekende schip echt wel even tegengesteld aan de voorgechreven vaarrichting uitwijken.

Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Echter, ik heb net de kustwacht gebeld (den helder 0223-542300).
Mijn vraag was: of je, als jachtje die het vss wil oversteken, even tegen het verkeer in mag varen, indien je moet wijken voor een schip in de lane.

Zijn antwoord was dat je mee moet gaan liggen en dat je anders strafbaar bent.
Ik ken trouwens ook een zeezeilschool die het zo doet.

In het zeilseizoen steek ik minimaal één keer per maand een vss over en heb nog nooit tegen het verkeer in gevaren. Vroegtijdig maatregelen nemen was tot nu toe voldoende.

Ik heb nu natuurlijk met de afdeling voorlichting gesproken en het kan zijn dat handhaving in de praktijk anders oordeelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 15:33 #349474

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
jaaph schreef :
douwe schreef :

Stel je voor; Twee vrachtschepen die 15 kn lopen die voor elkaar uit moeten wijken en dan met elkaar meegaan liggen. Nee ook tijdens uitwijken voor een schip in de lane zal het overstekende schip echt wel even tegengesteld aan de voorgechreven vaarrichting uitwijken.

Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Echter, ik heb net de kustwacht gebeld (den helder 0223-542300).
Mijn vraag was: of je, als jachtje die het vss wil oversteken, even tegen het verkeer in mag varen, indien je moet wijken voor een schip in de lane.

Zijn antwoord was dat je mee moet gaan liggen en dat je anders strafbaar bent.
Ik ken trouwens ook een zeezeilschool die het zo doet.

In het zeilseizoen steek ik minimaal één keer per maand een vss over en heb nog nooit tegen het verkeer in gevaren. Vroegtijdig maatregelen nemen was tot nu toe voldoende.

Ik heb nu natuurlijk met de afdeling voorlichting gesproken en het kan zijn dat handhaving in de praktijk anders oordeelt.
Met mijn boot zou ik ook mee liggen, omdat het snelheidsverschil erg groot is en dat zeeschip in een mum van tijd gepasseerd is
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 15:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 15:55 #349480

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
jaaph schreef :
... Zijn antwoord was dat je mee moet gaan liggen en dat je anders strafbaar bent.
Ik ken trouwens ook een zeezeilschool die het zo doet ...

Zal vast geen officieel beleid zijn van die zeilschool toch?
Denk dat die instructeur even vergat dat hij een goed voorbeeld moet geven.
Maar nu even de praktijk. Je nadert een TSS, je peilt alles uit en gebruikt evt. RADAR en AIS. Dan wacht je toch gewoon tot het schip bijna gepasseerd is en vaar dan op zijn spiegel. Als je dan een paar graden ietsje bakboord uitgaat, dan noem ik dat niet er tegen in. Komt er een hele rij aan, dan is meevaren net buiten TSS of in de middenberm natuurlijk een prima oplossing.
Soms is de middenberm zo breed dat je dan natuurlijk prima er 'tegen in kunt varen'.
Maar strak er tegen in, niet verstandig. Dan worden de grote jongens op 10 mijl al nerveus.

Nog betere praktijk: plan je route zodanig dat je geen TSS hoeft over te steken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 16:07 #349481

Als je alleen maar mee mag gaan liggen (doe het zelf nooit en ben het ook niet van plan tot ik een officiële waarschuwing krijg), dan is denk ik toch de snelste manier van uitwijken snelheid minderen. Is alleen niet echt duidelijk voor de ander...

Mee liggen kan wel, maar dan moet je wel flink langzamer of sneller lopen dan die ander.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 16:08 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 16:12 #349482

[quote="La Mavare"
Nog betere praktijk: plan je route zodanig dat je geen TSS hoeft over te steken.[/quote]

Als je alleen de TSS zelf bedoelt wordt dat al lastig maar als je alle lanes bedoelt wordt dat op de Noordzee knap moeilijk.
Op de Oostzee is het in sommige gebieden vrijwel onmogelijk of moet je tientallen mijlen omvaren. Zeker na de laatste toevoeging van een aantal TSSen.
Nee , laat ik me maar gewoon aan de regeltjes houden , lijkt me beter.
Jaaph had trouwens , als ik het goed begrepen heb, de kustwacht gebeld , niet (alleen) een zeilschool en als de kustwacht het verkeerd zou hebben , waar blijven we dan? :ohmy:
Ad

Trouwens nog bedankt voor die linkjes. Staan al bij de favorieten. ;)
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 16:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 16:29 #349487

ad de persoon van de kustwacht was de voorlichter, dus spreekt volgens het boekje, de handhaver zal wellicht, hopelijk, misschien meer praktijk gericht zijn.

wat ik eerder schreef over die officier van de usa coast guard, wij hebben natuurlijk regels, maar die passen we alleen toe als het negatief is, dus zolang zij denken dat de gezagvoerders van de schepen het beter doen dan de regels kijken ze toe, gaat het mis, of dreigt het mis te gaan zullen ze ingrijpen, pas veel later als het echt misgaat komt het bonnenboekje erbij.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 16:29 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 16:48 #349491

sietse-ten schreef :
ad de persoon van de kustwacht was de voorlichter, dus spreekt volgens het boekje, de handhaver zal wellicht, hopelijk, misschien meer praktijk gericht zijn.

Nou in Nederland is dat ook meestal wel zo maar bijv. de Duitse Kustwacht is meestal akelig precies. Die durven niet zoveel tegen de meerdere, laat staan tegen de officiele regels.... :lol:
En de Fransen zijn dacht ik ook niet makkelijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 17:05 #349494

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
La Mavare schreef :

Maar nu even de praktijk. Je nadert een TSS, je peilt alles uit en gebruikt evt. RADAR en AIS. Dan wacht je toch gewoon tot het schip bijna gepasseerd is en vaar dan op zijn spiegel.
Dat is ook wat ik in eerste instantie doe, maar soms is het zo druk dat meer dan 2 of 3 schepen in de peiling houden op een beweeglijk bootje van 8 meter een uitdaging is die ik nog niet helemaal beheers ;)
Als je dan een paar graden ietsje bakboord uitgaat, dan noem ik dat niet er tegen in.
Bij uitwijken is het volgens mij ook de bedoeling dit duidelijk te doen, dus niet een paar graden. Ik kan me voorstellen dat dit op een groot schip niet of nauwelijk word opgemerkt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl