@ Roozeboos: Ik denk dat dit wel een nuttig draadje is in de context "reisvoorbereiding en veiligheid". Naast vragen zoals "wat doet welke categorie epirb" die ik laatst voorbij zag komen zijn ook voorbeelden waar het mis gaat een bron van discussie waar een ieder zijn voordeel mee kan doen. Of het echt mis is gegaan is nog maar te bezien, volgens ingewijden zou het ook kunnen zijn dat ze ergens in een fjord aan het vissen en chillen zijn, maar dat doet in dit betoog niet ter zake.
SIRE heeft bijvoorbeeld heel lang getracht mensen er toe te bewegen op een veilige manier vuurwerk af te steken zonder veel resultaat. Pas toen ze narigheid (missende vingers en zo) in hun campagne gingen gebruiken leverde dit significante resultaten op. Verder lees je in vrijwel alle survivalboeken voorbeelden hoe het niet moet naast voorbeelden hoe het wel moet. Ik vind het jammer (ook al heb ik hier zelf zeker niet in de laatste plaats ook schuld aan) dat de discussie verzand in een eigen-schuld-dikke-bult/gut-wat-zielig discussie.
Over de aannames valt ook heel wat te zeggen. Ten eerste moet je jezelf afvragen wat 'waarheid' is, hoe je de waarheid kunt kennen (epistemologie) en dan vervolgens binnen dat kader een grens stellen waar een pure kennis ophoudt en aannames beginnen.
Voor de een betekent dit dat je niet mag afgaan op foto's, filmpjes, uitspraken van (afgestapte) bemanningsleden, hier ook geen
inducties uit mag opmaken en daar al zeker geen persoonlijke mening op mogen baseren.
Volgens een ander (ikzelf bijvoorbeeld) mag je wel degelijk alle beschikbare informatie, hoe summier ook, gebruiken om daarop een mening te baseren en deze uit te spreken. Wel is het zaak om de mening bij te stellen als andere informatie aan het licht komt. Hoe moeten we anders leren van fouten?
In een groot aantal (dodelijke) ongevallen is het bij nadere beschouwing een opeenstapeling van fouten en foutjes die tot het uiteindelijke resultaat leiden. Voorbeeld:
Bergbeklimmer heeft zijn kit onvoldoende gecheckt.
Luistert niet (goed) naar de weersvoorspelling.
Komt in een daverende storm (=weersvoorspelling).
Wil een kuil graven in de sneeuw om enige beschutting te creëren. Komt er dan achter dat hij geen pioniersschepje mee heeft (=kit checken). Maakt het besluit om, ondanks 0 meter zicht, terug naar beneden te gaan (=besluitvorming) en valt even verderop te pletter.
Dergelijke verhalen zijn er volop en zijn veelal gebaseerd op aannames achteraf omdat de goede man er niet meer is om het na te vragen. Dat maakt het echter niet minder leerzaam voor andere bergbeklimmers. Op zijn minst is het een goede waarschuwing je kit te checken, de weersverwachtingen goed uit te luisteren etc.
Maarrreeeehhh... als je het zo nutteloos vind, waarom dan drie keer reageren