Ha ha, ondanks de trieste aanleiding heeft dit draadje weer een paar vermakelijke maar vooral voorspelbare reacties opgeleverd. Vooropgesteld ik ga hier niet de discussie multihull vs monohull aan want dat leidt toch tot niets. Wel een serieuze vraag van Toxiq:
Stel nu dat die hoofddrijver in het midden goed lek raakt, hebben die 2 andere dan nog genoeg drijf vermogen om de boel boven water te houden ?
Ik zou nog eens moeten uitrekenen hoeveel water er in de middenromp komt als er buiten de waterdichte compartimenten om een niet te dichten gat ontstaat. Voor nu schat ik dat dat niet meer dan kniehoog zal zijn. Zul je er meer in willen krijgen dat moet je het er in pompen nadat het gat is gedicht.
Heb jij het boek total loss gelezen? kom er wel een paar tegen hoor multi's
1) Heavently Twins (cat)
2) Livery Dole (tri)
3) Triventure (tri)
4) Lazy Daisy (cat)
Liggen allemaal ergens op de bodem. Instabiele boten de multi's. Geef mij maar wat lood onderaan m'n romp.
Wat een enge boeken lees jij toch. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over zinken als gevolg van een aanvaring met rommel en mijn reactie gaat over mijn drie rompjes en de veiligheid die mij dat geeft, niet die van anderen en al helemaal niet van een cat. Om toch nog even dat Total Loss boek aan te halen, het zijn het alleen de monohulls die zinken door een aanvaring met rommel. Ik kom geen multihull tegen in dat verband.
Bas, alles wat drijft kan zinken
en kiel boten varen er denk ik ook meer van dan multi hull
In principe mee eens. Maar probeer eens een emmer van tempex met een gat in de bodem te laten zinken. Laat staan als er nog eens twee andere drijflichamen aan vast zitten. Maakt niet uit hoeveel water je er in gooit. OK, je kunt het nog wat verzwaren met Het lukt je alleen door het in brand te steken.
maar het gaat erom dat multis beweren dat ze onzinkbaar zijn, onverwoestbaar, behalve door brand. ik haalde aan dat die cat van mijn vrienden, was er wel een van plakhout, aan splinters ging door een boze walvis.
no ballast beweert dat een tri je altijd thuis brengt. al zal er maar een naar de haaien gaan en jij zit er toevallig op, over pech gesproken.
De historie van de multihulls in de moderne zeilerei is nog niet heel oud en feit is dat de ontwikkeling daarvan ergens in de 60tiger jaren of zo de multihulls een bedenkelijke reputatie hebben gegeven. Dus als je deze discussie wilt aangaan moet je wel appels met appels blijven vergelijken. Of rijdt jij ook nog in een T-Ford (OK, iets minder extreem dan een Ford Cortina) en zo ja, kun je deze kwa veiligheid en rijgedrag niet op één lijn zetten met een huidige Ford middenklasse. Dat doet de discussie geen goed.
Sietse-ten; dat was ook mijn punt no ballast beweert en denk waarschijnlijk ook echt dat multi's veiliger zijn. En daar geloof ik niets van
Nee dat denk ik niet in zijn algemeenheid hoor. Daarvoor vaart er teveel bagger rond. Zoals gezegd ben ik heel blij met mijn drie rompjes. Die geven mij een veiligheid wat maar door weinig andere boten geëvenaard wordt.
M.b.t. airbags en drijflichamen, ik prefereer de term “drijver” in plaats van het door de puristen wel gebruikte “Ama” als aanduiding voor het drijflichaam dat de trimaran overeind houdt en waaraan een deel van het aspect onzinkbaarheid is te danken. Dan is maar duidelijk wat bedoeld wordt.