WADnWIND schreef :
Een belangrijke reden dat particulieren berger geen convernant partners (kustwacht) zijn of ketenpartners (regio) is het elke keer opvallende amateuristische gedrag van deze lieden.
Het blijken allemaal, zonder uitzonderingen opportunisten te zijn, die geld als hoofddoel hebben. Helaas trappen verzekeringen en jachten hier nog elke keer in.
Het gedrag van sommige bergers is ronduit stuitend te noemen! Ik heb regelmatig 1:1 met deze lieden te maken en je bek valt letterlijk open als je ziet wat ze elke keer weer proberen te flikken.
Het gaat héél ver van intimidatie, grove misleiding, bedreigingen etc. en nog een paar zeer ernstige wandaden die ik hier niet zal noemen. Ik ga hier nu niet inhoudelijk op in omdat er nog juridische procedures lopen.
Hiervan kan ik getuigen. Zonder namen te noemen, ben ik een keer van de Slikken van Viane af gesleept. Ik was met een geleend scheepje onderweg en liep vast. Alles was te wijten aan mijn gebrek aan getijde kennis en goede kaarten van het gebied.
Dat daargelaten, stonden we met rustig weer op wadpoten op het moment dat een dikke RIB op ons af kwam om ons te redden.
De details zal ik achterwege laten. Uiteindelijk hebben de mannen mij behoorlijk geintimideerd met "slecht weer", "stenen" ed. In mijn onvervarenheid heb ik me laten overrompelen, en ben afgesleept. Achteraf bleek werkelijk elk woord van hen gelogen. Later een verslag geschreven voor de rechtszaak die de verzekering met de heren heeft aangespannen. Resultaat: veroordeling voor piraterij, en een beroepsverbod.
Overigens: in een aantal reddingsrapporten van de KNRM kom ik ook nog wel eens dingen tegen waarvan ik denk: nou nou. Neem dat jacht wat losgesneden is, een paar maanden geleden, omdat "de kiel er onder vandaan" was. Dat had met wat meer beleid ook best veel beter opgelost kunnen worden.
Dat een commerciele berger ook gewoon duur is, snap ik best. Maar gedraag je wel wat netter.
Overigens: In Nederland is dit hele circus ONTZETTEND GOED geregeld. Als je de Franse reddingsboten ziet.... Die heb ik liever niet langszij, tenzij ik echt op t punt van verzuipen sta. Bovendien wordt daar veel vaker een beroep op medezeilers gedaan om een collega jacht ergens vandaan te slepen. Of dat de veiligheid op zee nou echt ten goede komt?