Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid op een kleinere boot

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:08 #589762

Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 12:09 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:12 #589765

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Erikdejong schreef :
Kleinere boten zijn veel sterker en zullen dus minder snel schade oplopen (als vuistregel, geldt uiteraard niet voor iedere boot).
Ja, ze rollen makkelijker over, maar ze zijn ook makkelijker te besturen en te behandelen. Daarnaast zijn kleinere boten makkelijker "roll proof" te maken als grotere.
De stelling dat kleinere boten minder veilig zijn op zee kan ik me niet in vinden. Het omgekeerde ook niet, het verschilt echt van boot to boot en de maat doet er echt niet toe.

Interessant, daar zit veel logica in.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:16 #589768

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Evaluationcopy schreef :
Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??

Gary Player zei al: "The more I play the luckier I get". Waarmee hij bedoelde dat alles een beetje geluk is maar dat je steeds minder nodig hebt om over de streep te komen naarmate je je beter voorbereidt en beter getraind bent. Als je in je vlot gevonden wordt dan heeft de mate van geluk die je gehad hebt erg te maken met hoeveel je eraan gedaan hebt om dat geluk te verdienen. Heb je een EPIRB bij je? Satelliettelefoon? Ben je op het juiste moment aan boord gegaan? Had je de kustwacht van te voren al gewaarschuwd? Etc etc etc.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:22 #589770

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Evaluationcopy schreef :
Een zomeranker?? Dat zou niet eens in me opkomen, kende het fenomeen ook niet. Waarom niet gewoon heel het jaar door met één anker voor alle omstandigheden :huh:
Charterjachten varen enkel tijdens de zomer. Hun ankertje is daar op afgestemd. S´zomers heb je 99,9 % van de tijd prachtig weer, en bovendien is ankeren weinig in de mode bij die grotere catamarans. Daar zit gemiddeld 12 man op, die willen wat anders als ankeren.
Ankeren is meer snel even voor een duik en dan naar de marina of stadskade.
Eigenaars jachten hebben beter ankerspul, daar ontbreekt het aan ervaring met ankeren tijdens echt harde wind. Logisch, de eigenaarsjachten hier in het zuiden staan aan land of gebruiken een mooring tijdens de winter.

Op ons bootje heb ik vijf ankers. Allemaal oud spul, maar drie ouderwetse ankers in de grond vertrouw ik toch meer als één modern. Vier van de vijf worden vaak gebruikt, nr. 5 een Fortress FX 16 is eigenlijk te licht. Vijf ankers is vanzelfsprekend niks voor een lichtgewicht bootje.

Dat de winterstormen niet voor de poes zijn bewijst volgende. Ik verkas bij van Noord naar Zuid draaiende stormen. Ga gewoon weer aan de hoge kant ankeren. Drie jachten hebben deze maand hun mooring gebroken. Werden iedere keer zonder grote schade door een grote taxiboot “Gered”
De maffioso vraagt 3000 € voor een “redding” plus de huur van een van zijn moorings na de redding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 12:56 #589781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Sunday schreef :
Ja leuk Stegman. Voor mij is zeilen basically een "mind game". Constant en onder alle omstandigheden in m'n hoofd scenario's doorrekenen. Heerlijk!

Prima, maar je hebt hopelijk ook de laatste zin van m'n pots gelezen.

Als alles loopt en je hebt je voorbereidingen getroffen (je zeilt onder omstandigheden waarmee je honderd kan worden), dan denk ik ook graag weer aan iets heel anders.

Of ik denk niet, maar ik kijk vooral.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 13:02 #589784

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
roozeboos schreef :
wilweg schreef :
lodewijk stegman schreef :

Het mooie van dit citaat is de metafoor: een zwarte doos waarin punten worden verzameld, die je later, als het erom gaat spannen, kunt inzetten.
Prachtig! :)
mwah, weet ik niet. je kan wel al die punten opsparen, maar als je ze niet verbruikt is het allemaal voor niks geweest. Ik verwijs maar naar mijn ongebruikt reddingsvlot.
Blift dubbel om dat ding te herkeuren, of zelfs weg te gooien later...

Dat reddingsvlot hoort alleen bij de essentiële dingen als je lange oversteken maakt, naar mijn idee.
Het lijkt me geen vervanging voor allerlei andere elementaire zaken.

Verder zeg ik niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 13:04 #589785

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Evaluationcopy schreef :
Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??

Schei toch uit. Hoe vaak wordt er in NW-Europa iemand uit een vlot geplukt?

Zie ook mijn antwoord aan Roozeboos. Er zijn dingen die belangrijker zijn dan een vlot. En goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 13:10 #589787

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??

Schei toch uit. Hoe vaak wordt er in NW-Europa iemand uit een vlot geplukt?

Zie ook mijn antwoord aan Roozeboos. Er zijn dingen die belangrijker zijn dan een vlot. En goedkoper.

Jij introduceert hier het woord 'vervanging'. Wat is er mis met én een vlot, én alle elementaire zaken goed op orde hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 13:26 #589790

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Evaluationcopy schreef :
lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Als je gevonden word in je vlotje heb je dan geluk of zijn het inderdaad de verdiende gelukspuntjes die je hebt gekocht??

Schei toch uit. Hoe vaak wordt er in NW-Europa iemand uit een vlot geplukt?

Zie ook mijn antwoord aan Roozeboos. Er zijn dingen die belangrijker zijn dan een vlot. En goedkoper.

Jij introduceert hier het woord 'vervanging'. Wat is er mis met én een vlot, én alle elementaire zaken goed op orde hebben?

Er is niks mis met een vlot. Maar het is een absoluut laatste redmiddel. If all else fails. Ik sluit daarom niet uit dat veel mensen die in een vlot stappen andere elementaire zaken hebben verwaarloosd. Je hoeft alleen maar aan de Fastnet Race van 1979 te denken.

Voor een oversteekje naar Engeland of een beetje kustzeilen zie ik, zeker als je met een kleine bemanning of alleen zeilt, meer in een paar goede overlevingspakken en moderne gadgets als PLB's of Epirbs die op de man gedragen worden. Op termijn goedkoper en in een gebied als de Noordzee even effectief. Eventueel in combinatie met een gewone rubberboot.

Maar wat ik eigenlijk zeggen wil: het gaat eigenlijk om het hele traject dat vóór het moment zit dat je in een vlot stapt. Als je daar de essentiële zaken aftikt en op orde houdt, dan wordt de kans dat je ooit een vlot nodig hebt héél klein.

PS.: Ergens spreek je over het "kopen" van gelukspuntjes. Deel van mijn punt is ook dit: veel van die gelukspuntjes koop je niet. Die moet je doen. Daar moet je aan denken
Eén van de grote vergissingen binnen de huidige watersport is dat je veiligheid kunt kopen. Dat willen de Kok's en Kniesten van deze wereld ons ook graag laten geloven. Het is maar zéér ten dele waar..
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 13:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 13:54 #589799

nou ik moet eigenlijk nieuwe verstaging. Dat kan je best rekenen onder Kopen van puntjes. Met een hoofdletter K, kost me 1200 euro. :(

Ik vind het verhaal prima hoor, maar ik geloof niet in een hogere macht die netjes in een excel sheet bijhoudt hoeveel punten je hebt gekocht, en dan die op Zijn oordeel jou punten teruggeeft.

Maar ik ben dan ook een techneut, en geen spiritueel joga miepje. :)

ps:het is vlot is er omdat het bij een wedstrijd verplicht was. Maar dat is niet het punt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 13:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 14:02 #589802

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Mijn vlot is er omdat ik liever droog zit dan zwem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 14:05 #589805

Ik betwijfel ook of een EBIRP of PLB voor iedere opvarende op de lange termijn goedkoper is als een reddingsvlot.

Maar ik ben het wel met Stegman eens dat er heel wat andere belangrijke zaken zijn aan en boot die een hogere prio hebben dan een vlot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 14:29 #589813

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Erikdejong schreef :
Ik betwijfel ook of een EBIRP of PLB voor iedere opvarende op de lange termijn goedkoper is als een reddingsvlot.

Het hangt inderdaad ook af van de grootte van de bemanning.
De kleinste reddingsvlotten zijn bedoeld voor vier personen. Ze functioneren het best als die vier personen er ook daadwerkelijk in zitten. Het is bekend dat een reddingvlot dat te licht belast wordt tamelijk onstabiel kan zijn.
Voor wie met een gezin of een grotere bemanning vaart kan een reddingvlot wel de moeite waard zijn.

De kosten van een reddingvlot zitten echter niet zozeer in de aanschaf, alswel in het betrouwbaar houden ervan. Ik weet niet hoe vaak een vlot moet worden gekeurd, maar met een beetje pech betaal je over de totale levensduur van zo'n vlot meer aan controles dan de aanschafprijs van zo'n ding.

En huren voor elk oversteekje is ook een relatief kostbare kwestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 14:37 #589815

lodewijk stegman schreef :
De kosten van een reddingvlot zitten echter niet zozeer in de aanschaf, alswel in het betrouwbaar houden ervan. Ik weet niet hoe vaak een vlot moet worden gekeurd, maar met een beetje pech betaal je over de totale levensduur van zo'n vlot meer aan controles dan de aanschafprijs van zo'n ding.
Dat is 100% waar (net als je opmerking van te weinig mensen in een vlot), maar dat geldt voor Epirb's ook. Vervangen van een batterij kost vaak net zoveel als het apparaat zelf.

Wat een handigere, veiligere, voordeligere oplossing is verschilt echt van boot tot boot en van bemanning tot bemanning. Een zwart/wit oplossing is er niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 14:41 #589817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
roozeboos schreef :
Ik vind het verhaal prima hoor, maar ik geloof niet in een hogere macht die netjes in een excel sheet bijhoudt hoeveel punten je hebt gekocht, en dan die op Zijn oordeel jou punten teruggeeft.

Maar ik ben dan ook een techneut, en geen spiritueel joga miepje. :)

Je weet toch wel wat een metafoor is?

Voor wie het begrijpt is er helemaal niks spiritueels aan de beeldspraak van de black box.

Anderzijds is er het idee van 'kwaliteit' zoals dat wordt omschreven in het boekje 'Zen and the art of motorcycle maintenance'. Maar eigenlijk gaat het ook daar over iets eenvoudigs als 'mindfullness'. Met volledige concentratie en overgave met de dingen bezig zijn. Er 'kwaliteit' in leggen.

Een van de kenmerken van het zeilen is dat het om de één of andere reden vooral alfa's aantrekt. Vanwege het romantische aspect ervan, waarschijnlijk.
Daar zit een bepaald percentage tussen dat niks heeft met techniek, er niet over na wil denken en er als gevolg een apie van maakt. Onder de bèta's zitten trouwens ook mensen die het in theorie wel weten, maar er in de praktijk niet mee uit de voeten kunnen.
Hoewel iedereen die meer dan tien jaar zeilt op ruim water op een gegeven moment wel doorheeft dat je daar niet mee wegkomt.

Maar goed; dit terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:04 #589826

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Erikdejong schreef :
lodewijk stegman schreef :
De kosten van een reddingvlot zitten echter niet zozeer in de aanschaf, alswel in het betrouwbaar houden ervan. Ik weet niet hoe vaak een vlot moet worden gekeurd, maar met een beetje pech betaal je over de totale levensduur van zo'n vlot meer aan controles dan de aanschafprijs van zo'n ding.
Dat is 100% waar (net als je opmerking van te weinig mensen in een vlot), maar dat geldt voor Epirb's ook. Vervangen van een batterij kost vaak net zoveel als het apparaat zelf.

Er zijn PLB's waar je de batterijen zelf kunt vervangen. Maar geen idee wat ze kosten. Het zullen wel geen penlights zijn..
Anderzijds: het overlevingspak is het alternatief voor het vlot. In een vlot zit ook niet standaard een Epirb.
Voordeel van een vlot is dat alle schipbreukelingen bij elkaar blijven en je in theorie met één Epirb toe kan. Maar met twee mensen is er ook wel iets te bedenken waardoor je bij elkaar blijft als je beiden in het water drijft.
Wat een handigere, veiligere, voordeligere oplossing is verschilt echt van boot tot boot en van bemanning tot bemanning. Een zwart/wit oplossing is er niet.

Ongetwijfeld.
Ik werd ook slechts getriggerd door Roozeboos, die bijna teleurgesteld was dat ie z'n vlot niet had kunnen gebruiken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:21 #589837

lodewijk stegman schreef :
Je weet toch wel wat een metafoor is?
ja wel degelijk. en als het daar maar bij blijft. Het is natuurlijk niet zo dat wanneer je in een zware storm zit en gelooft dat je nu je punten wel kan inlossen dat ook zal gebeuren.

je kan voorbereiden wat je wil ,maar er zijn geen garanties dat het altijd goed afloopt.
als je er maar genoeg poen instopt, en alles vernieuwd enzo is de boot vast wel wat zeewaardiger, maar nog steeds niet 100% veilig.

Zo kan een nieuwe verstaging ook afbreken. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 15:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:21 #589838

Terug naar het Topic meneer Stegman, even mindfull omgaan met dit topic ;) ..... Wat kun je doen om een kleinere boot veilig te maken. Over veiligheid aan boord is al veel geschreven. Vlotten, voorbereiding, onderhoud, EBIRP, reddingvesten, aanlijnen, ais, etcetc, maar dat geldt zeker niet alleen voor kleine boten. Wat wel?

En verder, maar dat is dan misschien ook een nieuw topic waard, hoe maak je je boot 'rolbestendiger'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:25 #589840

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
DutchyMarkII schreef :
Terug naar het Topic meneer Stegman, even mindfull omgaan met dit topic ;) ..... Wat kun je doen om een kleinere boot veilig te maken. Over veiligheid aan boord is al veel geschreven. Vlotten, voorbereiding, onderhoud, EBIRP, reddingvesten, aanlijnen, ais, etcetc, maar dat geldt zeker niet alleen voor kleine boten. Wat wel?

Het komt mij voor dat praten over veiligheid op (niet van) een kleinere boot ook gaat over de keuze tussen een vlot en een overlevingspak. Niet dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:32 #589844

Zeer zeker! Al ging ik ervan een beetje vanuit dat mensen die op groot water varen zo'n pak zien als standaard uitrusting. Maar... aannames zijn dodelijk... ook op een kleine boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:36 #589845

Een goede vriend bij Lloyd's zegt altijd: "Assumptions are the mother of all fuck ups".

Ik denk dat er maar heel weinig boten zijn die echte overlevingspakken aanboord hebben. Die ksoten aanzienlijk meer als een reddingsvlot voor de hele bemanning.
Toch ben ik van mening dat als je in kouder water vaart dat ze toch aan boord zouden moeten zijn. In plaats van overlevingspakkken kun je natuurlijk ook altijd droogpakken en goede thermo kleding gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:39 #589846

Ja of 'to assume makes an ASS out of U and ME'

Zijn er überhaupt vlotten voor 2 personen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 15:53 #589850

het lijkt mij dat een vlot beter werkt dan een overlevingspak?
Of je moet overboord vallen en de rest van de bemanning kan je er snel uithalen.
volgens mij kan je beter dagen rondobberen in een vlot dan in een pak?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 16:04 #589856

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Erikdejong schreef :
Een goede vriend bij Lloyd's zegt altijd: "Assumptions are the mother of all fuck ups".

Is dat toevallig Harry H. Hoogeboom?
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 16:06 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid op een kleinere boot 23 jan 2015 16:13 #589858

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Een vlot is geen veiligheidsmiddel meer een when shit hits the fan last option(reddingsmiddel). dus offtopic. Veiligheid is voorkomen, iets uitsluiten.

Maar ik kan mij weinig dingen bedenken waar een grotere boot voordeel uit haalt tegenover een kleine boot.
Misschien beperkte ruimte om extra veiligheids voorzieningen mee te nemen.
Laatst bewerkt: 23 jan 2015 16:17 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl