Hans V schreef :
Zoals je met je voorbeeld m.i. ook illustreert is het niet uitgesloten dat ook de nautische 'publieke domein' kaarten goedkoop door een partij worden aangeboden in een toegankelijk formaat. Voor zover ik nu zie gebeurt dat alleen (met de nodige hoepels om door te springen) voor OpenCPN en zijn we nog niet waar de USA al jaren is.
Ik denk eerlijk gezegd dat voor de feitelijke gebruikers (wij, dus) de druk in vergelijking met acht jaar geleden al grotendeels van de ketel is.
Toen was er alleen de semi-monopolist Stentec (en nog één andere leverancier met een eigen formaat, WaypointGPS, geloof ik). Inmiddels zijn er de kaarten van Visit My Harbour en oeSENC, tegen hele betaalbare prijzen. oeSENC funtioneert jammer genoeg alleen in combinatie met OpenCPN (wie zei daar iets over Open Source), maar de VMH-kaarten zijn in een universeel formaat en draaien op een reeks navigatieprogramma's, waaronder OpenCPN.
De setjes van beiden bevatten een hoeveel kaartmateriaal (van overzeilers tot detailkaarten van havens) waar je vroeger, als je de papieren versies kocht, 10 tot 20 keer zoveel voor betaalde. In die zin zijn zeekaarten weliswaar nog steeds niet gratis, maar wèl veel goedkoper geworden.
Daarnaast zijn er, voor hen die zich altijd al beperkten tot de 1800-serie, de NV-Verlag kaarten, die wat kleinere gebieden beslaan en dus gericht kunnen worden aangeschaft door hen die vooral op het ruimere Nederlandse binnenwater varen. Voor het beperkte gebied dat ze per stuk bestrijken relatief duurder dan oeSENC en VMH, maar als ik me niet vergis nog altijd goedkoper dan de 1800-serie van Stentec.
Omdat ik inmiddels, zoals velen op ZF, aardig met OpenCPN overweg kan, is de koppeling van dat programma aan de oeSENC kaarten voor mij geen bezwaar.
Maar de VMH-kaarten vind ik ook prima. Ik heb van beiden setjes in gebruik.
Wie aan dit assortiment iets wil toevoegen dat nog goedkoper is, moet wel èrg goedkoop uit de bus komen.
De vreemde figuur van RWS, die een Zeeland-kaart maakt en daarmee gewild of ongewild de 1805 van Stentec beconcurreerd, blijft echter bestaan, alsmede de volslagen onduidelijkheid met betrekking tot waar RWS uiteindelijk met zijn vaarkaarten heen wil. De Nederland-kaart in z'n huidige vorm is een lachertje. E.e.a is te meer raar, omdat het grootste deel van de data die benut wordt voor de 1800-reeks van Stentec door RWS wordt verzameld en niet door de Dienst Hydrografie..