Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid op een kleinere boot

Veiligheid op een kleinere boot 27 jan 2015 14:32 #591115

Go west schreef :
Toen het jacht weer rechtop dreef, bleek er een enorme puinhoop binnen te zijn. Het bevat ook tips om je boot veiliger te maken.

Wat dat betreft kunnen de reportages van Yachting Monthly met de "Crash test boat" ook de moeite waard zijn. Hieronder de kentertest uit die serie...

klik
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 27 jan 2015 16:57 #591172

Hieronder de kentertest uit die serie...

klik

Uit het filmpje
Fastnet 1979: out of 24 abandoned boats, only 5 sank.
Met de toen niet erg goed gebouwde reddingsvlotten ging het slechter.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 18:40 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 28 jan 2015 12:22 #591412

Nav het filmpje heb ik het Fastnet onderzoeksrapport doorgenomen.

www.blur.se/images/fastnet-race-inquiry.pdf

Daarin vond ik de volgende passage zeer opmerkelijk:

It can be seen that, in the sea
conditions experienced, characteristics which appeared
to Increase a yacht's likelihood of suffering a knockdown
past 90° include: lack of initial stability as indicated
by high tenderness ratio and low negative
screening value; wide beam as indicated by low L/ B
ratio (there is only a slight Indication that this factor was
slgnificantl; wide shallow hull form as indicated by high
B/CMDI ratio. There is little indication of any relationship
between baliast ratio or length/displacement ratio
and vulnerability to knockdowns, It must be stressed
that while these tabulations appear to indicate trends
towards, for instance, wide boats being prone to knockdowns
past 90°, they do not constitute proof that all
wide boats will inevitably suffer knockdowns, High
B/CMDI and low LIB ratios are generally associatedwith the smaller boats; and boat size to wave size ratio
Is an important factor which will always make smaller
boats more vulnerable.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 12:23 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 06:38 #1144778

Hallo,

leuk om deze thread te lezen. Zelf heb ik een tijdje een zeer robuuste 40voeter gehad met veel techniek aan boord. En alles was too much! de krachten te groot. teveel techniek die kapot kon. ik had er geen plezier aan. Nu heb ik een 24 voets Hallberg Rassy (Misil) en ik ben helemaal in mn nopjes. Ook al is het een klein een 'onderhoudsarm' scheepje ben ik al 3 jaar bezig om m stukje bij beetje beter te krijgen. Bij deze boot heb ik echt het idee dat ik weet wat ik in mn handen heb en dat het veilig is. Ook valt het me op dat als het wat harder waait, het vaak de kleinere scheepjes zijn die door zeilen. Veel van die grote schepen zie je dan de motor starten. Of mijn boot het beter doet in grote brekers weet ik niet maar dat ie goed zeewaardig is doordat ik het onderhoud goed bij kan houden dat is een ding dat zeker is. En wat n genot om te zeilen!

Hoi

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 07:35 #1144797

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ik volg op YouTube al een tijdje de Wave Rover, een Canadees die met een Contessa 26 de wereld om zeilt. Vorig jaar vertrokken vanaf de Canadese oostkust naar de Azoren. Toen naar de Canarische eilanden om daar vandaan de passaatroute te pakken naar Panama. Hoe heet verder gaat weten we (nog) niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 09 apr 2020 09:37 #1144835

Ja, dat YouTube kanaal van Wave Rover is inderdaad leuk. Ook leuk om te zien hou hij zijn eigen windvaan stuurautomaat heeft genaakt (trim-tab principe). Lijkt het best aardig te doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 10 aug 2022 16:51 #1413624

Hier ook een overstap naar kleinere boot. Ik wil in de herfst doorvaren en heb wel een zeilpak maar niet gevoerd. Heeft iemand ervaring met immersion suits? Dus isolerend pak maar waarbij je wel gewoon reddingsvest, schoenen, handschoenen los aandoet dus niet zo'n "overall" . Bijvoorbeeld www.zwemvesten.nl/overlevingspakken/


Laatst bewerkt: 10 aug 2022 16:55 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 10 aug 2022 17:28 #1413635

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Naar mijn idee heb je dan een ursuit nodig dan heb je ultieme veiligheid op een kleine boot val je er wel af, maar maakt je nieuw zo 2300 euro lichter. Is een drijvend droogpak volgens mij aan elkaar te zetten jas en broek. Je hebt ook een plb nodig niets vervelender dan langzaam uitdrogen in een ursuit op zee doordat je geen alarm kan slaan lijkt mij
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 10 aug 2022 17:49 #1413641

deze pakken zijn er in verschillende categorieen voor verschillnde offshore werkzaamheden Ze hebben een beperkt drijfvermogen en juist om er voor te zorgen dat je met het gezicht naar boven wordt gedraaid is een rendingsvest voorgeschreven. Waarin ze zich onderscheiden is dat je als je het pak netjes aantrekt en aandacht besteed aan afsluiten van mouwen en pijpen er nawelijks water binnendringt en ze door het gebruikte materiaal ook een koude buffer vormen waardoor je het in kouder water beter volhoud. Het zijn werkpakken waardoor er aandacht besteed is aan het aanbrengen van extra materiaal op slijtgevoelige plekken en ze zijn op de juiste plek een op de visserij/offshore gerichte leverancier al voor bedragen van 400 tot 600 euro te vinden. Duurder kan ook maar dan kom je de categorie pakken vooar offshore helicopter vluchten en reddingboot bemanningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 10 aug 2022 21:39 #1413740

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
www.hobrand.nl/en/assortment/p...mmersion-suit-ps5006

Zoiets? Moet nog wel een plofvestje bij.

Mijn ervaring met een soortgelijk pak is dat het ook verschrikkelijk veel ruimte inneemt op een kleine boot. Een goed zeilpak, en dan laagjes eronder, en een goede lifeline plus plofvest met harnas is over het algemeen wel voldoende.
Ik zeil zelf ook in de winter, met een 2 delig zeilpak. Bovenkant Decathlon, de broek is merkloos. Zit lekker ruim zodat ik er indien nodig nog extra kleding onder aan kan doen. Wat ik ook nog wel eens aantrek is een ski-broek onder de zeilbroek. En lekker warme laarzen, met goeie sokken. Nog nooit koud gehad, eerder te warm.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 10 aug 2022 21:44 #1413741

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
freek1970 schreef :
Naar mijn idee heb je dan een ursuit nodig dan heb je ultieme veiligheid op een kleine boot val je er wel af, maar maakt je nieuw zo 2300 euro lichter. Is een drijvend droogpak volgens mij aan elkaar te zetten jas en broek. Je hebt ook een plb nodig niets vervelender dan langzaam uitdrogen in een ursuit op zee doordat je geen alarm kan slaan lijkt mij
Freek

Voor mijn volgende grote reis ga ik ook een PLB aanschaffen. zit nog een beetje te zoeken welke.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 11 aug 2022 00:47 #1413747

Ik bedoel meer iets zoals op de foto die ik postte dus geen overall met overschoenen en geïntegreerde handschoenen. Ik heb nu een prima zeilpak, thermo ondergoed etc. maar zo,n immersion suit voor rond de 400 euro lijkt me fijn singlehanded in het najaar / voorjaar. Niet onbelangrijk voor meer uren bescherming tegen onderkoeling bij MOB in voorjaar/najaar maar vooral lekker droog en warm met de veiligheid als extra. Heeft er niemand echte ervaring mee? Ik bedoel dus geen survival suit van tig K euro maar een immersion suit van rond de 400 euro met daarop gewoon mijn reddingsvest.

mrtnm schreef :
www.hobrand.nl/en/assortment/p...mmersion-suit-ps5006

Zoiets? Moet nog wel een plofvestje bij.

Mijn ervaring met een soortgelijk pak is dat het ook verschrikkelijk veel ruimte inneemt op een kleine boot. Een goed zeilpak, en dan laagjes eronder, en een goede lifeline plus plofvest met harnas is over het algemeen wel voldoende.
Ik zeil zelf ook in de winter, met een 2 delig zeilpak. Bovenkant Decathlon, de broek is merkloos. Zit lekker ruim zodat ik er indien nodig nog extra kleding onder aan kan doen. Wat ik ook nog wel eens aantrek is een ski-broek onder de zeilbroek. En lekker warme laarzen, met goeie sokken. Nog nooit koud gehad, eerder te warm.


Martijn :)
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 04:12 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 11 aug 2022 00:48 #1413748

Precies wat ik zoek, heb je misschien merken of ervaring? Dat voorbeeld dat ik postte vam zwemvesten.nl lijkt me wel wat
Herman Hartman schreef :
deze pakken zijn er in verschillende categorieen voor verschillnde offshore werkzaamheden Ze hebben een beperkt drijfvermogen en juist om er voor te zorgen dat je met het gezicht naar boven wordt gedraaid is een rendingsvest voorgeschreven. Waarin ze zich onderscheiden is dat je als je het pak netjes aantrekt en aandacht besteed aan afsluiten van mouwen en pijpen er nawelijks water binnendringt en ze door het gebruikte materiaal ook een koude buffer vormen waardoor je het in kouder water beter volhoud. Het zijn werkpakken waardoor er aandacht besteed is aan het aanbrengen van extra materiaal op slijtgevoelige plekken en ze zijn op de juiste plek een op de visserij/offshore gerichte leverancier al voor bedragen van 400 tot 600 euro te vinden. Duurder kan ook maar dan kom je de categorie pakken vooar offshore helicopter vluchten en reddingboot bemanningen.
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 00:53 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 11 aug 2022 10:53 #1413831

Ik heb mijn pak vorig jaar gekocht bij Maritech.nl zie nu en wat minder groot assortiment op hun website. Destijds was het mogeljik langs te gaan en te passen en dat levert per merk verschillen op. De goedkoopste versie zijn werkpakken zoal je die in de visserij tegenkomt en heben en vrij stuge pvc buitenkant die wil je niet. Ik heb inderdaad een versie met een isolerende laag die ook drijfvermogen heeft. Ik heb het pak nu een jaar en uiteindelijk nog maar een paar keer gedragen het is comfortabel en houdt de warmte goed binnen voor een zomerse regenbui Bij 30 graden wellicht iets te goed. Ben er wel blij mee en heeft veel minder gekost dan een zeiloverall bij de watersportjuwilier met vergelijkbare eigenschappen.
Als het gaat om meer comfort in de herfst en winter kun je ook naar motorkleding kijken Ik heb voor koude omstandigheden ook een wind en waterdichte leren broek en nee ik heb geen motor maar was het zat dat er geen echte winterkleding meer verkocht wordt die warm genoeg is om te dragen tijdens een guur boottochtje.
Laatst bewerkt: 11 aug 2022 10:55 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 11 aug 2022 14:51 #1413910

Bedankt voor de tips!Herman Hartman schreef :
Ik heb mijn pak vorig jaar gekocht bij Maritech.nl zie nu en wat minder groot assortiment op hun website. Destijds was het mogeljik langs te gaan en te passen en dat levert per merk verschillen op. De goedkoopste versie zijn werkpakken zoal je die in de visserij tegenkomt en heben en vrij stuge pvc buitenkant die wil je niet. Ik heb inderdaad een versie met een isolerende laag die ook drijfvermogen heeft. Ik heb het pak nu een jaar en uiteindelijk nog maar een paar keer gedragen het is comfortabel en houdt de warmte goed binnen voor een zomerse regenbui Bij 30 graden wellicht iets te goed. Ben er wel blij mee en heeft veel minder gekost dan een zeiloverall bij de watersportjuwilier met vergelijkbare eigenschappen.
Als het gaat om meer comfort in de herfst en winter kun je ook naar motorkleding kijken Ik heb voor koude omstandigheden ook een wind en waterdichte leren broek en nee ik heb geen motor maar was het zat dat er geen echte winterkleding meer verkocht wordt die warm genoeg is om te dragen tijdens een guur boottochtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl