Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitwijken voor beroepsvaart.....

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 17:47 #348439

jaaph schreef :
Noorderzon schreef :

..... Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. ...

Dus op dat moment vaar je in de lane tegen het verkeer in.
Interessant! Eerste keer dat ik dit hoor, maar je zal als beroepschipper de regels wel kennen. Geldt dit ook voor jachtjes?
Niet recht er tegenin natuurlijk, maar schuin. Ik kom wanneer ik haaks vaar al heel snel tot de ontdekking dat ik dan op ramkoers lig (hoe kon het ook anders :) ). Dus dan ga ik gelijk weer uitwijken zodanig dat de tegenligger ziet dat ik achter hem langs wil.

Enne, ik ken de regels globaal wel een beetje, maar het is altijd afwachten wat de controlerende instanties ervan denken. Het is in sommige landen soms een complete verrassing of ontnuchtering wat ze ervan maken...
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 17:49 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 18:46 #348453

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Noorderzon schreef :
Enne, ik ken de regels globaal wel een beetje, maar het is altijd afwachten wat de controlerende instanties ervan denken. Het is in sommige landen soms een complete verrassing of ontnuchtering wat ze ervan maken...

Tja, in andere landen kan ik me daarbij wel iets voorstellen, maar Dover Strait zou ik als beroepsschipper toch wel oppassen om de regels een beetje "globaal" te willen toepassen. :dry:
Ligt dan misschien aan de vlag............................. :whistle: ;)
Hij sprak ineens in onverstaanbaar woordgebruik...liet de besman lullen..

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 18:52 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 19:09 #348467

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
lodewijk stegman schreef :
Een van de basisregels van het BPR is dat een klein schip voorrang moet verlenen aan een groot schip. Daarmee is naar mijn idee in één keer duidelijk dat volgens de wet, waar iedereen hier zo graag mee schermt, kleine schepen en grote schepen 'niet op gelijke voet staan'. Zo simpel is dat.


--
stegman

Stegman , waar staat dat?. Er zijn echt situaties en die zijn al eerder beschreven dat het niet altijd zo is. En dan is het geen basisregel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 19:52 #348475

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27716
Proost schreef :
lodewijk stegman schreef :
Een van de basisregels van het BPR is dat een klein schip voorrang moet verlenen aan een groot schip. Daarmee is naar mijn idee in één keer duidelijk dat volgens de wet, waar iedereen hier zo graag mee schermt, kleine schepen en grote schepen 'niet op gelijke voet staan'. Zo simpel is dat.
Stegman , waar staat dat?. Er zijn echt situaties en die zijn al eerder beschreven dat het niet altijd zo is. En dan is het geen basisregel.
Het aardige is dat het inderdaad niet letterlijk als een hoofdregel en in algemene zin ergens staat in het BPR. Het trekken van de conclusie 'klein verleent (bijna) altijd voorrang aan groot' vereist zorgvuldig lezen.
Als je die regels doorneemt, kom je tot de ontdekking dat in bijna alle voorrangsregels de clausule is opgenomen dat klein voorrang moet geven of moet wijken voor groot.
Zie art, 6.04-3e lid, 6.05-7e en 8e lid, 6.07-6e lid en 8e lid (a) enz.
Alles bij elkaar genomen mag je de conclusie trekken dat onder de meeste omstandigheden klein voorrang moet verlenen aan groot. Elk cursusboekje dat voorbereidt op het Vaarbewijs-examen komt hier ook mee op de proppen.
Een uitzondering is het gegeven dat een klein schip dat goed stuurboordswal houdt, of de betonde vaargeul volgt, voorang heeft op alle andere schepen die dat niet doen.
Maar in gelijkwaardige situaties gaat groot altijd voor klein, volgens het BPR.

--
stegman
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 19:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 20:05 #348481

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Helemaal eens met de vorige schrijver. Het staat nergens met zoveel woorden, maar uit alle regels in het BPR blijkt als hoofdregel klein wijkt voor groot. Er is ook een uitzondering voor engsten in stromendwater waar niet met borden of lichten is geregeld, daar heeft een klein schip dat stroomafwaards vaart voorrang op een grootschip dat stroom opwaartsvaart.

Los van al die regels brengt ook gewoon goed zeemanschap mee grote schepen de ruimte te laten. Verder blijf ik goede marifiooncommunicatie heel handig vinden, omdat het misverstanden kan vermijden.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 18 dec 2012 20:25 #348485

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Delphi32 schreef :
volgens mij is het heel simpel: als iedereen zich aan de regels houdt is er weinig aan de hand. En het wordt nog gemakkelijker als iedereen zich realiseert dat al die anderen zich echt wel aan de regels gaat houden (anders waren er wel veel meer ongelukken te betreuren). Dus de beroepsjongens hoeven niet bang te zijn dat wij ze niet gezien hebben; als de beroepsvaart voor gaat dan laten we die wel. En andersom graag precies hetzelfde.

Dus niet het recht van de sterkste (of van de domste) maar het recht van de wet.

Ik zou graag willen dat ik met een groot schip altijd gezien wordt. Het is niet voor niks dat ik al heel snel heb geleerd om al snel de verrekijker te pakken om te controleren of er wel iemand buiten is en of diegene mij heeft gezien. Elk jaar gebeuren er wel een paar incidenten op het IJsselmeer doordat er domweg niemand buiten is of doordat er iemand buiten zit die nergens van afweet, het schip op de automaat en de stuurman is binnen. Ook de keren dat de voorrang overduidelijk is en mensen het er op een leeg Markermeer op aan laten komen zijn moeilijk te tellen. Het zijn dit soort mensen die het voor de vele goede verpesten.

Veel schippers van grote schepen zijn best bereid om voor een kleinere uit te wijken als dat kan. Alleen net als bij jachten herken je van een afstand niet wie dat doet en wie niet.. Je hebt goede en minder goede. Aardige en minder aardige.
Als vuistregel kan je altijd aanhouden dat op drukke plekken als de Gouwzee, Enkhuizen, de sluizen naar het wad en dergelijke plaatsen bij een voorrangssituatie het grote schip altijd koers en vaart zal houden. Met een uitwijkmanoeuvre voor een iemand breng je op die plaatsen een hoop anderen in gevaar.

Zoals ook al geschreven is houd je aan de regels en gebruik je gezonde verstand dan valt er goed samen te leven op het water.

Overigens voorrang of niet. Met mijn schip vaar ik over het algemeen ook achter een vrachtschip langs. Als ik voorlangs ga is dat op ruime afstand of heb ik vooraf contact gehad en is me verzekerd dat ze rekening met me houden. Mijn schip en de veiligheid van de passagiers is me veel liever als dat kleine stukje tijdverlies.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 08:02 #348539

Het staat mij bij dat er nou juist betreffende die voorrangsregels tussen groot en klein wat is veranderd bij de laatste aanpassingen een paar jaar geleden.
Ga toch weer eens lezen in de nieuwste BPR op de website.
Sowieso af en toe wel aan te bevelen gezien alle discussies.

Vraagje aan Dijkzicht: Waat staat "ARA" voor ( behalve dan voor die vogel :lol: ) , nee serieus hoor.
Kan me die afkorting niet herinneren uit noch vaarbewijscusrsussen noch TKN noch MarcomB .

Aha , al gevonden. Maar dat is gewoon het havengebied van voor A'dam , R'dam en Antwerpen.
Daar zullen best wel havenreglementen voor zijn maar ik dacht niet dat die bij de verzameling van alle reglementen die van toepassing zijn op de pleziervaart zijn in de ANWB almanak deel 1 staan.
Trouwens , ik dacht niet dat je met een pleziervaartuig überhaupt in de havens zelf mag komen.

Misschien was die marifoonverplichting zo iets als er vroeger voor scheveningen bestond ( heel lang geleden dan). daar mocht je niet binnen zonder aanmelden via de marifoon en dus had je er een nodig.
Maar die regel is later voor de pleziervaart ingetrokken. Alleen soms melden en uitluisteren als je een marifoon hebt , net als in havens en blokgebieden dus.
Ad
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 08:17 #348541

Solo schreef :
Helemaal eens met de vorige schrijver. Het staat nergens met zoveel woorden, maar uit alle regels in het BPR blijkt als hoofdregel klein wijkt voor groot.

wel jammer dat het BPR slechts van toepassing is op een héél klein deel van het vaarwater op deze aardkloot. het begint al direct naast het strand, daar liggen de zaken anders.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 09:01 #348550

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Klusbaasje schreef :
wel jammer dat het BPR slechts van toepassing is op een héél klein deel van het vaarwater op deze aardkloot.

Mag ik vragen waarom dat jammer is?
Zou je de 'Colreg', van toepassing op zee, willen vervangen door een BPR?
En waarom? Voldoet het niet?
In een eerdere post heb ik al aangegeven dat m.i. de discussie hier vooral het binnenwater betreft.
Regels zijn er, het zou goed zijn dat een ieder zich er van vergewist en ze toepast. Dat een klein vaartuig beseft dat het klein is en dat een groot vaartuig dat niet uitbuit door het recht van de grootste te pas en onpas op te eisen. Wederzijds begrip en tolerantie zijn dan ook sleutelwoorden.

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 09:16 #348554

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Sealover schreef :
Wederzijds begrip en tolerantie zijn dan ook sleutelwoorden.

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 09:19 #348555

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27716
Yellow Boat schreef :
Het staat mij bij dat er nou juist betreffende die voorrangsregels tussen groot en klein wat is veranderd bij de laatste aanpassingen een paar jaar geleden.
Ga toch weer eens lezen in de nieuwste BPR op de website.
Sowieso af en toe wel aan te bevelen gezien alle discussies.
De huidige versie van het BPR wijkt in de formulering van de voorrangsregels inderdaad af van de versie zoals die bijvoorbeeld in de ANWB-almanak, deel 1 - 2009 staat (stond). Ook zijn er artikelen vervallen of van inhoud veranderd. Maar de essentie: klein wijkt voor groot, zit er nog steeds in. Behoudens een aantal uitzonderingen, die voor een deel ook in deze discussie zijn genoemd.

Om nog even terug te komen op het punt van de TS, dat indien een schip (ook een klein schip) dat in een bepaalde situatie voorang heeft, koers en vaart niet moet veranderen; dat staat inderdaad ook in het BPR. Maar in het BPR staat eveneens met zoveel woorden dat ook degene die voorrang heeft ten alle tijde verplicht is om een aanvaring te voorkomen als hij de mogelijkheden daarvoor heeft.
De eigen verantwoordelijkheid blijft dus altijd zwaar wegen. Adequaat reageren op de situatie zoals die zich in het hier en nu voordoet is de boodschap. Daar helpt geen vooraf theoretiseren tegen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 10:46 #348570

Daar kan ik het alleen mee eens zijn.
Geldt dat trouwens in het straat verkeer niet ook , alhoewel je dat soms niet zou denken.... :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 11:00 #348575

ik snap dit niet hoor. We zijn toch pleziervaart? Wegwezen. Ja dan lig je maar tien minuten later in de haven. Jammer dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 11:09 #348578

roozeboos schreef :
ik snap dit niet hoor. We zijn toch pleziervaart? Wegwezen. Ja dan lig je maar tien minuten later in de haven. Jammer dan.

Hehe eindelijk een verstandige reaktie hier, kom die idioten ook dagelijks tegen. Ja op de weg is het niet anders dan op het water er zijn altijd mensen bij die denken dat omdat ze het recht hebben ze het ook moeten en mogen nemen en krijgen ze het niet dan is de agressie niet van de lucht.

Als pleziervaarder en ook als automobilist jongens wat maakt die 5 of 10 minuten uit hou gewoon rekening met de mensen die er hun brood mee moeten verdienen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 11:17 #348582

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Brood of geen brood, gun gewoon ieder het zijne en heeft weinig tot niets met brood te maken. Ik probeer zo weinig mogelijk hinder op te leveren voor een ander en dat geld op het water en natuurlijk ook op de weg als personenauto- en vrachtwagenchauffeur en het mag ook niet zo zijn dat een"beroeps" maar voor gaat altijd alleen vanwege dat feit. We moeten nu eenmaal allemaal rekening houden met elkaar en daarom het het SAMENLEVING. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 11:21 #348586

Revolution1 schreef :
Als pleziervaarder en ook als automobilist jongens wat maakt die 5 of 10 minuten uit hou gewoon rekening met de mensen die er hun brood mee moeten verdienen.

Jawel , maar er je brood mee moeten verdienen wil niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden.
En dat komt , heelaas voor de goeie beroepschauffeurs/schippers , nogal vaak voor.
De smoes van "ja maar ik heb haast want mijn baas wil dat " hoor je maar al te vaak.
Dat dat trouwens een probleem is weet ik wel. Daarom zouden degenen die aanzetten tot meer haast en overtredingen eens flink aangepakt moeten worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 11:38 #348596

Ik ben regelmatig met een convoi onderweg en dit zijn jongens die gewoon meer ruimte nodig hebben en ook meer tijd om bijvoorbeeld een kruispunt over te steken, naast transportbegeleider heb ik ook de functie van verkeersregelaar en in die functie is mijn teken wet. je wil niet weten hoe vaak wij voor &*^^$^$*(&)^en voor *%&^^%$%**(&)& enzo uitgemaakt worden en dan nog niet de automobilisten gerekend die je gewoon negeren en je voor je poten proberen te rijden je bedrijgen. Sorry moest even me beroeps frustatie kwijt, maar zo gaat het wel in de praktijk.
Invoegen de snelweg op weet niet wat er tegenwoordig in de rijlessen gegeven word maar volgens mij heeft invoegend verkeer nog steeds geen voorrang regeltje was toch snelheid maken en dan met het verkeer mee invoegen en niet ik wil de snelweg op dus ik duw je aan de kant.

Voor mij is het heel simpel, wij varen toch regelmatig op druk bevaarde wateren en ik kijk altijd om me heen en ga de beroepsvaart zoveel mogelijk uit de weg al moet ik er zelf even voor bijleggen.

Heel simpel en niet zo moeilijk dacht ik zo.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 14:28 #348664

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
jaaph schreef :
Noorderzon schreef :

..... Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. ...

Dus op dat moment vaar je in de lane tegen het verkeer in.
Interessant! Eerste keer dat ik dit hoor, maar je zal als beroepschipper de regels wel kennen. Geldt dit ook voor jachtjes?

Als ik tijdens het oversteken van een lane op aanvaringskoers lig met een een ander schip, dan verleg ik mijn koers bijna altijd tegengesteld aan het betreffende schip.
Dit is dus tegen de vaarrichting in.
Zo is het schip het snelst gepasseerd, en verkort je dus de tijd dat je in de lane vaart.

In het donker is dit naar mijn idee ook het duidelijkst, omdat het schip dan je andere boeg (is ander boordlicht) te zien krijgt en dus ziet dat je bent uitgeweken.

Ik heb hier nog nooit commentaar opgehad.
Mochten er onder ons zijn die op 'de grote vaart' varen en hier een ander idee over hebben hoor ik het graag ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 14:43 #348668

PvO schreef :
jaaph schreef :
Noorderzon schreef :

..... Dan mag ik weer naar SB uitwijken en hoef ik niet zover om te varen omdat ik die lane haaks over moet steken. :laugh:

En Dover Coastguard vind het allemaal prima. ...

Dus op dat moment vaar je in de lane tegen het verkeer in.
Interessant! Eerste keer dat ik dit hoor, maar je zal als beroepschipper de regels wel kennen. Geldt dit ook voor jachtjes?

Als ik tijdens het oversteken van een lane op aanvaringskoers lig met een een ander schip, dan verleg ik mijn koers bijna altijd tegengesteld aan het betreffende schip.
Dit is dus tegen de vaarrichting in.
Zo is het schip het snelst gepasseerd, en verkort je dus de tijd dat je in de lane vaart.

In het donker is dit naar mijn idee ook het duidelijkst, omdat het schip dan je andere boeg (is ander boordlicht) te zien krijgt en dus ziet dat je bent uitgeweken.

Ik heb hier nog nooit commentaar opgehad.
Mochten er onder ons zijn die op 'de grote vaart' varen en hier een ander idee over hebben hoor ik het graag ;)

Dat doe ik meestal ook zo ;) en commentaar zul je niet zo gauw krijgen maar het is wel fout.
Je mag gewoon in een lane niet tegen de voorgeschreven richting in varen. Lijkt me ook nogal logisch .
Ga maar eens in de ZAR of COLREG graven.
Bij mij staat het in ieder geval ergens in mijn cursusboekje VB1 en 2.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 16:41 #348700

PvO schreef :

Als ik tijdens het oversteken van een lane op aanvaringskoers lig met een een ander schip, dan verleg ik mijn koers bijna altijd tegengesteld aan het betreffende schip.
Dit is dus tegen de vaarrichting in.
Zo is het schip het snelst gepasseerd, en verkort je dus de tijd dat je in de lane vaart.

In het donker is dit naar mijn idee ook het duidelijkst, omdat het schip dan je andere boeg (is ander boordlicht) te zien krijgt en dus ziet dat je bent uitgeweken.

Ik heb hier nog nooit commentaar opgehad.
Mochten er onder ons zijn die op 'de grote vaart' varen en hier een ander idee over hebben hoor ik het graag ;)

Je kan er een dikke bekeuring voor krijgen.

Mean machine 15.000euro (al eerder gepost door klusbaasje)

Lee Choat

Beiden kregen een boete van 6000 GBP voor spookvaren.
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 16:41 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 19 dec 2012 17:46 #348735

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
die laatste had dus 15 mijl tegendraads gevaren en niet gereageerd op herhaaldelijk VHF oproepen.
Is toch iets anders dan even tegendraads bijsturen om een cargo te laten passeren..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 20 dec 2012 12:42 #349043

sy helios schreef :
die laatste had dus 15 mijl tegendraads gevaren en niet gereageerd op herhaaldelijk VHF oproepen.
Is toch iets anders dan even tegendraads bijsturen om een cargo te laten passeren..

Nauurlijk krijg je zo'n boete niet bij alleen even uitwijken maar het mag dus eigenlijk gewoon niet.
En daar gaat het hier over.
Ik heb trouwens meerdere keren marifoonverkeer meegeluisterd ( ja ik weet wel , dat hoort niet) tussen kustwacht en pleziervaarders bij het kruisen van de TSS boven de Duitse waddeneilanden.
En daar werd best "flink"( :evil: ) gewaarschuwd hoor!
Maar ja , daar is die omgeving berucht voor.
Daar waarschuwen ze al als je minder dan ongeveer 1 Zeemijl van de TSS vaart , terwijl de officiele regels alleen over "voldoende afstand" spreken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 20 dec 2012 21:53 #349296

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Yellow Boat schreef :
... Daar waarschuwen ze al als je minder dan ongeveer 1 Zeemijl van de TSS vaart , terwijl de officiele regels alleen over "voldoende afstand" spreken.
Ad

Tenminste 2 mijl is de gangbare afstand op open zee en dus ook vanaf een TSS!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 08:55 #349352

La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
... Daar waarschuwen ze al als je minder dan ongeveer 1 Zeemijl van de TSS vaart , terwijl de officiele regels alleen over "voldoende afstand" spreken.
Ad

Tenminste 2 mijl is de gangbare afstand op open zee en dus ook vanaf een TSS!

Gangbaar ja , doe ik ook al altijd, maar is dat ook officieel voorgeschreven?
Toen ik mijn vaarbewijs deed werd er volgens mij nog gesproken over "voldoende".
Maar gezien de voorgeschreven afstanden voor booreilanden windmolens e.d. zal dat nu wel duidelijker zijn.
Ad

ps. Weet iemand eigenlijk een website waar je net als bij de BPR de ZAR/COLREG kunt doorlezen of downloaden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitwijken voor beroepsvaart..... 21 dec 2012 09:10 #349355

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl